Author |
Topic |
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2009/08/06 : 10:09:35
|
quote: Äh, hoppa över sudo och logga in som root istället
brrrrrrrrrrrrr |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/06 : 18:56:29
|
Tur att det finns XP för träskallar som jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2009/08/06 : 20:17:57
|
quote: Tur att det finns XP för träskallar som jag.
Jag blir nog ingen linux hacker jag heller. Ska bara fixa grafiken sen är jag 95% nöjd |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/08/06 : 20:35:26
|
quote:
quote: Äh, hoppa över sudo och logga in som root istället
brrrrrrrrrrrrr
hehehehe... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8626 Posts |
Posted - 2009/08/06 : 21:08:53
|
quote: Jag blir nog ingen linux hacker jag heller.
Jag instalerade Ubuntu studio,och just när skrivbordet laddas blir det som om nån hällt sirap i datorn,då gav jag upp ska göra nya försök senare,men svårt att komma vidare när jag inte vet varför det blev så... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/08/06 : 21:55:12
|
Det är tufft i början, men tänk tillbaka på tiden då ni satte er och installerade M$ windnoise och började leka runt, men man kommer relativt snabbt över tröskeln och när det väl händer så tittar man sällan tillbaka, i mitt fall aldrig.
Personligen har jag inte haft några installationsproblem med ubuntu, allt bara funkar, varför så inte är fallet här är jag inte säker på. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/08/07 : 13:10:12
|
Har alltid kört Red Hat eller Fedora som det är nu. Men går faktiskt bet på att få raiden att funka i Fedora 11. Funka bra i 7:an... |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/08/07 : 13:40:07
|
Ubuntu... Det dricker jag med glädje
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
educk
Member
316 Posts |
Posted - 2009/08/07 : 14:00:18
|
jag hade problem med gnome när jag inte installerade drivisar till grafikortet innan jag uppdaterade Ubunto. kan de inte vara nått liknande? verkade som de var känsligt i vilken följd man gjorde endel grejer. kul att de verkar finnas lite folk som kan lite linux här!
OT: lade ner X antal timmar på att få igång Ubunto. men har nu givit upp får igång allt å de knallar å går men mitt ljudkort går inte att använda. det finns inga drivisar utom sådana som folk kompilerat själv. gjorde ett antal försök för att få in detta men lyckades inte. hade varit så skönt om de gjort ett installationsprogram till drivisarna när de ändå skrev kod tycker man. kortet är ett auzentech. de är jädrigt smidigt när man har kompatibla produckter men de är ju inte allt som är de. ska dock göra ett försök med min bärbara.
|
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 11:22:28
|
Hur ändrar jag i xorg.conf från root shell promt? för att få den o starta med nya drivisarna men i 800x600 65hz Skriv gärna koden |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 14:09:31
|
Sissådärja hela skiten är f-up Går inte att starta ubuntu,inte ens i recovery mode. Går inte att avinstalera för att filerna är skadade i root.disk. Det är väl bara invänta en version som funkar Det går inte med chkdsk.
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2009/08/11 : 17:23:46
|
Hoktuna; här en jättebra sida: http://se.releases.ubuntu.com/9.04/
Hälsningar Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/08/12 : 01:40:16
|
Va e de för fel på Windows? *springer hysteriskt flabbande i sicksack*
Det bor en liten masochist i oss alla... jagar nån mig? |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
primpa
Member
90 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 14:01:41
|
Kan du pröva att installera om det från CD skiva, eller finns det ingen ork / lust efter en del missöden ?
Du borde även kolla in Ubuntus egna forum, där finns det riktiga nördar :P som inte pysslar med annat än Linux om dagarna.
http://ubuntu.se/forum/forum.php |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 16:22:18
|
quote: Va e de för fel på Windows?
Jaaa du, vart skall vi börja?
Det är dyrt. Säkerheten är ett tragiskt skämt. Hastigheten är ett tragiskt skämt. Det stödjer inte mycket hårdvara. Det kräver en massa tilllägsprogram för att täppa till de värsta säkerhetsläckorna, vilket tar ännu mer systemresurser. Det är ostabilt. (Finns det någon dator med windows som har en uptime på 3 år??) Det är fult. Det är tråkigt. MS har ingen egen innovativ utveckling. Vista/W7 är bara en rippoff på OSX och Linux.
Så vill man ha sämre dyrare så kan man köpa Vista. XP funkar bra efter 6 år av patchar och beta-testing i det vilda. W7 verkar kunna bli ovanligt bra för att vara en MS-produkt. Debian och FreeBSD har funkat bra i säkerhetskritiska applikationer i mer än 10 år.
Om man lägger upp en sådan fin boll så har jag svårt att inte passa på. |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 10:53:44
|
Installera Ubunto på sambons dator, är inte kompis med det än, tycker jag saknar alla fina verktyg för konfig som jag har i Fedora. Ska titta på det mer när jag fått igång servern som jag vill ha den, svurit lite över SELinux, för den fick för sig att jag inte alls skulle köra Samba. Och inte spelade det nån roll att jag avaktivera det.
|
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 18:29:14
|
Ubuntu, [i]UbuntUUUUU[i/]
;) |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 10:47:55
|
Det verkar ju finnas ett gäng som är haj på Ubuntu här. Själv är jag förhållandevis novis på Linux även om jag en gång i tiden körde en Debian-server.
Hur som helst, min NAS har ju krashat för andra gången på 1 1/2 år så nu har jag tröttnat och tänkte dra igång en gammal P3 800 som ska stå som server.
Har ett gäng SATA-hårddiskar som jag vill in i den här gamla härken så jag behöver ett SATA-kontrollerkort - allra helst skulle det vara ett RAID-kort.
Jag blir mest bara förvirrad av detta med krav på stöd.
Det finns massor med billiga SATA RAID-kort men det är vad jag förstår mjukvaru-RAID och då blir det en fråga om Ubuntu stöder dem.
Har kikat på t.ex. Lycom RAID5 SATA II 4-ports PCI (ST-124) men specen säger inte ett smack om Linux.
Har någon ett tips på dito kort som fungerar i Ubunto och som inte kostar skjortan (dvs <1000 kr). Ett kort som hör med "äkta" hårdvaru-RAID är vad jag förstår mångfalt dyrare
Edit: Så här står det på LyCOM's webbsida: Linux 32bit / 64bit drivers supported for RHEL 4.0 Up2, RHEL 4.0 Up3, SuSE9.0 SP2, SuSE9.0 SP3 by SiliconImage SiI3124. men det blir jag inte mer klok av - betyder det att det INTE kommer att fungera i Ubuntu? |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2009/09/09 11:05:16 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 11:31:43
|
quote: Det är ostabilt. (Finns det någon dator med windows som har en uptime på 3 år??)
Om jag skriver hur länge jag har haft igång min xp baserade dator så slutar den väl att fungera men länge är det nära på det du skriver visst det har varit lite krångel men inte så att jag har behövt göra en ominstallation.
Det var ett tag sedan jag sysslade med Linux och då använde jag slackware men det var som sagt länge sedan så räknas väl som nybörjare igen .
Men jag har funderat på en återgång till Linux för att man har större kontroll på vad som händer.
Någon som har provat http://www.thinkgos.com/ det är en variant baserad på Ubuntu och debian.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2009/09/09 11:47:02 |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 13:20:20
|
EuphoniC: Mjukvaroraid brukar aldrig vara några problem för Linux, lite värre med drivar till hårdvaruraid. Och Jag är fortfarande inte kompis med Ubuntu, föredrar Fedora, glöm bara inte stänga av SELinux. |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 14:15:52
|
EuphoniC: Jag har en server med Ubuntu 9.x på och jag kör mjukvaru-RAID med netonnets billiga SATAkort. Funkar mycket bra.
Typ detta då: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=84850 Vet inte om Deltaco korten funkar men rimligtvis gör dom det.
Edit: Såg nu att Deltaco korten var Sunixkort med så det funkar. |
Edited by - MaZ on 2009/09/09 14:16:49 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 15:20:19
|
Det lät ju bra har en Lycom 2 portars SATA-kontroller i min Windows-burk så jag skulle kunna ta ut den och prova bara för att vara säker innan jag köper ett 4-portars.
Vet du vad som händer om en disk krashar? Försvinner bara den data som var på den disken och resten är fortfarande tillgänglig eller kan den ha splittat data från en och samma fil över diskarna så det blir kaos / svårt att behålla något av datat? |
/Jonas
|
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 20:29:08
|
Beror ju på vilken RAID version du väljer, jag kör RAID1 och då är det ju en ren spegel, dvs 2TB HDD blir 1TB utrymme. Men det då får man ju ett mail om en disk kraschar och sen bara byter man den så är det ju lugnt. Kör man JBOD eller liknande så är det ju MYCKET hög risk att man förlorar 100% av all data om en disk kraschar. |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 21:25:43
|
Det är väl RAID5 som jag tänkte på i första hand |
/Jonas
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/09/10 : 09:03:03
|
quote: Om jag skriver hur länge jag har haft igång min xp baserade dator så slutar den väl att fungera men länge är det nära på det du skriver visst det har varit lite krångel men inte så att jag har behövt göra en ominstallation.
Har din XP-dator varit igång nonstop i tre år utan att ha startats om nån gång??? Dvs 24-7, alltid på, aldrig en omstart, vare sig för uppdateringar eller annat???
quote: Vet du vad som händer om en disk krashar? Försvinner bara den data som var på den disken och resten är fortfarande tillgänglig eller kan den ha splittat data från en och samma fil över diskarna så det blir kaos / svårt att behålla något av datat?
Z-raid är självläkande. Kraschar en disk så varnas du av nån liten popupp, men i övrig märker du inget. Filsystemet repareras i bakgrunden. Du kan stoppa in en ny disk och bara ge ett enkelt kommando så infogas den i raiden, som en ersättare för den dåliga. Allt utan omstart eller annat krångel. ZFS is da shit. Är man det minsta allvarlig över datasäkerhet så vill man ha ZFS. Allt annat är att riskera sina surt förvärvade megabyte av information.
FreeNAS stödjer ZFS. |
|
|
Topic |
|