HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 ubunto?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/04 :  22:18:36  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Hur fixar jag skärmen?
När jag letar drivis till skärmen och installerar så blir det liten blå ruta (80hz out of range 65hz)När jag startar om.
Tangentbordet lyckades jag fixa
Grafiken är inbyggd på gigabyte moderkort.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2009/08/04 22:47:55

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/05 :  05:45:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad för skärm? Vilket grafikkort?
Vill du ha 3d eller bara gammal hederlig 2d grafik???
Det enklaste är ju att använda "nv" för Nvidiakort, eller "vesa" för allt, men då får du ingen 3d och suboptimal grafisk prestanda från ditt kort.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/05 :  15:50:52  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Skärm LG Flatron W2042S.
Moderkort grafik nvidia geforce 7100 geforce 630i.
Omjag tar hem och accepterar drivisarna med 3d för nvidia så startar daort om med för hög upplösning/intervall 80HZ,skärmen pallar nog bara 65HZ.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/05 :  16:13:00  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Så här står det när jag går på inst/skärm...

You do not appear to be using the NVIDIA X driver. Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/05 :  16:33:49  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
http://s194.photobucket.com/albums/z134/hoktuna/?action=view¤t=skrminst.png
http://s194.photobucket.com/albums/z134/hoktuna/?action=view¤t=jatryck.png

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/05 :  18:46:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Har du provat att köra nvidia-xconfig som root?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/05 :  19:59:41  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag öppnade ett terminalfönster och skrev så and hit enter..
Ska ta en skärmbild på det oxå..
Ja ä total newbie på dettaalldrig sett en linux pimpad burk tidigare..

Edited by - hoktuna on 2009/08/05 20:09:47
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/08/05 :  20:00:01  Show Profile Send jonasz a Private Message
Var det inte nån som sa att att Linux är för folk med för mycket fritid? Jag tror han/hon har rätt...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/08/05 :  20:10:39  Show Profile Send JonasY a Private Message
Det citatet du tänker på är nog "Linux är bara gratis om din tid inte har något värde".

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/05 :  20:31:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det tar alltid lite tid att lära sig nått nytt.
Det är inte slöseri med tid att lära sig?!
Vill man vara en slav under MS diktatur så kan man lulla på i dom väl upptrampade spåren. Köp ditt OS, köp antivirusprogram då MS produkter är skapade osäkra för att möjliggöra en säkerhetsindustri, köp alla program du behöver. Var en snäll anpassad konsument. Nöj dig med 1% av vad som finns. Titta på TV, svälj stor-ekonomins masspropaganda. Läs inte boken 1984 av George Orwell.

Men visst kräver det en gnutta vilja att lära sig och lite timmar att slösa. En vacker dag sitter man där med kunskaper. Själv har jag blivit min släkts datasupport.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/05 :  20:34:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag öppnade ett terminalfönster och skrev så and hit enter..
Ska ta en skärmbild på det oxå..
Ja ä total newbie på dettaalldrig sett en linux pimpad burk tidigare..

Har du startat om datorn efter det?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/05 :  20:42:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
japp.
Jag vill få den att starta om med nya drivisar i vga läge

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/08/05 :  20:47:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har du testat att skriva sudo före nvidia-xconfig ? Då kör du som root, annars inte väl?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/05 :  20:58:34  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Exakt så här då...
sudo nvidia-xconfig
Mellanslag alltså?

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/08/05 :  21:02:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Japp, och sedan måste du nog ange root-lösenordet...

Det där är bra att vet om man skall editera t.ex. vissa konfig-filer...så kör man sudo <<editornamn>> och sedan är det bara att öppna de filer man behöver inifrån editorn....

edit: du promptas alltså för lösenordet.

Edited by - Magils on 2009/08/05 21:02:49
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/05 :  21:12:31  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Det jag sett hitills av ubuntu imponerar och täcker mina behov till 90 procent.Jag loggade nyss in på jobbet och kollade e post o kalender,klockrent
Nu kan jag ju välja vilket op jag vill starta oxå.
Dottern blev nyfiken på ubuntu igår så idag beställde jag ett intel itx moderkort med inbyggd processor,grafik det blir nog en ssd till den oxå.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/05 :  21:22:20  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message

Fel igen?

Edited by - hoktuna on 2009/08/05 21:24:44
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/08/05 :  21:31:57  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag använder Linux (Debian) till min lilla hemmaserver. Inget grafiskt gränssnitt installerat och ingen skärm ansluten utan administrerar den enbart via nätverket med ssh. Lite strul att få till allt som jag ville med det trådlösa nätverket - det krävdes som sagt lite tid - men sedan bara går den och går och går...

staffan@Pippin:~$ uptime
21:03:09 up 127 days, 2:32, 1 user, load average: 1.00, 1.00, 1.00

127 dagar uppe på raken och då lägger jag ändå autmatiskt på uppdateringar. Inga omstarter krävs osv. Den kör en web-server samt kör distribuerade beräkningar (BOINC) därav processorlasten kontinuerligt på 100%.

Det sagt så är inte Linux optimalt för alla när det gäller en desktop dator. Troligen blir det Windows 7 på min nästa "vanliga" dator...

Beklagar denna OT - kan tyvärr inte tillföra mycket om frågan eftersom jag inte använder X.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2009/08/05 21:33:05
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/08/05 :  21:33:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
nja, commandot är nog korrekt, men du får nog ge dig in och fixa till xorg.conf

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/05 :  21:49:59  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message

Nu ä jag inne i xorgen
Ska jag ändra i raderna synk för skärmen?

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/08/05 :  23:03:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tyvärr har jag inte en susning....jag har själv mest lekt(bråkat) med Xubuntu...och varje gång jag stött på nåt problem så har jag sökt på support/forum/wiki sidorna, samtliga gånger har nån annan vart ute för samma grej och fixen har fungerat.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/05 :  23:18:02  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
xorgen ä ju låst
de går ju inte o spara,verkar vara nån användare som heter root som har tillåtelse o kladda där
30-83
56-75
så är synken på min skärm.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/08/05 :  23:28:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
sudo gedit xorg.conf.....?

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/06 :  08:23:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Äh, hoppa över sudo och logga in som root istället.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/08/06 :  08:34:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
I Ubuntu sätter man dock inget root-lösenord som standard (dvs det går inte att logga in som root), utan man förväntas göra alla administrativa sysslor med hjälp av sudo. Man kan förstås sätta ett root-lösenord mha sudo, men då går det ändå snabbare att köra sudo gedit på det sätt som beskrivits ovan...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/06 :  09:31:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OK, jag trodde Ubuntu funkade som Debian. Tack för lärdomen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000