HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bilar igen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2010/01/03 :  11:34:15  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Som trogna läsare kanske minns hade jag en trevlig tid med BMW 5-serie. Snål på diesel, gick som en raket, strulade aldrig, fantastiskt bemötande vid service mm.

Som långåkare tog dock entusiasmen slut i sista änden. Sportigheten i chassiet är kul ett halvår men inte på långresor. Styrningen som är fantastisk på kurvig väg är pain in the ass rakt fram på svenska vägar med rillor och lagningar. man få timme efter timme sitta och "passa" ratten... Med lite sorg i hjärtat bytte jag in den mot vägarnas kung, en Mercedes E 220 CDI kombi.

Lugn och fin gång, tystare än BMW, går rakt fram utan nervös ratt och så har den stjärna på huven. Drar lite mer trots svagare motor men sånt får man väl leva med. Nu har jag haft den ett år och den är fortfarande skön att åka i och har inte strulat det minsta.

Men det är dags att byta. Någon som kan gissa varför ?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/01/03 :  11:59:31  Show Profile Send Mey a Private Message
För att den nya E-klassen har kommit?
(eller är det så enkelt att nybilslukten har försvunnit? )
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/01/03 :  12:28:07  Show Profile Send JonasY a Private Message
Närkontakt av tredje graden med skogens konung eller dylikt?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/01/03 :  14:54:51  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Suget efter efter bmw´n blev för stort

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/01/03 :  15:14:22  Show Profile Send bearwik a Private Message
Påkörd av någon utan vinterdäck?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/03 :  15:52:06  Show Profile Send Vox a Private Message
Tanken är tom eller askkoppen full?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/03 :  15:59:19  Show Profile Send B-200 a Private Message
större bil för familjens skull?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2010/01/03 :  16:32:36  Show Profile Send govinda a Private Message
I morgon börjar en ny serie där man får följa och lära känna vanliga människors liv Hur dom drabbats av krisen i bilindustrin. I morgon flyttar det in ny realityserie.

När man väl bestämt sig för Volvo känns Kudden mycket godare att sova på VOLVO Rymmer mycket glider fram som ett flygande tefat

AUDI-A6 som andra alternativ

Lade till lite.

Edited by - govinda on 2010/01/03 22:56:14
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/01/03 :  17:12:12  Show Profile Send byZan a Private Message
Det är väl stjärnan som spökar för dig också

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/01/03 :  23:10:31  Show Profile Send Jamo a Private Message
Miljöbil på gång?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2010/01/04 :  12:23:06  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jag skall komma till saken men först får jag kommentera Vox inlägg

Det kan ju tyckas som ett väldigt bytande av bilar och det är mycket pengar som snurrar i dessa diskussioner. Betänk dock sista exemplet här med Mercedesen. För ett knappt år sedan handlade jag Mercan och den hade då gått 1800 mil. Nu har den gått 7600... För mig är det ett bruksföremål som måste ta mig fram utan att ge ond rygg eller dövhet och den skall dessutom kunna lasta ganska mycket. Och rulla många mil utan trassel.

Till saken:

Det finns ju någonting som heter service...

Min BMW servade jag i knappt två år utan kostnad, det ingår i det hyfsat kraftiga inköpspriset. Vid besöken var mottagande och servicenivå alltid i topp men utan något krumbuktande. Man lämnade nycklarna, fick veta vad det ev skulle kosta och om något tillkom ringde de under dagen. Sedan tog man nycklarna till en fri lånebil - alltid antingen en BMW 1 eller BMW 3 -och drog iväg till jobbet.

Om vi leker med tanken att jag skulle valt en Volvo XC 60 då för ett år sedan (den var ju på tapeten) så ingår 12000 mil fri service. Hur bemötande etc är kan man ju bara gissa om men vi kan ju tro att det åtminstone är OK och att det finns en lösning med lånebil mm.

Nu med facit i hand kan jag berätta följande om en nästan ny Mercedes E 220 CDI och det år som gått.

Strul eller saker som gått sönder eller behövt åtgärdas vid service eller reparation i övrigt : noll.

servicekostnad på ett år 21 000:- ...

Första service 12500:- vilket inkluderade byte av automatolja (görs tydligen alltid vid första service på mercorna)

Andra service för en dryg månad sedan 8500:- och det var då den "lilla" servicen.

jag betalade undrande och tänkte att jag skulle kika på servicehandlingarna efteråt. det behövs nu inte. 2 veckor senare anlände nämligen en faktura från Wagnefors biluthyrning på 600:- för de 4 milen jag använt lånebilen, en Kia eller Hyndai eller nåt som närmast får liknas vid en ryggsäck (ni vet typen av bil som ger öronsus en vecka, accar 0-100 på 55 sekunder och saknar väghållning fullständigt)

Jag har inte undertecknat något hyravtal av denna kräkbil och taxi till och från Sävedalen - Mölndal hade ju blivit både bekvämare och billigare.

Ibland är det droppen...

21 tusen spänn vänner. Där är skälet. Så mycket bättre är det inte att köra Mercedes ett år.

Frågan är vad man skall ha nu?

Fyrhjulsdrift är önskemålet att lägga på listan denna gång.

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/01/04 :  12:31:22  Show Profile Send ninja a Private Message
Das Auto! ... 4Motion

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/01/04 :  12:34:51  Show Profile Send Mey a Private Message
5:orna finns ju med kryss i modellbeteckningen.
XC60 lär inte göra dig mycket gladare, läste ett långtest med den i ViBilägare och den var allt annat än billig i de flesta avseenden.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2010/01/04 :  12:48:12  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag läste den också och i jämförelse med bilar som jag aldrig ens skulle fundera på var den såklart dyrare men också överlägset bästa bilen?

Glömde, apropå Ninjas Das auto; aldrig någonsin en bil som handhas, säljs eller servas av VAG. (har försökt 3 gånger...)

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/01/04 :  13:31:10  Show Profile Send JonasY a Private Message
Finns väl inte så mycket att välja på då, om (VW), Audi och Mercedes går bort XC60, XC70, BMW igen? Bör gå att få bra pris på nuvarande femma när den nya är på g. Udda alternativ är väl en Subaru Legacy men frågan är om kroppen står ut 6000 mil om året i en sån (den lär ju dock hålla).

Fö är det "en gång awd alltid awd".

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2010/01/04 13:32:26
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/04 :  13:50:53  Show Profile Send OcA a Private Message
Toyota Land Cruiser, Nissan X-trail/Pathfinder (eller vad de heter), Lexus SUV (glömt vad den heter), Infinity SUV (också glömt vad den heter)...

Finns ju en hel drös med SUV/4wd från Japan som är vettiga. T.o.m en Hyundai kanske kan funka om man kan sätta prestigen åt sidan (fast den är ju korean...)?

Synd att välja bort VAG eftersom de har många bra alternativ, men har man blivit bränd tre gånger förstår jag verkligen att man inte vill ha med dem att göra.

Men släng ett öga på japanerna innan du bestämmer dig är mitt tips.

Bästa långfärdsbilen jag nyttjat var en Audi Allroad 2,5tdi. Har aldrig åkt bekvämare eller bättre bil någonsin efter den. Gick 14.000 mil utan ett fel/problem och verkstaden var trevliga de med.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2010/01/04 :  14:38:09  Show Profile Send secanbj a Private Message
Jag skulle ha köpt en Ford Mustang. Jag är lycklig varje dag som jag sätter mig i den och startar den. Och den är inte tyst :-) fast det är väl hela iden med V8.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/04 :  14:51:05  Show Profile Send B-200 a Private Message
4hjulsdrift är klart önskvärt från min sida i nästa bil med. 21 tusen var grymt saftigt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2010/01/04 :  15:08:13  Show Profile Send ayayay a Private Message
Syrrans gubbe kör en nyare Subaru Outback, grymt nöjd. De bor i norra Värmland så snö skall den tydligen klara riktigt bra. Och han har 9mil till jobbet en väg, har aldrig hört honom klaga på den bilen, och han är bilmekaniker.

Men sen tror jag personligen inte att åk-komforten i den bilen kan mäta sig med en Audi, Merca eller BMW.

Gå in på TopGears hemsida för att se vad de kan tänkas rekommendera

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/01/04 :  15:15:56  Show Profile Send sopwith a Private Message
ca 5000 mil och 21" i servicekostnad låter väl inte så farligt för en vagn som riktar in sig på den rika delen av massan, på BMW betalar man detta via nybilspriset fast det "märks" kanske inte på samma sätt.
Om man tycker detta är dyrt så kanske man har gjort fel bilval, du ger ju själv raka besked vad du tycker om dom bilar som den stora massan köper idag så det är väl inget alternativ heller.
Skaffa en lite mindre bil, tillräckligt stor för att få in en demorigg för kundbesök i och ha hellre en plåtburk ala folkabusstyp att frakta mässprylarna i, BMW har många lite mindre fina modeller.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2010/01/04 :  15:45:40  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jag hade älskat en Mustang!

JonasY: Jodå, Subaru stog på listan eftersom jag haft 2 stycken Legacy och båda funkat som urverk. Men den nya dieseln finns inte med automat (!!) och har de inte skärpt sig vad stolarna beträffar orkar man inte långfärdsmil i den på samma sätt som i en Merca, BMW eller Volvo

OcA: Landcruiser... nja, de jag kört har varit ganska orkeslösa, TUNGA och gungiga saker. hade jag haft gården kvar så visst.

X-trail. Instrumenten i mitten?

Lexus går som en raket men lastar inget och instrumenteringen ger mig rysningar om 1984 års Opel Omega eller något som en 13-åring gjort i slöjden.

Hundai... get real

Här är nog valen:

Volvo XC 60 med nya 205 HK dieseln

Vänta ett år och köpa nya BMW kombi med fyrhjulsdrift. (OM de gjort den mer långfärdsvänlig)

Sen en outsider som pga av inköpspriset verkar tveksam men har någon någon erfarenhet av Land Rover Discovery?

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/01/04 :  15:55:26  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Som trogen läsare kommer jag ihåg när Sladd skulle köpa E-klass, jag la mig själv i diskussionen lite... Kort efter det köpte jag en liknande vagn (E280CDI kombi -09) och uppdaterade just tråden med lite info om den.

Jag tycker det låter väldigt märkligt med de servicekostnader du fått betala. Jag har bara gjort en "riktig" service på min bil och det var i Jönköping, där jag även köpte bilen, men det är ju egentligen samma firma som driver verksamheten som det är i Mölndal.
När min bil gått 600 mil gjorde jag ett extra oljebyte, utöver rekommenderad service, det kostade 2200 kr. När bilen gått 2500 mil gjorde jag första riktiga servicen och den kostade 3400 kr.
Min bil har också automat (finns bara det till 280 kombi).

Såg att du hade läst senaste (18/09) Vi Bilägare. Där fanns ju även en artikel där de jämförde servicekostander upp till 20.000 mil på 25 olika bilar. Enligt artikeln ska 1:a service på en E200CDI kosta 2345 kr, 2:a 4922 kr och 3:e 4450 kr. Totalt mindre än du betalade för den första!
200 och 220 är ju in princip samma motor så det borde vara ungefär samma kostnad. De större motorerna rymmer mer olja så de är lite dyrare i service. Jag vet inte vad MB ska ta för att byta olja och filter i lådan, men på min BMW 530d -02 betalade jag knappt 3000 kr för mindre än två år sen.

Låter som du varit hos en verkstad man ska hålla sig långt ifrån!

Jag har inte lånat bil vid service, men när jag köpte min sa säljaren att jag skulle säga till honom om jag behövde låna en bil nån gång.
När de gjorde ett garantijobb i Värnamo lånade jag en bil gratis efter lite övertalning... När jag lånade bil på BMW i Jönköping en gång för kortare körning tror jag att jag betalade 150 kr, och då fick jag en 3-serie.

MB behöver inte verkstäder som tar ut dessa priser, de har tillräckligt att bevisa vad det gäller produktkvalitet (med tanke på rost etc. på senare år). Jag är dock nöjd med både produkten och service så här långt.

Den där jämförelsen av servicekostnader i Vi Bilägare är rätt intressant, om man nu kan lita på den.... BMW 520 d blir ju billigt om man byter bil efter 10.000 mil, men sen kostar fjärde servicen (första man betalar) 12804 kr. Jämför man med MB E200CDI upp till 20.000 mil blir Mercan drygt 5000 kr billigare. Dyrast är dock Audi A6 2,0 TDI skom kostar 16000 kr mer än MB på 20.000 mil.

Volvo XC60 är billigast på service över 20.000 mil och det borde väl vara ett av de bättre alternativen för dig då?

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2010/01/04 15:56:22
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/04 :  16:13:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Land Cruisern är rätt gungig och "amerikansk" tyvärr... Med V8 under huven händer det grejer dock - speciellt med soppakontot...

Land Rover vetifan... Säkert riktigt bra bilar, men kvaliteten har varit allt annat än jämn och bra när jag läst på. Ingen raket den heller precis...

XC60 är säkert en bra bil, men ett rätt tråkigt och färglöst val om du frågar mig. Förmodligen det bästa köpet hur du än vrider och vänder på det dock...

Hade jag varit i din sits (och kunnat välja VAG) hade jag tittat noga och länge på Audi Q5 + A6 Allroad, Subaru Legacy + Outback och även XC60... Subaru och Volvo kör ju med fri service bägge två. Stolarna i Volvon är bättre än Subaru, men Subaru verkar vara en trevligare vagn att köra utan att den är BMW-nervig. Ge dig ut en lördag och åk runt och prova, precis som man ska göra med hifi!

En BMW utan sportchassi och run-flat däck borde väl funka annars?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/04 :  16:27:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
BMW 5 GT http://www.alltommotor.se/tester/bilar/bmw/bmw-5-serie-gt-komfortabel-och-dyr-1.19227

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/01/04 :  16:36:19  Show Profile Send Lech a Private Message
Sladd
Var patriot och välj / ge chansen till något Svenskt.

SAAB faller nog av sig självt, men prova något annat Svenskt.
Tyvärr / VÄL ÄR finns det 60-70K till per år som gör det just nu så väntetiden är "lite lång" . Men Mercan kanske håller kanske ett par månader till ?? Vem vet ,det är i varje fall värt att prova.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/01/04 16:38:21
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/04 :  16:41:59  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Du hade älskat Mustangen så länge du färdas rakt fram o bara lyssnat på motorljudet. Men den är inget roligt så fort det kommer lite kurvor.
Fick låna en Mustang av en kompis förra sommaren. Så jag är inte imponerad, o kvalitén ska vi inte prata om. Det skramla och lät. AC:n slutat fungera efter knappt 5000 mil.

Klart du inte haft några fel på Mercan, det var eftermonteringen du fick betala för ;-)

Land Rover var det nån som skrev, hmmm min far köpte en Freelander III:a en diesel , riktigt trevlig att köra och skön. Nu har jag inte kört några längre sträckor med den och som någon skrev. Dom är ju inte kännda för skruva ihop bilarna. Men kan återkomma hur min pappas fungerat .

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000