Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 06:45:20
|
quote: När jag nämnde ett vanligt vardagsrum menade jag ett på 25-30m2 normalmöblerat med vanliga någorlunda tjocka mattor och det som väldigt många har: En bokhylla späckat med böcker i olika storlekar så att mellanrummet mellan hyllan och böckerna bildar en utmärkt basfälla. Lägger man dit lite dämp också så kanske man når lite längre. Skulle man mäta och dämpat kanske man närmar sig de lit mer påkostade speciella ljudrummen. Fast nu börjar det inte likna ett "vanligt" vardagsrum längre. Allltså, möjligheterna är i det närmaste oändliga i ett vanligt normastort, normalmöblerat och normaldämpat vardagsrum. Alla ni som hänger på forumet skall inte gråta av sorg bara för att ni inte har ett rum bara för att lyssna på musik i. Man kommer långt med vanliga rum också.
Javisst, man kommer långt bara genom att möblera sitt rum på ett vettigt sätt. Men, Linnar du får uppdatera dig på hur inredningsidealet ser ut nu för tiden. Dagens inredningsstil har inte några bokhyllor eller mattor eller... Tyvärr är inredningsidealet inte Engelskt "rökrum" längre. Kort sagt rummen är ganska kala.
Inte ens det Engelska rökrummet är möblerat för musik. Det är främst möblerat för att talet skall fungera. Det vill säga man hanterar mellanregister och diskant.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 06:48:45
|
En högtalare man inte kan ha i ett normalt möblerat rum utan måste akustikanpassa för är felkonstruerad (matta, gardiner, tygsoffa osv ingår i naturligtvis i begreppet normalmöblerat).
IMHO |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 08:15:01
|
quote: Eftersom alla "normalstora" ljudkällor (inklusive högtalare) är rundstrålande i det här området så går det inte heller att göra något åt genom att ändra spridningsmönster etc.
Man kan däremot ha koll på fasgång och övrig distorsion vilket faktiskt har en del med spridning att göra, lyssna på en högtalare som har ordning på detta och förvånas över hur små rumsproblemen plötsligt blir. Jag tror att det många hör är en förstärkning av högtalarens problem som genereras av rummet. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 09:19:32
|
quote: Javisst, man kommer långt bara genom att möblera sitt rum på ett vettigt sätt. Men, Linnar du får uppdatera dig på hur inredningsidealet ser ut nu för tiden. Dagens inredningsstil har inte några bokhyllor eller mattor eller... Tyvärr är inredningsidealet inte Engelskt "rökrum" längre. Kort sagt rummen är ganska kala.
Inte ens det Engelska rökrummet är möblerat för musik. Det är främst möblerat för att talet skall fungera. Det vill säga man hanterar mellanregister och diskant.
Jag är pinsamt medveten om detta! Jag försöker med mitt inlägg slå ett slag för "antikstyle" dvs den stil då man omedvetet använde akustiganpassade möbler och mattor. En vanlig bokhylla ex.vis är aldeles utomordentlig på att äta bas om man dämpar utrymmet bakom böckerna. Själv har jag en bokhylla från golv till tak helt fylld med böcker. Bokhyllan är inbyggd i väggen. Jag har också en tjock matta mitt i rummet. För att kunna uppnå liknande kan man möblera antiklikt. Jag använder ek-möbler av äldre snitt utan att vara gammalt. På en kortsidan har jag en antikbyggd kista som elektroniken finns i. Det syns inte tills jag öppnar locket. Jag skall dock byta ut kistan mot något annat när jag får tid. En annan sak som jag äns å länge bara bristfälligt testat är aktiva basätare. Man kommer förvånansvärt lång med sådan teknik och det är inte så svårt och avancerat som man kan tro. basätarlådorna är inte heller helt omöjliga att gömma genom att maskera dom till lampor eller liknade.
Det finns inga problem det finns bara lösningar, dessutom är det kul med att hitta lösningar.
|
Edited by - linnar on 2009/08/17 09:20:23 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 09:44:45
|
f95toli:
Jag förstår prexix vad du menar! Men man kan underlätta även med rundstrålande högtalare (som alla högtalare är under 200-300hz). Det går att ändra placering så att man inte sitter mitt i en nod. Jag har flera gånger varit med om att folk rent spontant undvikit att sitta i en av platserna hemma hos mig. Där finns en nod som påverkar det undermedvetna på något sätt. Alltså även icke musikintresserade märker omedvetet detta när det är basrik musik som spelas. Noden försvinner helt med en aktiv basätare.
Det hade ju varit kul om man hade ett specialdesignat rum för bara ljud med 17-20m avstånd med bra dämpade väggar och tak. Men det är bara en dröm för mig och för de allra flesta. Inte ens ett litet specialdesignat rum är något att tänka på för de flesta. Man få hålla tillgodo med familjens sk vardagsrum. För husfridens skull kan man inte heller alltid hysa in allt för iögonfallande prylar. Det betyder inte att det blir dåligt resultat det betyder bara att man får leta roliga lösningar på de problem som kan uppstå. Om rummen numera är kala och kanske med klinkergolv så finns ju alltid dipoler och aktiva basätare.
Det finns en utomordentligt bar tråd här på forumet kring just basätare. Hinner inte leta upp länken dit just nu.
|
Edited by - linnar on 2009/08/17 09:48:19 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 11:31:08
|
Nej, vänta lite här nu Linnar. Först propagerar du för att man inte skall behöva akustikreglera, nu propagerar du för basätare. Basätare är akustikreglering. Man kan inte både ha kakan och äta den samtidigt.
Kan du inte förklara mer vad du menar för det där förstår jag inte alls. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 11:34:30
|
quote: Och vad är alternativet? Resonansfrekvenserna finns ju alltid där; och spelar man en ton som råkar ha samma frekvens som en av rummets egenfrekvenser (=resonansfrekvens) så kommer man att excitera den resonanser vilket gör att ljudet dämpas/förstärks beroende på var man befinner sig i rummet. Det finns absolut ingenting man kan göra åt den saken eftersom det är en egenskap hos RUMMET, det beror inte alls på vad det är som genererar tonen(syftet med akustikbehandling är ju oftast att dämpa resonanserna; men man får inte bort dem helt).
Det här har ju i sig inget att göra med hifi; det är en egenskap hos ljud. Exakt samma problem dyker ju upp om man exempelvis har ett piano i rummet, eller för den delen en gitarr om det är ett litet rum (mest problematiskt är det dem som spelar trummor eller bas, låga E hos en bas är 41 Hz så man är långt inne i "problemområdet").
Eftersom alla "normalstora" ljudkällor (inklusive högtalare) är rundstrålande i det här området så går det inte heller att göra något åt genom att ändra spridningsmönster etc.
Jättebra inlägg tycker jag! Men det sista är väl inte riktigt sant för dipoler, för de sprider i en åtta pga den akustiska utsläckningen. Det ger ju vissa fördelar. Men dipoler kanske inte är "normalstora" om de ska spela bas iofs. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 11:40:54
|
quote: Det finns en utomordentligt bar tråd här på forumet kring just basätare. Hinner inte leta upp länken dit just nu.
Det kanske är min tråd du menar? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70570 |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 12:13:41
|
quote: Resonansfrekvenserna finns ju alltid där; och spelar man en ton som råkar ha samma frekvens som en av rummets egenfrekvenser (=resonansfrekvens) så kommer man att excitera den resonanser vilket gör att ljudet dämpas/förstärks beroende på var man befinner sig i rummet. Det finns absolut ingenting man kan göra åt den saken eftersom det är en egenskap hos RUMMET, det beror inte alls på vad det är som genererar tonen(syftet med akustikbehandling är ju oftast att dämpa resonanserna; men man får inte bort dem helt).
Ju kraftigare lådresonanser du har desto mer kommer du att påverka rummet, kan man minimera lådresonanserna minskar även rumspåverkan, återigen beror det på ljudkällorna hur stora problem du får med akustiken. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 12:27:04
|
Goldfinger, jag förstår inte hur du menar. Ett rums akustiska egenskaper har inget att göra med vilken högtalare som används, precis som beskrivet ovan. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 12:36:56
|
Lådresonanser?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 12:43:37
|
quote: Goldfinger, jag förstår inte hur du menar. Ett rums akustiska egenskaper har inget att göra med vilken högtalare som används, precis som beskrivet ovan.
Ja ett rums egenskaper går inte att ändra på men du kan påverka rummet i större eller mindre omfattning beroende på hur högtalarna uppför sig. |
Edited by - Goldfinger on 2009/08/17 12:45:16 |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 13:24:47
|
Goldfinger: VILKA HÖGTALARE ÄR DET DU SYFTAR PÅ EGENTLIGEN?-som är så korrekt byggda? Nämn gärna några så man vet vad man ska köpa nästa gång Gärna några med lite tryck i så inte ljudet blir så himla trist. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 16:30:19
|
IS högtalare har mycket bra ordning på det jag talar om, även en del Snellhögtalare, om jag inte minns fel så är QRS Supernova också ganska bra i de nedre regionerna.
Mina egna burkar som är ett par Snell type CV i Goldfinger edition utförande genererar heller inga nämnvärda rumsproblem, det enda jag på sikt skall göra är att sänka efterklangen lite till, men har just nu inte tillräckligt med möbler då jag flyttade från lägenhet till hus för en tid sedan. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 17:40:38
|
Tjenare!
Om nu IS är så bra å kan spela i vilka rum som helst. Hm! Varför lät det skit på mässan när dom körde med sina moddade Proson burkar |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 17:52:10
|
Snell cv kan jag hålla med om är en lysande högtalare! Men jag tycker att de kan bli hårda i diskanten och vara svåra att få en kvivskarp illusion av en sångare i mitten. Annars så är de tämmligen imuna mot rum. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 18:56:01
|
quote: Men jag tycker att de kan bli hårda i diskanten och vara svåra att få en kvivskarp illusion av en sångare i mitten.
Precis, och det är åtgärdat som en av flera modifieringar, jag var klart misstänksam mot originaldiskanterna och att de led av fasvridningar, jag valde därför ett par SEAS domar istället vilket rådde bot på problemet, allt blev mera upplöst,lugnare och mer linjärt. Utplaceringen av aktörer i ljudbilden är mycket realistisk som de nu står.
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 19:10:21
|
quote: Om nu IS är så bra å kan spela i vilka rum som helst. Hm! Varför lät det skit på mässan när dom körde med sina moddade Proson burkar
Berodde nog mera på allt oljud i bakgrunden som förstörde, sen kan det ju vara så att du inte skulle tycka om dom oavsett, ljud är ju trots allt subjektivt. IS 1212 är ju iofs inte heller mina favoriter i IS familjen.
|
Edited by - Goldfinger on 2009/08/17 19:13:03 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 20:20:49
|
quote: Nej, vänta lite här nu Linnar. Först propagerar du för att man inte skall behöva akustikreglera, nu propagerar du för basätare. Basätare är akustikreglering. Man kan inte både ha kakan och äta den samtidigt.
Kan du inte förklara mer vad du menar för det där förstår jag inte alls.
Jag har inte sagt att man inte skall akustikreglera. Jag sade att man inte behöver bygga om rummen så mycket för att få bra resultat. Alltså, om man har ett vanligt vardagsrum med utrycklig önskan att ljudgrejerna inte får ta för mycket utrymme eller synas för mycket så kan man ändå komma långt genom att vara finurlig. Jag tycker att regler a basnoder inte är den svåraste detaljen alltid. Det kan vara så att den andra parten absolut vill ha soffan och stolarna mm på ett sätt att man omöjligtvis hamnar rätt när det skall lyssnas. Jag har ex.vis en kompis som köpte dyra fina högtalare som han placerade under lampborden på var sida av soffan. Dessutom var det samma soffa som han satt och lyssnade på eländet. Alltså basnoder är inte alltid det stora problemet. Akustikreglera är jag inte emot, jag håller mig bara nära de som inte har så stora möjligheter att göra detta med att säga att man kommer långt med ett bra rum och påhittighet. Just påhittighet handlar om akustikreglering som inte är så påträngande.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
|
DMGbg
Member
301 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 20:23:34
|
quote: En högtalare man inte kan ha i ett normalt möblerat rum utan måste akustikanpassa för är felkonstruerad (matta, gardiner, tygsoffa osv ingår i naturligtvis i begreppet normalmöblerat).
Precis min mening (men inte många andras) :-)
kanske ett desperat försök att hålla mig ifrån att fastna i ytterligaren en fälla - rums anpassning |
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 20:34:00
|
Flera andra och jag själv skrev att alla högtalare är rundstrålande vid låga frekvenser.
Det är en sanning med modifikation. Dipoler uppför sig definitivt inte som rundstrålare, de uppför sig som dipoler eller som en åtta (8) som någon annan sade.
Dipoler är de tacksammaste högtalarna att spela musik i en stensal till vardagsrum. Det låter eländigt det med men inte lika eländigt som "vanliga" lådor eftersom en dipol kortsluter allt på sidorna. Ljudet går, bildligt, bara rakt fram eller rakt bak. Med rätt grejar kan man uppnå fantastisk autentiskt ljud med dipoler. det är därför så många inte tycker om dipol-ljud de är helt enkelt vana vid högtalarljud. Tråden handlar om rak kurva. Om alla högtalare hade en rak frekvenskurva så skulle de ändå inte låta lika av flera olika orsaker. En av dem är att kurvan bara kan vara rak vid en punkt, mätpunkten. Går man bara en liten bit därifrån så kommer alla höögtalarna att sklija sig från varandra ordentligt. Även här är dipolen härskare på tronen, kurvan bibehålls ganska bra även en bit från mätpunkten därför att dipolen har mycket färre reflexer än andra högtalare som ställer till det. Förutsatt att man inte flyttar sig allt för mycket i sidled för där blir dipolen efter de flesta andra högtalartyper.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 20:40:29
|
Jag tror inte man kan prata om felkonstruerade högtalare bara för att det uppstår en stående reflex i rummet. Men däremot kan man konstruera högtalare för ett rum och på så sätt kan man säga att alla andra är felkonstruerade eftersom de inte är konstruerade för det rummet. Att konstruera en högtalare för ett specifikt rum är inga problem för DIY'are här på forumet. Problemet är att man vill ha allt av allt och inte avså från något.
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 21:08:43
|
quote: däremot kan man konstruera högtalare för ett rum och på så sätt kan man säga att alla andra är felkonstruerade eftersom de inte är konstruerade för det rummet
Linnar, klockren kommentar enligt mig. Vi är nog rätt många DIY'are som dessutom har erfarenhet av att egentillverkade högtalare som låtit förträffligt i rummet de lyssnats fram i sedan låtit ganska uselt när de flyttats till ett annat. Rum och högtalare skall paras ihop varsamt och oftast har man rummet först och väljer högtalare därefter. Om man blivit fäst vid en viss högtalare (som jag t.ex) får man nog istället finna sig i att anpassa rummet lite efter högtalaren för att utnyttja högtalarens förmågor. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 22:11:32
|
quote: Linnar, klockren kommentar enligt mig. Vi är nog rätt många DIY'are som dessutom har erfarenhet av att egentillverkade högtalare som låtit förträffligt i rummet de lyssnats fram i sedan låtit ganska uselt när de flyttats till ett annat. Rum och högtalare skall paras ihop varsamt och oftast har man rummet först och väljer högtalare därefter.
Vad är det för bastarder till högtalare som är så extremt begränsade? |
|
|
Topic |
|