HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur får man bra "anslag"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:00:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Mitt råd till pak kommer från att förstå efterklangsproblematiken. Men få inte blunda för att det finns en del rum med kraftfull/lång efterklang. Beroende på hur kraftffull efterklangen är hjälper närfältslyssning olika mycket.


Sena reflexer har hjärnan mycket lättare att sortera ut från det ursprungliga ljudet och är därför inte alls lika problematiska som tidiga, självklart skall man också ha koll på efterklangen men jag utgick från att den inte var alltför kraftig enär rummet ser någorlunda möblerat ut.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:15:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser inget på bilden som tar efterklang i basen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:16:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Har haft dem i ett ganska litet rum som var väldämpat.då blev det lite mer närfältlysning,men det tyckte jag blev lite väl"hörlur" över ljudet.
bra mycket mer pusch i bröstet men lite väl "färglöst" eller vad man kan kalla det.-blev lite påträngande och jobbigt.


Aj aj, det där låter som att högtalarna trots allt har en del problem, att de dessutom måste stå så brett för att låta bra ger indikationer åt samma håll. jag tänker framförallt på okontrollerad spridning samt dist när jag läser din beskrivning, en BRA högtalare låter helt enkelt inte dåligt vid närfält.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:26:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Citat från första posten, bortse inte från det:
quote:
Har 2 fönster mellan högtalarna och om jag öppnar dom på vid gap så kommer naturligheten in i musiken-Röster känns mer homogena,basen blir hur djup och rapp som helst,mera lugn i musiken osv.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:27:46  Show Profile Send pak a Private Message
Okontrollerad spridning.-Tja.kanske det.de spelar ju som bakvända microfoner de dära Vs.kan säkert orsaka bryderier i knäppa rum.
dist är det inte mycket av kan jag säga.dåligt är det inte heller vid närf. men det blir inte det där avslappnade och behagliga ljudet som det blir vid längre avstånd,men ändå bra nerv.
Finns nog inte mer än soffan som äter bas-möjligtvis de odämpade väggarna då.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:29:03  Show Profile Send pak a Private Message
just exakt ja.
ganska bra med öppna fönster..faktiskt

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:41:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fönstren kan göra flera saker när de är stängda. De kan ge hårda reflexer. De kan fungera som ett membran och absorbera nån specifik frekvens.
Och - de stänger in rummet så att du får stående vågor i basområdet.
Såna stående vågor ger de problemen du beskriver, det är min erfarenhet i alla fall från experiment med basabsorbering. Anslagen blev bättre och mellanregistret renare när man absorberade bas.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:42:11  Show Profile Send pak a Private Message
föresten.
är det bara basen som mår bra av att släppas ut eller kan det va det övre registret som slipper en del reflexer från fönstrena som gör det hela naturligare,om man tänker stabilitet i stereoperspektivet.både på höjd och djup.?
flyttar jag fram huvudet från soffan så står artisten stilla i mitten även när högtalarna står annorlunda(drar höger när jag sitter bakåt),men när jag sitter skönt bakåtlutad så funkar det bäst som de står nu och öppet fönster.så som jag sitter så är det hyperkänsligt alltså.
om man absorberar bas Tex. i vänster hörn:påverkar det positivt på båda eller kommer det andra problem in i bilden?

flera av svaren var före

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2009/08/10 19:43:29
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:45:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
men har som sagt en kompis som jobbar i studio nåra mil undan som har lite micar och mätprogramm.
Vad bra, då har du tillgång till ett verktyg som kan ge dig mycket mer än bara gissningar av oss på nätet. Det skall du labba så mycket du kan med.

Har ni mätt efterklangen? Om inte så försök att mäta efterklangen vid olika ljudtryck. Det är en intressant övning.

När du skriver
quote:
djupbasen är bäldigt närvarande vid samtalsvolym och trycket kommer mer och mer ju högra man törs spela.
; Upplever du även en förändring i "artikuleringen" av basen när du vrider upp

P.S.
1. Anledningen till min kryptiska skrift är att jag inte vill lägga ord i munnen på dig. Jag vet inte hur väl jag lyckas, men jag försöker i alla fall...

2.
quote:
Funderar även lite på att lägga in en till matta för att få ner efterklang och golvreflexer.
Börja med att testa med att lägga ditt sovtäcke över bordet och sedan på golvet. Händer det något med ljudbilden Om ja, vad
(ja jo jag vet, det är inte alla i famlijen som tycker att det är en bra idé men ett sovtäcke är enkelt att flytta på(=bra att labba med), ganska tjockt(=tar aningen djupare i frekvens än en filt) och hyffsat bra på att absorbera)

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:56:33  Show Profile Send pak a Private Message
artikuleringen-nja,både och.det finns nog för mycke rumsbidrag ja-utan tvekan.men det är det nog oavsett volym kan jag tycka.
täcke kan ju enkelt testas-smart.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/08/10 :  20:03:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Citat från första posten, bortse inte från det:
quote:
Har 2 fönster mellan högtalarna och om jag öppnar dom på vid gap så kommer naturligheten in i musiken-Röster känns mer homogena,basen blir hur djup och rapp som helst,mera lugn i musiken osv.

Häpp! Där kom en viktig del till i pusslet som jag tyvärr missade i min iver. Tack Bernt.

När du öppnar fönstrena får du mycket god absorption där fönstrena är. Vad visar kompisens mätprogram med öppna fönster?

Om det är så du vill ha det så har du en bra vägledning till vad som behövs för att få till det.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/08/10 :  20:07:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
det finns nog för mycke rumsbidrag ja-utan tvekan.men det är det nog oavsett volym kan jag tycka.
Även när du spelar "viskningstyst"?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/10 :  20:12:24  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
flyttar jag fram huvudet från soffan så står artisten stilla i mitten även när högtalarna står annorlunda(drar höger när jag sitter bakåt),men när jag sitter skönt bakåtlutad så funkar det bäst som de står nu och öppet fönster.

Svårt dilemma, men jag tror att en pipa i vänster mungipa kan balansera upp när artisten drar åt höger..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/10 :  20:14:54  Show Profile Send pak a Private Message
ja säg det-så lågt spelar jag aldrig så det har jag inte tänkt på

Pipa-hehe lakrids då i så fall.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/10 :  20:16:05  Show Profile Send pak a Private Message
ska försöka tjata lite på kompisen så att han kan ta en tur.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/08/10 :  20:23:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
quote:
flyttar jag fram huvudet från soffan så står artisten stilla i mitten även när högtalarna står annorlunda(drar höger när jag sitter bakåt),men när jag sitter skönt bakåtlutad så funkar det bäst som de står nu och öppet fönster.

Svårt dilemma, men jag tror att en pipa i vänster mungipa kan balansera upp när artisten drar åt höger..
Pipa i mungipan? Vad har det med HiFi att göra?

Nej, jag tror inte på pipor. Jag tror snarare att det har att göra med att du har en hög soffa. Ditt höga ryggstöd ger reflektioner.

När vi ändå är inne och rotar i sänghalmen kan du sno huvudkudden. Lägg den bakom huvudet och lyssna sittande i din normala position med huvudet mot ryggstödet. Händer det något med och utan huvudkudden


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/10 :  20:55:02  Show Profile Send pak a Private Message
ska göra en del av testerna i morgon,på grund av, 1:dottern ser på tv. 2:sambon kom precis hem. 3: allt är avslaget och behöver nån timma på sig att låta bra. 4:förkyld.
Högtalarna i sig tror jag inte spelar allt för stor roll i detta fallet då alla jag haft har visat lite av samma syndrom i rummet.
Dali=försiktig mellanbas. audiovektor= ganska bra men inte nog stort. audiophysics= ujujuj vilka bråkstakar!+ ingen bra djupbas. von schweikert= bättre på allt! fast bråkiga i basen.
Hade dynamic precission förstärkeri förut.de var inte så våldsamma i basen men så tama och tråkiga i stället.Adyton har mera krut men sätter igång rummet i stället.
Hade Marantz cd= tunnt och försiktigt ljud som lätt blev skrikigt. wadia= LUGNT och stort ljud som inte kunde bli skrikigt hur man än spelade.-funkade tyvärr dåligt maskinellt. Bel canto= kontroll och finess-låter fint men inte riktigt wadias lugn.
Allt har spelat en stor roll,men jag tror att så länge den ev. dippen i basen finns där så blir det inge kul.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/10 :  21:01:04  Show Profile Send guy gadbois a Private Message

quote:
Det ÄR vr5 och inte 2.-kan se lika ut med tyget på.


I stand corrected. Då är mina VR-2-erfarenheter inte till jättehjälp. Men med dem var det ett jättepyssel att få till midbasen på ett bra sätt. I övrigt var de lätta att placera. I min lilla nuvareande musikstuga (15 kvm) fick jag aldrig till det. I mitt lite större vardagsrum när jag bodde i lägenhet var det inga som helst problem.

Hoppas det löser sig. Schweikert gör i grunden dynamiska högtalare med "punch", vilket är min erfarenhet av alla de olika serier jag lyssnat på. Har dock inte hört VR-5 av din generation.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/08/10 :  21:10:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kan intyga att det är som natt o dag med hög soffa kontra låg !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/08/10 :  21:13:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Att labba med uppställningen brukar ge stor utdelning i både kunskap och ljud. Att flytta runt på täcken, madrasser, filtar, öppna/stänga dörrar/fönster, flytta kuddar och annat är ett enkelt och portabelt sätt att "leka" med rumsakustik. Gör det skillnad till det "bättre" så kan rumsakustiken vara ett område man skall titta närmare på. Om inte så har man fått bra mycket mer kunskap att ta med sig framöver.

Man skall aldrig vara rädd för förändringar. Det är lätt att bli förledd och tycka att en förändring är till det bättre men om man jämför över en längre tid kanske man kommer fram till en annan slutsats. Glöm inte att markera upp ursprungsläget på allt man flyttar på så att man kan hitta tillbaks. Och framförallt, ge det tid...;

Både "Man är oftast tvärsäker innan man blir säker" och "Rom byggdes inte på en dag", gäller även för välljud.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/10 :  21:33:25  Show Profile Send pak a Private Message
tur att man har klinker då.cd-märkpenna har redan fått agera säkerhet om nåt nu skulle rubbas.

Hade jag fått välja så hade det stått en soffa med låg rygg-men det fick jag inte.

Hon har förövrigt väldigt bra överseende för mina utsvävningar annars som tur är.Men jag vill faktiskt inte att akustikfix ska synas så mycket mest på grund av att det är trångt som det är, och sen så är det bara jag i min närmaste krets som förstår såna grejer.

Sen så är det ju som så att finanskrisen har gjort mig "ledig".
Skööönt men knapert.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/08/10 :  22:01:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jo, det här med nära och kära skall man respektera, det är inget hinder utan tvärt om.

Så det är väl bara att labba på och lära dig. Förr eller senare kommer du på en lösning som är både acceptabel och mindre inkräktande. Tex skulle du kunna testa vad det ger att hänga upp täcket för fönstren(= nya tjockare gardiner i framtiden...???). Det är bara fantasin som begränsar.

Edit, det var ruskigt vad svårt det var att formulera sig utan att man får "foten rätt över tangentbordet".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/13 :  13:48:38  Show Profile Send pak a Private Message
ÅÅ va irriterande detta är då.

Har precis labbat lite med diverse nya flyttningar av högtalare.

Jag har ett par tubetraps som jag gjort.-hade dem på vinden så jag plockade ner dom och klädde dom i ett fint tyg så att dom passar lite bättre in. ca 1m höga och 29cm i diam.
Har lagt in en matta till också.
Mattan gjorde gott då den dödade lite golvreflexer.
Testat att flytta tuberna lite.har dom nu i varsit hörn bakom högtalarna.
Vad händer med detta då: JO-röster blir mer naturliga i mitten MEN! basen tunnas utspeciellt i det området jag vill ha..
Flyttar jag ihop högtalarna så smetas rösten ut åt höger igen,medan basen blir mera kraftfull och sån som jag önskar.

Har lyssnat till olika basfrekvenser medan jag gått runt lite och det visar sig att frekvenserna förstärks väldigt olika på respektive sida beroende på var man flyttar sig.En peak vid höger är kanske ingen peak vid vänster osv.Detta gör ju att jag måste välja mellan pest eller kolera
Testade att sätta tuberna uppe i taknivå(hörnen). Detta gjorde att peaken vid 120hz höjdes vid sweetspoten.
Det är inte så våldsam nivå bakom högtalarna oavsett när jag går runt och lyssnar.30 hz hörs väldigt mycket i sweetspot men inte bakom högt.

Måste jag välja så vill jag hellre ha för mycke bas än för lite-alla gånger.-Bara den är någolunda jämn och fyllig över registret.

Då undrar jag: OM man hade ett par v4 eller v6 som skulle stå bakom högtalarna eller däromkring.skulle de tunas till 30hz i alla fall?

Sen så var jag en tur på hifiklubben i karlstad och diskuterade lite angående Lyngdorf Room Perfect..

Borde man kanske investera i en sån och bli kvitt en massa problem med detta elände till rum.? i stället för en massa mer akustikprylar.??
Som jag fatta det så ska ju denna processor va genialisk.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2009/08/13 13:49:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/13 :  14:21:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Genialisk, nja...

Man angriper inte själva problemet med den men visst kan den hjälpa upp en del. Men är det en utsläckning kan den inte göra mycket åt det.

Är det 30Hz du vill bli av med så måste du ställa absorbenterna där det finns 30Hz. Som du konstaterar så varierar det när man går runt i rummet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/13 :  14:26:04  Show Profile Send pak a Private Message
ok förstår.
men mina tubetraps är väl för klena för att ta tunt 30 oavsett antar jag,för jag förmodar att det är där man ska försöka dämpa.?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000