HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Blackbird
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/04 :  22:46:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Googlade lite och hittade en lustig sak, föregångarna till SR-71 flög både högre o snabbare än SR-71

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/04 :  22:50:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Vilket plan flög Yeger i rullen Rätta Virket?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/04 :  23:02:44  Show Profile Send linnar a Private Message
johan.björklund:

Självklart är rekord nästan aldrig fältmässiga.
Mig25 har en normal högsta flyghägd på mellan 20.000 och 24.000 meter.
Man kan nå upp till 27.700 m utan problem. Orsaken till att man inte går så högt är den
att motorn börjar kippa efter andan. Den går inte optimalt och börjar sörpla bränsle.
På så höga höjder krävs ram-motorer och höga farter för att det skall bli optimalt.

Mig 25 är INTE utvecklad för att slå ut SR71. SR71 är ofarligt som stridsplan och
är inget högprioriterat mål i krig. Mig25 utvecklades när USA började med XB-70 Valkyrie.

Tro det eller ej men XB-70 Valkyrie började utvecklas på 50-talet och flög på 60-talet.
Efter att den lades pga för sårbar och för dyr ändrades programmet för Mig25.
Från början skulle den ha en 5-6m längre "hals" och vara byggd i rostfritt stål.
Nu bantades projektet som gav en kortare aktionsradie. Det löste man med hjälp av
en jaktrobbot som kunde flyga längre än alla andra robbotar. Jag tror att den fortfarande
är den längst flygande jagtrobbot. Man bantade också bort "skytten" som skulle sköta
vapnen osv ombord. Nu placerades han på marken och skötte vapnen genom radiolänk.
Innan Mig25 togs i tjänst hade även den snubben rationaliserats bort.

En anna lite lurig grej med planet är att det endast var försett med radiorör.
När amerikananrna monterade ner Mig25:an som landade i Japan i mitten av 70-talet
blev de först förvånade över den primitiva elektroniken. Först på hemmaplan spred sig
paniken. Planet hade avancerad elektronik men med radiorör konstaterade man. Planet
skulle med andra ord lätt klara en elektronschock från en Neutronbomb. Detta var man
inte beredd på i USA. Numera har man lärt sig att skydda elektroniken från elektron-
skurar så nu har även ryssarna vanlig elektronik.

Sovjetvapen har fått oförtjänt dålig renomé utanför dåvarande Sovjet. De har sig själva
skylla då de inte säljer sina flygplan eller stridsvagnar utanför Sovjet så som dom var
i Sovjet. När Sovjet upplöstes så passade dåvarande FOA på att köpa en stridsvagn av typen T70.
Man skulle testa hur våra pannsarbrytande vapen slår igenom deras pansar. Amerikanerna hade problem
med det i början när de krigade i mellanöstern. Men med tiden löste de detta problem med
nya vapen.
Nu fick alltså Sverige chans att testa hur våra vapen klarade samma sak.
Efetr provskutningarna blev man förvånad då elektroniken som placerats inne i vagnen registrerad
överlevnad för besättningen efter en hel dags skjutning med olika sorters pansarbrytande vapen.

Efter en annalys vasade sig att den Sovetiska typen av T70 hade 10cm tjockt keramiklager mellan
tjocka pannsarlager. De pannsarbrutanmde vapnen som skär sig igenom pamsaret klarade inte keramiken.
De vagna spom Sovjet sålde utomlands hade inte denna keramik.

FOA-forskaren sade i radion att det var tur att det aldrig blev krig för västvärldens
vapen hade inte kunnat stoppa dessa stridsvagnar.
Samma sak var det med en helikpter som man köpte till England. Det gick inte att skjuta
igenom höljet med vanlig amunition. Tom lite kraftigare grejer som små antiflygrakter
typ Stinger osv skulle denna helikopter klara under goda omständigheter, enligt testet.

Jag talade med en kille från Afganistan en gång. han sade att de fick mänder av antiflyg-
missíler av USA. Hans gäng lyckade aldrig skuta ner någont flyug från Sovjet fast de
sköt dussintals mot planen. Ibland träffade de men planen flög obehindrat vidare.
När någon grupp ändå lyckades med bedriften var det fest i flera dagar. han var bara
på ett litet antal sådana fester eftersom de sällan lyckades skjuta ner något.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/04 :  23:12:12  Show Profile Send linnar a Private Message
Chuck Yeager blev känd när han flög Bell X-1 fortare än någon annan
tidigare flygit då han som första i Världen gick igenom ljudvallen.
Under andra världskriget flög han P-51.

Efter genomgången utbildning som austronaut tackade han nej till att
flyga ut i rymden i en kaffeburk.

Numer uppvisningsflyger General Chuck Yeager i F16 och han stjäl alltid showen där han är med. Han är nämligen en kille av rätta virket!

Han ahr flugit över 180 olika flygplanstyper där han var den första
att fyga flera av dem som förste testpilot. Första gången han flög
var 1941. Han är född 1923 och är då alltså 87 år. han har flugit
sedan han var 18år. Det betyder att na flugit i 69 år. Jag misstänker
att han inte är själv längre i planen han flyger, men ändå....


Här är hans hemsida:
http://www.chuckyeager.com/

Edited by - linnar on 2010/01/04 23:24:40
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/04 :  23:26:36  Show Profile Send linnar a Private Message

Ursäkta mina omkastniingar av bokstäver ibland.
Jag skriver fort utan att kontrollera vad jag skrivit
förrän efter jag postat.

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/05 :  07:27:45  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Fick aldrig chansen att mecka 39:a men 37:an fick vi en grundutbildning på så vi kunde ta emot dom på F10. Den tar sina 10 min att fixa och det är tankningen som tar tid. Vi hade ju bara 3m3 i 35:an och det var det som tog 6 min :-P. Under tiden hängde vi 2 SideWinders, ladda kanon och hängde på 2 raketkapslar.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/05 :  07:54:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Linnar

Jo jag vet att dom inte utvecklades för att mötas eller att vara ett motmedel.
Jag bara jämförde då dom båda är uppe o snurrar runt samma siffror.
Nuffrorna som idag är rekord har som jag skrev innan satts under kontrolerande former. Och bevisligen så har olika flygplan flugit snabbare än gällande rekord.
Saker som absolutflyghöjd, eller nyttjandet av zoomclimb går inte att jämföra som ett flygplans normala flyghöjd.

Vad dessa maskiner verkligen kan/kunde och alla andra militära flygplan är kapabla till lär vi aldrig få reda på.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/01/05 08:05:31
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  11:56:32  Show Profile Send linnar a Private Message
johan.björklund:
Du har helt rätt!

Jag blev lite sur när jag hittar uppgifter på nätet, snyggt spaltat,
där man uppger världsrekorddata som vanliga data.
Miggen som flög upp till 37.000 m var ombyggd för att klara höjden.
Bla så förångas vanligt flygbränsle på den höjden så tankarna måste
trycksättas osv.

Normalt flygs nästan aldrig planen över 11.000m eftersom bränsleförbrukningen
ökar ju mer man går över 11.000m. samma är det med efterbrännkammare. De används
nästan uteslutande vid start och stigning. De allra flesta stridsplanen från
60-talet gör inte ens Mach 1 utan ebk. Ärligt talat så ingår inte överljudsfart
i planens stridsroll mer än i undantagsfall. farten får man på köpet då det
egentligen är andra prestanda man är ute efter.
Men för oss vanliga dödliga är det en kul grej med höga mach-tal.

Som du skriver så får vi aldrig veta sanningen om prestanda.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/05 :  12:01:10  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
föregångarna till SR-71 flög både högre o snabbare än SR-71

Tänker du på YF-12, Den hade väl bara en beräknad högre topphastighet. Flög den någonsin i den hastigheten? Jag har för mig att detsamma gäller för A-12?

YF-12 var väl även beväpnad med robotar

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  12:03:39  Show Profile Send linnar a Private Message
HLindgren:

Kul att du har meckat dessa plan!
Lite avundsjuk blir man!

Men jag satt faktiskt i sittbrunnen på en Viggen 1971.
Det var i Ängelholm när jag låg i luftvärnet och övade där. Vi som
övade fick ledigt ett par timmar för att beskåda första Viggen som landade
i Ängelholm. Senars fick vi provsitta den.

För alla som inte suttit i ett stritsplan av denna typ kan jag säga att man
når knappt upp till fönstren. framåt ser man bara instrumentpanelen.
Varför?
Jo, däför att piloterna har sittytan på stolen med sig när de lämnar planet.
De sitter nämligen på fallskärmen.

Kan också säga att Viggen är enormt stor i verkligheten. Man kan stå raklång
under planet. Fenans översta kant når väl upp till 3 våningen på ett vanligt
bostadshus. Den är imponerande kraftfull i sitt utseénde.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  12:10:06  Show Profile Send linnar a Private Message
mace:

Jag tror inte något av dessa rymdplan med ram-motorer flygit i sin egentliga toppfart.
Ram-motorer fungerar så att ju fortare de flyger ju fortare kan de flyga eftersom motorns
prestanda ökar med hastigheten. För dessa plan är det uteslutande materialet som sätter
stopp. SR71 skulle teoretiskt klara Mach 4 elle ända upp till Mach 5 om man flyger riktigt högt.

Mach 3,2 är en lagomsiffra att presentera utåt.
Däremot är de ruskigt dyra och omständiga att flyga. Varje flygtur tar ca tva veckor att förbereda.
De kan bara flyga rakt fram och svänga med max 2,2g om jag inte minns fel. Det innbär att en sväng
i Mach 3,2 kräver halva Sverige att genomföra, målande beskrivet.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7970 Posts

Posted - 2010/01/05 :  12:12:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Högpresterande jaktflygplan i all ära, men...:
http://www.g-kraft.com/artiklar.php?cmd=artikel&id=8&key_kategori=&key_word=&sida=8

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/05 :  13:51:52  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Men jag satt faktiskt i sittbrunnen på en Viggen 1971.
Det var i Ängelholm när jag låg i luftvärnet och övade där. Vi som
övade fick ledigt ett par timmar för att beskåda första Viggen som landade
i Ängelholm. Senars fick vi provsitta den.


Det kan man fortfarande få göra på Flygmuseet på gamla F10 fast i "lilla" Draken.
http://www.engelholmsflygmuseum.se/word/

Mycket trevligt museum!
Övernattning i Förslöv

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/05 :  14:55:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Tänker du på YF-12, Den hade väl bara en beräknad högre topphastighet. Flög den någonsin i den hastigheten? Jag har för mig att detsamma gäller för A-12?

YF-12 var väl även beväpnad med robotar


Allt jag kan hitta är att det är maxhastigheten, det kan vara så enkelt att dom inte vill visa att en prototyp flög snabbare än den riktiga varan.

Maxhastigheten för SR-71 sattes av hur varm motorn blev.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:14:08  Show Profile Send linnar a Private Message
SR-71's motor är en ram-jet motor säger vi.
Det är inte riktigt sant men ändå sant. Motorn består av ett lånt rör.
Inne i detta rör sitter en vanlig jetmotor. Runtom jetmotorn är det öppet
så att det kan strömma luft från luftintaget. Det tekniska namnet för denna
typ av motor är dubbelströmsmotor. Det som skiljer denna motor från en riktig
dubbelströmsmotor är att en riktig sådan har den främsta turbinbladen ända ut
till luftströmmen som far förbi jetmotorn motorn.

Vid låga farter används den vanliga jetmotorn. När faten öka leder man in
luftströmmen som far fram i det yttre röret in till samma utblås som jetmotorn
använder. Där sprutas det också in bränsle som antänds och ger ett kraftigt tillskott
av dragkraft. Samtidigt som detta händer stryps luftillförseln till jetmotorn mer
och mer i takt med att mängden luft in till bakre delen ökar. Till slut är jetmotorns
luftintag helt avstängd. Nu är planet uppe i Mach 2,5 och drivs fram helt och hållet
av luften som komprimeras i den bakre kammaren av blotta planets fart. Man har nu
gått in i Ram-drift.

Nu kommer vi till det roliga:
Det fanns ett Svenkt stridsplan som fungerade nästan på samma sätt. Skillanden var
den att man inte kunde stänga porten in till jetmotorn och var därför begränsad
till en teknisk maxfart på runt 2800 km/t. Planet var Viggen och aggregatet som egentligen var
en ram-motor kallas på Svenskt maner för ebk eller efterbrännkammare. Det är en orsak
till att Viggen hade ett så enormt extra tillskott av kraft när ebk tändes.


Överhuvudtaget alla ebk är egentligen ram-jetmotorer. Normalt ger de ett tillskott
på runt 30% men i Viggen har jag för mig att det ger 70%.


Tillbaka till SR-71:
Vid ett tillfälle gjorde man en officiell hastighetsnotering. Den 28 juli 1976 satte man ett
"absolut hastighetsrekord" på 3,529.56 km/t och ett "absolut höjd record" av 25.929 m.
Det rekordet står sig än idag för "Flygande operativt bemannat flygplan" som termen heter.
Höjdrekordet ser tämligen harmlöst ut men "absolut" i höjdtermen betyder att den kan flyga
så under en längre sträcka. Gäller även farten.

Man flög också en gång officiellt mellan New York och London. Den lilla trippen tog 1 timma
och 55 minuter eller en snittfat av Mach 2,68.

SR-71 Flög första gången 1957 och slutade flygas 1990.

Efter att planet tagits ur tjänst slog man ytterlgare ett rekord som är ett lokalt USA-rekord.
Den 6 mars 1990 satte man ett kust till kust rekord på 67 minuter och 54 sekunder, med
en medelhastighet på 3.420 km/h.
Med samma plan flög man ytterligare 3 gånger och satte nya USA-rekord där den
snabbaste noteringen gjordes på radar och blev 3.520 km/t.

Hur fort en SR-71 egentligen kan flyga är det ingen som vet. Man begränsar nämligen farten till
dels en maximal yttertemperatur på 300grader, en maximal glastemperatur på 120grader men
mest av en hemlig maximal motortemperatur. Ren tekniskt, utan hänsyn till säkerhet, skulle
SR-71 förmodligen kunna nå upp till Mach 4,5.
Som jämförelse kan ett vanligt jetmotordrivet plan nå upp till en teknisk maxfart som beror på
turbinbladens maximala varvtal i förhållande till värmen de jobbar i. Man brukar säga att
den farten ligger vid 3.000km/t eller Mach 2,8 om motorn har effekt nog att gå så fort.


Totalt tillverkades det 32 st av SR-71 varav 12st har störtat.
29st SR-71A
2st SR-71B
1st SR-71C
Den sistnämnda var en ombyggnad där man använde bakdelen från prototypen YF-12A.
Den kallades för "The Bastard". Av någon anledning lyckades man bygga denna så den
blev sned.


Ytterligare modeller byggda på SR71:

Lockheed A-12
Ett slags övningsplan

Lockheed YF-12
Detta var ett Jaktplan.

Lockheed D-21/M-21
Denna var en A-12 som byggts om för att kunna medföra ett radiostyrt
förarlöst plan- D21. D21 råkade krocka med sin bärare och projektet
lades ner. D21 användes dock vidare där den startade från en B-52 och
flög några uppdrag över Kina 1970.

Till slut:
Många säger att planet var onödigt och inte tillförde något.
Enligt senare källor så brydde sig inte Sovjetunionen om detta
plan. Man uttryckte sig i stället som att man låter amerikanerna hållas med sin leksak.

Vad som är sant, tja, det lär vi aldrig få reda på....

Men ett plan som väger 77 ton och tar endast 1,6 ton last
är inte mycket till stridsplan om man nu skulle använda det till det.

Gripen väger 12 ton och lastar nästan sin egen vikt.

Edited by - linnar on 2010/01/05 18:31:20
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:29:06  Show Profile Send linnar a Private Message
SR-71 data:

General characteristics

Crew: 2
Payload: 1,600 kg
Length: 32.74 m
Wingspan: 16.94 m
Height: 5.64 m
Wing area: 170 m2
Empty weight: 30,600 kg
Loaded weight: 77,000 kg
Max takeoff weight: 78,000 kg
Powerplant: 2× Pratt & Whitney J58-1 continuous-bleed afterburning turbojets, 32,500 lbf (145 kN) each

Hoppsan, här var man snälla!
Man kallar motorn för en "efterbrännkammare för kontinuerlig drift", jo, jo....


Performance

Maximum speed: Mach 3.2+
Range: 5,400 km
Ferry range: 5,925 km
Service ceiling: 25,900 m
Rate of climb: 6 m/s
Wing loading: 460 kg/m²
Thrust/weight: 0.382


Tro det eller ej men här är mannualen över hur man flyger planet:
http://www.sr-71.org/blackbird/manual/3/3-138.php

Edited by - linnar on 2010/01/05 18:45:38
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:53:04  Show Profile Send linnar a Private Message
Ryssarna hade ocks något som kan påminna om SR-71. Det utvecklades i börja av
50-talet varav en av dem kunde nå 2.800km/t. Oerhört bra på den tiden.






Edited by - linnar on 2010/01/05 18:54:15
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:01:14  Show Profile Send linnar a Private Message
Engelsmännen är inte sämre, de gör det de gör bara mer elegant:



Byggd 1953, toppfart 1.950Km/t

Farten var hemlig i många år därför kunde man inte ange detta
som Värlsdsrekord. Om dom anget detta som rekord hade väl ryssarna
visat upp sin variant på 2.800km/t....


Edited by - linnar on 2010/01/05 19:01:35
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:08:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Oavsett alla data och eventuella problem så skulle jag få välja att flyga ett militärt flygplan så hade SR-71an legat högst på min lista.
De är så grymt snygga, och att cruisa i mach 3 låter skoj. Att de inte flygs längre spelar ju en viss roll. Hur många kan skryta med att ha flugit SR-71an???? Det är en oerhört vacker symbol för vad de kunde bygga på 60talet om de fick lite friare tyglar och en enorm budget.

Inom 10 - 15 år har vi väl scramjet drivna plan som går i mach 15 på hög höjd. Troligtvis så finns de redan, men de visas inte upp offentligt, precis som att SR-71an inte fanns som leksaks-byggsats 1965.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:13:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ytterligare modeller byggda på SR71:

Lockheed A-12
Ett slags övningsplan

Lockheed YF-12
Detta var ett Jaktplan.

Lockheed D-21/M-21
Denna var en A-12 som byggts om för att kunna medföra ett radiostyrt
förarlöst plan- D21. D21 råkade krocka med sin bärare och projektet
lades ner. D21 användes dock vidare där den startade från en B-52 och
flög några uppdrag över Kina 1970.


tvärtom ska det väl vara ?
12 modellerna var föregångarna jag nämde innan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:18:08  Show Profile Send linnar a Private Message
johan.björklund:

Jo, Y är beteckning på prototyp på amerikansk vokabulär.
Jag skrev inte ner dem i kronologisk ordning.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:28:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det var det här jag reagerade på

Ytterligare modeller byggda på SR71:
Som jag läser det så var SR-71 föregångaren

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:29:30  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Oavsett alla data och eventuella problem så skulle jag få välja att flyga ett militärt flygplan så hade SR-71an legat högst på min lista.
De är så grymt snygga, och att cruisa i mach 3 låter skoj. Att de inte flygs längre spelar ju en viss roll. Hur många kan skryta med att ha flugit SR-71an???? Det är en oerhört vacker symbol för vad de kunde bygga på 60talet om de fick lite friare tyglar och en enorm budget.

Inom 10 - 15 år har vi väl scramjet drivna plan som går i mach 15 på hög höjd. Troligtvis så finns de redan, men de visas inte upp offentligt, precis som att SR-71an inte fanns som leksaks-byggsats 1965.


Man har provflugit ram-plan som nådde Mach 10, tror jag de var. Det var utan pilot.
På 50- och till mitten av 60-talet flög X15 med pilot i runt Mach 8.
Mam gjorde mänder av flygningar med X15. Högt gick den också, har för mig att man var uppe och nosade på 100km (100.000m).



PERFORMANCE
Maximum speed: Mach 6.72, 4,520 mph. (unoffical record by X-15 No. 2)
Range: Over 250 miles (flight path distance)
Service Ceiling: 354,200 ft. (unoffical record by X-15 No. 3) = 106.000m


Total flight time in the program:
30 hr. 13 mm., 49.2 sec
Total time above Mach: (cumulative)
Mach 1: 18 hr. 23 mm. 11.6 sec
Mach 2: 12 hr. 13 mm. 50 sec
Mach 3: 8 hr. 51mm. 12.8 sec
Mach 4: 5 hr. 57 mm. 23.8 sec
Mach 5: 1 hr. 27 mm. 15.8 sec
Mach 6: 1 mm. 16.8 sec

Maximum speed: Mach 6.72!
Jag har sett uppgifter på högre fart!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:31:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det var väl vissa X15 piloter som fick Astronautbadge ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:41:40  Show Profile Send linnar a Private Message
Stämmer bra det björklund!
8st nådde 80km höjd som är kravet


Edited by - linnar on 2010/01/05 19:42:00
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000