HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 problem med vibrationer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2010/03/10 :  19:57:28  Show Profile Send FetMule a Private Message
Jag har ett stort problem med vibrationer i min lägenhet. Jag bor på andra våningen och har precis inhandlat en ny skivspelare, en pro-Ject RPM 1.3 Genie. Jag vet inte riktigt hur jag ska placera skivspelaren för att minska vibrationerna. Just nu räcker det i princip att man går relativt normalt för att det ska höras att skivspelaren påverkas rejält av vibrationerna oavsett hur jag placerar skivspelaren.

Jag har funderat på att köpa någon slags dämpfötter att sätta under skivspelarens tre koner, eller är kanske en vägghylla att föredra? Pro-Ject har ju tre modeller av vägghyllor. Någon som vet exakt hur det förhåller sig med vibrationer med en sådan?

Ska man kanske ändra vikten bak på tonarmen så det blir mer tryck på pickupen eller ställer det till mer problem eftersom det inte är en optimal inställning?

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/03/10 :  20:14:34  Show Profile Send Bardis a Private Message
Jag hade problem med vibrationer. Dämpfötter på spelare och högtalare gjorde liten skillnad. Men vägghyllan löste alla problem.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/03/10 :  21:53:22  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag vet en som riggade linor från taket, där plattan skivspelaren stod på var fästa i linorna med fjädrar. Funkade utmärkt, men det blir jobbigt att möblera om.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2010/03/10 :  23:13:55  Show Profile Send FetMule a Private Message
quote:
Jag vet en som riggade linor från taket, där plattan skivspelaren stod på var fästa i linorna med fjädrar. Funkade utmärkt, men det blir jobbigt att möblera om.


Min sambo skulle få spel om jag gjorde så :)
Jag chansar och beställer en vägghylla, har sneglat på en sådan i vilket fall som helst. Hoppas verkligen det hjälper annars blir det bara att lyssna stillasittandes :(
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/11 :  08:32:03  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
jag hade precis samma problem hemma, skruvade upp en vägghylla och ställde spelaren på och då försvann problemen,

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/03/11 :  14:08:31  Show Profile Send modernman a Private Message
Jag kör också med vägghylla! Rätt val av dig skulle jag tro.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000