Author |
Topic |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 21:04:20
|
Vad hette den där 80-talsgruppen som gjorde discolåten "Illusion"?
...Imagination, hette dom, ja!
Ganska bra låt, förresten.
Och det är just illusion som jag tar fasta på, när det rör sej om att reproducera musik i hemmet.
Eller kanske snarare, när det handlar om att UPPLEVA reproducerad musik i hemmet.
Jag är nämligen starkt inne på att det krävs betydligt mer än bara apparater och ett rum, för att åstadkomma en musikalisk upplevelse i hemmet.
Jag har inga konkreta bevis som styrker mitt resonemang, men det hindrar mej inte från att resonera lite.
Eftersom det ju de facto inte ÄR musiker som spelar i rummet därhemma, så misstänker jag att det krävs en process inne i skallen på lyssnaren, alltså utöver det som anläggningen levererar.
En process i hjärnan, som renderar i en verklighetskänsla. En virtuell verklighet. Hjärnan associerar, kopplar till diverse verklighetsminnen och relaterar.
Jag kan tänka mej att det som händer i hjärnan, skulle kunna liknas vid en slags korrigeringskrets. En mental funktion, som är nödvändig för att förnimma ett konserthus med spelande musiker, en ensam sångare i ett litet dämpat rum, eller ett jazzband, som närmast verkar finnas i själva lyssningsrummet.
En illusion har uppstått.
En illusion, som är beroende av apparaterna och rumsakustiken. Men som i hög grad även kräver en process/bearbetning av signalen i hjärnan innan verklighetskänslan infinner sej.
Betingade associationer, kanske man skulle kunna kalla det för?
Det går ju att förnimma verklighetskänslan även via anläggningar som inte är helt transparenta och korrekta. Det är troligen dessutom så, att vissa personer förnimmer realism via en viss anläggning, som för andra personer inte ger den förnimmelsen. Ljudvågorna från anläggningen är naturligtvis identiska oavsett vem som lyssnar, men likafullt kan några uppleva realism medan andra inte gör det. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2009/12/18 07:25:02 |
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 21:40:01
|
Psykoakustik heter vetenskapen.
Edit: Och om man hade läst topicen, hade man sluppit skämma ut sig |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2009/12/12 21:40:48 |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 00:49:24
|
Mycket bra ämne att diskutera på ett forum, hoppas på informativa och lärande inlägg. Själv har jag ingen kunskap om ämnet, bara erfarenhet, som jag gärna kommer att dela med mej av. |
Hälsningar Jamo |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 01:25:33
|
En intressant frågeställning............
De flesta har ju både ett rum, och en anläggning.
Jag är nämligen starkt inne på att det krävs betydligt mer än bara apparater och ett rum, för att åstadkomma en musikalisk upplevelse i hemmet.
Ja, vad är det som krävs, är det känslan av att ha "rätt grejor", som accepteras av gemene man, eller att ha en anläggning som man själv gillar?
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 09:04:24
|
Jag tror att du är på rätt spår!
All uppspelning av musik är behäftad med fel och sedan fyller hjärnan i luckorna och associerar fritt. Olika funktion hos olika individer och plötsligt börjar man förstå varför vi tycker som vi gör om olika anläggningar utifrån musiksmak, lyssningsvanor och tidigare upplevelser.
Intressant topic. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 09:08:40
|
Ett ytterst intressant ämne Herr Strmbrg tar upp.
Jag tror att den viktigaste komponenten är det egna engagemanget och intresset för musiken.
Om vi börjar i Herr PG Jeppssons och undertecknads expertområde, gåshud, där vi för övrigt innehar det officiella världsrekordet, så har jag mycket lättare att få den där verklighetsupplevelsen när jag lyssnar på musik som har den sortens förhållande till.
För lite mer än 30 år sedan snickrade vi ihop en anläggning till en vän att ha i hans nya bostad. Med en budget på några hundralappar så blev det en ERA gramofon, en kasserad Dynaco SCA35 och ett par kvartsvågspipor med Philips 9710 alnico element.
Den första låten vi spelade var Wish You were here, Pink Floyd, och jag kan fortfarande minnas den rent håresande verklighetsillusion som träffade oss båda.
Jag har lyssnat på anläggningar för astronomiska belopp som inte givit mig den minsta sådan illusion, kanske beroende på att musiken inte alls talat till mig på det sättet, eller kanske lyssnat med helt fel förväntningar?
Min anläggning idag är utformad helt efter mina krav och preferenser och jag får oftast svindlande verklighetsupplevelser när jag spelar skivor.
Vissa dagar fungerar det dock inte alls, inte ens de absoluta favoritskivorna ger någonting, kan inte alls uppleva den ambiens eller livekänsla som skivan brukar ha.
Den personliga dagsformen verkar ha en mycket stor betydelse, vilket väl stämmer bra även i andra helt subjektiva sammanhang, det finns dagar när Chardonaypocherad marulk inte smakar alls.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 09:41:45
|
Kul att mina funderingar väcker intresse.
Undrar vad gåshuds-känslan egentligen kommer sej av? Kan vi få gåshud även när vi lyssnar i en konsertsal? Eller är gåshud något som i grund och botten kommer sej av att en anäggnings verkligen imponerar och överraskar oss? "Oj! Är detta möjligt? Vilket ljud!"
---
En annan infallsvinkel på detta med illusioner och vad som krävs för att de skall uppstå. Jag drog en liten parallell till synen:
Att uppleva ett landskap:
Att läsa en text, som beskriver ett landskap, kan ju oftast räcka för att läsaren skall få en illusion, en förnimmlse av ett landskap. Alltså, här är informationen bara en massa tecken på ett papper. Ändå fungerar det hyfsat. I hjärnan skapas en upplevelse av landskapet, baserad på texten. Olika läsare kan dock få olika förnimmelser av hur landskapet ser ut.
Att betrakta ett foto, som visar samma landskapsvy, ger betraktaren mer information. Hjärnan behöver inte processa lika mycket för att skapa upplevelsen av landskapet.
Att stå på plats, på utsiktspunkten, ger betraktaren fullständig tillgång till all information. Hjärnans arbete med att skapa en komplett bild blir enklare. Fast samtidigt ökar ju mängden intryck och detaljer. Införmationsmängden ökar, men luckorna i form av saknad information försvinner. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 10:00:41
|
Gåshud eller ståpäls får jag oftast när musiken berör mig. Musik kan förvisso beröra även i köksradion, men då inträffar inte gåshudsfenomenet. Förmodligen för att vissa mikrodetaljer eller musikaliska känsloyttringar inte framkommer på ett tillfredsställande sätt.
Hjärnan är en väldigt komplicerad manick, tänk vad den kan producera när vi sover. Drömmar i färg, med lukter och ljud. Ibland så bra att det är svårt att skilja från verkligheten. Därför kan det mycket väl vara så att hjärnans dagsform är klart avgörande.
Just idag gör min förkylning att öronens dagsform inte är den bästa, men jag kan nog njuta av en klassisk inspelning och få gåshud av framträdandet och dess tolkning av stycket. Gåshud av studioinspelningar kommer inte lika lätt oavsett dagsform men det händer (Dream Theater´s Sacrificed Sons lyckas nästan alltid i vissa partier). |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 10:22:10
|
Jag minns en dokumäntär på TV från ett ungkarlshotell. En sliten man spelade klassiskt på en anläggning som var bara sopor, högtalarnas koner fladdrade stora hål i pappen. På frågan hur han kunde lyssna på detta vart svaret. Jag kan min Beethowen jag vet hur det låter. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 11:01:51
|
Det får mej att tänka på Beethoven själv: Skröna eller ej, men han hade blivit helt döv och förevisades ett partitur (Shubert?). Beethoven läste partituret och sa att han tyckte det var mycket vacker musik. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 11:29:22
|
Ett intressant ämne som jag själv inte har någon kunskap i men tänkte ändå få dela med mig av vad jag själv kan få gåshud av.
Allt som berör får jag gåshud av ibland, inte alltid och inte alltid av samma sak om och om igen. Tror att man ska vara i ett speciellt tillstånd för att det ska generera i gåshud. En -scen ur en film - text i en bok - låt - sångtext - ett instrument solo - begravning, eller ett - möte mellan två människor - instrument solo - crescendo - bröllop. Jag känner att jag skulle kunna/kan få gåshud av det mesta, men bara om det berör.
Är på samma spår som andra redan skrivit, dvs att när det gäller musik så är det just musiken och inte rummet, prylarna som gör att jag får gåshud utan det är just då i just den stunden som det sker.
Kanske kan komplettera med mer känslor och erfarenheter senare.
PS Psykoakustiska komponenten kanske jag inte skrev om men jag skrev i ett ämne som verkade intressant och som går att resonera massor om DS |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 11:54:23
|
Själva gåshuden är välan ett sätt för kroppen att skapa snabb avkylning? Blodcirkulationen ökar och värme avleds via en ökad hudyta.
Eller för snabb uppvärming? Efter ett kallt bad kommer kroppen upp i den aningens varmare luften, och hudytan ökas för att värmen i luften skall värma kroppen snabbare. Om det är jättevarmt i luften efter badet, så behöves inte gåshuden för uppvärmingen.
Nåja, mitt vanliga sätt att spåra ur... |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 12:06:39
|
Skulle man då få gåshud oftare vid en utomhuskonsert på vintern? eller gör kläderna sitt då för kroppsvärmen? Hur varm blir kroppen om man får gåshud en jättevarm sommardag? Jag vet inte jag bara tänker fritt och var med på det urspårade tåget |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 12:12:16
|
Har också hört "skrönan" om LvB, minns dock inte vem han berömde, orkar inte leta...
Gåshud är väl ändå inte bara kroppstemperaturreglering, en smekning kan ju lätt framkalla gåshud - oavsett om det är av behag eller obehag. Dock har jag aldrig fått obehagsgåshud vid musiklyssning - möjligen av en krita på svarta tavlan. |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 22:06:32
|
Gåshud eller ståpäls brukar jag aldrig drabbas av. Däremot är lite fukt i ögonvrån en pålitlig indikator på att man är mitt uppe i en starkt positivt berörande lyssningsupplevelse, inte speciellt manligt, men det får man leva med. Det är rätt märkligt detta, att två svaga strömmar med musikinformation kan åstadkomma helt fantastiskt angenäma känsloupplevelser. Jag vet inte hur stor andel av befolkningen som har lyckan att få uppleva detta, men det talas inte så ofta om det så det är nog ganska få som tillhör de "drabbade".
Dessvärre är det å andra sidan så, åtminstone för mej, att det är väldigt lite inspelad musik som berör mej så där starkt. Naturligtvis är det en förutsättning att man gillar musiken, men det är inte nog med det, det verkar som om sättet att göra inspelningen har en ytterst betydande roll. Är vi för få som önskar illusorisk musikåtergivning för att skivbolagen skall vara intresserade? |
Hälsningar Jamo |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 22:16:59
|
Min erfarenhet är att vår referens i verkligheten är väldigt viktig när vi tolkar det hör i våra system. Vet man hur en kör låter på nära håll eller har ett piano i vardagsrummet vill man nog gärna att det skall låta ganska likt den upplevelsen. Å andra sidan, de som inte har den referensen så måste hjärnan chansa lite och gissa hur det borde vara. Ibland rätt, ibland lite knasigt. Det är en bidragande orsak till att vi hör så olika saker även om vi lyssnar på samma musik. Det kan vara väldigt spännande att lägga märke till hur vi beskriver musik när vi sitter tillsammans och lyssnar ett gäng.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 23:07:37
|
Hmmm, jag får minsann gåshud/ståpäls/tuppskinn av välbehag när jag lyssnar på rätt musik vid rätt tillfälle - oftast är det något enkelt som tex. ett gitarriff eller en skön frasering av en bra sångare.
99% av den musik som jag lyssnar på hemma är ju mer eller mindre processad och artificiell. Jag menar alltså att instrumenten är elförstärkta och att de flesta instrument och röster har behandlats elektroniskt/digitalt och därför inte kan jämföras med något man ser och hör live.
Men som jag ser det - man får ta det för vad det är, gillar man det man hör så är det bra, gillar man det inte så får man leta efter något annat. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 21:26:31
|
En erfarenhet är att illusionen avtar om man lyssnar på ett och samma musikstycke ofta, man "sliter ut det mentalt". Man bör alltså undvika att använda sina bästa inspelningar för t.ex. provlyssning av apparater eller akustikåtgärder.
|
Hälsningar Jamo |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 18:07:54
|
Jag myntade ett nytt begrepp igår: "Hiil". Det står för High illusion.
Hifi står ju för hög trohet. Dvs hög trohet mot originalet/låg förvrängning. En låg förvrängning av signalen (Hifi) kan naturligtvis samtidigt leda till en höggradig illusion (Hiil).
Varför tänker jag då i dessa nya termer? Jo, därför att syftet med min apparatur är att uppleva en höggradig illusion. Jag lyssnar mest på akustisk musik och därför är illusionen av realism viktig för mej. Låg förvrängning ser jag snarast som en metod att nå den goda illusionen. Om någon annan egenskap i apparaturen, än just låg förvängning, ger mej den goda illusionen, så är det lika okay.
Kanske mindre färgning alltid ger en bättre illusion? Kanske vissa former av färgning förstärker min illusion? Jag utesluter nämligen inte att sinnena kan manipuleras i en för illusionen positiv riktning.
Jag tror att vi i diverse sammanhang ofta fokuserar för mycket på metoder, samtidigt som vi glömmer bort att fundera tillräckligt mycket över syftet. Det är för mycket "hur" och för lite "varför". |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 18:30:52
|
quote: Jo, därför att syftet med min apparatur är att uppleva en höggradig illusion. Jag lyssnar mest på akustisk musik och därför är illusionen av realism viktig för mej.
Detta gäller även mig så jag rättar in mig i ledet.
Låg färgning är i regel positivt men man skall inte överdriva jakten. Det finns olika typer av färgning, en del som uppfattas som mycket störande även vid låg nivå och en del som inte uppfattas som störande ens vid höga nivåer. Dessutom kan man ibland maskera den illalåtande färgningen med den snälla varianten så att det faktiskt låter bättre trots högre nivå på färgningen. Å till sist får vi inte glömma att vi är individer som störs av olika saker (färgningar i det här fallet). |
|
|
Quadophile
Member
199 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 19:13:50
|
Oj! Det här var en intressant tråd.
Jamo skrev: quote: Gåshud eller ståpäls brukar jag aldrig drabbas av. Däremot är lite fukt i ögonvrån en pålitlig indikator på att man är mitt uppe i en starkt positivt berörande lyssningsupplevelse, inte speciellt manligt, men det får man leva med. Det är rätt märkligt detta, att två svaga strömmar med musikinformation kan åstadkomma helt fantastiskt angenäma känsloupplevelser. Jag vet inte hur stor andel av befolkningen som har lyckan att få uppleva detta, men det talas inte så ofta om det så det är nog ganska få som tillhör de "drabbade".
Det där stämmer i viss mån på mig. Jag får bara gåshud när jag kommer upp ur badet och vinden blåser - alltså endast vid snabb avkylning. Aldrig av musik.
Däremot kan vissa ljud få mig att känna mig oförklarligt rörd och blöt i ögonen. Det allra märkligaste är att det handlar om ljud - inte musik. Jag får det aldrig hemma i lyssningsrummet. Det kräver en viss volym och det händer på konserter med symfoniorkester ibland. Det märkliga är att jag upplevde det också vid en flyguppvisning när två Viggen flög förbi och satte på efterbrännkamrarna. Det var en rent fysisk upplevelse och jag fick alltså tårar i ögonen! Och det var verkligen ingen vacker musik! Men jag tror att det handlar om mycket starka låga frekvenser.
Jag kan alltså inte använda gåshud eller tårar i ögonen som kriterium för bra musik / återgivning eller "hiil" (mycket intressant koncept). Jag sitter och njuter helt enkelt. Kan inte förklara det bättre. Nåt sorts "flow".
Visst är det intressant att vi är så olika. |
Bra ljud är bättre än dåligt. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 21:29:11
|
För mig är det själva musiken som berör så att jag kan få rysningar. En väldigt viktig förutsättning är att jag kan släppa hur det låter och att det inte finns en massa saker jag irriterar mig på.
Numera vet jag ganska väl vad jag själv vill ha och har ett rum som ger det jag vill så det är mest inspelningar som stör. Tyvärr händer oftare än vad man kan önska.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 23:46:35
|
quote: Jag myntade ett nytt begrepp igår: "Hiil". Det står för High illusion.
Mycket bra, detta är exakt den musikåtergivning jag önskar, men som det talas om väldigt sällan, åtminstone i Sverige. Jag har själv kallat det illusorisk musikåtergivning, men det är ett ganska tungt och klumpigt uttryck, Hi-Il är ju väldans fyndigt. I amerikanska tidningar och böcker tycker jag mej tolka begreppet HighEnd som just illusorisk återgivning, men som bekant finns det ingen värdegemenskap kring begreppet HighEnd i Sverige, och om någon använder det så menar han säkert inte illusorisk återgivning.
Det vore intressant att försöka ringa in vilka faktorer som förhöjer illusionsupplevelsen, liksom vilka som stör eller förstör den. För mej personligen så är en någorlunda exakt lokalisering av instrument och artister i rummet en viktig del av illusionen, känslan "att vara där", känslan att kunna gå fram och ta på instrumenten, att höra hur stor en vibrafon är eller hur de olika pukorna och cymbalerna sitter på ett trumset. Detta är ju lite över-realistiskt och borde kanske störa snarare än förhöja illusionen. Jag har funderat på detta och kommit fram till följande, rätt eller fel: Normalt när man är på konsert och liknande så inte bara hör man vad som sker, man ser ju även artister och instrument. När man sitter framför sina två högtalare och lyssnar så är man ju hänvisad enbart till intryck via hörselsinnet (och kanske även känseln), och om de är övertydliga så kan det med råge kompensera för det uteblivna synintrycket, och därmed hjälpa till att skapa illusionen. |
Hälsningar Jamo |
Edited by - Jamo on 2009/12/17 23:49:09 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 07:23:27
|
"Normalt när man är på konsert och liknande så inte bara hör man vad som sker, man ser ju även artister och instrument. När man sitter framför sina två högtalare och lyssnar så är man ju hänvisad enbart till intryck via hörselsinnet (och kanske även känseln), och om de är övertydliga så kan det med råge kompensera för det uteblivna synintrycket, och därmed hjälpa till att skapa illusionen."
Vad trevligt att du verkar tänka i samma banor som jag. Fast just detta med frånvaro av synintryck - som kanske kan kompenseras av en genomtänkt ljudfunktion, var en ny tanke för mej. Mycket intressant. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 08:30:20
|
Några av de starkare upplevelserna jag haft när det kommer till våran gemensamma hobby var när jag plockade ut prylarna i trädgården, det var något underligt som hände när högtalarna förmedlade ett rum som ögonen inte såg, kombinerat med fågelsång i bakgrunden var detta mkt underhållande.
Men det bästa var att höra Tori Amos sjunga acapella i min trådgård, som om hon stod där, detta funkade allra bäst på de spår som var mest "torra", dvs inte så hårt effektlagda, hon har några sådana på skivan boys for pele.
Jag tror det var en kombination av rätt ljudnivå och bakgrundsljuden som fick det hela att klaffa, vinden prasslade lite i trädkronorna, solen värmde och fåglarna kvittrade, och fröken Amos stod där några meter framför mig *ryyys*.
Detta är ett exempel på när vanlig teknik kan ge en kusligt realistisk ilusion.
Frågan är hur man ska kunna replikera detta, hur bryter man ner upplevelsen på tekinknivå, vad krävs för att återskapa detta inomhus? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 09:24:03
|
quote: Frågan är hur man ska kunna replikera detta, hur bryter man ner upplevelsen på tekinknivå, vad krävs för att återskapa detta inomhus?
Min uppfattning om detta är att det är efterklang och reflexer som grötar till musikinformationen inomhus så att illusionen helt förstörs. Hur långt man ska gå i efterklangsdämpning finns det olika skolor om, en del förordar måttlig efterklangsdämpning, RT60 = 0,35 - 0,40 sekunder, medan andra förordar dämpning så långt det praktiskt går. Det här kommer att experimenteras med när junior inreder sitt nya musikrum. |
Hälsningar Jamo |
|
|
Topic |
|