HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En rak tonkurva..................
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/17 :  22:20:05  Show Profile Send pak a Private Message
Ju dyrare-destå värre,är min erfarenhet,Men det är kanske för att de avslöjar fler brister kanske.? vad vet jag...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/17 :  22:31:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Linnar, det var rart det du skrev om dipoler.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/08/17 :  23:04:05  Show Profile Send Imperial a Private Message
Bastarder

Vad är det för fel med att anpassa en högtalare efter rummet de ska spela i om man har kompetens till det.

Hur många här på forumet bär omkring på sina högtalare till olika rum

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/17 :  23:51:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message

quote:
Vad är det för fel med att anpassa en högtalare efter rummet de ska spela i om man har kompetens till det.

Vad är det du skall anpassa för? Antingen bygger man en högtalare rätt eller så bygger man den fel, ju sämre högtalaren är i avs av frekvenslinjäritet, dist, fasvridningar, storlek på resonanstoppar, desto mera får du i regel kämpa med rumsakustiken.

Jag har försökt diskutera högtalarfunktion kontra rumspåverkan i omgångar men ingen verkar riktigt vilja ta i ämnet så då får det bero... Jag hindrar ingen från att plöja ner en hel vetenskap i rumsakustik, jag är glad att jag slipper.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/08/18 :  00:16:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Antingen bygger man en högtalare rätt eller så bygger man den fel, ju sämre högtalaren är i avs av frekvenslinjäritet, dist, fasvridningar, storlek på resonanstoppar, desto mera får du i regel kämpa med rumsakustiken.

Jag börjar undra om vi inte diskuterar olika saker. Dist och fasvriding har ju inget med resonanser i basområdet att göra .
Det är ju inte heller så att någon (eller i alla fall inte jag) menar att man ska använda åtgärder vad gäller rumsakustik för att kompensera brister i högtalarna.

Hela poängen är ju att är ju att dessa problem finns där även om man har en ideal högtalare. Nu finns det naturligtvis inte några sådana i verkligheten men det går att beräkna på hur frekvensgången skulle se ut i ett givet rum med en perfekt högtalare; det är den typen av beräkningar som används när man ex. designar inspelningstudios, konsertlokaler etc (inget för hemanvändare med andra ord)

Om vi uttrycker det så här:

Om en kontrabas (instrumentet) låter illa i ett givet rum pga rumsresonanser; menar du då att den är felkonstruerad

Om inte, varför anser du då i så fall att en högtalare som spelar upp en inspelning av samma kontrabas i samma rum är felkonstruerad om det låter illa pga den exciterar samma resonans

Och rumsakustik ÄR en hel vetenskap (bokstavligen), det finns en anledning till varför ex. många högskolor har avdelningar för just rumsakustik.

Edited by - f95toli on 2009/08/18 00:19:40
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/18 :  01:35:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Resonanser i basområdet är ju faktiskt en form av dist.

quote:
Hela poängen är ju att dessa problem finns där även om man har en ideal högtalare.

Om vi pratar om stående vågor och rumsresonanser. En rumsresonans är tex klart påverkbar av högtalaren, har du aldrig märkt hur en lådresonans kan aktivera en rumsresonans? Likaså förvärrar du en stående våg med ökad amplitud, tex en olinjäritet i basen beroende på distfenomen eller annat. Man måste först förvissa sig om vad som är högtalare och vad som är rum. Ta som exempel att du spelar en bra och en dålig högtalare utomhus, du kommer garanterat inte att uppleva skillnaden lika stor som när du ställer in dom och jämför, och varför det? Jo rummet förstärker högtalarnas output helt enkelt, kallas rumsstöd och du får tillbaka en del av det du släppt ut genom tidiga och sena reflexer och är det då skit får du skit tillbaka. Jag tror helt enkelt att många inte förstår vilka problem majoriteten av högtalare lider av och har därför svårt att angripa problemen vid dess uppkomst, bla därför denna akustikhysteri. Jag tror på att jobba i ordningen först högtalare, sen rum om det skulle behövas.

Att jämföra med en kontrabas blir helt missvisande då kontrabasen är en konstruktion som skall låta på ett speciellt sätt, en högtalare skall avkoda en signal så korrekt som möjligt och här ligger vissa ganska nära medan andra är milsvida ifrån, där har vi problemet.

Edited by - Goldfinger on 2009/08/18 01:40:14
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/08/18 :  08:26:57  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag håller helt med f95toli. Olika saker som inte har med varandra att göra. Ett rum har vissa egenskaper. Dessa kan aktiveras i olika grad genom olämplig placering av högtalare eller beroende på högtalarens spridning. Men rummets egenskaper kommer alltid påverka ljudet.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/18 :  09:15:24  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Ett rum har vissa egenskaper. Dessa kan aktiveras i olika grad genom olämplig placering av högtalare eller beroende på högtalarens spridning.

Du är ju likväl inne på mitt spår att olika högtalare kan aktivera ett rum i olika stor omfattning.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/18 :  10:14:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Alla mina praktiska experiment bekräftar det f95toli beskriver så bra. Det innebär inte att högtalaren ska vara felkonstruerad. Tvärtom så kommer högtalarens egenskaper (bra OCH dåliga) fram bättre om man hanterar rummets stående vågor på ett vettigt sätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/18 :  10:45:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
quote:
Ett rum har vissa egenskaper. Dessa kan aktiveras i olika grad genom olämplig placering av högtalare eller beroende på högtalarens spridning.

Du är ju likväl inne på mitt spår att olika högtalare kan aktivera ett rum i olika stor omfattning.
Nog är det rätt så stor skillnad på att hävda att något är felkonstruerat och att anse att saker påverkar varandra, eller det kanske det inte är? Det kanske bara är att vi sitter med ett torftigt skrivet språk som skiljer?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/18 :  11:21:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag har försökt diskutera högtalarfunktion kontra rumspåverkan i omgångar men ingen verkar riktigt vilja ta i ämnet så då får det bero...

Jag måste ha missat detta för ämnet intresserar mig! Har du några länkar till vart du försökt föra dessa diskussioner? Starta en ny tråd? Kanske under akustikforum? Jag är nyfiken!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/08/18 :  15:28:55  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
quote: Ett rum har vissa egenskaper. Dessa kan aktiveras i olika grad genom olämplig placering av högtalare eller beroende på högtalarens spridning.

Jo, men det är inget högtalar problem där högtalaren är illa konstruerad eller felaktig. Det är tyvärr naturlagar.
Man kan inte designa högtalare för att passa på alla platser i alla rum. Däremot kan man akustikbehandla rummet för att öka förutsättningarna för att musik skall låta trevligt och bra därinne.

Så nä, vi menar inte samma sak.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/18 :  16:01:37  Show Profile Send pak a Private Message
En annan vinkel i det hela är att en högtalare beter sig ju olika beroende vad som driver dom också.
Med förstärkare "a" så är kanske basen relativt jämn fast toppen beter sig jobbigt medans förstärkare "b" sätter igång basresonanser som tusan och i stället har en annan topp.
Jag har haft vissa rumsproblem som dämpats med annan elektronik.-så det behöver ju inte va högtalaren i sig som är boven.-eller för den del rummet heller...beror ju på

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/18 :  17:30:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jo, men det är inget högtalar problem där högtalaren är illa konstruerad eller felaktig. Det är tyvärr naturlagar.
Man kan inte designa högtalare för att passa på alla platser i alla rum.

Nä, men somliga högtalare verkar ALDRIG gå att få till utan basabsorbenter o dyl, det hävdar jag handlar om konstruktionsmissar.

En annan fråga jag ställer mig är vilket tillvägagångssätt ni använder när ni mäter upp rum? Kör ni sinustoner via befintliga högtalare? Vad är det som säger att det ni hör är rumsresonanser och inte tex resonansfrekvenser och annan form av olinjäritet från högtalaren, en distande bas som hänger kvar kan mycket lätt tolkas som en rumsresonans eller stående våg, jag har själv blivit lurad att tro att jag haft rumsproblem, men allt eftersom jag fått bort dist och frekvensolinjäriteter i systemet har jag förstått att rummet/rummena mycket sällan varit roten till några större problem.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/08/18 :  17:31:19  Show Profile Send Imperial a Private Message
Först högtalare sen rum.

Det gör väl dom flesta.

Jo! Stärkare kan ju göra sitt men rummet har fortfarande sina fysiska mått.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/08/18 :  17:41:04  Show Profile Send linnar a Private Message
MatsT:
"Linnar, klockren kommentar enligt mig."

- Tack Mats!

Bernt:
"Linnar, det var rart det du skrev om dipoler. "

- Tack Bernt! Den va'go den kommentaren!

Rumsakustik är viktigt. Men de roliga triksen är de som förbättrar
ett vanligt rum utan att man ser så mycket av åtgärderna.
Mitt bidrag är: Lägg in en tjock matta i rummet på kanske 2x3m.
Så nu har vi fixat hälften av jobbet. Den andra hälften är mångfalt
svårare att fixa men också mångfalt roligare och behöver inte kosta
så där värst mycket (mattan kan vara väl så dyr).

Edited by - linnar on 2009/08/18 17:42:09
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/19 :  12:49:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Goldfinger: du missar väl inte min kommentar:
quote:
quote:
Jag har försökt diskutera högtalarfunktion kontra rumspåverkan i omgångar men ingen verkar riktigt vilja ta i ämnet så då får det bero...

Jag måste ha missat detta för ämnet intresserar mig! Har du några länkar till vart du försökt föra dessa diskussioner? Starta en ny tråd? Kanske under akustikforum? Jag är nyfiken!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/08/19 :  13:34:38  Show Profile Send CC a Private Message
Ursäkta ev OT,

Tog ut mattan förra helgen för piskning... Efter att svettats med att försöka avlägsna dammet så tog jag mig en paus vid stereon. Eh? Wow vad mycket bättre det lät!
Mattan hänger fortfarande kvar ute och kommer aldrig in mera!

Fast jag har ju några diffusorer från Svanå hängandes samt har gott om basabsorbenter...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/19 :  14:21:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Goldfinger: du missar väl inte min kommentar:

Du är välkommen att diskutera ämnet i den HÄR tråden, jag har ställt några frågor i mitt senaste inlägg som jag väntar svar på..

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/19 :  15:12:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack!
quote:
En annan fråga jag ställer mig är vilket tillvägagångssätt ni använder när ni mäter upp rum? Kör ni sinustoner via befintliga högtalare?

Beroende på existerande högtalare så svarar jag ja och nej, beroende på. Ofta gör jag mätning både med existerande högtalare, men också med mina egna.

quote:
Vad är det som säger att det ni hör är rumsresonanser och inte tex resonansfrekvenser och annan form av olinjäritet från högtalaren, en distande bas som hänger kvar kan mycket lätt tolkas som en rumsresonans eller stående våg

Om basproblemet varierar i rummet, rumsmodernas frekvens stämmer överens med rumsdimensioner och problemen är samma med två olika högtalare börjar säkerhet bli väldigt hög.

quote:
jag har själv blivit lurad att tro att jag haft rumsproblem, men allt eftersom jag fått bort dist och frekvensolinjäriteter i systemet har jag förstått att rummet/rummena mycket sällan varit roten till några större problem.

Och därför är det troligt att det är likadant för alla andra?

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/19 :  15:59:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Om basproblemet varierar i rummet, rumsmodernas frekvens stämmer överens med rumsdimensioner och problemen är samma med två olika högtalare börjar säkerhet bli väldigt hög.

Det kan jag köpa!

--------------------------------------------------------------------------------
jag har själv blivit lurad att tro att jag haft rumsproblem, men allt eftersom jag fått bort dist och frekvensolinjäriteter i systemet har jag förstått att rummet/rummena mycket sällan varit roten till några större problem.
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
Och därför är det troligt att det är likadant för alla andra?

Inte nödvändigtvis, men jag tycker att man först bör se över frekvensgången på sina högtalare och då menar jag UTAN rumspåverkan, tex att man gör en mätning i närfältet för att förvissa sig om att inte högtalarna lider av större dipar eller peakar i frekvensgången, risken är annars stor att man (som jag tidigare nämnt) omedvetet kompenserar för högtalarbrister, och det kan man aldrig göra med lyckat resultat.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/19 :  17:47:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack Goldfinger!

Du pratar om lådresonanser. Vad syftar detta till? Är det mekaniska vibrationer i högtalarlådan? Stående vågor inne i kaviteten? Eller nått trejde?

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/19 :  18:31:06  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Du pratar om lådresonanser. Vad syftar detta till? Är det mekaniska vibrationer i högtalarlådan? Stående vågor inne i kaviteten? Eller nått trejde?

Högtalaren kan ju även ha problem med fasvridningar. Amplituda problem runt delningarna är inte heller så ovanligt, för att nämna något.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/19 :  18:33:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Goldfinger, har du blindtestat dig med ett 90-graders allpassfilter?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/19 :  18:49:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Amplituda problem runt delningarna är inte heller så ovanligt, för att nämna något.

Om vi börjar med detta...så hur stort problem är detta i basområdet, säg under 100 Hz? Hur ofta delas det här?

quote:
Högtalaren kan ju även ha problem med fasvridningar

I basområdet som resultat av port+element?
Sett till Stereophiles mätningar (för att ta något publikt tillgängligt) där den komplexa summan redovisas så är det enligt mig väldigt ovanligt med stora variationer i den storleken som vad rummet ställer till med.

Dessa två exempel du tar upp: hur kopplar du dessa till ditt ordval "lådresonaner"?

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000