Author |
Topic |
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 22:03:12
|
Köpt trä efter alla dessa tv-program som tjötar om hur ohygieniskt plast är.
Men vad ska man olja in träredskap/-skärbrädor med för att få absolut bäst resultat forumvänner?
Ikea, matlust |
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 23:39:43
|
Parrafinolja från Ikea eller järn-affären! Finns på liter-flaska är billigast. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 10:40:44
|
Jag använder rapsolja löpande. parrafinolja är jag inte hundra på då jag inte skulle vilja dricka det eller äta det men rapsolja använder man i matlagning därav dess placering på preparations stället. Dock behövs inte verktygen oljas in de blir naturligt inoljade när man använder dem. Jämför ny träslev mot använd träslev. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 13:26:28
|
Parrafin-oljan är smak och luktfri plus förädlad så den är extremt ren för att inte åldras så snabbt.
Ikea skulle inte sälja den som skärbrädesolja om inte den är godkänd.
Raps-oljan har en bäst före datum av den anledningen att den bryts ned och skapar backterier.
Hoppas valet blivit enklare nu
(skriver som en kråka)
mvh
|
Edited by - govinda on 2010/01/22 14:16:31 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 13:32:11
|
- Paraffinolja
- Paraffinolja
- Paraffinolja
- Paraffinolja
- Paraffinolja
- Paraffinolja
eller paraffin-olja.
Skärbrädor och (trä)handtag på knivar Vi har även skärbrädor av plast, diskas och häller sedan kokande vatten på dessa
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2010/01/22 15:39:07 |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 16:06:52
|
möbelsamhang använder jag junkers olja dyr men dryg går att få olika resultat,efter fin slip sikla till ytorna med ex industrirakblad bara för att ta ev fibertoppar du slipper då vidare resning, sen på med flödigt med olja och innan oljan torkar pensla ut flera gånger, sen när det slutar suga torka av ytan du får då en sidenmatt yta. samma procedur men låt ett sista lager torka du får då högblnkyta tål som tål allt. denna olja används til behandling av bänkskivor med infällda diskbänkar så den tål en del fukt.
Junkersolja går bra att i efterhand om man inte vill ha blankyta eller vill återenovera en yta att snabbt sikla av och lägga nytt lager.
Obs junkersolja härdar ganska fort ytan blir hård vänta inte förlänge med av tork då får du skrapa väck överflödigt och får pensla på nytt. inredning gissningsvis beroende på hur tort materialet är 2-3 överstykningar torrt på 30-40 min helt genom härdat dagen efter. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 17:39:27
|
Jag skulle inte tillreda mat på någon yta som behandlats med annan olja än paraffin. Visst fungerar väl oliv/raps/majs etc säkert bra med tanke på att de är livsmedel, men hua om de härsknar etc Rapsolja kan ju bli som klister. Paraffin har fungerat inom livsmedels industrin/självhushållning i många år, så det är väl ganska väl beprövat!? Tänk på frukostosten Oljor för golv och möbler... fungerar nog jättebra på... golv och möbler, men jag vill inte slicka på golv och möbler i onödan
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|