HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ”Hänga på” fler högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John K
Member

112 Posts

Posted - 2010/01/09 :  21:13:22  Show Profile Send John K a Private Message
Har en fundering om att koppla till ett par passiva basar på mitt slutsteg (som redan används av mina vanliga högtalare).

Hur fungerar det? Kraften bör finnas i steget (8ohm load, 250W per ch, 4ohm load, 500W per ch). Det är ett Dynamic Presicion PA-1.

Mina högtalare (Magneplan 1.6) har ju filter o.s.v. i sig och #8221;steget#8221; ser högtalaren som en 4 Ohm belastning. Om jag kopplar en bas med eget filter (8 Ohm) på samma kanal (parallellkopplat). Vad blir det för belastning (4, 6, eller 8 Ohm)?

Tror ni det fungerar? Misstänker att nivån mellan högtalare/bas kan bli svår att anpassa. Eller måste man skapa ett 3-vägsfilter och kringgå Magnepans egna filter (inget jag vill göra)?

Varför göra så här Lat, knasig eller okunnig, hmm
För-/nackdelar?

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/09 :  23:11:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Du får i teorin 1/(1/4+1/8) = 1/(3/8) = 8/3 = 2,67 ohm...i praktiken varierar Z med frekvens och du kan inte räkna så enkelt.

Jag tror inte det fungerar. Dels har du nivån som iofs, kan regleras, men utan att göra om befintliga filter ser jag små möjligheter. Vägen är nog en separat sub-lösning, med egna steg.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/10 :  11:07:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hur tänkte du göra ett passivt filter för så låga frekvenser, typ 80 Hz? Det är väldigt svårt och i de flesta fall omöjligt att få till.

Bättre då att köpa en substärkare med högnivåengång. http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/forstarkare/rubrik_4

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000