HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bösendorfer - nån som lyssnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/26 :  15:21:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Ramlade in på Bösendorfers hemsida och fastnade i deras "white paper" som jag tyckte var väldigt intressant! Snacka om att ha eget tänk och filosofi!

Tycker principen i sig ser intressant ut och undrar om någon lyssnat på deras burkar och kan ge intryck av hur de faktiskt låter?

Ser rätt roligt ut med bara diskanter framåt och resten av ljudet från själva lådan med resonator och vibrerande plattor och gud vet allt...

Någon?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/26 :  15:30:59  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag hörde ett par när jag var hemma hos en kille och köpte ett slutsteg i höstas.

Tror det var den näst största golvmodellen. Rummet var stort och det lät helt ok men jag blev inte jätteimponerad.

Klarade att fylla rummet gjorde dem iallafall. Var ganska snygga, men för 100.000 eller vad de kan kosta skulle jag kolla runt mer.

Såg ut som två stora flygelliknande möbler.

Tror att det var dessa:



Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/01/26 15:33:19
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/26 :  15:41:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Hantverket kostar säkert en del på dessa burkar...

Ljud som man inte blir jätteimpad av direkt har en tendens att hålla i längden om du missförstår mig rätt...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/26 :  15:50:23  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Drevs av ett stort Dynamic Precision steg om jag minns rätt.

Rummet var stort som sagt och de stod säkert nästan 1 meter från bakvägg.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/26 :  16:17:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lär vara bra på att återge pianomusik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/26 :  16:39:44  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Du han före mig.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/26 :  17:21:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Lär vara bra på att återge pianomusik.


Fast å andra sidan finns det gott om folk som inte gillar deras pianon heller...

Har för mig att jag läst ett par recensioner av dem, tror slutsatserna var: snyggt hantverk, dyra och inte direkt jättebra ljud...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/01/26 :  18:24:26  Show Profile Send ekman a Private Message
Jag blir automatiskt lite skeptisk när det är en låda som är tänkt att vibrera med? Det kommer garanterat ge samma färgning på all sorts musik, sen kan man ju såklart gilla den färgningen men det känns inte så mycket "hifi".
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/26 :  20:29:08  Show Profile Send OcA a Private Message
Förstår inte riktigt heller ekvationen, men rätt intressant och kontroversiellt är det onekligen.

Lite långt att åka 16 mil enkel resa bara för att stilla nyfikenheten. Har svårt att tänka mig AC/DC på partyvolym ur dessa burkar? Å andra sidan hade jag samma tanke om elektrostater...

Ingen som haft en ordentlig lyssning med varierande musik genom dem, i första person helst.

JWO -> Vad var det du tyckte var slätstruket med dem? Om du kan dra dig till minnes lite mer detaljerade intryck skulle jag bli glad.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/26 :  21:59:54  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
JWO -> Vad var det du tyckte var slätstruket med dem? Om du kan dra dig till minnes lite mer detaljerade intryck skulle jag bli glad.


Jag lyssnade endast någon minut på dem. Det är en härlig känsla att lyssna i ett stort rum med stora högtalare. Det lät ganska bra kan jag minnas, men jag minns också att jag kände att jag lyssnade på högtalaren och inte bara på musiken. Saken är att alla högtalare jag lyssnar på låter beslöjade/maskerar musiken i jämförelse med de högtalare jag har hemma just nu. Det är inte alltid kul att fråga mig vad jag tycker så att säga. Men detta är bara mitt idéal, ditt idéal kan vara något annat såklart.

Känns som om de kräver ett stort rum, rummet jag hörde de i kanske var strax under 40 m2

Men visst lät de helt ok och funderar man på att köpa högtalare för sådana pengar så är det klart man vill lyssna på dem. De var inte dåliga alls. (Men om jag hade funderat på högtalare i denna prisklass hade jag utan tvivel övervägt iS612 pro.)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/01/26 22:02:12
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/27 :  09:55:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Man är ju alltid "färgad" av sitt eget system, givetvis.

Själv tycker jag att det mesta låter som att lyssna genom ett brevinkast jämfört med mina elektrostater, så visst har man olika preferenser.

Stort rum har jag iaf.. Runt 55 kvadrat... Vore kul att lyssna på dem, men låter de bra är risken stor att det inte blir några charterresor i ett par år framåt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/27 :  10:03:14  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Är det dessa?

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25344

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2010/01/29 :  21:58:26  Show Profile Send e-robban a Private Message
Jag har hört bösendorfer ihop med mcintosh grejer, en av mina bästa ljudupplevelser, musiken var nils lofgrens live acoustic. Väldigt mycket "kropp" i musiken och rumskänsla. vettetusan om det var korrekt men väldigt kul. sedan kan jag inte uttala mig om hur de funkade med annan musik.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/29 :  22:09:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Påminner om ett försök jag hörde man gjort i samarbete med KTH. Man lät violinister lyssna på fiolmusik ur en högtalare med väldigt tunna väggar, gjorda för att spela med. Samma musikstycke spelades genom en "korrekt" högtalare, men de föredrog den med klena väggar. Det blir liksom tårta på tårta om man lägger till samma klang igen. I vissa fall lyckas det men i ALLA andra blir det pannkaka...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/30 :  00:35:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
PetterPersson: Kan du förtydliga lite, blev rätt så mycket efterrätter ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/30 :  08:23:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Fiolen låter "låda" i och med dess naturliga klang (det är ju en låda, en öppning in till den och strängar över). Högtalaren låter också "låda" pga de klena väggarna. Högtalaren kommer då förstärka fiolens naturliga klang, ungefär som en expander.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:12:58  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Så tårta på tårta är alltså vad violinisterna föredrog?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:38:47  Show Profile Send huzze a Private Message
För att vara petig, så är väl öppningen UT ur lådan. Stallet överför vibrationerna till locket som i sin tur är kopplat till botten via ett stag. Känns igen eller hur? (Staga högtalare är väl både en dämpande åtgärd samtidigt som det styr svängningarna så att de inte kommer i obalans.)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/30 :  20:59:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
@räven, Ja.

@huzze, öppningen är både ut och in i lådan...;)
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2010/02/01 :  14:18:00  Show Profile Send e-robban a Private Message
jag tror säkert den här principen spelade in i mitt fall, alltså att färgningen fick den akustiska musiken att kännas mer levande. därmed inte sagt att jag skulle upplevt annat material på samma sätt.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000