HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fråga om golf.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2009/09/08 :  13:21:11  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej.
Då jag har börjat intressera mig för golf så undrar jag om det finns någon typ av "slaglängdstabell" dvs hur lång dom olika klubborna slår.
Jag antar att det inte finns nån exakt längd per klubba men någon ca längd bör finnas tycker jag.

Mvh /Mikaell.

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2009/09/08 :  13:36:50  Show Profile Send jari a Private Message
Det var några år sedan som jag spelade golf,
mina längder var ungefär som följer.

Järn9 0-120m
Järn8 0-135m
Järn7 0-155m
Järn6 0-165m
Järn5 0-175m
Järn4 0-185m
Järn3 0-195m

Jag använde "bara" spoon/trä3 0-jättelångt.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2009/09/08 :  14:24:49  Show Profile Send secanbj a Private Message
Hej

Jag hade precis samma fundering som du när jag började spela. Jag hittade detta schema som man kan ha som utgångspunkt innan man hittar sin egen längd

Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2009/09/08 :  16:37:06  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Tack.
Idag slog jag ca 130 m med en Järn "grafit" 5:a, 6 spikraka slag efter varandra
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/09/08 :  16:41:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Längderna som Secanbj visar är utgångspunkten när en maskin svingar med "lagom" parametrar. Sedan finns många faktorer som spelar in hur långt det går i praktiken. Design och material i klubban har betydelse. Loft har betydelse, eftersom det inte finns regler som säger exakta grader i loft är ett icke ovanligt knep att ha en grad mindre loft för att öka längden mot konkurrenter. Svinghastighet och således vilket impact har givetvis stor betydelse.

Det man ska sträva efter, oavsätt hur långt/kort man slår, är att med konsekvent sving ha 10 meters skillnad mellan järnen.

De som tittar på schemat och tänker att "o, jag slår längre än så" glömmer lätt att dessa längder är mätta från utslagsplats till nedslagsplats utan rull. På mjuk fairway rullar det klart inte så värst mycket längre men på en hård fairway så kan ett 140 meters slag sluta som ett 170 meters slag....

Ett bra slag för mig till nedslag 150m är en järn 6:a. Sedan har jag 10 meters skillnad upp och ner. Jag strävar alltid att slå konsekvent istället att slå så långt som möjligt.

Artphotography
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/09/08 :  16:59:07  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Läste en historia i Svensk Golf för många år sedan.
Kommer inte ihåg den i detalj, men i korthet var den som följer:

En av de stora golf"prona" var ute och spelade en runda golf för skoj skull på den lokala klubben. Han hamnade i en boll med två av klubbens yngre lovande talanger. På ett korthål tar han upp sin järn 6:a och lägger upp bollen på green.
De ena ynglingen kommenterar hans klubbval, -Slår du en 6:a, jag slår ju en 8:a på detta hålet!?
Proet skall då enligt historien/skrönan, ha lagt upp bollar på green med varenda klubba han hade i sin bag.
Kontentan, -Spelar ingen roll vad du slår för klubba, bara du kan hantera den!

Själv har jag köpt ett set (Wilson fatshaft) för många år sedan där skaften var längre än normalt. 20m förbi green på första hålet - jag var ganska förundrad innan vi mätte skafen!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/09/08 17:00:39
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/09/08 :  16:59:58  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Sådana frågor har det funnits många på forum.golf.se! Det skiljer helt enkelt väldigt mycket mellan olika personer. Tänk på att det viktigaste inte är att slå långt utan att slå repeterbart!
Själv brukar jag använda J6 för att slå 150 meter, J7 140, J8 120, J9 110 och PW 90-100. Mitt längsta järn är J5, sedan har jag 2 st hybrider (den längsta ca 180 meter vid ett bra slag) och längst (oftast) slår jag med drivern. Den går kanske 200-210 meter.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/09/08 :  17:15:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Spelar ingen roll vad du slår för klubba, bara du kan hantera den!

Självklart, man kan "puncha", slå "halvslag" eller "pressa" beroende på vind OCH hur man känner sig för dagen. Men man måste ha en standardlängd för varje klubba för att ha någon sorts kontroll...

En gång jag spelade med Per-Ulrik så spelade han dåligt. Efter varvet vid ölen så frågade han ifall nån ville ut 9 hål till. Jag hakade och då tog han med sig en järn 5:a och en järn 9:a. Inget annat. Han t o m puttade med järn 5:an. Hur det gick? Han blev 3 under par från klubbtee på 9 hål med två klubbor..... (på tal om att slå olika slag med samma klubbor)

Artphotography
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/08 :  18:46:07  Show Profile Send pak a Private Message
Jag tror att det är väldigt lärorikt att gå en runda eller två med endast 2 klubbor.
Då måste man lära sig att slå olika slag beroende vad man måste uppnå.
Har själv tänkt göra det nån dag-när det torkat upp lite.Tror inte att resultatet blir så otroligt annorlunda mot att dra med allt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2009/09/08 :  22:59:44  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag som inte kan nåt öht om golf så tycker ändå att en putter är väl svårt att vara utan?
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/09/08 :  23:23:48  Show Profile Send acebowler a Private Message
"Jag tror att det är väldigt lärorikt att gå en runda eller två med endast 2 klubbor.
Då måste man lära sig att slå olika slag beroende vad man måste uppnå."

Har faktiskt prövat det!
En järn 8 och min putter.
Svårt men lärorikt!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/09/10 :  11:16:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Dom glömte längden på Putter och ingen Järn 1:a. Använder bara Järn, därav innehav av en järn 1:a.

Putter ca 100 m högt peggad
Järn 1:a ca 200m

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000