HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det har blivit ganska många år nu.........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/02/21 :  13:27:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag började med hifi på allvar efter jag lade ner gitarrspelandet i början av 90:talet.
Sen har det mest gått spikrakt upp och sedan några år tillbaka så är jag så nöjd att jag inte ser någon uppgradering i sikte.
Elektroniken, rumsåtgärder jo allt är precis så som jag vill ha det, Underbart

Vad som nu förvånar mig är att när jag nu har tagit det så långt som jag kan så känner jag att det är tid att ta ett par steg tillbaka?!
Det känns som jag nu har uppnått det jag ville o att det är tid för en ny hobby.
Jag älskar musik o har musik runt om mig mest hela tiden men jag har inte dom kraven på återgivningen som innan.
Det konstiga är att jag känner att jag inte kan göra avkall på rumsakustiken men att nergradera på elektroniken/högtalare känns inte helt främmande.

Jag Älskar min setuo men jag har inte samma beroende eller vad man nu kan säga.

Har jag gått o blivit sjuk nu eller?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/21 :  13:35:03  Show Profile Send huzze a Private Message
Det du saknar är strävan att nå fram. Du har nått ditt mål. Istället för att göra något drastiskt som att nedgradera, så implementera HiFi-hobbyn på annat ställe. T ex en prisvärd liten anläggning i ett annat rum, där du ständigt försöker hitta bästa möjliga kombination inom en given budget som inte får överskridas. Alternativet är att gå över till den mörka sidan och implementera fler kanaler och bild i din stora rigg.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/02/21 :  13:46:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag är redan på den mörka sidan ;-)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/02/21 :  13:52:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det låter som om det är dags att du börjar bygga något Johan då har du att göra hela tiden .

amders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/02/21 :  14:27:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har varken tid eller utrymme för diy och jag saknar även verktyg o kunskap.

Just nu vet jag annars varken in eller ut.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/02/21 :  14:35:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Det blir ofta så när vägen till målet är viktigare än att komma fram.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2010/02/21 :  14:48:45  Show Profile Send Batman a Private Message
Johan, jag är på väg mot 60, har haft många upp- och nergångar i intresset och är nu inne på en ny resa igen. Det är detta det handlar om. Som Huzze redan sagt, lyft blicken, sätt nya mål, varför inte en rullbandare. Där ger du dig in i en ny ( gammal ) värld med en massa nya parametrar att sätta sig in i! Livet är vägen Johan, inte målet så det är bara att fortsätta. Sen kan du skaffa en fin analogtuner, spela in livesändningar på radion............

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/02/21 :  14:53:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Många bra komentarer som ska övervägas

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/02/21 :  14:57:33  Show Profile Send Vox a Private Message
Spelar du vinyl? Om inte finns det stora områden att utforska runt det formatet.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/02/21 :  15:02:13  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har under åren blivit less på min anläggning några gånger. Mitt botemedel har vart att hitta något nytt projekt och låta skiten stå och samla damm. För några år sedan vart det projekt 2000 spänn som var att se hur mycket hifi det gick att få för 2 loppor. Har vart less nu i vinter och lagt tiden på min hemmabio. Nu känner jag att jag är på väg tillbaka, var nyss och köpte några plattor som jag lirar och tycker det är kul. Att det kommer en tomhet när jag gått i mål är normalt, har jag lagt år och otaliga timmar på ett intresse och känner mig färdig blir det så.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/02/21 :  15:14:33  Show Profile Send JonasY a Private Message
Det är väl något positivt? Att kunna njuta av musiken utan att fundera över hur det låter ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2010/02/21 :  15:21:56  Show Profile Send Nicks a Private Message
Johan. Kom hit och hjälp mig med min hembio!

Hihi. :)
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/02/21 :  17:03:04  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag kände så med i ett par år. jag tog ett par steg tillbaka sålde en del saker och raffinerade min setup. Efter det kom intresset tillbaka, likaså musikintresse inspelad som att spela själv. Nu spelar jag 50-50 inspelad/spela själv.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/02/21 :  19:05:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ett nytt projekt som Svejk skriver lockar!
Bygga hembiorum tex, tänker jag på vinyl så lägger jag inte locket på helt för det!

Ibland är det snurrigt :-(

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/02/21 :  19:17:05  Show Profile Send Eref a Private Message
Råkade ut för akuta hjärtproblem i höstas och har genomgått en bypassoperation. Perioden har inneburit en del förändringar av min syn på livet inkluderande hifi.
Jag är kort sagt glad att jag lever. Funderade bl.a. på att göra mig av med alla hifiprylar. Kan avslöja att det inte var snygga högtalare etc. som jag låg och drömde om när jag tänkte på hur tacksam jag ändå är att få leva vidare .
Nu efter några månader har jag iallafall fått tillbaka lusten även på hifi. Det började med att jag lyssnade på musik på mina fina grejer. Jag lyssnade med helt nya öron (nåja) och blev helt absorberad och satt i flera timmar och njöt. Att det låter så fint ändå. Och visst är det fint med snygga och häftiga grejer också. Tillbaka till livet!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:33:33  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Tror vi alla har rejäla sväningar i våra hobbys precis som det här med hifi. Ibland är tex jakten på det man tror att man säker roligare än själva målet. Har själv fått ändra om rejält iom att vi fick barn och var lite samtidigt som hade en svacka. Har varit på off-läge rätt länge och det var lite iom mässan som var som det klickade igen. Lite ensam ego-tid ihop med den stora riggen hos Audio Concept gav mig många väldigt fina flashbacks.

För mig är alltid musiken eller filmen det viktigaste och där jag söker när jag har min svacka. Utan det så är det bara en hög elektronik som står ivägen.

Kanske ta en repa i skivbutiker och leta guldklimpar?

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/02/21 :  21:26:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vet ärligt inte vilken väg jag ska ta.
Att bara låta det bero o se vad som händer är väl lättast. Men samtidigt står grejerna onyttjade vilket känns onödigt.
Musiken flödar mest via datorn/spotify idag o jag trivs ganska bra med det.

Känner jag efter så känns det bara som om jag skulle dra ut på det om jag körde vidare på vinyl tex. Det är ingen apparatnoja jag har utan snarare Antiapparatnoja.

Film tittas det på ett par gånger i veckan så där är det full rulle.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/02/21 :  21:33:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Att nå till en punkt där man är nöjd är nog både sunt och vettigt.

Det är bara att luta sig tillbaka och njuta.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/02/21 :  21:44:58  Show Profile Send Psy_lord a Private Message
Kanske bara dags att lyssna på en annan anläggning.. lyssna o gämföra. Men kan ju va så att du helt enkelt är trött på det o ska ta en paus, men för det behöver du inte nedgradera vilket skulle vara samma sak som med LP

"Känner jag efter så känns det bara som om jag skulle dra ut på det om jag körde vidare på vinyl tex."

spara anläggningen den kostar väll inte så mycket där den står? Hifi smyger nog tillbaka på dig så småningom får vi hoppas!! Tråkigt om vi skulle förlora en medmänniska.

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/02/21 :  21:58:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Fler bra tänkvärda ord

Det är nog så att om jag nedgraderar så kommer väl suget igen
Att lyssna på något nytt är nog ganska vettigt, att låna hem grejer är heller inget problem.

Jag lovar att ta det easy o tänka igenom vad jag nu än gör

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/02/21 :  22:22:28  Show Profile Send Psy_lord a Private Message
Kan va jag, men känns dumt att förstöra något som är så bra. Med vinyl öppnas en helt ny värld.. det krävs en bra grund för att lyckas där och det verkar du ju ha. OCH tänk på all den "nya" musiken som inte finns nån annan stans!! sen alla olika alternativ på pickering och inställningar håller dig sysselsatt i 20år framöver Bara en tanke... sov på det ett par nätter o stressa inte.

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/02/21 :  22:30:52  Show Profile Send drkim a Private Message
Hmm - konstigt, det känns som jag kunde ha skrivit det du skriver Johan. Jag är också nöjd och jag älskar ljudet, utseendet på anläggningen och mitt rum - ja i princip allt, men jag lyssnar inte alls lika ofta som tidigare och "finlyssna" ska vi inte tala om, en - två gånger i månaden kanske, det blir mest att jag sitter och kör squeezeboxen från soffan vid tv:n/dator/mediacentret i andra änden av rummet och har därför anläggningen i princip som bakgrundsljud.

Samtidigt är jag otroligt nöjd med att ha just MIN anläggning de gånger jag verkligen vill lyssna, och skulle nog inte nöja mig med mindre och ska det bli en betydande skillnad ljudmässigt så kostar det mer än vad jag både vill och kan lägga - så min resa är nog, liksom din, slut här - visst kan man byta lite i sidled och det kanske jag kommer göra också, men det känns inte nödvändigt.

Jag kör ju biosetup separat mot "finanläggningen" - men även där är jag nöjd, känner dessutom ungefär som du inför DIY osv - så jag läser tråden med spänning, jag är också nyfiken på hur man får tillbaka lusten/suget och hur man kommer vidare? musiken finns ju såklart där hela tiden, men på ett annat mer avslappnat sätt - på gott och ont...

Ja - vad kan jag mer säga? Du är ju inte ensam i alla fall...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2010/02/21 22:33:24
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/21 :  22:40:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag tappar intresset emmellanåt, men hittils har det alltid kommit tillbaka även om det kan ta månader när jag bara lyssnar sporadiskt. Jag har även någon enstaka gång funderat på en rejäl nedgradering och hoppa av sökandet och experimenterandet, det som är essensen av vår hobby. Det har inte blivit så och när tändningen kommit tillbaka så är jag riktigt tacksam att alla prylarna står kvar.

Det är ju lätt att tänka ifall man har en anläggning av betydande värde även beggad, som din Johan, så funderar man på vad man kan göra istället. Det kan ju vara allt från att känna tryggheten med den cashen på kontot eller att man vill ha en hoj, eller cab till sommaren eller man vill utveckla en annan/ny hobby.

Detta har jag full respekt för, men om det är så att man säljer av endast därför man tröttnat för stunden och tror att man är färdig, då tror jag många ångrar sig längre fram. Är man då inte nerlusad med pengar så blir det en tung resa tillbaka.

Jag har själv nu, efter ett halvår med beklämmande lite lyssning, hittat ny energi. Efter träffen hos Lusse, blev jag inspirerad och flyttade om hela rummet och spelar idag på längden istället. Mina dipoler står 1.4m från bakvägg, 2.9m mellan dem och jag har 4.2m från mellanregistret till öronen. Jag har en fullständigt annan ljudbild, den känns betydligt mer homogent och sofistikerat. Sitter nu och njuter, om inte dagligen så varannan dag med några spår.

Mitt tipps är, ifall du inte måste sälja för att använda pengarna till något annat så dra ut kontakterna, logga ut, stäng ner systemet. Koncentrera dig på filmtittandet, cykla ringsjön runt, ta två starka i baren, tvätta bilen, gå på teater, plåta fåglar i parken osv osv osv

...sedan när du minst anar det så från någonstans kommer en impuls att du ska koppla in hela systemet igen och då, ja då, kommer det att låta gudomligt bra och du kommer le i soffan att du behöll det....

Artphotography
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/21 :  22:46:24  Show Profile Send 24U a Private Message
johan

Känner igen. Det är småpet här och där för mig med, nån kabel osv, men ingen längtan längre till de stora omvälvande förändringarna. Jag har hittat min nivå på grejor också, eller rättare sagt, de saker som lockar att ha är så dyra för mig, även beggade, att ingreppet i ekonomin blir för stort. Jag är riktigt nöjd med min rigg idag och har börjat handla skivor på allvar på begmarknaden istället. Jag har inte drabbats av den hybris som så många andra att börja spela via dator. Jag var där och nosade, fick byggt en schysst HTPC, men det grep aldrig tag i mig, då jag inte kan tänka mig något mysigare än ritualen med skivor och då i synnerhet LP. Jag är dock lyckligt lottad som har fler än en diagnos; jag kör Harley, så det är min hifi-rigg för utomhusbruk sommartid. Sedan har jag skaffat en digital kamera. Det tog lika länge som att köpa CD. Vilket år som helst kommer jag ha hunnit genom manualen, lärt mig fånga ett ögonblick utan gå bort mig bland knappar och elände... Så den hobbyn kommer hålla mig sysselsatt ett bra tag. Men det ligger nåt i devisen; lycka är inte bara att nå sitt mål, utan mera att vara på väg. Det är nog ganska vanligt bland oss här att det inte är bara musiken, det är också provandet och letandet som har sin tjusning. Skaffa en hobby till är mitt råd, då kan du alternera och så slipper du bränna en. Hifi är ju mera vinterhalvåret, så skaffa en för sommarhalvåret, då hinner hifi-tarmen suga igen på hösten... Så funkar knarren för mig...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/02/21 :  22:59:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Hmm - konstigt, det känns som jag kunde ha skrivit det du skriver Johan. Jag är också nöjd och jag älskar ljudet, utseendet på anläggningen och mitt rum - ja i princip allt, men jag lyssnar inte alls lika ofta som tidigare och "finlyssna" ska vi inte tala om, en - två gånger i månaden kanske, det blir mest att jag sitter och kör squeezeboxen från soffan vid tv:n/dator/mediacentret i andra änden av rummet och har därför anläggningen i princip som bakgrundsljud.

Samtidigt är jag otroligt nöjd med att ha just MIN anläggning de gånger jag verkligen vill lyssna, och skulle nog inte nöja mig med mindre och ska det bli en betydande skillnad ljudmässigt så kostar det mer än vad jag både vill och kan lägga - så min resa är nog, liksom din, slut här - visst kan man byta lite i sidled och det kanske jag kommer göra också, men det känns inte nödvändigt.

Jag kör ju biosetup separat mot "finanläggningen" - men även där är jag nöjd, känner dessutom ungefär som du inför DIY osv - så jag läser tråden med spänning, jag är också nyfiken på hur man får tillbaka lusten/suget och hur man kommer vidare? musiken finns ju såklart där hela tiden, men på ett annat mer avslappnat sätt - på gott och ont...

Ja - vad kan jag mer säga? Du är ju inte ensam i alla fall...

Mvh
Jocke

En själsfrände

Faktum är att jag drog fram Atlantic systemet för en tid sedan.
Just sättet att lyssna är vi väldigt lika!
Det leder i sin tur till

quote:
Jag tappar intresset emmellanåt, men hittils har det alltid kommit tillbaka även om det kan ta månader när jag bara lyssnar sporadiskt. Jag har även någon enstaka gång funderat på en rejäl nedgradering och hoppa av sökandet och experimenterandet, det som är essensen av vår hobby. Det har inte blivit så och när tändningen kommit tillbaka så är jag riktigt tacksam att alla prylarna står kvar.

Det är ju lätt att tänka ifall man har en anläggning av betydande värde även beggad, som din Johan, så funderar man på vad man kan göra istället. Det kan ju vara allt från att känna tryggheten med den cashen på kontot eller att man vill ha en hoj, eller cab till sommaren eller man vill utveckla en annan/ny hobby.

Detta har jag full respekt för, men om det är så att man säljer av endast därför man tröttnat för stunden och tror att man är färdig, då tror jag många ångrar sig längre fram. Är man då inte nerlusad med pengar så blir det en tung resa tillbaka.

Jag har själv nu, efter ett halvår med beklämmande lite lyssning, hittat ny energi. Efter träffen hos Lusse, blev jag inspirerad och flyttade om hela rummet och spelar idag på längden istället. Mina dipoler står 1.4m från bakvägg, 2.9m mellan dem och jag har 4.2m från mellanregistret till öronen. Jag har en fullständigt annan ljudbild, den känns betydligt mer homogent och sofistikerat. Sitter nu och njuter, om inte dagligen så varannan dag med några spår.

Mitt tipps är, ifall du inte måste sälja för att använda pengarna till något annat så dra ut kontakterna, logga ut, stäng ner systemet. Koncentrera dig på filmtittandet, cykla ringsjön runt, ta två starka i baren, tvätta bilen, gå på teater, plåta fåglar i parken osv osv osv

...sedan när du minst anar det så från någonstans kommer en impuls att du ska koppla in hela systemet igen och då, ja då, kommer det att låta gudomligt bra och du kommer le i soffan att du behöll

Just en omplacering har jag tänkt på flera ggr men jag är låst här hemma.
Hade jag fått flytta runt ett par varv här hemma så hade jag varit lycklig igen

Att få loss cash genom att sälja är kul men vad jag skulle ge mig in på istället vet jag inte.
jag har allt jag behöver

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  23:19:59  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Jag är med 24U lite... Vinter för mig är mycket hifi, i slutet brukar jag vara ganska trött på't. Som nu till exempel, skulle kunna köpa mig ny Benz pickup för 5loppor och få ett rejält lyft. Men jag vill inte nu, pengarna finns där men jag vill inte, tror inte jag skulle uppskatta det fullt ut.

Istället ser jag fram emot sommar vandringarna i alperna och börja planera vårturerna i sverige. Sen ska jag flyga modellflyg

Sen i höst... ja då sitter jag här igen och bara snurrar skivor

Du behöver nog bara få en till diagnos

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/02/21 23:21:12
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000