Author |
Topic |
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 22:48:54
|
Jag vill oxå ha grannar som kör såna bilar brewitz... Eller.. Hm. Mindre prestige inblandat när grannarna har volvo 740. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 09:05:09
|
Magils -> Varför inte? Antar att du tänker på miljön?
Från Volvos hemsida på XC60 D5:
Bränsleförbrukning (Blandad) Sexväxlad manuell växellåda 6.9 l/100km Sexstegad Geartronic automatlåda 7.5 l/100km Bränsleförbrukning (Stad) Sexväxlad manuell växellåda 9.2 l/100km Sexstegad Geartronic automatlåda 10.1 l/100km Bränsleförbrukning (Landsväg) Sexväxlad manuell växellåda 5.6 l/100km Sexstegad Geartronic automatlåda 6.1 l/100km Acceleration (0-100) Sexväxlad manuell växellåda 8.5 s Sexstegad Geartronic automatlåda 8.9 s Utsläppsvärde CO2 Sexväxlad manuell växellåda 183 g/km Sexstegad Geartronic automatlåda 199 g/km
XC70 D5:
Bränsleförbrukning (Blandad) Sexväxlad manuell växellåda 7 l/100km Sexstegad Geartronic automatlåda 7.5 l/100km Bränsleförbrukning (Stad) Sexväxlad manuell växellåda 9.3 l/100km Sexstegad Geartronic automatlåda 10 l/100km Bränsleförbrukning (Landsväg) Sexväxlad manuell växellåda 5.7 l/100km Sexstegad Geartronic automatlåda 6.1 l/100km Acceleration (0-100) Sexväxlad manuell växellåda 8.4 s Sexstegad Geartronic automatlåda 8.9 s Utsläppsvärde CO2 Sexväxlad manuell växellåda 186 g/km Sexstegad Geartronic automatlåda 199 g/km
Något bättre/samma värden för den riktiga SUV'en jämfört med den mer lågbyggda brodern...
När vädret är som det är just nu kan det vara bra med lite markfrigång. Har själv kört fast ett par ggr inne i stan när plogbilen varit framme och skottat rejäla vallar bredvid bilen.
Se bara till att beställa aktiva chassit till XC60'n så blir den extra trevlig att köra! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 09:52:49
|
Okej, jag förstod inte att alternativet var en XC70. Då fick jag också förklaringen till begreppet "stadsjeep", det finns så många i stan pga. snövallarna
En bil med högre markfrigång och större frontarea har alltid sämre väghållning och högre förbrukning, än en utan, allt annat lika.
Fast jag är osäker på om det är vikiga kriterier för Sladd. Vi håller ändock på med ett klassiskt i-landsproblem här.
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 09:57:18
|
Brewitz: Du leder ligan i bilupplevelser. Inte precis en tur runt kvarteret heller, läckert! Fast jag undrar vad folk skulle säga om man gled upp med den där och plockade ut lite hifi-utrustning för demo
Magils: I mitt fall är inte just SUV-eriet så viktigt. XC 60 var nyaste Volvon med senaste generationen Haldex (som fungerar i praktiken) och den har verkar det som bättre stolar än V70.
Vid provkörning är den dessutom tyst... Har i princip allt jag önskar mig med andra ord.
Du har också rätt i att vi håller på med ett klassiskt I-landsproblem. Det är rent fysiskt och praktiskt möjligt att göra jobbet med en Volvo 245.
Har också provkört nya Subaru Outback med boxerdieseln. Finns ju bara med manuell låda men jag gav den en chans i alla fall. Kort sammanfattning: Man blir bortskämd i de bilar man använt de senaste 4 åren... Dålig stol, massivt hjuldån, antisladd-system som griper in för sent (höll på att köra av vägen när jag provade, med en BMW eller Mercedes kan du ladda hur mycket som helst och behöver aldrig ens pyssla med retursladdar) och stolsvärme av typen allt eller inget men framförallt tror du den gått sönder innan du efter 4 minuter (!) håller på att bränna ändan av dig. Men man hörde nästan inte motorn.
Tack och lov har jag inte bråttom, det är som med Hifi, vägen till ett bra köp man kan leva länge med (två år eller så när det gäller bilar i mitt all) är ju lite av målet i sig.
Nästa provkörning: Nya Land Rover Discovery. Luftfjädring, fyrhjulsdrift från de som skrev boken om fyrhjulsdrift och nya dieseln har en förbrukning som gått från dårskap till bara.... rätt hög... Men den skulle platsa speciellt om man tänker på lastutrymmet. 2,5 ton bil känns dock lite skrämmande skall erkännas.
Fortfarande tagen av Brewitz åktur, en Continental, damn...
mvh
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2010/01/08 09:59:07 |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 10:31:28
|
Du blir mindre tagen när du tankar. Snittade 2.1l/mil..... miljöidiotiskt så det förslår. Fantastisk komfort, enkelt att köra om (lite för enkelt) mm.
Nya Land Rover Discovery kör en av mina chefer. Jättebra bil när den inte står på verkstaden. Förardörrens lås slutade funka efter två dagar, lysena blinkade lite hur som helst, paneler sitter inte riktigt som de ska etc. Kanonbil när den funkar dock. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 10:32:13
|
Återkom gärna med en liten skrivelse när du har provkört landrovern, har två min bekanskapskrets som har dels en Landrover och en Rangerover och jag har hört en del åsikter därifrån, skulle vara kul att jämföra intrycken, bara. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 11:04:00
|
Vad jag läst är kvaliteten på Land Rovern helt bedrövlig... Mest elfel och småfel, gnisslande paneler, dålig passning precis som brewitz skriver. Mekaniken verkar dock lira utan bekymmer.
Jag tror fortfarande på XC60 om du vill ha ett skapligt bekymmersfritt ägande och någorlunda ekonomi. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Rob
Member
242 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 11:34:46
|
För att inte helt lämna märket med Stjärnan. Har du kollat vad ett servicekontrakt på en ny bil kostar? Ingen garanti att det är billigare men kan vara värt att kolla innan du skriver av Benzarna.
Och håll dig till "Elegance" och inget annat..
Lycka till i jakten på den rätta bilen.
Pelle |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 13:48:02
|
Vackert eller hur Sladd
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2010/01/08 13:49:48 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 15:20:05
|
Inte så dum XC60. Undrar hur det blir med andrahandsvärdet då det för ett tag sedan var stendött intresse för SUVar. Den här är dock lite mindre och är intressant då den inte drar så mycket soppa.
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 15:47:19
|
det enda som talar emot den bilen är att anders timell har en... (finns avsnitt på teknikens värld där han demar sin bil). |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 15:51:03
|
Nu har jag provat en Discovery.
Kommer ni ihåg den där kvällen då ni på konferens fick en rödhårig fräknig grönögt bombnedslag vid Er sida som dessutom luktade ljuvligt och när det gått 5 timmar och ni två inte pratat med några andra och sommarkvällen fortfarande var ljus och du är halvberusad, känner dig stark, vacker och pilsk och hon drar iväg dig för ett dopp på en undanskymd plats...
Då kommer tanken, är det verkligen smart det här, vad händer sen, vem är hon, är jag själv gift förresten? kommer inte ihåg längre...
mvh |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 15:57:00
|
Ha ha ha....
Bra beskrivning!!
Jag ägde för ett par år sedan en Range Rover, en underbar bil men som tyvärr hade den lilla dumma egenskapen att hela tiden krångla. När dessutom Scanauto är närmsta verkstad för oss i Göteborg blev saken inte roligare... Maken till dåligt bemötande och verkstad får man leta efter... Så trotts att jag ofta går och suktar efter nya Range Rover när jag ser dem på stan så minns jag hur det var att alltid ha bilen på verkstad och på en så in i h...vete rutten verkstad.... VARNING Sladd!
Nya 5 GT skall provköras, ny bil skall inhandlas nästa höst.... |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 16:14:20
|
Ja du, Sladd. Inte var hon Rödhårig, men annars stämmer det bra. Det gick åt helv....
Men oroa dig inte,med XC60 går det bra. Bilderna kommer från Avenyn Göteborg ( Världens Centrum ??? ) MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2010/01/10 : 21:53:39
|
Resan är målet sägs det och det stämmer ju onekligen ofta för oss som kör mycket.
Pjotre: jag tror dig. Försökte provköra på Scanauto först men de hade ingen bil i hallen som hade vinterdäck... Fick hjälp i Vänersborg i stället.
Går man ut på Land Rovers privata forumsida så handlar i princip alla trådarna om mekande... Men de verkar trofasta på något sätt, nästan som PC-folket, det är liksom bäst även om det aldrig riktigt funkar och så blir man ju duktig mekare på kuppen och skaffar många nya mekande vänner...
Så, det blir nog att tänka till, fundera över skilsmässor, klamydia eller värre och avstå nattdoppet. Men jisses vilken bil och vad suveränt de dämpat motor- och vägljud!
Tillbaka till ruta 1 med andra ord, just nu luktar det XC 60 med nya D5:an. Eftersom 5 GT inte kan fås med fyrhjulsdrift
Tack för input och varningar! Nu skall vintern ridas ut och sen får vi se...
mvh |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 09:24:23
|
Tror ni inte att 5 GT kommer med ett X om något halvår eller så? Någon som läst något om detta? |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 09:46:24
|
Är gammal hardcore Land Rover älskare! Köpte en ny Defender 110 -99. Denna äventyrsutrustades maximalt och tog mig igenom 60 nationalparker i Spanien med militärkarta, kompass och tält på taket Denna bil fick verkligen bekänna färg. Totalt körde jag 15 000 mil och massor med "riktig" offroad. Vadning genom vatten med vatten strömmande in i kupén, sattte den på underredet på klippor flera gånger, har lagt den på sidan två gånger, winchat mig i säkerhet otaliga gånger....och aldrig....nä aldrig ett enda problem. Den var löjligt trogen! Det är den enda bil jag haft som jag ångrar (t o m bittert) att jag sålde. Den var en riktig vän och hade förtjänat att få vara med mig till domedagen!
Jag har även en nära vän som är på sin andra Range Rover Sport. Har både åkt och kört dessa rätt mycket och det är fantastiska bilar. Han har inte heller haft några som helst problem. Tur? Kanske....men jag vill bara belysa att det inte per automatik måste bli ett problemägande!
Till sist vill jag också säga att jag smygprovat sista versionen av Disco'n Vilken bil!!!! Hade jag varit spekulant på något i klassen hade jag haft några sömnlösa nätter med förnuft och hjärta som spelat ut varandra. Förnuftet hade väl argumenterat för att välja något mer värdebeständigt och med mindre dokumenterad verkstadstid, medans hjärtat hade pekat på alla nybilsgarantier och den obeskrivliga känslan i bilen som slår det mesta i kategorin.
Hjärtat hade vunnit den kampen. Tror jag. |
Artphotography |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 10:51:57
|
Burmäster: Men en 110 kan man väl inte ta död på. Har för mig att nästan 90 % av alla Land Rover 109-110 som tillverkats sen starten fortfarande är i drift. Så risken är att du mött domedagen innan bilen :-P. Har inte kört Range Rover sen -91 men då var det en fullutrustad som Wendels Bil i Malmö skulle ha med på Motormässan. O visst dom är speciella. Och den nya Freelandern är inte dum den heller. min far har inte haft några problem alls förutom att verkstan som gjorde servicen på den skruva på oljefiltret snett. Det höll på att gå riktigt illa men det var folk som såg att det rann olja från bilen, så det blev bärgarn till närmsta verkstad i Tyskland som bytte filter o hällde på ny Olja. Svenka verkstan försöker slingra sig från kostnaderna pappa hade i Tyskland...men det är dumt att bråka med nån som är advokat :-P |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 21:55:13
|
quote: Har för mig att nästan 90 % av alla Land Rover 109-110 som tillverkats sen starten fortfarande är i drift.
Nja, det stämmer inte riktigt i verkliga livet.
Det var Land Rover själva som kom med påståendet att 70% av alla Land Rovers fortfarande var i bruk. Detta var dessutom precis i början på 90-talet. De flesta Land Rover fans trodde redan då att det var en sanning som var ute på tunn is. Det var helt enkelt marknadsföringsavdelningen som kom med påståendet. Snart 20 år senare efter den kampanjen så stämmer det definitivt inte.
Man måste betänka att bilarna började byggas redan -47 med första officiella model, Series I, som 1948 års modell.
Jag vet bl a att man räknade in de licensbyggda Land Rovers från Santana och i Spanien på -60,-70 och -80 talen så kunde bilarna hamna på skroten eller nerkörda i en ravin utan att avregistreras. Dessa vrak var med på Engelska huvudkontorets "överlevnadslista".
Däremot finns en stark grupp anhängare av fordonet och många dödsdömda bilar plockas in av entusiaster och får se dagens ljus med spinnande motorer och skinande lack.
Hade jag haft ett bra (stort) garage hade jag gärna försökt mig på en Serie II med 88" hjulbas och softtop. Absolut coolaste cabben i stan |
Artphotography |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 22:11:25
|
Jag hade en gång en -48, mest i bananlådor dock
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 22:20:03
|
Då hade du en av de förstigaste av dem alla Visst hade de varit coolt med en rullandes -48:a |
Artphotography |
|
|
mattiasa
Member
584 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 11:51:00
|
Jag lade beställning på en XC60 när de kom. Väntade i nästan ett år på leverans. Fick då reda på att nya motorer skulle dyka upp på listorna samma dag som jag skulle få min bil. Avbeställde.....
Med det sagt, så får jag hålla med Sladd. Tystare och komfortablare bil har jag aldrig åkt i. Körde även Q5:an, men den var inte lika tyst som XC60:n, plus att med samma utrustning som Volvon så blev den för dyr.
Om jag skulle börja bilpendla igen så hade jag nog satsat på en XC60 med nya D5:an..... |
|
|
Topic |
|