HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En rak tonkurva..................
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/19 :  19:22:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:

Om vi börjar med detta...så hur stort problem är detta i basområdet, säg under 100 Hz? Hur ofta delas det här?

Olinjäriteter kan naturligtvis uppträda var som helst i registret, det var bara ett exempel, och varför nämner du just 100Hz?

quote:
I basområdet som resultat av port+element?
Sett till Stereophiles mätningar (för att ta något publikt tillgängligt) där den komplexa summan redovisas så är det enligt mig väldigt ovanligt med stora variationer i den storleken som vad rummet ställer till med.

Vilket rum? Tänker du på något specifikt? Jag förstår inte problemet, sitter du och försvarar alla högtalarkonstruktioner och menar att det endast är SMÅ avvikelser mellan olika typer och exemplar? Det måste väl du också ha upptäckt hur gigantiska skillnaderna kan vara rent subjektivt även om de på pappret ser ut att ha hyggligt lika frekvensgångar, sen är det ju faktiskt så att en högtalare som mäter bra och linjärt via sinustoner inte per automatik fungerar bra vid komplexa musiksignaler, det är en helt annan femma.

quote:
Dessa två exempel du tar upp: hur kopplar du dessa till ditt ordval "lådresonaner"?

Det är det du som gör,, du bad ju om fler exempel på högtalarproblem..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/19 :  21:09:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej Goldfinger!

Tack för svar!

quote:
quote:
quote:
Amplituda problem runt delningarna är inte heller så ovanligt, för att nämna något.
Om vi börjar med detta...så hur stort problem är detta i basområdet, säg under 100 Hz? Hur ofta delas det här?

Olinjäriteter kan naturligtvis uppträda var som helst i registret, det var bara ett exempel, och varför nämner du just 100Hz?

Det pratades om bland annat stående vågor vilket kan behandlas med basabsorbenter (av olika snitt och olika framfgång). Därför pekade jag på att just delningsfrekvensen väldigt sällan påverkar iaf basen. Därav kopplingen till "under 100 Hz".
I en 2-vägare kan det bli en puckel eller dipp i mellanregistret, men det tillhör ovanligheterna. Menar du att det tvärtom tillhör vanligheterna med stora variationer vid delningen? Kan du ge några exempel så jag förstår dig bättre?

quote:
quote:
I basområdet som resultat av port+element?
Sett till Stereophiles mätningar (för att ta något publikt tillgängligt) där den komplexa summan redovisas så är det enligt mig väldigt ovanligt med stora variationer i den storleken som vad rummet ställer till med.

Vilket rum? Tänker du på något specifikt?

Inget rum alls! Jag tänker på mätningarna av den komplexa summan av port och element så är den inte kopplad till rummet. Det är närfältsmätningar av respektive port och element.

Om vi fortsätter på linjen med Stereophiles mätningar så görs även mätningar i de olika recensenternas rum där John Atkinson ofta knyter dippar och peakar till rums-problem. Har han fel?

quote:
Jag förstår inte problemet, sitter du och försvarar alla högtalarkonstruktioner och menar att det endast är SMÅ avvikelser mellan olika typer och exemplar?

Jag försöker förstå dina kommentarer och din syn på det hela! Högtalare har rätt små avvikelse om man jämför mitt rum på Arkenmässan. + 15 dB vid 40 Hz som följd av ett rum på 4*4 meter.

quote:
Det måste väl du också ha upptäckt hur gigantiska skillnaderna kan vara rent subjektivt även om de på pappret ser ut att ha hyggligt lika frekvensgångar, sen är det ju faktiskt så att en högtalare som mäter bra och linjärt via sinustoner inte per automatik fungerar bra vid komplexa musiksignaler, det är en helt annan femma.

Häri ligger nog problemet i "hyggligt lika frekvensgång". För att kunna säga det behöver jag rätt många olika frekvensmätningar. Om två högtalare mäter hyggligt lika varandra i flera olika mätningar så är min erfarenhet att dom låter ganska lika. Men här bollar vi med vaga ord: hyggligt lika, ganska lika, etc. För mig är det kanske ordvalet 30% medan du tänker dig 5% för samma vaga ord.

quote:
quote:
Dessa två exempel du tar upp: hur kopplar du dessa till ditt ordval "lådresonaner"?

Det är det du som gör,, du bad ju om fler exempel på högtalarproblem..

Då missförstår vi varandra på nått sätt! På första sidan skriver du:
quote:
Reply author: Goldfinger
Replied on: 2009/08/17 12:13:41
quote:Resonansfrekvenserna finns ju alltid där; och spelar man en ton som råkar ha samma frekvens som en av rummets egenfrekvenser (=resonansfrekvens) så kommer man att excitera den resonanser vilket gör att ljudet dämpas/förstärks beroende på var man befinner sig i rummet. Det finns absolut ingenting man kan göra åt den saken eftersom det är en egenskap hos RUMMET, det beror inte alls på vad det är som genererar tonen(syftet med akustikbehandling är ju oftast att dämpa resonanserna; men man får inte bort dem helt).

Ju kraftigare lådresonanser du har desto mer kommer du att påverka rummet, kan man minimera lådresonanserna minskar även rumspåverkan, återigen beror det på ljudkällorna hur stora problem du får med akustiken.

Edit: missad quote och förtydligande om dom 100 Hz'n.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2009/08/19 21:11:34
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/19 :  22:40:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Den här forumstypen är som gjord för att döda intressanta trådar med långa sammanhang, blir ett evigt klistrande, dags att snegla på grannen?

Nåväl!

quote:
Det pratades om bland annat stående vågor vilket kan behandlas med basabsorbenter (av olika snitt och olika framfgång). Därför pekade jag på att just delningsfrekvensen väldigt sällan påverkar iaf basen. Därav kopplingen till "under 100 Hz".
I en 2-vägare kan det bli en puckel eller dipp i mellanregistret, men det tillhör ovanligheterna. Menar du att det tvärtom tillhör vanligheterna med stora variationer vid delningen? Kan du ge några exempel så jag förstår dig bättre?

Det bästa exemplet jag kan ge dig just nu är att jag VET att man kan spela i ett ca 4x4 meters rum med halva takhöjden och högtalare som går en bit under 20Hz helt utan stående vågor, kan du förklara det?
Det är såna gånger man börjar undra var problemen i det flesta fall ligger, vill du ha exempel på stora variationer vid delningar är det väl bara att förkovra sig i olika mätningar, finns en del utlagt på Faktiskt.se om du orkar söka. Det brukar inte vara så svårt att detektera sorgebarnen genom lyssning heller.

quote:

Inget rum alls! Jag tänker på mätningarna av den komplexa summan av port och element så är den inte kopplad till rummet. Det är närfältsmätningar av respektive port och element.

Om vi fortsätter på linjen med Stereophiles mätningar så görs även mätningar i de olika recensenternas rum där John Atkinson ofta knyter dippar och peakar till rums-problem. Har han fel?

Ok, det är en bra början, problemen brukar emellertid uppkomma vid komplex signalhantering och hur mäter man under sådana förhållanden? (Hur mäter man en musiksignal?) John Atkins förehavanden är jag dåligt påläst om och kan således ej uttala mig.

quote:
Häri ligger nog problemet i "hyggligt lika frekvensgång". För att kunna säga det behöver jag rätt många olika frekvensmätningar. Om två högtalare mäter hyggligt lika varandra i flera olika mätningar så är min erfarenhet att dom låter ganska lika. Men här bollar vi med vaga ord: hyggligt lika, ganska lika, etc. För mig är det kanske ordvalet 30% medan du tänker dig 5% för samma vaga ord.

Ja den här diskussionen blir för luddig, den lägger vi ned!

quote:
Då missförstår vi varandra på nått sätt! På första sidan skriver du:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Reply author: Goldfinger
Replied on: 2009/08/17 12:13:41

quote:Resonansfrekvenserna finns ju alltid där; och spelar man en ton som råkar ha samma frekvens som en av rummets egenfrekvenser (=resonansfrekvens) så kommer man att excitera den resonanser vilket gör att ljudet dämpas/förstärks beroende på var man befinner sig i rummet. Det finns absolut ingenting man kan göra åt den saken eftersom det är en egenskap hos RUMMET, det beror inte alls på vad det är som genererar tonen(syftet med akustikbehandling är ju oftast att dämpa resonanserna; men man får inte bort dem helt).

Ju kraftigare lådresonanser du har desto mer kommer du att påverka rummet, kan man minimera lådresonanserna minskar även rumspåverkan, återigen beror det på ljudkällorna hur stora problem du får med akustiken.

Jag nämner lådresonanser som ett exempel i egenskap av olinjäritet, det skulle kunna vara vilken sådan som helst av annan härkomst.

Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2009/08/20 :  00:37:47  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Goldfinger:
"Det bästa exemplet jag kan ge dig just nu är att jag VET att man kan spela i ett ca 4x4 meters rum med halva takhöjden och högtalare som går en bit under 20Hz helt utan stående vågor, kan du förklara det?"

Kan du förklara det, Goldfinger???

Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2009/08/20 00:40:18
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/20 :  01:30:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Kan du förklara det, Goldfinger???

Vad vill du ha sagt genom att gå in och vända på frågor när du inte ens deltagit i diskussionen?

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/20 :  08:13:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message

Missade du på föregående sida?

quote:
Goldfinger, har du blindtestat dig med ett 90-graders allpassfilter?

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/08/20 :  08:18:48  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Oj oj oj här går det hett till.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/20 :  08:28:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tycker inte det är särskilt hett, värre har jag sett under åren. Jag ser dock fram emot hur Goldfinger kommer att förklara
quote:
Det bästa exemplet jag kan ge dig just nu är att jag VET att man kan spela i ett ca 4x4 meters rum med halva takhöjden och högtalare som går en bit under 20Hz helt utan stående vågor, kan du förklara det?
Enda sättet jag kan se det hända på är genom att pumpa ut luften ur rummet.

Frågan är hur det verifieras att det helt saknades stående vågor. Vilken mätutrustning användes och hur utfördes mätningen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/20 :  08:48:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det är såna gånger man börjar undra var problemen i det flesta fall ligger, vill du ha exempel på stora variationer vid delningar är det väl bara att förkovra sig i olika mätningar, finns en del utlagt på Faktiskt.se om du orkar söka. Det brukar inte vara så svårt att detektera sorgebarnen genom lyssning heller.

Enda jag kan komma på är att fylla rummet med basmoduler med smart placering, men jag antar att du har ett bättre sätt?

quote:
Ok, det är en bra början, problemen brukar emellertid uppkomma vid komplex signalhantering och hur mäter man under sådana förhållanden? (Hur mäter man en musiksignal?) John Atkins förehavanden är jag dåligt påläst om och kan således ej uttala mig.

LR använder sig ofta av bursts vilket ger en bra fingervisning. Men om det nu är så svårt, hur vet du att de dina högtalare klarar av detta galant?

När du skrev att du gärna diskuterade detta ämne, hur menade du då? Jag upplever att du gav en känga åt diskussionsformen:
quote:
Den här forumstypen är som gjord för att döda intressanta trådar med långa sammanhang, blir ett evigt klistrande, dags att snegla på grannen?

...eller Hajfi som tydligen inte får ställa motfrågor:
quote:
Vad vill du ha sagt genom att gå in och vända på frågor när du inte ens deltagit i diskussionen?

Jag tycker hans fråga är intressant i perspektivet om du vet hur det funkar med en högtalare som inte slår ann några rumsresonanser. Är det mer OK om jag ställer frågan?

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/08/20 :  09:01:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/20 :  10:12:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant diskussion, följer med intresse.
Kul att Engelholm med sitt gedigna kunnande går igång här!

Syftet med Rävens inlägg fattar jag inte, kul bild dock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/20 :  10:12:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Tycker inte det är särskilt hett, värre har jag sett under åren. Jag ser dock fram emot hur Goldfinger kommer att förklara

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Enda sättet jag kan se det hända på är genom att pumpa ut luften ur rummet.

Frågan är hur det verifieras att det helt saknades stående vågor. Vilken mätutrustning användes och hur utfördes mätningen?

Det skulle räcka med en lyssning så tror jag du skulle förstå, hade jag bara mätutrustning skulle du få det verifierat.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/20 :  10:16:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, så det finns inga mätningar utan det är en ren subjektiv åsikt.
Att det lät bra vid tillfället betvivlar jag inte, hur var uppställningen?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/20 :  10:48:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:

quote:
Enda jag kan komma på är att fylla rummet med basmoduler med smart placering, men jag antar att du har ett bättre sätt?

Ja, det svaret kan du inte ha undgått.

quote:

quote:
LR använder sig ofta av bursts vilket ger en bra fingervisning. Men om det nu är så svårt, hur vet du att de dina högtalare klarar av detta galant?

Det har jag ju förstås ingen exakt koll på annat än subjektivt men jag upplever inga större problem, och jag VET hur somliga högtalare kan låta där nere, utan start och stopp och bara ett ihållande rumlande.
Det är dock framförallt rävens system som är intressant i den här diskussionen. Men visst, jag skulle med glädje mäta upp mitt eget också om jag hade utrustningen.

quote:
När du skrev att du gärna diskuterade detta ämne, hur menade du då? Jag upplever att du gav en känga åt diskussionsformen:

Tycker du den är bra? Jag tror allvarligt att den begränsar diskussionsflödet!

quote:
...eller Hajfi som tydligen inte får ställa motfrågor:

quote:

quote:

Jag tycker hans fråga är intressant i perspektivet om du vet hur det funkar med en högtalare som inte slår ann några rumsresonanser. Är det mer OK om jag ställer frågan?

Det var JAG som ställde frågan, hör det inte till artighet att svara istället för att vända den tillbaka?

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/20 :  10:53:16  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
OK, så det finns inga mätningar utan det är en ren subjektiv åsikt.
Att det lät bra vid tillfället betvivlar jag inte, hur var uppställningen?

Det är rävens system och det finns på bild i bla medlemspresentationen.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/20 :  10:55:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Missade du på föregående sida?

quote:
Goldfinger, har du blindtestat dig med ett 90-graders allpassfilter?

Svar: Nej!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/20 :  11:02:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Ja, det svaret kan du inte ha undgått.

IS högtalare och Snell? Är det lösningen på basproblemen i rum?

quote:
Det har jag ju förstås ingen exakt koll på annat än subjektivt men jag upplever inga större problem, och jag VET hur somliga högtalare kan låta där nere, utan start och stopp och bara ett ihållande rumlande.
Det är dock framförallt rävens system som är intressant i den här diskussionen. Men visst, jag skulle med glädje mäta upp mitt eget också om jag hade utrustningen.

Det som tidigare lät som absolut fakta tolkar jag nu som subjektivt tyckande utifrån erfarenhet från ett rum?

quote:
Tycker du den är bra? Jag tror allvarligt att den begränsar diskussionsflödet!

Jag upplever att mediat man diskuterar via har mindre betydelse än diskutanterna (om det nu är ett ord) och hur dom beter sig. Jag har erfarenheter av diskussionstrådar som varit extremt givande men samtidigt IRL-diskussioner som varit extremt icke-givande. Personligen tror jag det är mer personberoende än mediadito. Att den skrivna texten begränsar jämfört med IRL-diskussion finns det forskning som visar på, men man kan alltid göra det bästa av situationen.

quote:
Det var JAG som ställde frågan, hör det inte till artighet att svara istället för att vända den tillbaka?

Detta ser jag som ett utmärkt exempel på hur man kan göra diskussionsformen bra eller dålig. Ett svar på motfrågan hade fört oss frammåt.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/08/20 :  11:07:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du hävdar ofta att högtalare "lider" av fasproblem. Hur kan du veta
att det är exakt just den enskilda parametern samt hur kan du veta
att det över huvud taget är ett problem med fasvridningar om du inte
har hört vad ett fasskifte gör?

quote:
Högtalaren kan ju även ha problem med fasvridningar

samt

quote:
jag har själv blivit lurad att tro att jag haft rumsproblem, men allt eftersom jag fått bort dist och frekvensolinjäriteter i systemet har jag förstått att rummet/rummena mycket sällan varit roten till några större problem.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/20 :  11:26:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Detta ser jag som ett utmärkt exempel på hur man kan göra diskussionsformen bra eller dålig. Ett svar på motfrågan hade fört oss frammåt.

Jag svarar när du svarat på min fråga som jag ställde först! Kom igen nu Engelholm!! Men du kanske bara vill retas lite

quote:
Det som tidigare lät som absolut fakta tolkar jag nu som subjektivt tyckande utifrån erfarenhet från ett rum?

Ja precis, skulle det vara några problem att detektera större peakar eller dipar via lyssning?

Jag är dessutom intresserad av din mätning i 4x4 meters rummet, med en peak på 15db vid 40Hz, hur var det möblerat? Kan du inte lägga ut mätningen här i tråden och beskriva hur du gått till väga när du mätt, tillsammans med en nogrann spec?

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/20 :  11:32:49  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:

Hur kopplar du mitt svar till att jag aldrig upplevt fasskifte?
Självklart har jag gjort det, men inte via ett allpass filter.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/08/20 :  11:35:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:

Du vet tydligen, medan ingen annan verkar förstå hur det ska gå till, så då är det väl lämpligt att det är du som förklarar först?
Hörlurar är ju en variant, men då har vi tagit bort rummet ur ekvationen genom att inte spela i det...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/20 :  11:44:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag svarar när du svarat på min fråga som jag ställde först! Kom igen nu Engelholm!! Men du kanske bara vill retas lite

Lovar svara men lovar också att jag tappat bort frågan - kan du ställa igen?

quote:
Ja precis, skulle det vara några problem att detektera större peakar eller dipar via lyssning?

Nej det brukar vara lätt att höra rumsresonanser i basområdet.

quote:
Jag är dessutom intresserad av din mätning i 4x4 meters rummet, med en peak på 15db vid 40Hz, hur var det möblerat? Kan du inte lägga ut mätningen här i tråden och beskriva hur du gått till väga när du mätt, tillsammans med en nogrann spec?

Vi kom till ett tomt rum och stoppade in 700 kg akustik-prylar plus ett 10 tal stolar. Innan akustikfixen va injusterad gjorde vi lyssningsövningar (med musik) och sen också mätningar. Mätningarna gjordes enkelt med kontinuerligt* brus för att excitera rumsresonanserna.

Mätning gjordes parallellt med lyssningsövningar och ibland också en fast sinuston med lyssnings på olika platser i rummet. Efter detta trimmade vi in akustiken och sänkte nivån på peaken från 15 dB till +3 dB enligt mätinstrumentet. Lyssningsresultatet låter jag besökarna stå för.

Mätningarna är inte sparade, men jag har visat mätningar från exempelvis Elite Audio där snarlikt scenario utspelade sig. Här upplever jag mig lite begränsad i att vara företagare och inte ha riktigt samma möjligheter att delge information, bildtrådar och liknande - med risk för reklam. Graferna ser du här:
http://www.engelholmaudio.com/bilder/bas_horn.gif
http://www.engelholmaudio.com/bilder/bashornjusterad.gif

http://www.engelholmaudio.com/bilder/basmellan.gif
http://www.engelholmaudio.com/bilder/basmellanjusterad.gif
Detta va med Mark Levinson elektronik och Revel Saloon-nånting...

*) inte kontinuerligt i dess absoluta mening, men periodiskt med låg frekvens!

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/08/20 :  11:45:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
quote:

Hur kopplar du mitt svar till att jag aldrig upplevt fasskifte?
Självklart har jag gjort det, men inte via ett allpass filter.

Visst har du hört fasskiften, oudvikligen, det var inte det jag ville säga.
Du har misstolkat min fråga en aning, jag förtydligar.

Hur kan du veta att fasskifte är ett problem när du inte hört exakt samma setup med och utan fasskifte?

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/20 :  11:49:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Diskussionen återupptas om ett par dagar, livets goda pockar på upmärksamhet, fikastämningen på HF kan åter etableras..

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/08/20 :  11:54:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Aha, du ger upp
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000