Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 19:43:39
|
X-15 är ett raketdrivet flygplan eller en rymdraket med vingar eller hur man nu väljer att säga.
Men, på senare tid har x15 dammats av och extratankarna bytts mot Ram-jet motorer.
|
Edited by - linnar on 2010/01/05 19:44:01 |
|
|
Stumpman
Member
87 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 11:18:07
|
P 51 Mustang är min favorit. Den är riktigt rolig att ratta. Blackbird är rysligt svårflugen, jag kan rekommendera att läsa bruxen. Dessa o många fler kan man ju ratta själv i Microsoft Flygsimulator. Kan rekommenderas. Här några bilder från några flygningar i min trötta dator.
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 12:40:38
|
Läste just om Gripen och ev brasilienaffär... ni som kan det här med flyg, hur står sig gripen i en internationell jämförelse? Är det något att skicka upp om det skulle "hetta till"? |
Min anläggningstråd |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 12:52:20
|
Det handlar ju inte om regelrätta dogfighter o har inte gjort det på många år.
Hur väl motståndaren syns på radar o IR är borde vara det viktiga idag. Jänkarna har tex en stooor fördel med sina Awacs. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 12:56:38
|
Jag tror att den står sig väldigt väl, annars skulle den aldrig kunna konkurrera som den faktiskt gör på den storpolitiska arenan. Vapenköp idag är mer politik än prestanda. Rent flygmässigt om man nu tycker dog-fight känns bra, så är jag fascinerad av hur j-la lätt Gripen flyger och rör sig i luften. Den flyger verkligen....har sett även F-14, F-15, F-16 och F-18...de står mest på ändan med brakande EBK (ungefär som Viggen)...har tyvärr inte haft möjlighet att se de ryska vassa kärrorna. F22, Rafaelle, Typhoon verkar ju också flyga fint, när de väl kommer upp i luften. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 13:05:26
|
JASens stora fördel är klargöringstiderna, Jakten är klar på 10 min och Attack har 15 min att göra klart och det klarar dagens värnpliktiga. Stealthtekniken är väl snart föråldrad, bättre radarsystem som klarar upptäcka bättre, sen är det svårt att maskera utblåsen. Om vi tar Drakens IR-sökare så kunde den upptäcka en cigarett på 1-2 km avstånd. Svängprestandan är rätt så lika för dom alla, dom fixar 9G. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 01:12:10
|
Manöverbarhet i luften:
När F16 kom så var flygvärlden imponerad av svängprestanda. Gripen kan flyga i åttor runt F16 medan den svänger runt.
Varför så stor skillnad? Det handlar om instabilitet! När ett flygplan flyger så skapas det drageffekter på ett sätt som gör att planet håller sig på rätt iluften. Ett bra konstruerat sådant plan blir enkelt att flyga och sköter sig nästan själv. Det behövs tom en hel del styrka för att få den ur balans. Det låter ju bra, eller hur?
Så har flygplan byggts i alla tider därför det fanns inget annat sätt att bygga planen på. Motsatsen skulle betyda att planet föll som en sten genom luften och det är ju inte bra, eller hur?
Men, tänker man efter lite så förstår man ganska snart att om det krävs stor kraft för att få ett flygplan att ex.vis ändra riktning så blir stabiliteten man vinner ett problem om man vill ändra kurs snabbt, å det är ju viktigt i ett stridsplan.
Därför har flygkonstruktörer världen över drömt om att bygga ett instabilt stridsplan. Jo, det är så att ett instabilt stridsplan behöver ingen kraft för att byta kurs. Dvs kursändringen sker på ett kick. Men problemet blir att få plannen att hålla sig i luften på ett sätt som liknar det de stabila planen gör.
Plötsligt blev datorerna mindre och säkrare. Nu börjad flygpojkarna att se ljuset i tunneln. Ett antal "instabila" flygplan togs fram. En del mer instabila än andra. F16 står med en fot i varje läger. Deb var hypersnabb i svängarna när den kom. Likaså står MIG 29 där. Sedan kom SU27, SU30 och SU35 och visade upp flyningar som man inte trodde var möjligt. Men det var möjligt just därför att dessa plan är instabila och kan inte flyga om man inte hade datorer som skötte flygningen. Det är instabiliteten som gör att ex.vis SU27 i hög fart kan ställa upp nosen tvärt på ett kick och med hela planets vingyta bromsa ner hastigheten med 500km/h på några sekunder. Det jagande planet har inte en changs att får stopp utan få se sig slagen med en 40 tons maskin i häcken som snart avfyrar en robbot eller så. Det dessa SU-plan kan tom slå över när de reser upp planet och hamna på rygg i lufften och för en stund faktiskt backa...
Jas Gripen är ett instabilt flygplan. Det är också Rafael, Eurofighter och USA's senaste alster. När man går igenom alla de plan som idag är instabila, kallas för 4 generationen, så ser man en sak som skiljer en av dem från de andra: Vikten! På vetenskplig manér säger man "massan". När man svänger fort med ett instabilt plan så finns det en sak som trögar till svängen och det är planets massa. Om alla instabila plan väger ungefär lika mycket då skulle alltså ett mycket lättare sådant plan vara snabbare i svängarna.
De flesta instabila plan som flyger idag har en normal flygvikt på 20 till 40 ton. Alltså de har en massa på 20 till 40 ton.
Jas Gripen har en normal massa på ca 10 ton. Döm sen själva vem av dem som är snabbast på att vända i luften och hur mycket snabbare.
Jas Gripen vänder så snabbt att man faktiskt måste begränsa vändfarten elektroniskt. Flygspaken har en inbyggd elekronik som slår ifrån för snabba spakrörelser. Varför då? Jo, för att en männsika skulle kunna dö av g-krafterna som uppstår när piloten nyser och råkar pilla till lite på spaken.
Jas Gripen är grym i luften både på papper och i verkligheten.
|
Edited by - linnar on 2010/01/09 01:16:57 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 01:23:16
|
Sensorer i luften:
Alla de morderna stridsplanen idag har liknande elektronisk utrustning som är till för att hålla reda på fiendeplanen eller fienden på marken. Elektroniken är väldigt omfattande därför bygger man olika versioner för olika uppdrag. Eller man använder samma plan men man byter delar av elektroniken beroende på uppdrag.
Jas Gripen heter Jas just därför att den klarar Jakt Attack Spaning i ett och samma plan utan att byta elektronikboxar mm. Gripen kan tom byta mellan dessa tre medans den flyger genom knapptryckningar.
|
Edited by - linnar on 2010/01/09 01:23:29 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 01:59:02
|
Stelth-tekniken:
Stelth-tekniken eller smygartekink slog igenom med bull å bong när det upptäcktes att USA hade sådana strisdplan, F117. Med sådana plan kan man smyga sig in över andra länder och fram till målet och plötsligt slås en radaranläggning sönder utan att någon fattar ett dugg.
Hur möter man ett sådant hot och varför är inte Jas Gripen ett smygarplan? Klara den sig inte mot smygarplan i luften?
Sanningen är att smygarplanen är överreklamerade! Jag hörde en intervju på radions P1 en gång där en Gripen-pilot blev tillfrågad om han känner sig i underläge när man inte kan se fiendeplanen.
Han svarade att det är inga som helst problem att se ex.vis en F117 eller en B1 i luften. Han sade att de tom ser dessa plan bättre än andra plan i luften. Hur kan det vara möjligt, frågade reporter. Jo, sade piloten, genom atmosfären strömmar offantligt mycket radiovågor. De absolut flesta av dessa radiovågor är naturliga och finns överallt i ett tätt gytter. Myrornas krig på TV'n eller bruset mellan kanalerna på radion är sådana signaler. Detta kallas poppulärt för radiobrus.
Smygarplanen är så fruktansvärt duktiga på att inte några elektroniska vågor skall reflekteras från dem på ett sätt som gör att vi inte alls kan dektera detta på en radar. De är tom så effektiva att inte ens radiobruset kan ses på radarn där de planen befinner sig. radiobruset filteras bort innan det når skärmen annars skulle man ha myrornas krig där och det är inte ett sådant krig grejerna är byggda för. Innan signalerna går till själva radarn filtreras de så att rätt signaler går dit. Ett sätt att filtrera är att "hål" i luftrummet, alltså platser där det inte ens finns radiobrus samlas in och jämförs med en profilbank i datorn. När det är gjort fylls "hålet" med samma information som vanliga radarekon visar. Genom att jämföra "hålet" med andra "hål" i en databas kan man tom tala om exakt vad det är för flygplan som kommer därborta smygande.
Ja, pojkar, jag talar om Jas Gripen.....
Men skulle inte Gripen klara sig bättre i luiften om den var en smygare? Nä, faktiskt inte. Alla andra moderna teknikländer har också radar som kan se smygarplan i luften. Gripen hade alltså synts bättre i luften om det var byggt som en smygare.
Hur gör Gripen för att kunna smyga sig på andra plan?
Om man verkligen vill smyga sig på ett annat plan, som ett smygarspaningsplan, så flyger ex.vis en Gripen upp bakom det planet. Smygaren har inga sensorer på som kan avläsas av fienden. den har alltså ingen radar som är påslagen. Den har andra passiva sensorer men de har kort räckvidd för att kunna läsa av, speciellt små flygplan, framifrån. bakifrån är det lättare då jetmotorn är varm. Men Gripen backar inte ikapp dessa plan. Den flyger med fronten först. Titta man på Gripens front rakt framifrån så har den en liten tvärsnittsyta. Det kallas för litet "fotavtryck". Detta fotavtryck är så litet att det är nästan lika litet som F117 med sin smygarteknik.
Det enda som avslöjar Gripen är radarn som han måste använda för att kunna se planet eftersom vi talar om sträckor på fler km. Ögat kan ju inte se ett flygplan på så långt avstånd i mörker, regn osv. Man kan inte se det ens i dagsljus. Därför behövs radarn. Men hur löser Gripen det problemet? Smygaren har passiva sensorer som direkt ser om en radar tittar på den. Jo, man gör så här: Gripenplanet som flyger upp bakom smygaren har inte sin radar påsatt. Den är avstängd. I övrigt är allt som sänder från planet avstängt på sammavis som smygaren. Den enda gripenplanet har på är en mottagnde radiolänk. En länk som kan ta emot radiovågor som strömmar kors och tvärs i luftrummet. Några av dessa radovågor kommer från ett antal andra Gripen-plan som flyger långt därifrån. radiovågorna är, enkelt utryckt, från de andra Griparnas radar. Alltså Gripenplanet som flyger upp bakom smygaren gör det med full kontroll på var den befinner sig genom att han ser på sin radar det de andra planen ser. Detta görs utan att en enda radiosignal lämnar det anfallande Gripenplanet.
Några sekunder senare är smygarplanet ett "före detta".
|
Edited by - linnar on 2010/01/09 01:59:38 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 02:05:50
|
Hastighet är en viktig faktor:
Jo, det är sant! Men jag pratar inte om hastigheten i luften. Där är det inte så livsviktigt att kunna flyga i Mach 2. De flesta luftstrider sker i hastigheter mellan 400 - 800km/h.
Vad jag menar är den tid det tar att klargöra ett flygplan som precis landat och snabbt måste upp i luften igen tankat och nybeväpnat. Piloten jag tlade om från radion sade att en Gripen klargörs på ca 10 minuter sedan är den i luften igen. Inget annat plan, förutom de andra Svenska planen, kan mäta sig med det.
Om ett annfallande land har 100 stridsplan som tar 2 timmar att klargöra och Sverige har 100 Gripen med sina 10 minuter och de slåss i luften i flera dagar så innebär tidsskillnaden att Sverige nominellt har dubbelt så mycket flygplan i luften i genomsnitt.
|
Edited by - linnar on 2010/01/09 02:06:06 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 02:15:44
|
Det fetade inläggen här ovan är alltså mitt svar till "hur står sig gripen i en internationell jämförelse?" Med andra ord: Den står sig mycket bra och är ett oerhört smart val med tanke på pris/prestanda. Där ligger Gripen långt före de andra.
Problemet som Gripen har är inte själva planet utan det är den politiska makten i Världen. Det finns länder som inte vågar annat än att köpa från de stora. Det finns länder som av hävd bara köper av den som "beskyddar" landet. Israel = USA, SydKorea = USA Sydamerika = SydEuropa osv.
Därför är det mycket svårt att lyckas sälja till sådana länder. Det är också just sådana länder som "just nu" behöver nya flygplan.
Jag blev mycket överraskad att Brasilianska militärens förstaval är Gripen. Rafael är inte ens andraval!?
Vi får hålla tummarna, det är den värd!
|
Edited by - linnar on 2010/01/09 02:16:44 |
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 06:59:51
|
Hakar på lite med att tipsa om ett ställe som farsan , jag om min son besökte i somras i Göteborg....
http://www.aeroseum.se/
Mycket roligt både för stora och små barn då man fick sitta i både Viggen och Draken, krypa in i luft intaget och ut ur utblåset och många andra roliga praktiska och intressanta saker. Väldigt billigt var det också då det är en ideell förening som driver det hela. |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 12:17:29
|
Det skulle förvåna mig om Brasilien, väljer Gripen, det rubbar maktbalansen i den delen av världen och det går aldrig jänken med på, detta skedde sist Gripen var på tapeten därnere. |
|
|
Topic |
|