Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 11:57:31
|
EA: Snygga förbättringar hos Elite Audio måste jag säga.
quote: fikastämningen på HF kan åter etableras
Det har väl inte varit något annat, eller syftar du på någon annan tråd kanske? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/20 11:57:58 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 12:05:11
|
Jag ger aldrig upp men jag har varken tid eller lust att dra runt "heta linjen" timme ut och timme in...Men jag förstår att det är kul med kontroversiella element som jag... |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 12:09:58
|
Du har rätt Bernt, ryggdunkeriet då, så känner du kanske igen dig bättre.. |
Edited by - Goldfinger on 2009/08/20 12:15:24 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 12:12:10
|
quote: Men jag förstår att det är kul med kontroversiella element som jag...
Nja, kul och kul, det är inte därför jag diskutera. Snarare för att lära mig något. Därför vill jag veta om de som ligger bakom påståendena verkligen har på fötter, om det bara är löst tyckande, eller bara vidarebefodrande av andras uppfattningar/åsikter. Först därefter kan jag bilda mig en uppfattning om inlägget är trovärdigt eller ej. |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 12:12:45
|
Detta är bannemej intressant. Har hört snell c5 i 3 olika rum med samma kringutrustning. Vet inte hur "raka" de är men i ett rum på ca 30 kvadrat nånting,så var det otroligt basfattigt men relativt öppet och behagligt på nåt vis.Dock inte mitt slags ljudideal.Sen så stod de i ett pyttelitet rum på ca 6 kvadrat med snedtak vid högtalarna och bakom lyssningsplats.Då låt det otroligt "live", tryck var ledordet där.Nu står de i ett rum på ca 15 kvadrat och har en vansinnig bas!inte precis nån jämn återgivning.Fjärrkontroller hoppar på bordet tex.! Låter kul,men jobbigt.Det lustiga är att toppen hela tiden har varit relativt opåverkad.Låter snärtigt och "live" hela tiden men utan den riktiga holografin-Fast ändå kul på nåt sätt. Man får intrycket av att högtalarna är ganska imuna mot rumspåverkan OM man bortser från basnivån,som visat sig variera en del ändå.Inte så illa som vissa andra högtalare man hört men ändå.De är inte helt imuna i alla fall.Ska bli intressant ,för snart så står de i lägenheten bredvid.Då ska det bli kul att se hur de beter sig jämtemot mina egna V.S. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 12:16:21
|
Goldfinger. Kan du konkret klargöra/verifiera dina många påståenden så kommer det antagligen vara din rygg som dunkas. Det är ju så det brukar vara, är man kontroversiell så är det upp till bevis. Så är det i alla sammanhang, det är ingen som menar något illa här. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/20 12:17:25 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 13:21:46
|
quote: Jag ger aldrig upp men jag har varken tid eller lust att dra runt "heta linjen" timme ut och timme in...Men jag förstår att det är kul med kontroversiella element som jag...
Har full respekt för att tiden inte räcker till, men jag får inte ihop att du ena stunden vill ha diskussionen men efter 12 timmars diskussion drar dig ur.
Jag känner igen mig i PetterPersson's inlägg, detta är roligt på det sättet att lockelsen att lära mig nått nytt driver mig. Kontroversiella ideer behövs, på samma sätt som uthållighet i diskussionen behövs för att det skall vara nyttigt. Annars är det bara hela havet stormar...fast i ankdammen.
Trist du kastar in handduken, men ser fram emot att du kommer igen när tid och ork finns.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 18:51:22
|
Gott om tid har man ont om! Springer in på forumet, när jag tar paus i programmeringen, och tittar. Kul att få slänga in något ibland, men det blir inte mycket underbyggt när man för övrigt inte följt debatten.
Mitt mätrum är på ca 32m2 och ungefär 4x9m. Väggar är klädda med kakel och golv med klinkers. Där finns inget dämpande alls och absiolut inga mattor på golvet. Det skulle inte funka liksom eftersom bilen står där när det inte mäts.
Just nu står det en pipa i mätrummet. Den är byggd justerbar för att kunna mäta olika pipor i varierande start/mynnings förhållande. Högtalaren går djupt ner i frekvens. Efter att provspelat lite med denna enda högtalare med ett antal olika positioner kan jag enkelt konstatera att rumsresonanser går inte att undvika genom att bara flytta högtalaren. En tjock matta mitt på golvet (i form av en utrullad minrealfiberrulle 95mm tjock) så försvann kanske 90% av resonanserna i rummet. Så gott som allt det som försvann låg över 100hz. De resonanser under ca 100hz måste det till andra åtgärder. Helmholtzlådor är mycket efektiva men blir också mycket stora om vi skall dämpa i subområdet. I sådana fall KAN ett elektroniskt filter högpass eller bandpass hjälpa. Mina enkla tester med aktiva basätare är dock effektivast och tar upp minst plats. Detta gäller alltså ett helt kalt rum med hårda ytor.
I ett vardagsrum finns möbler och annat som försvårar för rums- resonanser, så där, även om det inte finns tjockare textiler, kan det vara aningen mindre resonanser.
jag har märkt att min bokhylla på ca 6m längd med massor av hyllor med springor mellan hyllor och böcker av varierande storlek fungerar effektivt som resonansätare, ungefär som en helmholtzlåda men med avsevärt bredare register men också mindre effektiv mot de värsta noderna.
Jag läste någonstans att mankan gå ner till 20hz i ett helt fyrkantigt rum helt utan resonsnser. Verkar som om det inte heller fanns några tekniska hjälpmedel. Det rummet, placering, val av grejer osv skulle jag vilja få förklarat lite mer i detalj.
Nä, nu måste jag fortsätta med min programmering....
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 19:11:17
|
Tanken med min fråga var, om man använder samma högtalare i olika rum, går det då att mäta in och behandla rummet så att de låter lika dant, då i olika rum alltså, och med samma elektronik?
Men det blev ju en kul debatt. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 19:15:12
|
Det tror jag inte går. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 19:27:06
|
Tjenare!
Rent subjektivt kommer det att bli annorlunda då ljudvågorna inte har samma yta att breda ut sig på. Men ju mer man dämpar så borde skillnaderna mellan rummen bli mindre. Det kommer att bli på bekostnad av verkningsgrad då.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 20:50:25
|
quote: Det tror jag inte går.
Det tror inte jag i heller.....
Hur gör då en person som ställer en fråga efter en högtalare som ska passa in i sitt system och rum, det förekommer ju dylika frågor här på forumet då och då, hur ska då personen i fråga ställa sig till de rekomendationer som då kommer till svar?
Vad jag förstår så är varken subjektiva eller objektiva rekomendationer något egentligt bra svar.....
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 23:50:27
|
Hej igen! Kan du förklara lite runt nedanstående diagram
http://www.engelholmaudio.com/bilder/basmellan.gif
Jag läser en dipp på över 40db mellan 31-48Hz, läser jag fel?
Var utfördes mätningen någonstans i rummet och i förhållande till högtalarna? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 08:11:15
|
quote: Hej igen! Kan du förklara lite runt nedanstående diagram
Var utfördes mätningen någonstans i rummet och i förhållande till högtalarna?
Ja du utläser fel. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 10:04:43
|
Hur skall lodrät axel utläsas då? |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 10:36:50
|
quote: Enda sättet att se det hända på är att pumpa ur luften ur rummet
Det är lätt att tro det, men har man kontroll på membranet kommer det att aktivera luftmassan på ett helt annat sätt, det är ju alltid vid de tillfällen när elementet spelar okontrollerat som rumsaktiviteten skenar i höjden, säger man emot den företeelsen har man nog inte lyssnat på linjär distorsionsfri bas. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 12:31:26
|
Jag vill också klargöra för vissa saker i den här diskussionen:
Jag menar alltså inte att du med en frekvenslinjär korrekt högtalare mäter rak kurva ÖVERALLT i rummet, som tex hörn o dyl. Det intressanta för mig är att ha det någorlunda linjärt i lyssningssektorn, jag tycker det är fullt tillräckligt om det fungerar ca 2-3 meter ut från högtalarna och att man fortfarande har "ordning" på frekvensgången ståendes mitt framför resp högtalare.
Det jag vill komma åt är alltså att om man placerar högtalarna smart och med normala lyssningsavstånd på 2-3 meter tillsammans med "normal möblering" för korrekt efterklang, då har man enligt min erfarenhet sällan problem sålänge systemet som sådant sköter sig.
Ta tex folk som använder avstånd på runt 3 meter mellan högtalarna, kontentan blir att dom ofta hamnar nära hörn och sidoväggar vilket ger problem i båda fallen, en högtalare med korrekt spridning kan man ställa upp med långt under 2 meter mellan, men ändå erhålla realistiska dimensioner i ljudbilden.
Jag kan däremot förstå att det kan vara mödan värt att akustikjustera vid större mässdemos o dyl där lyssningssektorn är i princip likvärdig med rummets area och folk sitter smetade både längs väggar och i hörn. Knappast några omständigheter som kan liknas hos privatpersoner så länge man inte bjuder in hela kvarteret för lyssning. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 12:32:16
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Hej igen! Kan du förklara lite runt nedanstående diagram
Var utfördes mätningen någonstans i rummet och i förhållande till högtalarna? --------------------------------------------------------------------------------
Ja du utläser fel.
Kan du förklara hur man ska utläsa det då? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 12:46:32
|
Goldfinger, (som har ändrat texten i det han citerar mig på...)
Ja, du har hävdat det ett tag nu, men inte kommit med några mätningar eller bevis. Linnar ställer förresten en fråga till dig, har du sett det?
I och för sig håller jag med dig i mycket, det är därför jag använder bashorn. Men oavsett om man har sådan bas så hävdar jag att det ändå gör stor nytta att hantera de stående vågor som oundvikligen uppstår i ett vanligt rum. Mycket bra kan bli ännu lite bättre!
Ifall du skulle ta en XTZ-mätning i Rävens rum så kan jag garantera dig att du hittar ojämnheter och resonanser i basområdet. Det funkar så helt enkelt och jag tycker du ska börja experimentera med mätutrustning, man lär sig massor och får en mycket djupare förståelse. Dessutom är det kul!
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 12:52:02
|
Ett klargörande inlägg emellan ser jag.
quote: Det jag vill komma åt är alltså att om man placerar högtalarna smart och med normala lyssningsavstånd på 2-3 meter tillsammans med "normal möblering" för korrekt efterklang, då har man enligt min erfarenhet sällan problem sålänge systemet som sådant sköter sig.
Det där håller jag helt med om. Vi pratar då om en någorlunda problemfri lösning, inte perfektion.
Edit: quote: Hur kan du veta att fasskifte är ett problem när du inte hört exakt samma setup med och utan fasskifte?
Petters fråga är intressant, jag är också nyfiken på svar.
|
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/22 12:56:29 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 14:30:40
|
quote: Hur skall lodrät axel utläsas då?
Är du sugen på att diskutera igen?
|
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 16:15:38
|
quote: Goldfinger, (som har ändrat texten i det han citerar mig på...)
Sorry, missade nåt ord där...
quote: Ifall du skulle ta en XTZ-mätning i Rävens rum så kan jag garantera dig att du hittar ojämnheter och resonanser i basområdet. Det funkar så helt enkelt och jag tycker du ska börja experimentera med mätutrustning, man lär sig massor och får en mycket djupare förståelse. Dessutom är det kul!
Jag skulle med glädje göra en mätning i både rävens och mitt rum om jag hade utrustningen, jag är lite nyfiken själv, så vi får se framtiden an.
quote: Hur kan du veta att fasskifte är ett problem när du inte hört exakt samma setup med och utan fasskifte?
Fasvridningar i mellanregister/diskant av större sort är hyggligt lätta att detektera oavsett om man hört det eller inte i samma modell. Typiska fenomen är en nervös ljudbild där vissa frekvenser sticker iväg utanför och ofta upplevs högre i nivå, ofta sker detta vid komplexa passager i musiken och ger en kraftig ofokusering i ljudbilden (grovt beskrivet). I basen blir det emellertid lite svårare eftersom den har så pass mycket större spridning och är svårare att riktningsbestämma, men du tappar självklart timing i en fasvridning. Kan iofs hålla med om att det kan vara svårt att säkerställa just i basen ifall det handlar om en fasvridning resonans eller bara allmännt dålig kontroll pga tex bristande förstärkeri.
Bernt: Var är frågan Linnar ställde mig?
Engelholm Audio: Klart man är diskussionssugen, men du får acceptera att jag inte sitter permanent framför datorn. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 16:35:17
|
Den här tråden liknar " kattens lek med råttan" MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 17:11:23
|
quote: Den här tråden liknar " kattens lek med råttan" MVH Lech
Javisst Lech! Ju fler man är desto mera rätt har man Kom med i matchen istället.. |
|
|
Topic |
|