HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Blackbird
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:43:39  Show Profile Send linnar a Private Message
X-15 är ett raketdrivet flygplan eller en rymdraket med vingar eller hur man nu väljer att säga.

Men, på senare tid har x15 dammats av och extratankarna bytts mot Ram-jet motorer.



Edited by - linnar on 2010/01/05 19:44:01
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/01/07 :  11:18:07  Show Profile Send Stumpman a Private Message

P 51 Mustang är min favorit. Den är riktigt rolig att ratta. Blackbird är rysligt svårflugen, jag kan rekommendera att läsa bruxen. Dessa o många fler kan man ju ratta själv i Microsoft Flygsimulator. Kan rekommenderas. Här några bilder från några flygningar i min trötta dator.




Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/01/07 :  12:40:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Läste just om Gripen och ev brasilienaffär... ni som kan det här med flyg, hur står sig gripen i en internationell jämförelse? Är det något att skicka upp om det skulle "hetta till"?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/07 :  12:52:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det handlar ju inte om regelrätta dogfighter o har inte gjort det på många år.

Hur väl motståndaren syns på radar o IR är borde vara det viktiga idag.
Jänkarna har tex en stooor fördel med sina Awacs.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/07 :  12:56:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag tror att den står sig väldigt väl, annars skulle den aldrig kunna konkurrera som den faktiskt gör på den storpolitiska arenan. Vapenköp idag är mer politik än prestanda. Rent flygmässigt om man nu tycker dog-fight känns bra, så är jag fascinerad av hur j-la lätt Gripen flyger och rör sig i luften. Den flyger verkligen....har sett även F-14, F-15, F-16 och F-18...de står mest på ändan med brakande EBK (ungefär som Viggen)...har tyvärr inte haft möjlighet att se de ryska vassa kärrorna. F22, Rafaelle, Typhoon verkar ju också flyga fint, när de väl kommer upp i luften.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/07 :  13:05:26  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
JASens stora fördel är klargöringstiderna, Jakten är klar på 10 min och Attack har 15 min att göra klart och det klarar dagens värnpliktiga.
Stealthtekniken är väl snart föråldrad, bättre radarsystem som klarar upptäcka bättre, sen är det svårt att maskera utblåsen. Om vi tar Drakens IR-sökare så kunde den upptäcka en cigarett på 1-2 km avstånd. Svängprestandan är rätt så lika för dom alla, dom fixar 9G.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/09 :  01:12:10  Show Profile Send linnar a Private Message
Manöverbarhet i luften:

När F16 kom så var flygvärlden imponerad av svängprestanda.
Gripen kan flyga i åttor runt F16 medan den svänger runt.

Varför så stor skillnad?
Det handlar om instabilitet!
När ett flygplan flyger så skapas det drageffekter på ett sätt som gör
att planet håller sig på rätt iluften. Ett bra konstruerat sådant plan blir
enkelt att flyga och sköter sig nästan själv. Det behövs tom en hel del styrka
för att få den ur balans.
Det låter ju bra, eller hur?

Så har flygplan byggts i alla tider därför det fanns inget annat sätt att bygga
planen på. Motsatsen skulle betyda att planet föll som en sten genom luften och
det är ju inte bra, eller hur?


Men, tänker man efter lite så förstår man ganska snart att om det krävs stor kraft
för att få ett flygplan att ex.vis ändra riktning så blir stabiliteten man vinner
ett problem om man vill ändra kurs snabbt, å det är ju viktigt i ett stridsplan.

Därför har flygkonstruktörer världen över drömt om att bygga ett instabilt stridsplan.
Jo, det är så att ett instabilt stridsplan behöver ingen kraft för att byta kurs.
Dvs kursändringen sker på ett kick.
Men problemet blir att få plannen att hålla sig i luften på ett sätt som liknar det de
stabila planen gör.

Plötsligt blev datorerna mindre och säkrare.
Nu börjad flygpojkarna att se ljuset i tunneln. Ett antal "instabila" flygplan togs fram.
En del mer instabila än andra. F16 står med en fot i varje läger. Deb var hypersnabb i svängarna
när den kom. Likaså står MIG 29 där. Sedan kom SU27, SU30 och SU35 och visade upp flyningar
som man inte trodde var möjligt. Men det var möjligt just därför att dessa plan är instabila
och kan inte flyga om man inte hade datorer som skötte flygningen. Det är instabiliteten som gör
att ex.vis SU27 i hög fart kan ställa upp nosen tvärt på ett kick och med hela planets vingyta
bromsa ner hastigheten med 500km/h på några sekunder. Det jagande planet har inte en changs att
får stopp utan få se sig slagen med en 40 tons maskin i häcken som snart avfyrar en robbot eller så.
Det dessa SU-plan kan tom slå över när de reser upp planet och hamna på rygg i lufften och för en stund
faktiskt backa...

Jas Gripen är ett instabilt flygplan. Det är också Rafael, Eurofighter och USA's senaste alster.
När man går igenom alla de plan som idag är instabila, kallas för 4 generationen, så ser man en
sak som skiljer en av dem från de andra: Vikten!
På vetenskplig manér säger man "massan". När man svänger fort med ett instabilt plan så finns det
en sak som trögar till svängen och det är planets massa. Om alla instabila plan väger ungefär lika
mycket då skulle alltså ett mycket lättare sådant plan vara snabbare i svängarna.

De flesta instabila plan som flyger idag har en normal flygvikt på 20 till 40 ton. Alltså de har en massa
på 20 till 40 ton.

Jas Gripen har en normal massa på ca 10 ton.
Döm sen själva vem av dem som är snabbast på att vända i luften och hur mycket snabbare.

Jas Gripen vänder så snabbt att man faktiskt måste begränsa vändfarten elektroniskt.
Flygspaken har en inbyggd elekronik som slår ifrån för snabba spakrörelser. Varför då?
Jo, för att en männsika skulle kunna dö av g-krafterna som uppstår
när piloten nyser och råkar pilla till lite på spaken.

Jas Gripen är grym i luften både på papper och i verkligheten.


Edited by - linnar on 2010/01/09 01:16:57
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/09 :  01:23:16  Show Profile Send linnar a Private Message
Sensorer i luften:

Alla de morderna stridsplanen idag har liknande elektronisk utrustning
som är till för att hålla reda på fiendeplanen eller fienden på marken.
Elektroniken är väldigt omfattande därför bygger man olika versioner
för olika uppdrag. Eller man använder samma plan men man byter delar av
elektroniken beroende på uppdrag.

Jas Gripen heter Jas just därför att den klarar Jakt Attack Spaning i ett
och samma plan utan att byta elektronikboxar mm. Gripen kan tom byta
mellan dessa tre medans den flyger genom knapptryckningar.

Edited by - linnar on 2010/01/09 01:23:29
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/09 :  01:59:02  Show Profile Send linnar a Private Message
Stelth-tekniken:

Stelth-tekniken eller smygartekink slog igenom med bull å bong när det
upptäcktes att USA hade sådana strisdplan, F117.
Med sådana plan kan man smyga sig in över andra länder och fram till målet
och plötsligt slås en radaranläggning sönder utan att någon fattar ett dugg.

Hur möter man ett sådant hot och varför är inte Jas Gripen ett smygarplan?
Klara den sig inte mot smygarplan i luften?

Sanningen är att smygarplanen är överreklamerade!
Jag hörde en intervju på radions P1 en gång där en Gripen-pilot blev tillfrågad
om han känner sig i underläge när man inte kan se fiendeplanen.

Han svarade att det är inga som helst problem att se ex.vis en F117 eller en B1
i luften. Han sade att de tom ser dessa plan bättre än andra plan i luften.
Hur kan det vara möjligt, frågade reporter.
Jo, sade piloten, genom atmosfären strömmar offantligt mycket radiovågor. De absolut
flesta av dessa radiovågor är naturliga och finns överallt i ett tätt gytter.
Myrornas krig på TV'n eller bruset mellan kanalerna på radion är sådana signaler.
Detta kallas poppulärt för radiobrus.

Smygarplanen är så fruktansvärt duktiga på att inte några elektroniska vågor skall
reflekteras från dem på ett sätt som gör att vi inte alls kan dektera detta på en radar.
De är tom så effektiva att inte ens radiobruset kan ses på radarn där de planen befinner
sig. radiobruset filteras bort innan det når skärmen annars skulle man ha myrornas krig
där och det är inte ett sådant krig grejerna är byggda för.
Innan signalerna går till själva radarn filtreras de så att rätt signaler går dit.
Ett sätt att filtrera är att "hål" i luftrummet, alltså platser där det inte ens finns
radiobrus samlas in och jämförs med en profilbank i datorn. När det är gjort fylls
"hålet" med samma information som vanliga radarekon visar. Genom att jämföra "hålet"
med andra "hål" i en databas kan man tom tala om exakt vad det är för flygplan som
kommer därborta smygande.

Ja, pojkar, jag talar om Jas Gripen.....

Men skulle inte Gripen klara sig bättre i luiften om den var en smygare?
Nä, faktiskt inte. Alla andra moderna teknikländer har också radar som
kan se smygarplan i luften. Gripen hade alltså synts bättre i luften
om det var byggt som en smygare.

Hur gör Gripen för att kunna smyga sig på andra plan?

Om man verkligen vill smyga sig på ett annat plan, som ett smygarspaningsplan,
så flyger ex.vis en Gripen upp bakom det planet. Smygaren har inga sensorer
på som kan avläsas av fienden. den har alltså ingen radar som är påslagen.
Den har andra passiva sensorer men de har kort räckvidd för att kunna läsa av, speciellt
små flygplan, framifrån. bakifrån är det lättare då jetmotorn är varm. Men Gripen
backar inte ikapp dessa plan. Den flyger med fronten först. Titta man på Gripens front
rakt framifrån så har den en liten tvärsnittsyta. Det kallas för litet "fotavtryck".
Detta fotavtryck är så litet att det är nästan lika litet som F117 med sin smygarteknik.

Det enda som avslöjar Gripen är radarn som han måste använda för att kunna se planet eftersom
vi talar om sträckor på fler km. Ögat kan ju inte se ett flygplan på så långt avstånd
i mörker, regn osv. Man kan inte se det ens i dagsljus. Därför behövs radarn.
Men hur löser Gripen det problemet? Smygaren har passiva sensorer som direkt ser om en
radar tittar på den.
Jo, man gör så här:
Gripenplanet som flyger upp bakom smygaren har inte sin radar påsatt. Den är avstängd.
I övrigt är allt som sänder från planet avstängt på sammavis som smygaren.
Den enda gripenplanet har på är en mottagnde radiolänk. En länk som kan ta emot radiovågor
som strömmar kors och tvärs i luftrummet. Några av dessa radovågor kommer från ett antal
andra Gripen-plan som flyger långt därifrån. radiovågorna är, enkelt utryckt, från de
andra Griparnas radar. Alltså Gripenplanet som flyger upp bakom smygaren gör det med full
kontroll på var den befinner sig genom att han ser på sin radar det de andra planen ser.
Detta görs utan att en enda radiosignal lämnar det anfallande Gripenplanet.

Några sekunder senare är smygarplanet ett "före detta".


Edited by - linnar on 2010/01/09 01:59:38
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/09 :  02:05:50  Show Profile Send linnar a Private Message
Hastighet är en viktig faktor:

Jo, det är sant!
Men jag pratar inte om hastigheten i luften. Där är det inte så livsviktigt
att kunna flyga i Mach 2. De flesta luftstrider sker i hastigheter mellan 400 - 800km/h.

Vad jag menar är den tid det tar att klargöra ett flygplan som precis landat
och snabbt måste upp i luften igen tankat och nybeväpnat.
Piloten jag tlade om från radion sade att en Gripen klargörs på ca 10 minuter sedan
är den i luften igen. Inget annat plan, förutom de andra Svenska planen, kan mäta sig med det.

Om ett annfallande land har 100 stridsplan som tar 2 timmar att klargöra och Sverige har
100 Gripen med sina 10 minuter och de slåss i luften i flera dagar så innebär tidsskillnaden
att Sverige nominellt har dubbelt så mycket flygplan i luften i genomsnitt.

Edited by - linnar on 2010/01/09 02:06:06
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/09 :  02:15:44  Show Profile Send linnar a Private Message
Det fetade inläggen här ovan är alltså mitt svar
till "hur står sig gripen i en internationell jämförelse?"

Med andra ord:
Den står sig mycket bra och är ett oerhört smart val med tanke
på pris/prestanda. Där ligger Gripen långt före de andra.

Problemet som Gripen har är inte själva planet utan det är
den politiska makten i Världen. Det finns länder som inte vågar annat
än att köpa från de stora. Det finns länder som av hävd bara köper
av den som "beskyddar" landet. Israel = USA, SydKorea = USA
Sydamerika = SydEuropa osv.

Därför är det mycket svårt att lyckas sälja till sådana länder. Det är
också just sådana länder som "just nu" behöver nya flygplan.

Jag blev mycket överraskad att Brasilianska militärens förstaval är Gripen.
Rafael är inte ens andraval!?

Vi får hålla tummarna, det är den värd!

Edited by - linnar on 2010/01/09 02:16:44
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2010/01/09 :  06:59:51  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hakar på lite med att tipsa om ett ställe som farsan , jag om min son besökte i somras i Göteborg....

http://www.aeroseum.se/

Mycket roligt både för stora och små barn då man fick sitta i både Viggen och Draken, krypa in i luft intaget och ut ur utblåset och många andra roliga praktiska och intressanta saker. Väldigt billigt var det också då det är en ideell förening som driver det hela.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/01/09 :  11:58:32  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tackar för informativa svar om gripen!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/01/09 :  12:17:29  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det skulle förvåna mig om Brasilien, väljer Gripen, det rubbar maktbalansen i den delen av världen och det går aldrig jänken med på, detta skedde sist Gripen var på tapeten därnere.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000