Jag har ett stort problem med vibrationer i min lägenhet. Jag bor på andra våningen och har precis inhandlat en ny skivspelare, en pro-Ject RPM 1.3 Genie. Jag vet inte riktigt hur jag ska placera skivspelaren för att minska vibrationerna. Just nu räcker det i princip att man går relativt normalt för att det ska höras att skivspelaren påverkas rejält av vibrationerna oavsett hur jag placerar skivspelaren.
Jag har funderat på att köpa någon slags dämpfötter att sätta under skivspelarens tre koner, eller är kanske en vägghylla att föredra? Pro-Ject har ju tre modeller av vägghyllor. Någon som vet exakt hur det förhåller sig med vibrationer med en sådan?
Ska man kanske ändra vikten bak på tonarmen så det blir mer tryck på pickupen eller ställer det till mer problem eftersom det inte är en optimal inställning?
Jag vet en som riggade linor från taket, där plattan skivspelaren stod på var fästa i linorna med fjädrar. Funkade utmärkt, men det blir jobbigt att möblera om.
quote:Jag vet en som riggade linor från taket, där plattan skivspelaren stod på var fästa i linorna med fjädrar. Funkade utmärkt, men det blir jobbigt att möblera om.
Min sambo skulle få spel om jag gjorde så :) Jag chansar och beställer en vägghylla, har sneglat på en sådan i vilket fall som helst. Hoppas verkligen det hjälper annars blir det bara att lyssna stillasittandes :(