Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 22:46:14
|
Googlade lite och hittade en lustig sak, föregångarna till SR-71 flög både högre o snabbare än SR-71 |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 23:02:44
|
johan.björklund:
Självklart är rekord nästan aldrig fältmässiga. Mig25 har en normal högsta flyghägd på mellan 20.000 och 24.000 meter. Man kan nå upp till 27.700 m utan problem. Orsaken till att man inte går så högt är den att motorn börjar kippa efter andan. Den går inte optimalt och börjar sörpla bränsle. På så höga höjder krävs ram-motorer och höga farter för att det skall bli optimalt.
Mig 25 är INTE utvecklad för att slå ut SR71. SR71 är ofarligt som stridsplan och är inget högprioriterat mål i krig. Mig25 utvecklades när USA började med XB-70 Valkyrie.
Tro det eller ej men XB-70 Valkyrie började utvecklas på 50-talet och flög på 60-talet. Efter att den lades pga för sårbar och för dyr ändrades programmet för Mig25. Från början skulle den ha en 5-6m längre "hals" och vara byggd i rostfritt stål. Nu bantades projektet som gav en kortare aktionsradie. Det löste man med hjälp av en jaktrobbot som kunde flyga längre än alla andra robbotar. Jag tror att den fortfarande är den längst flygande jagtrobbot. Man bantade också bort "skytten" som skulle sköta vapnen osv ombord. Nu placerades han på marken och skötte vapnen genom radiolänk. Innan Mig25 togs i tjänst hade även den snubben rationaliserats bort.
En anna lite lurig grej med planet är att det endast var försett med radiorör. När amerikananrna monterade ner Mig25:an som landade i Japan i mitten av 70-talet blev de först förvånade över den primitiva elektroniken. Först på hemmaplan spred sig paniken. Planet hade avancerad elektronik men med radiorör konstaterade man. Planet skulle med andra ord lätt klara en elektronschock från en Neutronbomb. Detta var man inte beredd på i USA. Numera har man lärt sig att skydda elektroniken från elektron- skurar så nu har även ryssarna vanlig elektronik.
Sovjetvapen har fått oförtjänt dålig renomé utanför dåvarande Sovjet. De har sig själva skylla då de inte säljer sina flygplan eller stridsvagnar utanför Sovjet så som dom var i Sovjet. När Sovjet upplöstes så passade dåvarande FOA på att köpa en stridsvagn av typen T70. Man skulle testa hur våra pannsarbrytande vapen slår igenom deras pansar. Amerikanerna hade problem med det i början när de krigade i mellanöstern. Men med tiden löste de detta problem med nya vapen. Nu fick alltså Sverige chans att testa hur våra vapen klarade samma sak. Efetr provskutningarna blev man förvånad då elektroniken som placerats inne i vagnen registrerad överlevnad för besättningen efter en hel dags skjutning med olika sorters pansarbrytande vapen.
Efter en annalys vasade sig att den Sovetiska typen av T70 hade 10cm tjockt keramiklager mellan tjocka pannsarlager. De pannsarbrutanmde vapnen som skär sig igenom pamsaret klarade inte keramiken. De vagna spom Sovjet sålde utomlands hade inte denna keramik.
FOA-forskaren sade i radion att det var tur att det aldrig blev krig för västvärldens vapen hade inte kunnat stoppa dessa stridsvagnar. Samma sak var det med en helikpter som man köpte till England. Det gick inte att skjuta igenom höljet med vanlig amunition. Tom lite kraftigare grejer som små antiflygrakter typ Stinger osv skulle denna helikopter klara under goda omständigheter, enligt testet.
Jag talade med en kille från Afganistan en gång. han sade att de fick mänder av antiflyg- missíler av USA. Hans gäng lyckade aldrig skuta ner någont flyug från Sovjet fast de sköt dussintals mot planen. Ibland träffade de men planen flög obehindrat vidare. När någon grupp ändå lyckades med bedriften var det fest i flera dagar. han var bara på ett litet antal sådana fester eftersom de sällan lyckades skjuta ner något.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 23:12:12
|
Chuck Yeager blev känd när han flög Bell X-1 fortare än någon annan tidigare flygit då han som första i Världen gick igenom ljudvallen. Under andra världskriget flög han P-51.
Efter genomgången utbildning som austronaut tackade han nej till att flyga ut i rymden i en kaffeburk.
Numer uppvisningsflyger General Chuck Yeager i F16 och han stjäl alltid showen där han är med. Han är nämligen en kille av rätta virket!
Han ahr flugit över 180 olika flygplanstyper där han var den första att fyga flera av dem som förste testpilot. Första gången han flög var 1941. Han är född 1923 och är då alltså 87 år. han har flugit sedan han var 18år. Det betyder att na flugit i 69 år. Jag misstänker att han inte är själv längre i planen han flyger, men ändå....
Här är hans hemsida: http://www.chuckyeager.com/
|
Edited by - linnar on 2010/01/04 23:24:40 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 23:26:36
|
Ursäkta mina omkastniingar av bokstäver ibland. Jag skriver fort utan att kontrollera vad jag skrivit förrän efter jag postat.
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 07:27:45
|
Fick aldrig chansen att mecka 39:a men 37:an fick vi en grundutbildning på så vi kunde ta emot dom på F10. Den tar sina 10 min att fixa och det är tankningen som tar tid. Vi hade ju bara 3m3 i 35:an och det var det som tog 6 min :-P. Under tiden hängde vi 2 SideWinders, ladda kanon och hängde på 2 raketkapslar. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 07:54:21
|
Linnar
Jo jag vet att dom inte utvecklades för att mötas eller att vara ett motmedel. Jag bara jämförde då dom båda är uppe o snurrar runt samma siffror. Nuffrorna som idag är rekord har som jag skrev innan satts under kontrolerande former. Och bevisligen så har olika flygplan flugit snabbare än gällande rekord. Saker som absolutflyghöjd, eller nyttjandet av zoomclimb går inte att jämföra som ett flygplans normala flyghöjd.
Vad dessa maskiner verkligen kan/kunde och alla andra militära flygplan är kapabla till lär vi aldrig få reda på. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2010/01/05 08:05:31 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 11:56:32
|
johan.björklund: Du har helt rätt!
Jag blev lite sur när jag hittar uppgifter på nätet, snyggt spaltat, där man uppger världsrekorddata som vanliga data. Miggen som flög upp till 37.000 m var ombyggd för att klara höjden. Bla så förångas vanligt flygbränsle på den höjden så tankarna måste trycksättas osv.
Normalt flygs nästan aldrig planen över 11.000m eftersom bränsleförbrukningen ökar ju mer man går över 11.000m. samma är det med efterbrännkammare. De används nästan uteslutande vid start och stigning. De allra flesta stridsplanen från 60-talet gör inte ens Mach 1 utan ebk. Ärligt talat så ingår inte överljudsfart i planens stridsroll mer än i undantagsfall. farten får man på köpet då det egentligen är andra prestanda man är ute efter. Men för oss vanliga dödliga är det en kul grej med höga mach-tal.
Som du skriver så får vi aldrig veta sanningen om prestanda.
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 12:01:10
|
quote: föregångarna till SR-71 flög både högre o snabbare än SR-71
Tänker du på YF-12, Den hade väl bara en beräknad högre topphastighet. Flög den någonsin i den hastigheten? Jag har för mig att detsamma gäller för A-12?
YF-12 var väl även beväpnad med robotar
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 12:03:39
|
HLindgren:
Kul att du har meckat dessa plan! Lite avundsjuk blir man!
Men jag satt faktiskt i sittbrunnen på en Viggen 1971. Det var i Ängelholm när jag låg i luftvärnet och övade där. Vi som övade fick ledigt ett par timmar för att beskåda första Viggen som landade i Ängelholm. Senars fick vi provsitta den.
För alla som inte suttit i ett stritsplan av denna typ kan jag säga att man når knappt upp till fönstren. framåt ser man bara instrumentpanelen. Varför? Jo, däför att piloterna har sittytan på stolen med sig när de lämnar planet. De sitter nämligen på fallskärmen.
Kan också säga att Viggen är enormt stor i verkligheten. Man kan stå raklång under planet. Fenans översta kant når väl upp till 3 våningen på ett vanligt bostadshus. Den är imponerande kraftfull i sitt utseénde.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 12:10:06
|
mace:
Jag tror inte något av dessa rymdplan med ram-motorer flygit i sin egentliga toppfart. Ram-motorer fungerar så att ju fortare de flyger ju fortare kan de flyga eftersom motorns prestanda ökar med hastigheten. För dessa plan är det uteslutande materialet som sätter stopp. SR71 skulle teoretiskt klara Mach 4 elle ända upp till Mach 5 om man flyger riktigt högt.
Mach 3,2 är en lagomsiffra att presentera utåt. Däremot är de ruskigt dyra och omständiga att flyga. Varje flygtur tar ca tva veckor att förbereda. De kan bara flyga rakt fram och svänga med max 2,2g om jag inte minns fel. Det innbär att en sväng i Mach 3,2 kräver halva Sverige att genomföra, målande beskrivet.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7970 Posts |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 13:51:52
|
quote: Men jag satt faktiskt i sittbrunnen på en Viggen 1971. Det var i Ängelholm när jag låg i luftvärnet och övade där. Vi som övade fick ledigt ett par timmar för att beskåda första Viggen som landade i Ängelholm. Senars fick vi provsitta den.
Det kan man fortfarande få göra på Flygmuseet på gamla F10 fast i "lilla" Draken. http://www.engelholmsflygmuseum.se/word/
Mycket trevligt museum! Övernattning i Förslöv
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 14:55:37
|
quote: Tänker du på YF-12, Den hade väl bara en beräknad högre topphastighet. Flög den någonsin i den hastigheten? Jag har för mig att detsamma gäller för A-12?
YF-12 var väl även beväpnad med robotar
Allt jag kan hitta är att det är maxhastigheten, det kan vara så enkelt att dom inte vill visa att en prototyp flög snabbare än den riktiga varan.
Maxhastigheten för SR-71 sattes av hur varm motorn blev. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 18:14:08
|
SR-71's motor är en ram-jet motor säger vi. Det är inte riktigt sant men ändå sant. Motorn består av ett lånt rör. Inne i detta rör sitter en vanlig jetmotor. Runtom jetmotorn är det öppet så att det kan strömma luft från luftintaget. Det tekniska namnet för denna typ av motor är dubbelströmsmotor. Det som skiljer denna motor från en riktig dubbelströmsmotor är att en riktig sådan har den främsta turbinbladen ända ut till luftströmmen som far förbi jetmotorn motorn.
Vid låga farter används den vanliga jetmotorn. När faten öka leder man in luftströmmen som far fram i det yttre röret in till samma utblås som jetmotorn använder. Där sprutas det också in bränsle som antänds och ger ett kraftigt tillskott av dragkraft. Samtidigt som detta händer stryps luftillförseln till jetmotorn mer och mer i takt med att mängden luft in till bakre delen ökar. Till slut är jetmotorns luftintag helt avstängd. Nu är planet uppe i Mach 2,5 och drivs fram helt och hållet av luften som komprimeras i den bakre kammaren av blotta planets fart. Man har nu gått in i Ram-drift.
Nu kommer vi till det roliga: Det fanns ett Svenkt stridsplan som fungerade nästan på samma sätt. Skillanden var den att man inte kunde stänga porten in till jetmotorn och var därför begränsad till en teknisk maxfart på runt 2800 km/t. Planet var Viggen och aggregatet som egentligen var en ram-motor kallas på Svenskt maner för ebk eller efterbrännkammare. Det är en orsak till att Viggen hade ett så enormt extra tillskott av kraft när ebk tändes.
Överhuvudtaget alla ebk är egentligen ram-jetmotorer. Normalt ger de ett tillskott på runt 30% men i Viggen har jag för mig att det ger 70%.
Tillbaka till SR-71: Vid ett tillfälle gjorde man en officiell hastighetsnotering. Den 28 juli 1976 satte man ett "absolut hastighetsrekord" på 3,529.56 km/t och ett "absolut höjd record" av 25.929 m. Det rekordet står sig än idag för "Flygande operativt bemannat flygplan" som termen heter. Höjdrekordet ser tämligen harmlöst ut men "absolut" i höjdtermen betyder att den kan flyga så under en längre sträcka. Gäller även farten.
Man flög också en gång officiellt mellan New York och London. Den lilla trippen tog 1 timma och 55 minuter eller en snittfat av Mach 2,68.
SR-71 Flög första gången 1957 och slutade flygas 1990.
Efter att planet tagits ur tjänst slog man ytterlgare ett rekord som är ett lokalt USA-rekord. Den 6 mars 1990 satte man ett kust till kust rekord på 67 minuter och 54 sekunder, med en medelhastighet på 3.420 km/h. Med samma plan flög man ytterligare 3 gånger och satte nya USA-rekord där den snabbaste noteringen gjordes på radar och blev 3.520 km/t.
Hur fort en SR-71 egentligen kan flyga är det ingen som vet. Man begränsar nämligen farten till dels en maximal yttertemperatur på 300grader, en maximal glastemperatur på 120grader men mest av en hemlig maximal motortemperatur. Ren tekniskt, utan hänsyn till säkerhet, skulle SR-71 förmodligen kunna nå upp till Mach 4,5. Som jämförelse kan ett vanligt jetmotordrivet plan nå upp till en teknisk maxfart som beror på turbinbladens maximala varvtal i förhållande till värmen de jobbar i. Man brukar säga att den farten ligger vid 3.000km/t eller Mach 2,8 om motorn har effekt nog att gå så fort.
Totalt tillverkades det 32 st av SR-71 varav 12st har störtat. 29st SR-71A 2st SR-71B 1st SR-71C Den sistnämnda var en ombyggnad där man använde bakdelen från prototypen YF-12A. Den kallades för "The Bastard". Av någon anledning lyckades man bygga denna så den blev sned.
Ytterligare modeller byggda på SR71:
Lockheed A-12 Ett slags övningsplan
Lockheed YF-12 Detta var ett Jaktplan.
Lockheed D-21/M-21 Denna var en A-12 som byggts om för att kunna medföra ett radiostyrt förarlöst plan- D21. D21 råkade krocka med sin bärare och projektet lades ner. D21 användes dock vidare där den startade från en B-52 och flög några uppdrag över Kina 1970.
Till slut: Många säger att planet var onödigt och inte tillförde något. Enligt senare källor så brydde sig inte Sovjetunionen om detta plan. Man uttryckte sig i stället som att man låter amerikanerna hållas med sin leksak.
Vad som är sant, tja, det lär vi aldrig få reda på....
Men ett plan som väger 77 ton och tar endast 1,6 ton last är inte mycket till stridsplan om man nu skulle använda det till det.
Gripen väger 12 ton och lastar nästan sin egen vikt.
|
Edited by - linnar on 2010/01/05 18:31:20 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 18:29:06
|
SR-71 data:
General characteristics
Crew: 2 Payload: 1,600 kg Length: 32.74 m Wingspan: 16.94 m Height: 5.64 m Wing area: 170 m2 Empty weight: 30,600 kg Loaded weight: 77,000 kg Max takeoff weight: 78,000 kg Powerplant: 2× Pratt & Whitney J58-1 continuous-bleed afterburning turbojets, 32,500 lbf (145 kN) each
Hoppsan, här var man snälla! Man kallar motorn för en "efterbrännkammare för kontinuerlig drift", jo, jo....
Performance
Maximum speed: Mach 3.2+ Range: 5,400 km Ferry range: 5,925 km Service ceiling: 25,900 m Rate of climb: 6 m/s Wing loading: 460 kg/m² Thrust/weight: 0.382
Tro det eller ej men här är mannualen över hur man flyger planet: http://www.sr-71.org/blackbird/manual/3/3-138.php
|
Edited by - linnar on 2010/01/05 18:45:38 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 18:53:04
|
Ryssarna hade ocks något som kan påminna om SR-71. Det utvecklades i börja av 50-talet varav en av dem kunde nå 2.800km/t. Oerhört bra på den tiden.
|
Edited by - linnar on 2010/01/05 18:54:15 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 19:01:14
|
Engelsmännen är inte sämre, de gör det de gör bara mer elegant:
Byggd 1953, toppfart 1.950Km/t
Farten var hemlig i många år därför kunde man inte ange detta som Värlsdsrekord. Om dom anget detta som rekord hade väl ryssarna visat upp sin variant på 2.800km/t....
|
Edited by - linnar on 2010/01/05 19:01:35 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 19:08:06
|
Oavsett alla data och eventuella problem så skulle jag få välja att flyga ett militärt flygplan så hade SR-71an legat högst på min lista. De är så grymt snygga, och att cruisa i mach 3 låter skoj. Att de inte flygs längre spelar ju en viss roll. Hur många kan skryta med att ha flugit SR-71an???? Det är en oerhört vacker symbol för vad de kunde bygga på 60talet om de fick lite friare tyglar och en enorm budget.
Inom 10 - 15 år har vi väl scramjet drivna plan som går i mach 15 på hög höjd. Troligtvis så finns de redan, men de visas inte upp offentligt, precis som att SR-71an inte fanns som leksaks-byggsats 1965. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 19:13:14
|
quote: Ytterligare modeller byggda på SR71:
Lockheed A-12 Ett slags övningsplan
Lockheed YF-12 Detta var ett Jaktplan.
Lockheed D-21/M-21 Denna var en A-12 som byggts om för att kunna medföra ett radiostyrt förarlöst plan- D21. D21 råkade krocka med sin bärare och projektet lades ner. D21 användes dock vidare där den startade från en B-52 och flög några uppdrag över Kina 1970.
tvärtom ska det väl vara ? 12 modellerna var föregångarna jag nämde innan. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 19:18:08
|
johan.björklund:
Jo, Y är beteckning på prototyp på amerikansk vokabulär. Jag skrev inte ner dem i kronologisk ordning.
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 19:28:44
|
Det var det här jag reagerade på
Ytterligare modeller byggda på SR71: Som jag läser det så var SR-71 föregångaren |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 19:29:30
|
quote: Oavsett alla data och eventuella problem så skulle jag få välja att flyga ett militärt flygplan så hade SR-71an legat högst på min lista. De är så grymt snygga, och att cruisa i mach 3 låter skoj. Att de inte flygs längre spelar ju en viss roll. Hur många kan skryta med att ha flugit SR-71an???? Det är en oerhört vacker symbol för vad de kunde bygga på 60talet om de fick lite friare tyglar och en enorm budget.
Inom 10 - 15 år har vi väl scramjet drivna plan som går i mach 15 på hög höjd. Troligtvis så finns de redan, men de visas inte upp offentligt, precis som att SR-71an inte fanns som leksaks-byggsats 1965.
Man har provflugit ram-plan som nådde Mach 10, tror jag de var. Det var utan pilot. På 50- och till mitten av 60-talet flög X15 med pilot i runt Mach 8. Mam gjorde mänder av flygningar med X15. Högt gick den också, har för mig att man var uppe och nosade på 100km (100.000m).
PERFORMANCE Maximum speed: Mach 6.72, 4,520 mph. (unoffical record by X-15 No. 2) Range: Over 250 miles (flight path distance) Service Ceiling: 354,200 ft. (unoffical record by X-15 No. 3) = 106.000m
Total flight time in the program: 30 hr. 13 mm., 49.2 sec Total time above Mach: (cumulative) Mach 1: 18 hr. 23 mm. 11.6 sec Mach 2: 12 hr. 13 mm. 50 sec Mach 3: 8 hr. 51mm. 12.8 sec Mach 4: 5 hr. 57 mm. 23.8 sec Mach 5: 1 hr. 27 mm. 15.8 sec Mach 6: 1 mm. 16.8 sec
Maximum speed: Mach 6.72! Jag har sett uppgifter på högre fart!
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 19:31:32
|
Det var väl vissa X15 piloter som fick Astronautbadge ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 19:41:40
|
Stämmer bra det björklund! 8st nådde 80km höjd som är kravet
|
Edited by - linnar on 2010/01/05 19:42:00 |
|
|
Topic |
|