HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Upplevelser från Malmö Bild & Ljudupplevelser 2009
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/01 :  21:46:50  Show Profile Send StefanL a Private Message
Hejsan, eftersom jag endast fotade med mobiltelefon och skrämmade lite, så tänkte jag dela med mig av mina (!) upplevelser från mässan. Tror det passar här då jag inte har några bilder att visa. Hänvisar till Johans och Audionet's då.


Music Streamer +
Vi fastnade direkt efter entren vid HRT Music Streamer USB DAC Music Streamer + (puh!) som spelade på Gallo Reference Strada. Det lät mycket trevligt och jag ville faktiskt köpa en direkt, mest för att jag vill utnyttja Spotify mer. Men dom var slut, attans. Men det får bli en sån inom snar framtid. 2995:- för + modellen, så man blir inte barskrapad.

KEF-rummet
När vi kom in så var de stora KEF Reference 207/2 högtalarna uppkopplade på Chord elektronik. Och det var en otroligt stor ljudbild som målades upp. För stor tyckte vi, det som att man skulle velat haft ett större rum för dessa högtalare, jag kände mig besvärad nästan. Utställaren 'klagade' också lite på storleken, 207/2 kräver lite större rum sa han. Men det lät bra i övrigt, stort och öppet.

Nåja, vidare ut i folkmassan för fler saker att se/klämma/lyssna på

Egentlilgen så skulle vi haft en pin på jackan med alla som är med i Hifi Forum, jag gick i alla fall och undrade vilka som är med här

Jag sprang i alla fall på Johan Björklund med kameran i högsta hugg!

Hur som, vi gick vidare till;

Casenda's rum.
Där var Cantons monster referens 1.2 DC uppkopplade på elektronik jag inte sett innan (se bildtråd). För mig var detta mässans besvikelse. Jag tyckte dom lät skräp, vare det sig var rum, eller vad det nu var, så blev jag besviken. Ljudet var helt platt, dött, färglöst.

Rolig (?) anekdot: Finalen i Guitar Hero var i detta rum spelandes på dessa bjässar. Det såg ganska kul ut att se 2 killar och en oidentifierad (förlåt, men jag kunde inte avgöra om denne var kille eller tjej varken på utseende eller röst. Om du läser detta; förlåt!) stå och rocka loss på plastguror till musik som förmodligen inte var tänkt att spelas på dessa.

Nåja, vidare till nästa rum som var

Stensen Audio;
Här var det Mark Levinson's tunga garde som kopplades ihop med JBL K2 9950 (tror jag dom hette) och Revel Ultima Salon 2.
Ett av mässans abslolut bästa ljud!! När man fick höra kyrkokören dra igång, så tappade vi hakan! Revel målade upp en helt otrolig ljudbild som var helt makalös. Man kunde nästan se framför sig hela kören.
K2'orna var dynamiska och roliga att lyssna på, inte mycket för körsång, men country som vi fick lyssna på lät bra.

Vi gick inom Yamaha, men killen där snackade isönder demon så vi gick ut igen.

Ramlade in till Amphion;

Där fick vi en trevlig pratstund med konstruktören och fick lyssnat på Prio 150. Helt ortoligt att man kan få ut så mycket bas ur en sån liten högtalare. För oss var detta mässans höjdpunkt i avseende på överraskningar! Herregud, vi var helt övertygade om att han hade subben igång, men den var inte inkopplad. För 8500 som dom kostar, så får man en riktigt bra högtalare som spelar STORT! Jag trodde inte man kunde få ut så mycket ur såna små burkar. Jag ska definitivt lyssna närmare på 520/620 då mitt rum är ganska stort. Rekommenderar verkligen en lyssning om ni är ute efter stativare som låter fullvuxet!

Ljudtema;
Lyssnade på en karismatisk dansk som demade Audiovector's Ki3 serie.
Samma sak här, otroligt mycket ljud dom små burkarna kunde prestera, imponerande. Spelglada och passande för rock / blues. Vill gå så långt och säga att dom är prisvärda.

Fick gå inom PL Audio och lyssna på Focal's nya Utopia serie. Skitcool Pathos förstärkare (tror det var Synapse) och Scala Utopia spelade och det lät.... Tja, kliniskt vill jag säga, fast med positiv klang då. Väldigt perfekt, jag satt och letade 'fel', men kunde inte finna några, det lät helt enkelt bra

Sen fick vi en demo med skaparen (?) av Isotek där han bytte en massa och man skulle höra skillnad. Jag är skeptisk mot sånt, men fan trot om både jag och min kompanjon hörde skillnad när han bytt till Isoteks grendosa! Sverigepremiär av deras nya strömrenare, men där hörde jag inte mycket skillnad. Men grendosan... Den jäkla grendosan gjorde faktiskt lite skillnad (i mina öron då).

Nåja, vidare till;

Audionord!
Där vi fick lyssnat på Wilson Audio Sasha W/P.
Mässans roligaste demare, som demade med Entombed på vinyl
Ljudmässigt så var ljudet ganska grått och tråkigt. Blev ganska kort lyssning, men det var inte så fängslande.
Men kul att han gick ifrån 'audiofil-skivorna' och körde rå musik.

Vi hamnade i Teac's rum och lyssnade på deras Reference 600 uppsättning med Elac FS 207 A. Där var ett jäkla drag där, också ganska otroligt hur mycket ljud man kan få ur så slimma högtalare.
Väldigt upplösta och inte alls vassa trots dom spelade för kung och fosterland.
Elac ligger också på önskelistan, men jag vet inte vilka, så....

Vi gick ner till;

Septon!
Som fömodlligen hade mässans sämsta rum. Vi hade stora förväntningar på Elac FS 248 som stod där och spelade på Marantz elektronik. Då vi var där typ 15.59 så fick vi välja och valde då Mustasch's Double Nature för den är rå, hård och smutsig. Allt mynnade ut i ett 'hmm'. Som min polare sa 'Jag har aldrig hört Mustasch låta så mjukt och fint', man ville nästan kasta lite grus på grejorna eller nåt
Det lät bra, mycket bra, men vi saknade punchen i mellanbasen. Samt att där var mycket ljudreflexer i rummet. Vi fick pratat med demaren och han bara skakade på huvudet och sa 'rummet är skit'. För när vi lyssnade på lillebror 207 i Teac's rum så var det en helt annan ljudbild. Jo sa han, dit ska ni gå om ni vill höra hur potenta de kan vara. Rummet fullkomligt åt upp rummet tyvärr.

Till sist så var vi inne hos;

Lindell Audio!
Utan tvekan mässans bästa ljud! Svårt och beskriva ljudet, men perfekt är väl det enda jag kan beskriva det med. Att få sån otrolig dynamik vid så låga nivåer är inget annat än fantastiskt!
Dom körde en Jazzlåt (jag hatar Jazz....) och vi kunde höra varenda nylontråd från trum-vispen när den gick över trumman. Jag ogillar Jazz, men där gick det faktiskt att lyssna på det.
Hade jag varit onödigt rik, hade jag köpt Lindell Audios serie, utan tvekan.


Detta är väl det som jag känner att jag kommer ihåg såhär på rak arm, eller saker som berörde mig då. Jag hann inte med allt, missade en del, struntade i en del.

Kortis:

Bästa stativare; Amphion Prio 510

Bästa golvare normalpris; Elac 207 / Audiovector Si3

Bästa golvare dyrt; Revel Ultima Salon2

Bästa högtalare tramsigt dyrt; Lindell Audio

Fömodad storsäljare; Music Streamer+

Roligaste minne; När en väldigt dansk snubbe skulle köpa dricka av en kille som inte alls förstod danska. Han ville ha dricka utan kolsyra och hamnade i en diskussion där ingen blev klokare. Slutcitatet 'Du kan få dricka med en bubbla' fick halva kön att bryta ihop!

Nåja, allt från mig

Detta är mina upplevelser och högst subjektiva som är baserat på hur JAG upplevde det hela. Vill abra ha det klargjort

Fler som har upplevelser att dela med sig, eller vill kommentera, så kör igång!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/01 :  22:19:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kul med kommentarer om ljudet, det brukar vara alldeles för få sådana.

Mcke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/01 :  22:30:31  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag tycker det är så svårt och sätta ord på sina upplevelser ibland. Där var väl inget som i dess egentliga mening lät dåligt (kanske Cantons då), men när systemens pris ligger över gemene mans årslön, så får man vara kritisk Och nån annan kanske uppvlevde något helt annat än vad jag gjorde, eller kanske upplevde samma, sånt är kul och se.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/11/01 :  23:07:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Härlig sammanfattning av dina intryck StefanL!
Ps. Mer sådant! (är kul att läsa för oss som inte var där)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2009/11/02 :  00:13:01  Show Profile Send Janne00 a Private Message
Kul att läsa för oss som var där också.
Jag gick runt i 3-3,5 timme och inbillade mig att jag skulle komma in i konkreta diskussioner om alternativ när jag skall uppgradera min anläggning. Jag letade mest efter "stora" stativare eller prisvärda golvhögtalare i 10-30 tusenkronorsklassen, men det fanns ju så mycket att se och höra så jag blev yr i huvudet.

Tack StefanL för din sammanfattning! Det var kul att känna igen rummen och högtalarna, jag gillade också Amphion och ELAC/TEAC.
Sen kan jag tycka att det hade varit kul att få koppla upp fler intressanta högtalare som ändå fanns på mässan i stället för att lyssna på tramsigt dyra högtalare med ljudvolymer som jag aldrig skulle drömma om att använda i min lägenhet. Men det får jag väl göra vid ett annat tillfälle hos någon återförsäljare.

Det var roligt att gå på mässa 40 meter hemifrån
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/11/02 :  14:30:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är alltid kul att gå på mässa men i år var den största behållningen att träffa mina andra ljudintresserade kamrater anledningen till detta är att jag har aldrig varit på en mässa med så dåligt ljud dock fanns det undantag.

Jag kan ta ett exempel rätt ut men jag tar den redan beskrivna JBL demon med det klassiska stycket som jag själv har och känner väl igen men när man förväntade sig att violiner skulle låta som sådana i de passager där de förekommer så fick man istället sig ett våldsamt iiiii rätt i ansiktet även all rumsklang som finns på skivan var som bortblåst.

Generellt så var det så i de flesta rum hade en väldigt konstgjord diskant inget kul alls det är som om att man struntar i att ha balans genom hela registret då blir det väldigt konstigt.

Jag hade samma åsikt som min medvandrare på mässan att det minsann låter bättre hemma även om man nu inte har en anläggning som är dyr men där balansen är bättre. Vi var också överens att det inte enbart beror på rummen även om det har en viss påverkan nä det beror på mer än så, det fanns de som ändå hade fått till det.

Jag kan ändå förstå att man vill dema de olika produkter som man har i sitt sortiment om man nu inte har t.ex kablar som inte riktigt passar då får man väl använda andra och maskera dem .

Även om jag är inte någon notorisk mässbesökare men de gånger jag vågar mig dit märker man att hifi idealet urholkats man märker att tillverkarna går en helt annan väg istället de skapar en produkt som passar dem. http://en.wikipedia.org/wiki/High_fidelity

Visst det fanns en hel del jag gillade t.ex KEF, EAR, Lindell audio, TEAC, Cabasse m.fl men det blev ingen lyssning alls hos Audionord även denna gång det är alltid fullt av folk där så har det varit varje mässa.

En utmaning till både leverantörer och demonstratörer upp till bevis att ni verkligen kan göra det bättre till nästa gång att ni inte skyller på lokalen det är lika för alla. Jag tror fan att jag instiftar ett Bubbelpris här och nu för absolut bästa ljud.

anders




Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/11/02 :  14:32:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hade jag vetat att du låg inne med sådan egenskaper Stefan så hade du fått skriva texten till mina bilder.
Jag själv fick knappt lyssnat på något alls :-(

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/02 :  15:08:35  Show Profile Send StefanL a Private Message
Johan: Äsch då , tack så mycket!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/11/02 :  15:47:16  Show Profile Send llerk a Private Message
Har aldrig höga förhoppningar om demos på mässor. Men två grejor var jag impade av:

1. Det var JBL i Mark Levinson/Revel rummet WOW...
2. Att dom har mage att ta 45 skr för en sketen kopp kaffe med ett torrt wienerbröd (severades dessutom i en 1-gångs plastmugg). Fy på er SAS Radison

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Tompa-T
Member

301 Posts

Posted - 2009/11/02 :  15:49:24  Show Profile Send Tompa-T a Private Message
Ja, då var Malmös HFI Show "Bild & Ljudupplevelse 2009" avklarad.
Jag fick ihop det så att jag kunde lägga ett antal timmar både på lördagen och söndagen, tror jag hann med det mesta, men med så mycket gött att titta och lyssna på, så ser jag det inte som osannolikt att jag missat något.
En i vanlig ordning härlig tillställning där jag ständigt stötte på likasinnade vänner och bekanta.
Det fanns flera utställare som fått till ett utomordentligt bra "hifi" ljud, men endast ett fåtal där jag kände att det grep tag i mig på riktigt, då med både känsla, hjärta och själ med i ljudupplevelsen.
Jag gillade PL Audios stora rum fyllt med godsaker....
Tex. Focals härliga högtalare, men jag blev också förtjust i Pathos goa monoblock.
Nu har inte flerkanals bioljud någon högre prioritet hos mig, men Pioneers rum var häftigt, alla dessa rent sanslöst "feta" bio/flerkanals prylar, och verkligen ett tungt imponerande bioljud/bild.
Men för mig så handlar det om tre utställare som enligt min personliga smak får utmärkelsen mässans bästa ljud, där en av dom troligen ligger en hårsmån över de två.

Hos HIGH-fi Consult och Uniconnect höll Charles Hägg en underbar demo, då spelandes på vinylsvarven Kuzma Stabi S med den nya uppgraderaderade skivtallriken och min favorit arm Stogi 4 Point med MC-picupen KC 4 vars signal förstärktes av Musical Surroundings Supernova, förstärkeriet i övrigt hade den nya Octave V80 hand om tillsammans med en av de trevligaste stativ högtalare jag lyssnat på, Acapella Fidelio 2.
Bänken som grabbarna ställde upp på var om jag inte mins rent fel från FiniteElement, tror den hette Pagode Master Reference Heavy Duty, ett stabilt bygge med avkopplingar av Cerapuc, och snygg som attan var den också.
Här har jag för mig att det hela var ihopkopplat med kablar från Slinkylink och DNM.
Ett underbart mysigt ljud med förvånansvärt god kontroll i botten med tanke på de inte allt för stora stativarna, härlig klang med en god naturlig närvaro.
Helt klart i mitt tycke en av mässans topp 3.

Hos Akkelis & Transient design lirade Patrik Caesar på högtalare från Vivid Audio, då deras K1, detta tillsammans med elektronik från Audio Valve, har dessvärre tappat bort vilken vinylsvarv som det spelades på, har för mig att pickupen vare en ACE som Patrik var lite orolig för, den hade om jag förstod det rätt några spel timmar på nacken.
Men riaan från Audio Valve tog väl hand om signalen från ACE.
Här har jag för mig att det hela stod uppställt på en av RocksolidAudios bänkar, bänken heter väl just RockSolid, och här kan vi snacka om ett stabilt bygge.
Här missade jag helt att kolla vilka kablar man använde, men man e ju bara människa.
Jag har tidigare lyssnat på flera av Vivid Audios modeller, både på hemma plan, i butiker samt olika mässor, men jag har aldrig hört dom spela så sanslöst gött som på Malmö mässan i helgen, en mycket hög "mysfaktor" med en riktigt härlig naturlighet och närvaro.
Om detta beror på en god symbios med just Audio Valve vill jag låta vara osagt, men jag har i alla fall aldrig hört Vivid Audis K1 spela så mysigt tidigare.
Helt klart i mitt tycke en av mässans topp 3.

Hos Välljud huserade Exotic Audios, AL Audio och Ljudprodukter tillsammans med Tim de Pavaricini och hans E.A.R rör prylar.
Jag hade ett par långa givande samtal med Mr Pavaricini, en mycket trevlig och sak kunnig man.
Och här lirade man på Pavaricinis nya vinylsvarv Ear Master Disk med armen Helius Omega, minns inte vilken puppa dom körde med, även elektroniken stod Pavaricini för, försteget EAR 912 med en av Tim de Pavaricinis berömda phonosteg inbyggt, monoblocken EAR 509, och Pavaricinis nya högtalare Primary Drive, och det hela var då sammankopplat med kablar från Neotech.
Vilken bänk det hela stod uppställt på missade jag tyvärr att ta namnet på.
Här pratar vi om en mycket hög mysfaktor.
Snacka om själ å hjärta, ett utomordentligt öppet och varmt naturligt ljudpanorama målades upp, massor av naturtrogna detaljer uppe i de översta registren, röster och akustiska instrument framställdes med en härligt naturlig närvaro, och man kunde känna och följa med i varenda ton i basen.
Här har vi i mitt tycke mässans bästa ljud, hårfint mysigare än mina två övriga favoriter.

För övrigt så tycker jag att det är väldans trevligt att Tim de Pavaricini numera finns representerat i södra delen av vårt avlånga land, en stor del av hans sortiment finns för beskådning och avlyssning hos Ljudprodukter i Malmö.

//-- Tompa --

HIFI & Musik nörd :-)

Edited by - Tompa-T on 2009/11/02 22:18:57
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/11/02 :  16:53:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Tack för att ni delar med er!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/11/02 :  22:22:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Stort tack! Ingen som lyssnade på XTZ 100.49???

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/03 :  20:12:40  Show Profile Send StefanL a Private Message
Audiovector: Jag såg inte märket alls där. Men jag hörde en fågel viska att dom höll till över gatan på en egen mässa/demning.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2009/11/03 :  22:55:47  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
XTZ fanns över gatan i ett eget rum och då bara med nya högtalaren Divine.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/11/04 :  19:19:53  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
OK. Någon som var där?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/11/04 :  19:48:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Japp =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2009/11/04 :  21:48:46  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
Mässans roligaste demare, som demade med Entombed på vinyl

Satt bakom dig.Killen sidan om dig höll för öronen

I was talking to myself!
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/04 :  22:02:02  Show Profile Send StefanL a Private Message
Inte omöjligt, men det måste varit han till vänster om mig då , den till höger om mig är lika rockskadad som jag.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/11/05 :  17:56:04  Show Profile Send Andrén a Private Message
Har XTZ lagt munkavle på alla och inte tillåtit bilder ?

Jag hittar varken någon som har någon reflektion kring deras Divine burkar eller några bilder?

Eller var det bara så bra att ni som var där vill suga på det in i det sista?

Nu får ni börja posta bilder och intryck

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/05 :  20:27:07  Show Profile Send StefanL a Private Message
Andrén; Dom höll till på andra sidan gatan, inte på själva mässan, jag visste inte ens att XTZ hade något där. Så för att klargöra: Dom hade inget med själva mässan att göra.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2009/11/05 :  20:47:26  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag sitter med lite bilder från XTZ och det kommer att startas en tråd om Divine, håll ut!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2009/11/05 :  21:26:37  Show Profile Send Egill a Private Message
Sen finns det intryck och bilder både på minhembioforumet och Euphonia om man nu är riktigt desperat....

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/11/05 :  22:30:28  Show Profile Send Andrén a Private Message
StefanL ; Audionet; Egill:

Jag är inte desperat, men det var ju lite försnack och prat om dem så jag hade trott att det var det försa folk ville kasta upp =)
Men då ser jag att det är på väg =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000