Author |
Topic |
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 19:59:17
|
Ok har labbat, med att sniffa störningar nu. Objekt = 200VA 2x24V ringkärnetrafo, 2x4700 uF (+ ytterligare 2x 4700 uF), 1 st Kiseldiodbrygga 10A 600V. Belastning 3 A mellan V+ och GND. Mätjord vid kondensatorerna. Kollade först med spekka inget resultat... Övergick till oscilloskåp. Nu hände det nåt. 1. Med 2x4700 uF får jag en ringning på ca 445 kHz som klingar ut efter några cykler. Högsta nivån sniffades på en ledarna från trafon till diodbryggan. 2. Med 2x9400 uF får jag en ringning på ca 855 kHz som klingar ut efter några cykler. Måste ha ett bättre oscilloskåp för att mäta nivåerna. Måste även ha mer kondensatorer och testa vidare. Mätte upp nivåerna till 1. 25,8 mV p-p och 2. 31,57 mV p-p på den första perioden i ringningen. Själva språnget (spiken) före ringningen var dock högre, kunde inte mäta detta bra med skåpet som användes. Ska försöka mäta mer och bättre nästa vecka.
Alla observerade störningar triggades av likriktaren, inga störningar såg ut att komma via nätet (alt. drunknade i störningarna från likriktaren). Jag tolkar det som att språnget och ringningen kommer när dioden börjar leda, men även när dioden stänger av blir det fulheter.
Mao allt är enligt Flints utlåtanden.
|
Hellre ledlös än lödless |
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 20:28:22
|
quote: Originally posted by skrutten
Ok har labbat, med att sniffa störningar nu. Objekt = 200VA 2x24V ringkärnetrafo, 2x4700 uF (+ ytterligare 2x 4700 uF), 1 st Kiseldiodbrygga 10A 600V.
En kiseldiodbrygga?? Du skal anvende Fast swiththing soft recovery diodes (4 styk i en bro-koppling) inte en bro. Anvend Scotkey dioder for beste resultat. |
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 21:01:24
|
Som professionell strömförsörjningskonstruktör vill jag påstå att störningar i nätdelen oftast inte kommer sig utav spänningsvariationer över kondensatorbanken utan av kopplade magnetfält ifrån ledarna mellan trafon och bryggan respektive kondensatorbanken. I dessa ledare passerar höga stötströmmar som laddar upp kondensatorbanken 100 gånger i sekunden. Ju lägre impedans som matar (stor transformator och bra nät) desto smalar och högre blir strömmarna. Oftast så kopplas de inpå ingångssteget av en förstärkare på grund av att signalreturen eller signalledaren passerar för nära dessa ledare. Efter ingångssteget är det oftast inga problem för där motverkar motkopplingen effektivt dessa störningar (förutsatt att du har motkoppling). Testa att vrida ledarna i nätdelen så att de korsar känsliga ledare med 90 grader eller försök avlägsna dem så mycket som möjligt ifrån varandra.
Lycka till! |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 21:09:42
|
Hej, ovanstående var bara ett test för att kolla att störningarna blev värre med mer glättning, inget seriöst försök till nätdel. Och visst jag mätte upp de största störningarna på ledarna mellan trafo och brygga. Ska byta till schottky dioder sedan för att kolla in, men då behöver jag fler sånna. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 23:32:10
|
skrutten Intressant test. Nyfiken på vad den kan leda till. Jag har jämfört 1N4007 med en snabbare diod, kommer inte ihåg beteckningen. Spiken fanns kvar men kortades i tid. Ljudmässigt märkte jag varken förbättring eller försämring. Efter den testen fortsätter jag med 1N4007 och försöker istället att lösa det på andra sätt med placering, skärmning och RC-kretsar.
|
Edited by - Flint on 2003/01/04 14:34:25 |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 02:26:25
|
Skrutten,
intressant test, såg du inga störningar lägre i frekvens (förutom de vanliga växelspänningsresterna) ?
|
|
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 11:10:58
|
quote: Originally posted by Pabo
Som professionell strömförsörjningskonstruktör vill jag påstå att störningar i nätdelen oftast inte kommer sig utav spänningsvariationer över kondensatorbanken utan av kopplade magnetfält ifrån ledarna mellan trafon och bryggan respektive kondensatorbanken. I dessa ledare passerar höga stötströmmar som laddar upp kondensatorbanken 100 gånger i sekunden. Ju lägre impedans som matar (stor transformator och bra nät) desto smalar och högre blir strömmarna. Oftast så kopplas de inpå ingångssteget av en förstärkare på grund av att signalreturen eller signalledaren passerar för nära dessa ledare. Efter ingångssteget är det oftast inga problem för där motverkar motkopplingen effektivt dessa störningar (förutsatt att du har motkoppling). Testa att vrida ledarna i nätdelen så att de korsar känsliga ledare med 90 grader eller försök avlägsna dem så mycket som möjligt ifrån varandra.
Lycka till!
Har du någongång i ditt arbete (om du nu är professionell) tittat på något som kallas "snubbers"?
Kolla på den här länken: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4711
Där diskuterade vi en hel del om detta. Läs den artikeln så kanske du förstår vad det hela handlar om. Det är bara ett litet påpekande om utifall att du inte känner till problemet
|
Mvh. Per Målare |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 23:01:26
|
Har mätt färdigt och kommit fram till föjlande (utan inbördes ordning): 1. Man får lägre störnings nivåer genom att bygga nätdelar med dubbla diodbryggor 2. Diodbryggor skall helst byggas med schottkydioder 3. Om man kan mäta ringnings frekvensen kan man beräkna en snubber (se http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/907) 4. Så korta ledare som möjligt bör användas mellan trafo och dioder 5. Nätdelen skall ligga så långt som möjligt ifrån annan elektronik (gärna skärmad) mao intet mycket nytt under zolen....
Lite mätkurvor o sånt finns här http://w1.913.telia.com/~u91302111/Storningar-PSU.pdf En liten kalkylator för att beräkna en RC-Snubber (ungefär?) enligt Maxims Appnote finns här http://w1.913.telia.com/~u91302111/RC-snubber.xls har inte provat den "överoptimala" men om jag inte har missförstått sambanden borde den ge bättre dämpning av ev. ringningar.
vh |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 15:58:42
|
Skrutten Bra jobbat. Kan du hitta spår av störningen även på nätsladden till trafon? |
|
|
|
Topic |
|