HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tröttnat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/03/20 :  15:53:09  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Hej gubbar.

Nej, jag håller inte med riktigt, jag har svårt att tröttna på min hobby. För mig är det här ett gift, jag kan helt enkelt inte sluta eller upphöra med att experimentera med högtalare, även om mycket bara blir just experimenterande. Har alltid nya konstrstuktionsidér i huvudet, även om många inte kommer längre, alltså ut ur huvudet. Däremot kan jag tröttna på det, på det viset, att det inte går att konkurrera med branschen som privatperson. Ingångskostnaderna för en hobbytillverkare blir alldeles på tok för höga för att kunna ge någon marginal. Därför har jag på senare tid försökt konstruera med de allra billigaste elementen som finns att tillgå på den Svenska marknaden, läs Response. Det är verkligen roligt att se, hur långt det går att komma med så pass billiga element, som det faktiskt här är fråga om. Här vill jag säga att, deras mindre element, fungerar förvånansvärt bra. Värre har det varit med deras större varianter.

Eriksson.

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/03/20 :  17:55:22  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
För många av oss är nog just sökandet som är nöjet
Eller som man brukar säga resan är målet
För vissa handlar det om konstruktionsidéer och detaljer, för andra vilken kabel, vilken Cd-spelare eller vilken högtalare.
Men igentigen är det ju samma sak
Jag håller med dig om att lyckas med enkla medel är en sporre
Detsamma gäller för konstruktioner.
En konstruktion som gränsar till det minimalistiska är ofta både smart och välljudande
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/03/20 :  18:27:43  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag har också snöat in på högtalare. Jag tycker om varje moment, skissa och fundera, planera, bygga, testlyssna, modifiera, myslyssna.
Och verkar inte tröttna.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/03/20 :  22:25:39  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Ja, den här konstruktionen blev verkligen en överaskning, i att det faktiskt går att lyckas med små medel. Naturligtvis kan den inte jämföras med mer påkostade element. Billiga element har ju oftast sämre upplösning än sina dyrare bröder, så även de här. Men ser man enbart till klangen som sådan, måste jag faktiskt säga att det blev förvånansvärt bra.

Eriksson.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/03/21 :  08:40:19  Show Profile Send pix a Private Message
Låter spännande Eriksson
Hoppas vi får se lite bilder
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/03/21 :  13:34:57  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
det är lite kul med detta forumet, för det är sällan eller aldrig som någon snöar in på musiken, utan bara på prylarna, högtalare hit och högtalare dit, ny kabel, ny cd-spelare, vad låter bäst, ja man undrar om musiken är till för hifi,n eller hifi,n för musiken, eller säg så här vad kom först hifi eller musik. för stort fokus på hur allt låter, är det inte musiken som är viktigast?? ja jag har la säker fel, det är säkert som så att alla musiker lägger timmar, veckor, kanske år på att spela in sin musik för att sedan försöka få den att låta så bra som möjligt på olika hifi-prylar, sen om musiken är välgjord eller förmedlar något i tex texten, det är oviktigt bara det låter bättre med kabel b i stället för med kabel a. ja snacka om att tröttna.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/03/21 :  13:47:49  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Men HEJ vad positiv du var då ...

Fast jag håller faktiskt med dig också. Men för min del är det en kombination, ingen jättestor glädje av musiken om återgivningen är kass, och ingen anläggning, hur fin anläggning det än är, kan rädda dålig musik.

Dessutom är det endast fysiska hårdvaran jag kan påverka. Hur musiken är gjord, vad texten handlar om eller hur den sedan är mastrad kan jag inte påverka. Så vill jag göra något annat än att endast lyssna (vilket alltså inte är "endast") så blir det att pyssla lite med hårdvaran.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/21 :  13:51:55  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det blir oftast ganska lite diskussion på sidor som handlar om musik.
Det är än mer sällsynt att det blir bråk eller ens en debatt.

Det kanske inte är rumsrent att skriva, men nog fasen är hifi i första hand en pryl-hobby. Prylarna, tekniken, siffrorna, statusen, jakten, missnöjet, avundsjukan, längtan etc.
Men musiken är nog ganska långt ner för många.
Vore den inte nödvändig i sammanhanget, så skulle säkert några skippa den helt.

Som vanligt, har jag inga bevis.

Nej, ta nu inte illa upp om du inte känner dej träffad.
Det vore ju onödigt.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2010/03/21 13:52:48
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/03/21 :  14:16:47  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
hej, varför skulle jag ta illa upp för det, det fattar ju jag också att många på detta forumet inte är så nyfikna på musiken utan på prylarna i första hand, det är inte det att jag inte tycker prylarna är viktiga utan mer det att man orkar hålla på så mycket med allt byte hit och dit, ja menar när jag kommer från jobbet och är trött då vill jag ha lite musik som piggar upp mig musik som ger mej glädje musik som berör mitt hjärta, inte vill jag prova en ny singnalkabel och se om jag kan höra rengdropparna mer åt höger eller vad det nu kan vara, och jag mena inte att vara negativ som någon tyckte, utan mer att många som gillar musik inte gillar hifi och många som gillar alla dessa hifi-prylar sällan bryr sig om musiken utan bara ljudet, det tycker jag är tråkigt, nä vi som gillar och kan en massa om hifi vi skulle gå i fronten för att få alla musikvänner att uppskatta ett bra ljud från en fin lp-spelare eller cd-spelare, ja menar bara för att man gillar musik så utesluter ju inte det att man kan gilla hifi, men att bara hålla på och testa hit och än dit, vad leder det till ur musiksynpunkt. om man tex går på konsert i någon konsärlokal eller kyrka, lyssnar man då bara på hur det låter eller lyssnar man på musiken, många av dom övar ju timmar/dag så det vore ju tråkigt om all uppmärksamhet gick ut på hur det låter coh inte vad det förmedlar.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/21 :  14:54:53  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Okay,
med "...ta inte illa upp om du känner dej träffad..." menade jag vemsomhelst som läser mitt inlägg.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000