Author |
Topic |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 19:05:41
|
Har fått i uppgift att skaffa en projektor till byggdegårdsföreningen, men jag kan nada om dessa. Vad köpa? Begagnatpriset är max 5000:- eller nytt för någon tusenlapp mer. Det ska ses hockey och fotboll bl,a och duken är 113 tum och projektorn står ca: 5-6 meter bakom. Snälla hjälp! |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 22:06:42
|
Någon? |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 23:43:44
|
Utvecklingen går snabbt,så att ge ett enkelt råd är inte så enkelt, köpte en beggad prtojektor med duk fört 9000:-, men det var HD.-
Kolla på Blocket, där finns det grejjor............. bara att leta. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 00:44:53
|
Jag tror att det är klokt att köpa en ny, även om jag inte kan rekommendera någon specifik. Så slipper man råka ut för att byta lampa direkt efter att man köpt. Många nya kommer ju med lamp-garanti.
HD-Ready betyder minst 720 linjer på höjden. Full-HD är 1080. Reserverar mig lite, men är ganska säker på det. Du får väl egentligen först nytta av det om fotbollsmatcherna och annat du ska se är i HD. Men allt blir ju mer högupplöst så är ju ingen nackdel att ha HD tänker jag mig iaf. Blu-Ray och endel TV-kanaler är ju redan HD.
Bara ett exempel som har lampgaranti, men det kan ju finnas andra lika bra och bättre till samma pengar. EDIT: Klistra in länken inkl. paranteserna på slutet så fungerar det. http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/hemmabioprojektor/Epson-EH-TW450(125083,3122)
Lycka till! |
Stereo Audio |
Edited by - Stereo Audio on 2010/01/09 00:49:00 |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 14:04:29
|
5-6 meter är långt! I sammanhanget hembioprojjar brukar avståndet 3,5-4 meter ge 2 meter dukbredd. Brännvidder på 5-6 meter är ovanligt utan specialoptik. Sedan är en hembioprojje gjord för låg ljusintensitet, medans bygdegårdsanvändning för det mesta innebär att ljuset är på nånstans för att man skall kunna dricka bärsen och annat. Satsa på en konferensrums-/mässprojje, är mitt tips så att man kan se något även om det är ljust ute. För en bygdegård brukar sällan kunna mörkläggas ordentligt och då blir bilden jäkligt fadd om man tänker fotboll sommartid. Då får Du i regel också större zoomomfång för anpassning av bredd och avstånd. Hemma i biorummet är det dock en helt annan sak, där tillämpar man ovan inlägg med fördel.
*gudars vad illa jag stavar... 3e editen* |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
Edited by - 24U on 2010/01/09 14:06:47 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 16:57:27
|
Tack 24U, detta var mycket lärorikt. Kommer ta fasta på detta vid köp. |
|
|
|
Topic |
|