Author |
Topic |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:31:34
|
Hejsan!
Efter ett par veckor i Thailand (var det nån som saknade mig?) samt några veckors väntan på Vifa elementen är det så dags att rulla igång HF LS-1 (kan inte nån komma på ett roliga namn? Nått pris borde kunna utdelas till bästa förslaget. epkpeng är enväldig dommare/dummare).
Elementen finns hemma, och skall snart i digital form fotograferas.
Ritningen på lådan skall till min trähantverkare innom nån dag.
Jag hoppas, att kunna återkomma med mätningar under mitten på februari. Bilder hoppas jag kunna lansera redan under januari.
PL18 och DX25 ger ett visuellt mycket övertygande intryck! Framöver får vi konstatera hur det ljudmässigt presterar!
// Pär Engelholm // HifiForum.nu |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:38:07
|
svar ja!
vilken hetta det läre ha vart. skall bli intressant nu!!
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:41:13
|
Kansek jag får bidra med en bild trots mr moderatorns skepsis.....
Då på den visuellt övertygande diskanten.
Fler bilder kommer nog så småning om....
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:44:05
|
NN: Jo...som mest: 31 grader i vattnet!
N: Se där ja! Fast det var minsann en lite suddig bild - eller är det den tullfria wiskeyn i mig som suddar till bilden? ;-)
// Pär E, nu med 3 liter single malt hemma.... |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:51:07
|
lagavulin, laphroig och en Jameson kanske??? felstavat säkert.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:54:18
|
Det är en bild utan blixt.... Då blire suddigt om det ambienta ljuset är dåligt vilket det är i Skåne generellt efter solnedgången i Januari... Med blixt blire skarpare men med skarpt ljus... Får väl diy-a mig själv en slavblixtskärm. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 22:43:13
|
quote: Originally posted by Nagref
Det är en bild utan blixt.... ....Får väl diy-a mig själv en slavblixtskärm.
Smör papper över blixten är en bra diffusor..
Välkommen hem Pääääääääär!! Nu snurrar Cliot, fick start på det ordentligt i kväll och har gjort min första kalibrering...
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 23:05:09
|
NN: Long Morn Laphroig Macallan mmmmmmm.....
PAC: Tack! Kul med Clio't! Mailar du dina första mätningar till mig? ;-)
// Pär Engelholm |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 15:04:34
|
Ritningen är måttsatt och färdig nu... |
|
|
pricer
Member
176 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:25:06
|
Hur tjock kommer ni att göra väggarna och baffeln? |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:37:16
|
19mm men det är ju lätt att öka på de måtten om man vill på sina egna ex... |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:37:39
|
19mm MDF. Bortsett från höjd och bredd, bör man kunna välja tjockare material om man så önskar. Se bara till att behålla volymen och glöm inte att elementen faktiskt skall gå att få in igenom frontbaffeln.
// Pär E |
|
|
lasseliten
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:55:54
|
Trots att jag är nybörjare så har jag drabbats av byggsjukan och väntar spännt på resultatet.
Har även kikat på den populära ProAc-klonen som många är nöjda med, men har inte riktigt plats för dom för tillfället. Däremot är detta ett intressant projekt. Har även kikat på http://home.hetnet.nl/~geenius/ på hans dd8 och hatt/hatt se, men har tyvärr inte hittat någon annan som har byggt dem.
Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen. |
If it works, fix it 'til it doesn't |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 18:02:27
|
Laphroaig.... om man får va petnisse... själv tycker ja den smakar tjärdränkt ekbark efter omfattande bearbetning i kolmila... men det är ju jag det...
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 18:13:16
|
=> Jonsson
Du har helt rätt! men den är det som gör den god!
// Pontus |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 18:22:44
|
Lägger du ut ritningen epkpeng?
Så de som vill kan få se?
F ö anser jag att whiskey är bara acceptabelt att dricka om man vill bli rejält bakfull! |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 18:32:14
|
TUX vad menar du?? tjäran, ekbarken eller bearbetningen i kolmilan???
(-: jodå lite går det att dricka enbart för att imponeras av smakflödet men som njutning...nja inte min stil
Mvh Magnús Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 13:38:14
|
"F ö anser jag att whiskey är bara acceptabelt att dricka om man vill bli rejält bakfull!"
Det borde väl ändå du veta att det är en myt, det spelar inge roll om man blandar eller vad man dricker (om man inte är allergisk, somliga påstår tex att dom är känsliga för rövin men jag tror dom inte :) ) det är den totala mängden sprit som räknas och ger bakfyllan som i sin tur beror på vätske och salt/mineral brist ;)
Nu var jag helt out off topic men släng ut ritningarna dom skulle vara kul att se :)
Ps det finns en Whisky för alla stunder :p Ds
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 14:15:45
|
Whiskey innehåller mer orenheter i form av finkelliknande substanser än vanlig sprit (Vodka). Det ger en annan effekt av bakfyllan. Det har publicerats vetenskapliga undersökningar av det. Men det är ju mer än lite OT! Rödvin går bra f ö.
Nåväl här är en bild på högtalaren: http://m1.445.telia.com/~u44502113/hfls-1.pdf
Och här är den måttsatta ritningen: http://m1.445.telia.com/~u44502113/hfls-1_1.pdf |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 14:45:17
|
Finkel ska man undvika ja, när du nämner det har jag för mig att jag läst nått liknande.
Ok, whisky kan förvärra bakfyllan men de e de värt :)
Ritningen ser helt ok ut :).
ska bli kul att höra hur den låter.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
|
Topic |
|