HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor ang. högtalarelement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alucinor
Member

50 Posts

Posted - 2008/11/11 :  19:32:05  Show Profile  Visit Alucinor's Homepage Send Alucinor a Private Message
Hej hifi-vänner!
Har köpt nya högtalare, och började fundera lite angående det faktum att man rekommenderas att "spela in" högtalarna. Det är ingen rekommendation jag läst i bruksanvisningen eller på tillverkarens hemsida, utan det är på internet jag läst att högtalarna ska spelas in. Då till mina frågor:
1. Hur spelar man in en högtalare?
2. Hur länge ska man spela in en högtalare?
3. Vad är det konkret som sker/förändras i delningsfilter/kablar/element som gör att det påstås ska låta bättre efter inspelning?

Sen har jag en allmänn fråga. Vad är det som har gått sönder i ett högtalarelement när det är "spräckt"? Alltså då man har spelat så högt att det efteråt bara rasslar och skrapar i dom?

Mvh Alucinor

Mitt nuvarande "student"-system: Onkyo A-9555. Onkyo DX-7555. Yamaha NS-F700.

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/11 :  19:49:09  Show Profile Send Maruder a Private Message
1. Du lyssnar på musik, eller i alla fall skickar en signal in i den.
2. 30-300 timmar, väldigt varierande.
3. På baselement är det väl främst upphägningen som mjukas upp?

4. Det brukar väl vara talspolen som ger upp?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/11/11 :  21:17:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Äsch, spela och var glad!
Märker du att det börjar låta bättre efter ett tag så kan du bli ännu gladare.

Det enda man inte ska göra är att kräma på allt vad som går när de är precis nya eftersom de rörliga delarna i elementen är lite hårdare än vad de är i inspelat tillstånd. Se det lite som att man inte ska ge fullgas på en motor som inte är inkörd.
Visst kan man ha teorier om inspelning av komponenter och kablar, men det stora och tämligen oomtvistliga vad gäller högtalare är mekanisk inspelning. Spider, kantupphängning mm mjuknar helt enkelt när det använts ett tag.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Alucinor
Member

50 Posts

Posted - 2008/11/11 :  22:10:13  Show Profile  Visit Alucinor's Homepage Send Alucinor a Private Message
Ok! Tack för svaren!

Mitt nuvarande "student"-system: Onkyo A-9555. Onkyo DX-7555. Yamaha NS-F700.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/11/11 :  22:20:01  Show Profile Send Hajfi a Private Message
När det skrapar i ett element är det väl talspoletråden som har blivit så varm att limmet har smält. Tråden skrapar då i magneten och snart har isoleringen skrapats bort så det blir kortis och då brinner tråden av och elementet blir tyst.
Alternativt har ett element bottnat med påföljden att talspolen blivit deformerad och skrapar mot magneten.

Stereotypen
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/11/12 :  13:25:42  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Jaha, här tänkte man vara duktig och komma med ett inlägg.

Det jag ville säga blev redan sagt av ztenlund.

I övrigt så kan man uppleva detta med inspelningstid olika, dels för olika element, men också som vanligt från person till person.

Skall man ge sig in i Voodooland så kan det kännas som om själva systemet, om det är helt nytt, behöver "sätta" sig lite, men som sagt, det är en annan femma, och mer enligt personligt tyckande och tänkande.

Mekaniska delar behöver motioneras lite innan de "släpper till".
Inget konstigt med det. Plats för OT kommentar .

En del bekanta, och kunder, jag pratar med menar att det upplevs skillnader efter så lång tid som 500 timmar.
Det är väl mer tveksamt, men som framgår enligt ztenlunds inlägg, så är väl det att betrakta som en trevligt personlig bonus.

Som konstaterat, spela och var glad.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/11/12 :  14:09:11  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det kan ju även vara vinterns torrare luft eller kallare temperatur som ger mer tur (eller otur) med resonanser och lufttryck i högtalare och rum.

Lite inspelningstid tror jag också på (mest för det mekaniska), men det kan vara så mycket annat som också har betydelse för den perfekta klangen.

Edited by - Sundström on 2008/11/12 14:10:42
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/12 :  14:25:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Och medan du nu nöter in högtalarelementens mekaniska delar behöver du inte avlägsna dig. Det går att lyssna på oinspelade högtalare med.

Någon nämner uppemot 100 speltimmar men det lär ju mycket bero på ingående material.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/12 :  14:25:55  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det här är helt olika från högtalare till högtalare. Traditionella hifi element med mycket mjuka upphängningar behöver som regel mycket lite inspelningstid, det är spidern som är stummare än den skall vara när den är helt ospelad. Om man i stället tittar professionella element som har textilupphängning och oftast hårt impregnerad spider så krävs massor av inspelningstid om man använder dom i hifisamanhang. Ta en 12" bas som har 97dB känslighet och en effektålighet på 1000w AES, ett helt nytt sånt element har en i det närmaste helt stum kantupphängning, den fungerar överhuvudtaget inte i närheten av specifikationerna när den är ny, hela den understa oktaven saknas, och stoppar man då in 0,5-5W som är rimligt i hemmemiljö så tar det en evighet innan kanten har korrekt komplians för att motsvara specifikationer. Våra element ligger normalt i inkörningsbänk runt resonansfrekvens 25% av maxeffekt i en vecka innan vi monterar dom. Jag upplever ändå en kontinuerlig förbättring
hela det första året i drift och då spelar jag i princip varje dag.
Jag upplever själv inte alls lika stora skillnader på diskanter, kompressionsdrivers/horn behöver lite uppmjukning av upphängning men det tycker jag går väldigt fort.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Alucinor
Member

50 Posts

Posted - 2008/11/12 :  21:27:28  Show Profile  Visit Alucinor's Homepage Send Alucinor a Private Message
quote:
Ingvar.Ahlberg: Våra element ligger normalt i inkörningsbänk runt resonansfrekvens 25% av maxeffekt i en vecka innan vi monterar dom.


Är detta standard hos tillverkare att elementen "körs in"? Eller gäller det bara mer påkostade produkter?

Mitt nuvarande "student"-system: Onkyo A-9555. Onkyo DX-7555. Yamaha NS-F700.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/12 :  22:06:13  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det är nog inte vanligt att man "spelar in" element på vårt sätt men det beror nog på att vi använder pro-element på ett sätt dom inte riktigt är tänkta för. I live bruk utsätts en sån 12" som jag beskrev för flera hundra Watt kontinuerligt direkt från att den ställs på scen, den är inspelad på nolltid, och, egentligen, vid 120dB hör ingen nån skillnad egentligen. Ett flertal av de "tyngre" hi-end tillverkarna spelar dock in elementen innan montering, eller får dom inbrända från tillverkaren.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/06 :  18:44:02  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Tar upp en gammal tråd.
B&W t.ex. dom påstår att inspelning inte alls spelar någon roll, dom menar att elementet måste vänja sig vid rumstemperaturen, luftfuktigheten, o.s.v. En grej man skulle kunna prova vore att få hem högtalarna, koppla in och provlyssna sedan låta dom stå orörda en vecka. sen slå på musik och åka hemifrån hela dagen. då kan man jämföra när man kommer hem om det blivit någon skillnad. då har man 3 jämförelsepunkter.. Dom påstår också att det inte är högtalaren som låter bättre utan hjärnan som vänjer sig vid ljudet. Dock är min personliga erfarenhet att högtalare låter bättre ju längre dom får spela.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000