HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 3 dyra slutsteg, 2 bra ett trist
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/29 :  15:02:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns en intressant test av Brystons 7B slutsteg på Stereophile. Jag tänkte att vi kanske kunde ha den som utgångspunkt för ett litet samtal om skillnader i konstruktioner av slutsteg.
Jag skulle vilja att vi tror på Fremer just i det här fallet för diskussionens skull för jag är nyfiken på hur olika de låter medan de på ytan verkar vara ganska lika.

Vad det hela rör sig om är att Frmer tycker att Bryston steget låter grått och trist (men använder lite finare ord) medan Parasound och Musical fidelity är tydligt bättre.

Till det mätbara är alla 3 väldigt lika, mycket låg dist, ingen gillar väldigt låga imdedanser, massor av effekt och låga nivåer av IM dist.

Snälla läs innan ni kommenterar:

läs här

Hur ser ni på det här? Vad kan det vara?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/01/29 :  15:35:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Skummade lite, men hade inte länkar till Parasound och MF-testerna varit otroligt bekvämt?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/29 :  15:43:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Musical fidelity Titan

Parasound JC1

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/01/29 :  17:03:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tja, säga vad man vill om Fremer men jag uppfattar honom som duktig på att skriva.

Fläckvis går han vilse och öser på med information som säger mer om plattorna och pickuperna han spelade med än det slutsteget han skrivit artikeln om. TEX så pratar han om en DCC-platta utan den minsta referens till slutstegen han lyssnat på.
Men, för mig är det inga problem att förstå honom. Man går lätt vilse i vinylens härliga värld när man är entusiast...

Det jag fick fram ur artikeln var att han upplevde att Brystonslutstegen gav sämre 3D, mindre upplösing samt var mindre dynamiska än vad Fremer upplevt tidigare.

Om jag förstår dig rätt Micke så är du ute efter en diskussion om mätning?

Alla de egenskaperna han kritiserar är mätbara. Men vare sig THD eller effekt har med Fremers kritik att göra. IM kan definitivt påverka det han pratar om men bara till viss del. Dynamiken han snackar om finns inte på den normala mätkartan, inte heller 3D som till viss del kan tillskrivas fas-riktighet.

Kort sagt, standardfloran av mätningar ger absolut inte en komplett bild. Det finns luckor i standard paletten av mätningar som skapar hål i den "produktbilden". Därmed blir det nästan omöjligt att bedömma en hur en produkt låter enbart utgående från databladen.

Bara en så enkel sak som uppmätt effekt kan vara förvillande. Det snackas mycket om watt, men jag tror att vi är många som får ögonöppnare när ett 25W slutsteg piskar en 400W effekt-stinn best in på bara skinnet. Ett slutsteg som mäter en högra maxeffekt är definitivt effektstarkare än en som mäter en lägre siffra. MEN den uppmätta effekten säger ingenting om hur kraftfullt slutstegen upplevs. I begreppet "kraftfullt" finns nämligen betydligt fler faktorer involverade än enbart effekt. Bland annat så kommer transientsnabbhet in och den går inte att mäta i watt.

Det finns betydligt mer att säga men jag tror jag stannar här för nu.

P.S. Det är kul att Stereophile publicerar sina artiklar så snabbt nu för tiden.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/01/29 :  17:26:27  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
"Men, för mig är det inga problem att förstå honom. Man går lätt vilse i vinylens härliga värld när man är entusiast... "

Jag måste rätta dig, Pac, Man går ALDRIG vilse i vinylens värld, oavsett var man går så känns det ALLTID rätt....

För att bli seriös så delar jag hans uppfattning om Bryston, jag provade ett 4B-SST, när jag bytte slusteg senast, jag tyckte det var platt och oengagerande. Chanslöst mot Plinus SA-102 och McIntosh MA6900, som f.ö. ar den trevligaste integrerade som jag har hört.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/29 :  17:33:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag var nog inte ute efter mätningarna som sådana snarare de ljudliga skillnaderna trots de lika mätningarna. Snarare vilka konstruktionskillnader som kan ge samma mätresultat men olika ljud.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/01/29 :  18:11:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

@Leif:

@Micke; jag trodde att jag fick med lite om det också. Vad tycker du själv? Tycker du att de mätdata som presenteras räcker för att bedöma en audioprodukt?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2010/01/29 :  18:46:40  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Haha nu är vi i "Faktiskt.se"-land

Bop til you drop
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/01/30 :  09:12:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja det är väl egentligen två saker som gör det här med mätningar svårt:

- Vad mäts?
Det är svårt att göra mätningar som representerar det vi hör. Något som är talande är att alla tillverkare jag snackat med gör många fler typer av mätningar än "standard"-mätningarna medan de konstruerar bara för att kunna få en bättre bild av det de håller på med.

- Hur skall det som mäts tolkas?
Mätkurvorna hänger ihop och påverkar varandra. Det är lätt att det blir olika tolkningar beroende på vem som tolkar dem.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/01/31 :  22:21:07  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Haha nu är vi i "Faktiskt.se"-land

Ja Bryston anses ju vara väldigt bra av Faktiskt-folk då de lär mäta bra och vara "ofärgade". Sällan man ser en så ljum recension av en annars rätt hyllad produkt.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2010/01/31 :  23:45:01  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Kort sagt, standardfloran av mätningar ger absolut inte en komplett bild. Det finns luckor i standard paletten av mätningar som skapar hål i den "produktbilden". Därmed blir det nästan omöjligt att bedömma en hur en produkt låter enbart utgående från databladen.

Men det finns ändå en del folk som totalsågar eller hyllar produkter utifrån mätdata.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000