HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Glad att bandaren fungerar :-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/31 :  09:55:07  Show Profile Send mace a Private Message
Hej Hopp!

Nu är man gräsänkling i tvåveckor
Tänkte passa på att fixa till placering och ordentlig inkoppling av vår Tandberg Crossfield 10X rullbandare. Jag har haft den på mekanisk genomgång och service så den snurrar och spelar ua.

Musiken på banden som följde med påköpet är ju inte av denna världen

Bör man lämna in en sådan här skönhet till någon som kan justera ljudåtergivning mm. Rent maskinellt verkar den ju fungera felfritt och det låter iofs riktigt bra. Kanske "if it aint broken...."
Jag har ju för mig att det är mycket med det tekniska med dessa maskinerna, maskinen skall helst justeras efter en sorts band etc.

Den skall användas till vardagslyssning och vi är sugna på att spela in en del band med blandad favvo-musik Sen är den ju inte så ful i hyllan heller

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/01/31 :  10:22:54  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Du, jag kan inte hjälpa dig. Jag har aldrig ens hört en rullbandare. Men det hade varit kul med ett par bilder!

Man har ju hört att ljudet ska vara brutalt bra från en sån där apparat...

Jerry Garcia
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/01/31 :  10:47:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag håller på och justerar upp mina bandare med support från GCS och Batman. Även om min Studer bara snurrat några tusen timmar sedan 1972 och fått service kontinuerligt så fanns det lite att justera i avspelningen. Jag är inte klar med inspelningen på den än, jag har svårt att bestämma mig för vilka band jag skall justera för.

Det finns kanske lite att justera på din maskin också, men kvalitetskraven sätter du ju själv och hur fel den står får du ju inte reda på förrän du gjort justeringarna... Så det är inte enkelt att ge råd.

Det enda man kan säga är att den kommer inte att prestera som tänkt om den står "fel", men det visste du ju redan.

Till viss del är justeringarna mekaniska. Är säker på att de inte justerade den när de gick över det mekaniska?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/31 :  17:05:47  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det viktigaste tillbehöret till en rullbandare är en avmagnetiserare.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/31 :  17:58:57  Show Profile Send mace a Private Message
En sådan har jag men har aldrig vågat använda den

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2010/01/31 :  21:29:13  Show Profile Send Batman a Private Message
Kul mace! Välkommen i bandarklubben! Du kan kolla mina vedermödor på
quote:
Äntligen har den anlänt
Lycka till! Jag hoppas vi blir många!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2010/01/31 21:29:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000