Author |
Topic |
jonasz
Member
2542 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 19:17:25
|
Lockheed SR-71 är världens snyggaste flygplan. För mig är den absloluta peaken av Flygplansdesign. Det var en grymt snygg modell, och den flög väldigt bra oxå. Säkert helt gratis att bygga!!! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 22:01:56
|
Många nätter tillsammans med den skönheten i min ungdom Har en bok eller två kvar i bokhyllan, ibland åker de fram för mer dräglande.
Jag har för mig att det finns en äldre tråd om världens bästasnyggastesnabbastesnyggasteavanceradeförsintidöverjävligaste plan
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 23:24:46
|
Betänk att det är en räknestickeprodukt SR71!!!!
Jar setat i militärens incidentrum när den drog förbi på sin vanliga onsdagstur. Den var snabb...
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 23:27:05
|
Har sett det "live" vid tre tillfällen på olika museer i USA. Fantastiskt flygplan som var väldigt långt före sin tid, vackert också förståss! Helt otroligt att det var 45 år sedan det flög för första gången...
http://en.wikipedia.org/wiki/SR-71_Blackbird
Vad har ni mer för favoritplan?
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 00:21:08
|
Det är mycket med SR 71 som är unikt, allt från att det läckte som ett såll på marken till att det nyttjade Ramjet teknik.
Fast jag är mer impad av Concorden, ett passagerarplan som cruisar (!) på Mach 2 över 17000 met
Annars är min favorit den här ---> http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-31 Världens bästa stuntplan som tål saker som inget annat plan klarar av. Blanda annat en rollrate på 400 grader/sek o positiva/negativa G över 10 |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 01:33:52
|
Spitfire & Focke Wulf 190 tyckte jag i modellbyggaråldern var skitsnygga plan...ja, det är dom ännu måste jag tillstå!
Men SR-71 är ju faktiskt så sjukt fräckt på alla möjliga vis...det slår de flesta. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 21:38:53
|
Ryssarna är fina...
Två till favoriter!
P51D Mustang
F-15 Eagle
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 01:35:46
|
Jag var fascinerad av stora bombplan i modellbyggaråldern, Liberator, Flygande fästningen - även Mosquito var en favorit. Annars är svenska Draken ett väldigt grannt och stilrent plan... |
Min anläggningstråd |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7970 Posts |
|
ludo
Member
1196 Posts |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 11:09:26
|
Nassarna hade ju en mycket effektivare propeller där fram.... se så liten den är
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 11:22:49
|
North American Aviation XB-70 Valkyrie Kunde ju ha blivit något i hästväg
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 11:47:10
|
Har läst om XB-70 Valkyrie tidigare, Inte illa att göra mach3+ och vara långdistans bombare. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 07:38:09
|
Jag har haft militärflyg som ett sidointresse sedan jag föddes.
Vad det gäller SR71 så var den bra på att flyga fort, högt och långt. Sedan finns det inget mer som är bra med den. ´Spaningselektroniken räknar jag inte in här. Planet är sedan många år tagen ur drift. Den var helt enkelt för dyr att flyga med dessutom klarar spaningssateliter uppgiften avsevärt billigare och dygnet runt.
XB-70 kom aldrig upp i Mach 3. Alla prototyperna störtade innan man kom så långt. Detta är troligtvis en av de värsta militära felsatsningarna i Amerikansk historia. Sovjetiska Mig 25 kom till för att hejda detta plan. Mig 25 hade ungefär samma toppfart som SR71 fast med vanliga motorer. Den satte också ett otal världsrekord på 60-talet där flera av dem står sig ännu. Den har bla annat rekord i höjdflygning för vanliga plan som tom var högre än vad SR71 flög. Jag skriver ur minnet så det kan finnas fel. Mig 25 såg ut som en flygande stridsvvagn och var, som alla Sovjetiska plan, byggd för att kunna handhas av vanliga soldater och kunna landa och starta på en lerig åker.
De vackraste planen byggdes under andra världskriget i alla läger, tycker jag.
I övrigt håller jag med dahlfalk om att SU37 och dess äldre och yngre syskon är de vakraste och förmodligen de bästa stridflygplan på att flyga som finns i tjänst idag. Jag är fashinerad av Sovetiisk/Rysk flygbyggarkonst där man lyckas göra allt som de bästa kan men som inte behöver damsugna startbanor och ingengörer för att göra flygklara. Jag såg en Amerkisnk film om Ryskt miltärflyg. Den var filmad på 80-talet och visade skillnader mellan de båda länderna. Bla visade man en modern Mig som landade med fastnat landställ i infällt läge. Den gick ner på buken och gled ett par hundra meter. Man satte ett antal domkrafter under planet, lyfte upp det, fälde ut landstället. Piloten startade, lyfte och försvann vid horisonten. Har för mig att det var en vanlig väg den landade med buken på. Amerikanerna i filmen var förvånade "det skulle aldrig vår plan klara".
Amerikansk stridsflyg var som intressantast på 50-60 tal. Sedan blev de så stereotypa.
Svenskt stridsbyggarkonst hävdar sig mycket bra genom alla tider sedan 40-talet. Det fulaste jag viste förr itiden tycker jagnumera är mycket vackert plan "Flygande tunnan". Den satte oockså ett världsrekord i hastighet på sluten bana. Mman flög alltså fram och åter där även svängarna i ändarna räkandes in. Om jag inte minns fel blev det 1075km/t eller något sådant. Viggen har har väl ett oskrivet rekord när den stillastånde från marken tog 1,5 minuter på sig att nå 18.000m. Viggen var banbrytande på många sätt med jetmotorbroms och canard-vingar mm. I verkligheten ser Viggen ut som en muskelbyggare i jämförelse med många andra stridsplan.
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 08:17:16
|
största skillnaden mellan Mig-25 o SR-71 var att den senare cruisade på Mach 3,2 medans Mig-25 kom upp i dom hastigheterna med risk att störta. Höjdrekordet för Mig-25 är satt via "zoom climb", man flyger vid maxhastighet vid sin normala flyghöjd. Sen riktar man nosen upp i 45 grader sedan bär det iväg, når man högra än vad motorn klarar så stänger man helt enkelt av den o glider dom sista meterna.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 19:04:02
|
Vad jag vet är det bara Viggen som haft radarlåsning på SR-71 och det beror inte på topfarten hos Viggen utan mer på att vi är så pass startsnabba från larm till att Jakten är i luften. Betydligt snabbare än ryssarna är. Såg en film som togs när Österikarna testade Draken. Nu var denna kärra lite "trimmad". Han som flög "råkade" komma in över ryskt luftrum och allt går att följa på en radarsekvens som togs vid tillfället. Ryska jakten hinner inte upp förrän han är långt inne över Svenskt luftrum igen.
Vackraste flygplanen är J 35 Draken (partisk mekat med dom i 3 år), SpitFire och Mustangen. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 19:04:18
|
johan.björklund: Jo, det är riktigt!
Det går inte att flyga så värst länge i Mach 3,2 med vanliga jetmotorer då de mer börjar bete sig som ram-jet med övervarvade turbiner som följd.
Mig25 var dessutom skodd på utsatta ställen med titanplåt för att inte överhetta. dessa utsatta ställen blev upp till 300grader varma vid farter över Mach 2,8. Glashuven blev så varm att man brände sig om man tog på den fast man hade hanskar på sig. Sedan räckte bränslet inte så värst länge på maxfarten. Senare sänkte man max tillåten fart till Mach 2,8. Vilket gör planet till både det snabbaste och näst snabbaste stridsplan som serietillverkats och är/varit i tjänst.
Normal max flyghöjd är hela 27.700m och högst tillåtna fart är idag Mach 2,83. Även när man begränsat max flyghöjd och toppfart är den fortfarande snabbast i Världen trots 40 år i tjänst. Max tillåten g-kraft var ca 4g. Det är faktiskt högre än SR-71 som har sin maximum under 3g. Dessa plan är alltså inga akrobater i luften.
Världsrekordet i flyghöjd för Mig 25 är 37.650m Man satte i hemlighet rekord med flygplanet redan 1965, 1966, och 1967. Då hette planet Ye-266 och var Mig 25:ans prototyp. Dessa rekord blev känt först på 70-80 talet.
Enligt piloter som interjuvats så är det en fördom att planet var farligt att flyga i hög fart. Det var tvärt om ganska harmlöst att ligga i ex.vis Mach 2,6 och trycka. Gick man över 2,8 så började det bli mer nervöst. Från början sade man att i fredstid begränsas farten till Mach 2,8 men senare gjorde man det till högsta tillåten fart. Mach 2,8 är lite över 3000km/timma.
Att Mig kunde nå Mach 3,2 fick världen uppleva på ett spektakulärt sätt. Efter ett besök i Egypten 1977 flög piloten planet, helt utan förvarning, men som en kuslig demonstration rakt igenom Israel. Isralerna skickade upp 4st Phantom som var det snabbaste de hade mot Mig 25:an. Då ökade Mig:en farten och nådde till slut Mach 3,2. Man kunde också se på radar att planet var uppe på nära 28.000 meters flyghöjd. Phantom når ca 18.000m. efter denna demonstration fick man byta båda motorerna på planet. En uppgift som man först för några år sedan blev offentligt.
Planet började utvecklas på 50-talet men kom i tjänst först runt 1969 eller 1970 och används än idag, även i Ryssland. Man moderniserade några hundra av dem och ändrade namnet till Mig 31. 40 år i tjänst visar att planet är stryktåligt, användbart och omtyckt.
Man kan för en liten (nåja) penning få flyga med en Mig 25 på en tur.
Data för den senare typen: http://sv.wikipedia.org/wiki/MiG-25
Ser inte ut som den använts i 40 år, Mig31 målad:
Mig31 målad:
Omålade ser de avsevärt brutalare ut, här Mig25:
OK, take off!
Max Thrust!
Ett sånt monster:
Lite mer fältmässigt:
|
Edited by - linnar on 2010/01/04 19:49:28 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 19:14:07
|
HLindgren:
Håller med ditt val av vackra plan. Jag tycker dok att J29 Tunnan är det vackraste planet som byggts alla kategorier inräkande.
Svenska plan är byggda för att snabbt komma upp i luften och snabbt serva och ladda om osv. Dessutom räcker det med värnpliktiga på marken.
Finnarna hade problem med sina F18 i början då det inte längre räckte med värnpliktiga för att serva planet. Den tar också ordentligt med tid att göra startklar. Sverige skulle hinna få upp alla sina Gripen innan Finnarna fått upp en F18 i luften.
|
Edited by - linnar on 2010/01/04 19:52:37 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 20:36:51
|
Linnar
Var hittar du (källa) att max servicehöjd för 25:an är på 27000 met? Vad jag minns så ligger den på dryga 22000 met o att 71:an har rekord på +25000 met Världsrekordet på höjd borde vara satt via zoomclimb, undrar vad RS-71 hade klarat i höjd på det sättet.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 20:59:00
|
johan.björklund: Jag googlade en stund. Visste det innan men var inte helt säker på exakta siffror. jag hittade flera olika sidor med samma uppgifter. Men maxrekordet görs av en specialbyggd kärra. Man flyger i hög fart i planflykt på hög höjd ock sedan reser planet upp för att kastas upp i höjd.
Man kan inte flyga med vingar på 37.000 m höjd. Planet faller bara neråt. Man måste "kasta upp" planet.
Här är en länk som berättar om rekordhöjden o mycket mer: http://www.fighter-planes.com/info/mig25_foxbat.htm
Goggleöversättning: MiG-25 kunde exceptionella resultat, inklusive en högsta hastighet av Mach 3,0 och ett tak på 90.000 fot (27.000 m) trots att en speciellt modifierad MIG-25 1977 flög till en höjd av 123.524 fot (37.650 m) 1977. Vissa ansåg att MiG-25 var utformat mot SR-71 Blackbird, som gjorts för att hindra, eller åtminstone hota den höga höjden, hög hastighet flygplan. Däremot var dess manöverduglighet, sortiment och närkamper potentiella ytterst begränsad. Även dess enorma snabbhet var ett problem: Även om den tillgängliga kraften var tillräcklig för att nå Mach 3,2, en gräns på Mach 2,83 måste införas för att förhindra förstörelsen av motorer (vid dessa hastigheter motorn skulle börja bete sig som en ramjet). Även Mach 2,83 var svår att nå utan hastighetsöverskridande turbinerna. Den begränsade manövreringsförmåga av Mig-25 (maximal acceleration, g-belastning, rating var bara 2,2 g med full bränsletankar, med en absolut gräns på 4,5 g) har ofta överskattats med västerländska observatörer, som under samma höga prestanda parametrar, SR-71 har ännu mer restriktiv stress begränsningar
Det finns andra siter som har andra uppgifter.
Man blir lite förundrad när man läser om samma händelse på flera olika ställen med flera olika varianter. Jag tänkre på den gången en Mig 25 flög över israel. På en sida står det att det var en Syrisk Mig 25:a som råkade komma över på fel sida gränsen och blev jagad ut ur landet och då uppnådde Mach 3,2. På en annan hemsida läste jag att det var två Mig 25:or som var ute på ett spaningsuppdrag och som flydde hals över hubud och då uppnådde mach 3,2 osv. Jag bygger min berättelse på en intervju där pilot själv berättade vad som hände.
|
Edited by - linnar on 2010/01/04 21:07:48 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 21:38:17
|
quote: Men maxrekordet görs av en specialbyggd kärra. Man flyger i hög fart i planflykt på hög höjd ock sedan reser planet upp för att kastas upp i höjd.
Man kan inte flyga med vingar på 37.000 m höjd. Planet faller bara neråt. Man måste "kasta upp" planet.
Prexis, zoom climb
Många rekord om inte alla rekord för stridsplan är satta under förutbestämda förhållande. Hur snabbt eller hur högt ett plan går är ju inget man visa för omvärlden. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 21:55:51
|
Jag vet linnar, vi klargjorde en 35:a på 6 min, efter den landat o stannat. Så var han på väg igen. Så vi hade 4 min tillgodo ;-) |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 22:27:47
|
quote: Jag vet linnar, vi klargjorde en 35:a på 6 min, efter den landat o stannat. Så var han på väg igen. Så vi hade 4 min tillgodo ;-)
Oj, det var snabbt!
En släkting till ig som är Finsk (på frugans sida) "låg inne" för några år sedan. Befälen klagade ofta på F18 och då mest på tiden det tog att gjöra iordning kärran.
Först skall Start/landningsbanan damsugas. Detta måste göras varje morgon. Sedan tar det 1-2 timmar att göra ett plan flygdugligt med vanligaste beväpningen. När planet kommit ner för ombeväpning och lite rutinservice tar det upp mot en timma.
Till detta kommer ett krav från säljaren att en specialutbildad ingenjör övervakar och deltar i vissa processer på marken. Jag minns inte allt eller ens rätt, men ungefär så här var det.
När planet då och då skall in för en grundligare översyn är den borta i ca två månader. Med de flygpass man har i Finland betyder det att endast hälften av de köpta planen används åt gången.
Befälen är avundsjuka på Sverige som har Gripen. Lättare, billigare, bättre prestanda, snabbare att göra flygklar, snabbare omladdning och bättre på nästan allt annat också.
Detta enlig min släkting.
|
|
|
Topic |
|