HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den oförstådda dämpfaktorn...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/14 :  22:18:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ett exempel:

Sluten låda, och ett q-värde på 0,7. Nedan syns det att man får inte
mer bas med ökad dämpfaktor utan man får mer bas jämfört med högre
frekvenser, så det upplevs som att basen höjs. Dock faller tonkurvan
brantare under lådans resonansfrekvens. Edit: Kurva tre ska ha 4 ohm
i serie, det står fel i figuren, simuleringen är riktig






Skulle man däremot ta 4-ohms-varianten och göra lådan större, så att
Qtot på 0,7 uppnås så blir det som nedan. Skulle dämpfaktorn vara
för låg så ses det hur det påverkar tonkurvan nedan. En för hög
dämpfaktor påverkar på samma sätt som ovan.




Ovanstående är simulerat med onormalt hög serieresistans, för att det
ska gå lättare att se skillnad.

Edited by - PetterPersson on 2010/01/14 22:19:46
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/01/14 :  23:07:51  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Kan dämpfaktorn bli för hög?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/14 :  23:19:06  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jättebra tråd Bernt!
Jag tänkte ta tillfället i akt och stoppa in ett historiskt perspektiv, hur blev det så här egentligen?

Tidigt 70-tal, när en ny typ av kvalitetshögtalare började dyka upp, någonstans här föds även begreppet high-end, t.ex AR3 eller Infinity Column2, högtalare i princip helt utan verkningsgrad så här behövdes effekt.

Nu dyker det upp en förstärkare, Phase Linear PL700, som kan driva den här sortens högtalare, som verkligen tillåter, eller hjälper, AR3 att visa att den är en av de bästa högtalarna någonsin, i rätt sällskap!

Nu föds ett prestandarace runt effekt och mätdata, dämpfaktor börjar specas, sedan följer slewrate, distortionsuppgifter med fler nollor en det finns i en skrivmaskin (eller bankstyrelse för den delen) sedan kommer nya distformer att speca, TIM, DIM etc, etc i oändlighet.

En del av de här förstärkarna är egentligen riktigt bra, Ampzilla t.ex eller FM-Aqoustics, en del riktigt usla.

Sedan dyker det upp nya högtalarvarianter som fungerar helt annorlunda, Dahlquist DQ10, Magneplanar Tympani eller Octab och Sperrling på andra sidan.

Helt plötsligt upptäcker man att den högtalare som låter fantastiskt med en förstärkare och får en annan att framstå som felkonstruerad byter posititon och blir smörja med en annan förstärkare, vi börjar få ett hum om att det är kombinationen/synergin som gör slutresultatet.


Sedan finns det de här udda produkterna som gör nästan allting likadant nästan alltid, t,ex LS35A en av världens sämsta högtalare, för musik, den är konstruerad specifikt för bästa tänkbara hörbarhet i tal vid mobila inspelningar, har en frekvenskurva som en mobiltelefon ungefär och är absolut inte avsedd för musikåtergivning.
Den högtalaren har fått en kult och en världsomspännande svans av anhängare runt sig, vilket troligen beror på att den låter i stort sett likadant oavsett vad man driver den med, så länge man är försiktig, en känslighet på 82-84dB beroende på version och en effekttålighet på 25W är ganska begränsande. Samtliga exemplar vi fick in för reklamation hade brandskador inuti då de erbarmligt usla kondensatorerna i filtret fattat eld.

Minnesbilder (minnesljud?) finns även från de där kombinationerna som blev bra nära perfekta, Mark Levinson ML2 och tympani 3c, sagolikt men kunde inte spela så hemskt starkt, Phase Linear PL400 och AR MST, snacka om rock´n roll, Perkas (Erik Andersson) Electro Research slutsteg som jag testade med ett par Lentek S-4 när det stog inhyst hos oss medans Erik skulle till Amerika.

Sedan har jag aldrig lyssnat på någon högtalare driven av en Edison 12 utan att bli glad, denna lilla struntförstärkare driver allting och det låter alltid bra.

En sidoanalogi kan möjligen vara MC-pickuper där de bästa (som ju kan betraktas som en bakvänd högtalare, vi kör spolen fram och tillbaks mekaniskt och lyssnar på strömmen) låter bäst med riktigt hård last, dvs samma eller lägre ingångsimpedans i step-up trafo än källimpedansen i pickupen.

Kanske skall vi leta efter impedansanpassning i vissa sammanhang medans andra är okänsliga?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/14 :  23:27:48  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Fråga till ni som redan kan Vad talar vi om för resistansvärden för att sänka dämpfaktorn från 1000 ned till ca:50 om högtalaren har en resistans om ca:10ohm (under 400hz). Effekttåligheten kan ju vara intressant också

Edit: Slutsteget ifråga är "Beo asp1000"

Edited by - DahlbergAudio on 2010/01/14 23:29:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/14 :  23:46:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dahlberg, Jag får det till 0,2 ohm totalt, filterkomponenter och kablar inräknat.
Inte alls otroligt att du redan är där eller lägre.

Någon frågade om dämpfaktorn kan bli för hög och frågan blir ju
ointressant när kablarna och filterkomponenterna ändå tar överhanden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/14 23:47:12
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/15 :  05:40:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Baselementet i en "vanlig" 3 vägs högtalare med passiva filter ser endast spolens DC resistans vid just DC. Vid delningsfrekvenserna bidrar filtret med oftast över 30 Ohm induktans och reaktans i serie med elementet. Den enda anledningen till att man behöver en hög dämpfaktor där är att filtret är designat för det. Sedan sjunker reaktansens och impedansens värden när man går bort från delningsfrekvenserna. I över 80 % av omfånget på en sådan högtalare ser elementen en väldigt låg dämpfaktor från filtrena.

Petssons exempel ovan gäller egentligen bara vid en ren baslåda eller aktiv delning. Passiva filter förstör det mesta av dämpfaktorn förstärkaren har, men de kräver själva en hel del av den.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/15 :  10:16:41  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Baselementet i en "vanlig" 3 vägs högtalare med passiva filter ser endast spolens DC resistans vid just DC. Vid delningsfrekvenserna bidrar filtret med oftast över 30 Ohm induktans och reaktans i serie med elementet. Den enda anledningen till att man behöver en hög dämpfaktor där är att filtret är designat för det. Sedan sjunker reaktansens och impedansens värden när man går bort från delningsfrekvenserna. I över 80 % av omfånget på en sådan högtalare ser elementen en väldigt låg dämpfaktor från filtrena.

Petssons exempel ovan gäller egentligen bara vid en ren baslåda eller aktiv delning. Passiva filter förstör det mesta av dämpfaktorn förstärkaren har, men de kräver själva en hel del av den.


Och plötsligt inser man ytterligare en fördel (eller åtminståne skillnad mot konventionella högtalare) med filterlösa bredbandshögtalare.
Samt att matchningen mot rörförstärkare med låg dämpfaktor ofta blir bättre. Eller hur?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/15 :  10:42:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Och plötsligt inser man ytterligare en fördel (eller åtminståne skillnad mot konventionella högtalare) med filterlösa bredbandshögtalare.
Samt att matchningen mot rörförstärkare med låg dämpfaktor ofta blir bättre. Eller hur?


Det beror åter igen på vilket q som systemet bredbandare + låda har,
om hög eller låg dämpfaktor är att föredra, så det finns inget
entydigt svar. Det går bara att säga att "i det här systemet passar
en förstärkare med hög utresistans bättre än en med låg"...
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2010/01/15 :  14:17:17  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Jag har också Tannoy Arden som för tillfället drivs med ett Thule slutsteg på 2 x 100 watt. Impendansen vet jag ingenting om. Dock: Jag har även en Fisher x-100-a som har tre par utgångar: 4, 8 och 16 Ohms utgångar. Vad händer med dämpfaktor när man byter utgångar?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  14:58:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Man strävar väl oftast att bygga låda + element med ett Q-värde på 0.7 för rakast frekvenskurva ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:05:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det är inte säkert, det går att dimensionera på många olika sätt,
beroende på kravspecifikation, personliga preferenser osv... Det
viktiga är att man får det q-värde som man vill ha.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:10:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jo det är ju sant. Jag kan ju bara utgå ifrån hur jag gör och hur jag lärt mig.. För oftast är det väl rak frekvenskurva man strävar efter, men ibland kan det ju vara önskvärt med en liten puckel på frekvenskurvan för att kompensera andra brister.
Vet att många billigare högtalare har högre Q värde för att få lite extra knuff i basen och på så sätt imponera mer på en eventuell konsument.
Men i slutändan handlar väl som sagt allt om ens egna smak och tycke.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:40:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det beror även på hur högtalaren är tänkt att placeras i rummet eller om den ska spela ute, frihäbande osv...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/15 :  18:28:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har även en Fisher x-100-a som har tre par utgångar: 4, 8 och 16 Ohms utgångar. Vad händer med dämpfaktor när man byter utgångar?
4-ohm utgången ger högst dämpfaktor, 8 mellan och 16 lägst. Tycker man det låter "såsigt" och okontrollerat på 8 kan man prova att koppla till 4, det stramar upp ljudet men kan påverka klangen också som beskrivet här i tråden. Vill man ha ett varmare ljud kan man flytta åt andra hållet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/15 18:33:20
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2010/01/15 :  19:38:26  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Tack Bernt!

Rotade lite bland mina gamla förstärkare för en stund sedan och insåg att Dynaco, Heathkit och Eico har alla tre varianter: 4, 8 och 16 Ohm. Nu är det lekdax .


Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/01/15 :  19:43:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vad det gäller rörslutsteg med utgångar för olika impedanser bör det vara fler variabler än bara dämpfaktorn som påverkar ljudet, utgångarna använder olika många varv på utgångstrafons sekundärlindning vilket i sig påverkar trafons bandbredd.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/01/15 :  22:03:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag förstår inte riktigt vad du menar fuling. På vilket vis menar du att antalet varv på järnkärnan skulle påverka transformatorns bandbredd?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/15 :  22:15:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är ju inte alltid en rak frekvenskurva som är det man stävar efter. Stativare som inte når så djupt i basen kan man ju låta få en puckel i basen som kompenserar den oktav man missar i djupet.

Ursäkta en okunnig man.
Vad är det som åstadkommer en hög dämpfaktor?
Och vad är slewrate? Är det samma som dämpfaktor?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/01/15 :  22:39:36  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Bernt
Härlig tråd du skapade här.
Tummen upp för dig
Tänk vad många som lär sig nya saker varje dag

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/01/15 :  23:41:56  Show Profile Send jonasz a Private Message
Björn-Ola: Slewraten är ett mått på hur snabb förstärkaren är.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/15 :  23:51:31  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
I en transistorförstärkare åstadkommer man hög dämpfaktor/låg utgångsimpedans genom att parallellkoppla utgångstransistorer, sedan har även återkopplingen med saken att göra, mycket feedback-hög dämpfaktor, låg återkoppling-låg dämpfaktor samt ett antal andra parametrar som typ av utgångststeg, typ av halvledare etc. I rörförstärkare är utgångstrafon den mest avgörande komponenten, gällande OTL får Bernt berätta hur det fungerar.

Slewrate, kallas spänningsderivata på svenska, anger hur snabbt förstärkaren kan ändra utgångsspänning. Specas i volt/mikrosekund, på den tiden trodde vi att detta angav hur "snabb" förstärkaren var, hur bra den återgav transienter, det dök upp produkter med science-fiction siffror på denna väsentliga data medans apparater med sådana data kunde låta urtrötta (eller jättebra) och en gammal JLH fortfarande lät toppen, således: efter en tid förstod vi att vi inte förstod vad detta hade för betydelse.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/16 :  09:58:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ingvar Ahlberg: Bra skrivet.Det är väl så med de flesta siffror; ett dåligt värde på någon parameter betyder inte per automatik är förstärkaren låter illa medan bra siffror någon annanstans inte betyder det omvända.
Collum skrev en, i sig subjektiv, artikel i en engelsk HiFi-blaska om detta. Att en stärkare har stor bandbredd är inte allena saliggörande lika lite som slewrate, dämpfaktor eller om den tuffar på klass A, B, C, eller D.
I fallet med förstärkare ska man kanske inte ha förutfattade meningar förrän man lyssnat.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/16 :  10:43:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Den enda sanna faktan är väl att det finns inga värden osv. man kan kolla på, det finns inget gyllne mått att rätta sig efter, det är bara att prova och se om det låter bra.
Egentligen ganska enkelt, men ack så besvärligt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/16 :  12:38:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
gällande OTL får Bernt berätta hur det fungerar.

Ingvar, det blir exakt samma som din beskrivning av transistorförstärkare. Parallellkopplade rör och lagom återkoppling.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/01/16 :  15:52:14  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Dessutom är väl rörens interna resistans avgörande för utgångsimpedansen.

Bernt, vad ligger utgångsimpedansen på i dina otl-steg ungefär?
Jag har funderat lite över det förut...

Olle Norell
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000