Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 16:46:35
|
Magils är rätt på det, jag har KÖRT den!!
Om vi tittar bort från prislappen en sekund så har jag aldrig rattat något liknande. Jag hörde knappt motorn! Kolossen kör 0-100 på 6.9 och det är med automat. På 0.65 i blandad körning. Det är smått osannolikt.
Det mest imponerande är två saker. Automatlådan med 8 växlar. Du känner aldrig att den växlar men du anar ett markant och ganska snabbt fall i ögonvrån när den går ned på 1200 varv igen för att en kort stund senare (ca 2500 varv skulle jag tro) faller igen. Och igen, och igen...
det andra är navigatorn. Inget skulle ju vanligtvis få mig att lägga 25 - 30 tusen på en navigator då samma eller bättre finns för 2-5 tusen på eftermarknaden. Här pratar vi 11 tums LCD-skärm med upplösning herrejösses. Med denna skärpa och med läge "hybrid" på 3-D inställt ser det ut som om ett flygplan följer dig med kamera på 150 meters höjs snett bakåt... Stoppar du i en CD-skiva frågar manicken dig dessutom: "Vill du kopiera skivan till disk"?
Innan mina "måste"-val var ikryssade var vi på 580 000:- och det finns ju gränser...
Jädra Magils, måste du påminna mig
En vacker dag...
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 16:49:34
|
Mirage: kul att du läste och visst åker man 1:a klass!!
Intressant om servicepriserna, jag skall ställa en enkel fråga till dem hur de motiverar det hela.
Lech: Jo, det är nära nu. Du får väl KOMMA IN I BUTIKEN och övertyga mig
mvh |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 17:26:02
|
Jag tittade i två nummer av Teknikens Värld, ett ganska nytt med nya E-klassen och ett äldre från -02, och de angivna servicepriserna är inte ens i närheten av de summor du fått betala. Om vi tar den nya E-klassen så hamnade det kring 10 kkr för de tre första servicarna. Den andra är ju lite väl inaktuell (-02), men det var en E220 CDI och det var inga fantasisummor angivna där heller. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 19:08:55
|
Varför inte en 525xd (om den kombon nu finns dvs), utan m-/sportpaket och med normala 17"-fälgar? Jag har svårt att tro att den inte skulle hålla som långfärdsvagn. Frågan är när nya femman kommer som touring, då lär du kunna få en schysst för typ 450' om du sansar dig lite med motorval/utrustning - blir många sköna tusenlappar över mot GT'n (som dessutom ser ut som ett MONSTER, skulle bli nervös om jag handlade något av nån som kom med en 5 GT...).
Jag hade som sagt räknat på V70 AWD / XC70 om du är intresserad av XC60'n, de är ju faktiskt större bilar.
Edit: En helt galet störnade grejj med Volvo är att man inte kan få den uppgraderade 2.4D med 175hk med 4wd! Då får man nöja sig med den äldre motorn. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2010/01/04 19:17:11 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 19:16:21
|
seriöst jag har aldrig fattat att en automatare skall ha olika växellägen mer än R,D,N,D,D2. Mer skall inte finnas på en automatare. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 19:55:09
|
He he quote: Lech: Jo, det är nära nu. Du får väl KOMMA IN I BUTIKEN och övertyga mig
Fortare än du anar står jag där.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 20:13:11
|
B-200: Kan du utveckla det där lite, två D och D2?
Jag tycker man behöver lägena P-R-N-D. Sen kan det ju vara lite olika många steg i lådan, men det sköter den ju själv. Min har sju steg och det tycker jag funkar väldigt bra. Däremot använder jag väldigt sällan funktionen att växla manuellt, möjligtvis med släp i lång utförsbacke. Ändå har jag sånna där sportiga paddlar på ratten... |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 20:20:36
|
drive och drive2 för tyngre laster. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 20:24:00
|
Kom på ett gäng till. Samma bil, olika nyllen typ... Mitsubishi Outlander och motsvarande från Peugeot och Citroen. Men den kanske är för lågbudget/snikig?
Har själv kört Peugeot SUV'en med bensinmotor och den var ytterst trevlig faktiskt! Bekväm, stadig på vägen, gott om plats, tyst och tillräckligt med löd i spisen.
Man måste ju inte köpa en bil för 500k bara för att man kan göra det...
Annars har Mazda en förbaskat trevlig crossover som tydligen ska gå som ett skållat troll... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 23:26:02
|
Jag vill ha en rolig (gärna udda) rymlig (lång&fet) bil för runt 60K Londontaxi Audi A8 Porsche 928S Bristol (£60K...) etc. etc.
Bilar som kostat 500K är roliga som begagnade
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 23:51:53
|
quote: servicekostnad på ett år 21 000:- ...
*Herregud* |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
joeflo
Member
90 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 00:03:07
|
Hifi Consult det måste vara något som är fel om man ska byta växelådsolja. Det känns som en blåsning om du frågar mig. Hade det varit min bil som ex. gått 50000mil och ett företag som finns i Sundbyberg (Stockholm) rekommenderat det hade jag gjort det hos dom men inte annars. Mina äldre bilar jag haft så står det att man INTE behöver byta oljan bara kolla nivån. Din bil var en ny bil och jag vet att MB kvalitén är ett skämt sen mitten av 90-talet men ändå. |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 07:09:53
|
Mercedes har väl förbättrat sin kvalite igen from typ 5-6år tillbaka? Eller har jag fel? |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 15:20:52
|
Tack för input!
JonasY: Jo, det finns bra dealar att göra på 525 XD och 530 XD nu men de är alla utrustade och kommer inte under 400 och det känns sådär på en bil som redan checkat ut från modellfloran...
Jag håller inte med om GT:s utseende. Den är STOR och inte helt harmonisk men den är vare sig monster eller - som någon pryo skrev i en biltidning - lik Prius (!)
Den har allt jag önskar av en bil utom fyrhjulsdrift och en nåååågot lägre prislapp.
XC70 och V70 kanske är större bilar men jag gjorde ett test när jag nyss provkörde en XC 60. Stängde bakluckan, fällde baksätena och la mig raklång. Funkade! och allså stort nog.
Nu kommer skrämmande fakta: Stolarna är skönare i XC 60 är i Mercan! Nu kommer mer skrämmande fakta: det är TYSTARE i XC 60 än i Mercan
Vad är det som händer...
B 200: Att kunna växla ned i backar eller när man kör av motorvägen etc är skönt och då är det bra med växellägena att kunna stega manuellt i.
OcA: Allt multiframtaget där fransmännen varit inblandade går....bort. Håller med om kostnaderna. jag hade redan haft en Sbaru Legacy med dieselmotor och automat om den kombinationen fanns att köpa... Fast det var innanjag åter provkörde XC 60.
joeflo: Nädå, det är tydligen rutin. De flesta byter aldrig, det är riktigt och att byta när en automat gått riktigt långt kan bli... obra. Oljan blir tjockare med åren och byte till en ny och "tunn" olja i en gammal automat kan börja läcka och ställa till. Byte efter några tusen mil för att sedan aldrig byta mer är förmodligen en klok grej. Synd bara att kunderna får betala för idén.
Förr så var man tvungen att byta alla oljor efter bara några veckor i de traktorer som kom från öststaterna vid namn Ursus. man gjorde så eftersom det var så mycket spån och skit i överallt från tillverkningen Kanske ett tidens tecken att Merca kör på samma linje
Bossebula: Så är min tro. det lär knappast gå att hitta något mer rostsäkert eller strulfritt än sista årsmodellerna av nuvarande E-klass.
mace: londontaxi såklart!
eller en sån här:
http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_750_IA___Navi___Lader___Nyservad_25082208.htm?ca=15&w=3
mvh
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 15:30:49
|
Fakta, men inte skrämmande quote: Nu kommer skrämmande fakta: Stolarna är skönare i XC 60 är i Mercan! Nu kommer mer skrämmande fakta: det är TYSTARE i XC 60 än i Mercan
Vi gjorde väl ett bra jobb antagligen MVH Lech |
Edited by - Lech on 2010/01/05 16:28:33 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 16:56:03
|
Som jag skrev så är XC60 förmodligen det absolut bästa köpet för dig av de alternativ som vi raddat upp!
Lycka till! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 18:12:14
|
På min MB 300E var det 6000 mils intervall på byte av automatlådeolja. |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 18:34:56
|
Jag skulle ta en hård funderare på Honad Legend Awd. Har bara åkt i en vid ett tillfälle i tyskland, men vette fasen om det inte var och den skönaste bil jag åkt i. Sen så skadar cet ju inte med närmare 300hk. Om man kan bortse från att det är en japs så har man en bil som aldrig kommer att strula. Hondaägare är de nöjdaste bilägarna av de alla. Men vet ej om honda tar in dom till svedala. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 18:48:14
|
Nu Sladd ligger du bra till: quote: Som jag skrev så är XC60 förmodligen det absolut bästa köpet för dig av de alternativ som vi raddat upp!
Eftersom du söker en bruksbil med "lyxbils egenskaper" så uppriktigt tror jag inte att du finner den idag annat än i XC60. Det med någolunda bibehållen ekonomi.Visst finns Lexus 450.. osv men det vore samma steg som om du började sälja trioder i 2.5 watts klassen.
Men fan vet. När f..blir gammal ..... så blir
MVH Lech
|
Edited by - Lech on 2010/01/07 16:05:07 |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 11:15:22
|
XC60 är ett mycket bra val.
Jag kör en S60 nu och kommer att byta till en XC60 om ett år ungefär. Kikar lite på nya S60 också eftersom jag inte har behov av mycket utryme längre. Vi får se vad det blir. Volvo blir det i vilket fall, jag har varit mycket nöjd med mina två senaste |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 16:02:55
|
quote: På min MB 300E var det 6000 mils intervall på byte av automatlådeolja.
W124? Det var på den tiden Mercedes tillverkade kvalitetsbilar |
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 18:11:26
|
Japp! En 124:a, en av de bästa bilarna jag haft. Gudomligt välbyggd, och mycket smarta finesser. Vad sägs om tex. uppvärmd spolarvätskebehållare, slangar och munstycken till dito? Hur många bilar har det idag? |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 18:14:54
|
quote: Hur många bilar har det idag?
Min gamle R129 har det än idag MVH Lech |
Edited by - Lech on 2010/01/07 18:37:07 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 19:05:27
|
quote: Japp! En 124:a, en av de bästa bilarna jag haft. Gudomligt välbyggd, och mycket smarta finesser. Vad sägs om tex. uppvärmd spolarvätskebehållare, slangar och munstycken till dito? Hur många bilar har det idag?
Jag vill ha en W124
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 21:09:53
|
Fore jul korde jag en schysst karra ett par dagar. 80 mil om dagen kandes inte alls i kroppen. Inte speciellt mycket lastutymme kanske men koper du denna bil har du rad att hyra in en "man with a van" som transporterar dina prylar. Enda nackkdelen (forutom miljohanseende, ekonomi etc) var att sambon klagade pa ljudet nar hon stod utanfor, det ar ingen tyst vagn precis. Tack till grannen som lanade ut den.
Mer seriost, XC60 ar bilen for dig. |
|
|
Topic |
|