HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kul bil med drag? Tipsa!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/07/15 :  10:04:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Har nu haft min Corvette -91'a i drygt tre år och känner att jag nu vill ha något annat skojigt att köra med på fritiden.

Anledningen till bytet är väl egentligen att Corvetten i ärlighetens namn inte är vidare värst rolig att köra på våra svenska skitvägar...

Den tycker om slät asfalt, inte potthål och söndervittrad landsväg. Är vägen nyasfalterad så går det att köra på duktigt, men hur ofta är de mindre landsvägarna av god kvalitet?

Vill nu ha lite roliga förslag på vad man ska kika efter. Har tidigare haft en Mazda MX-5 och den var ju hysteriskt rolig att köra. Dock var den lika trött i motorn som den var rolig att köra. 116 hästar är inte mycket även om det är en relativt liten bil... Har man sen blvit van vid 500+ nm i vrid så är det svårt att ta det steget ner...

Nåväl, krav jag har:

Ska gå att köra öppet - dvs, det ska vara "drag" i bilen... Helcab, targa osv är helt egalt. Men liten taklucka duger inte.

Ska ha skapligt stark motor så man kan trycka på om man nu vill det. Alternativt extremt bra vikt/effektförhållande.

Hållbar. Kvalitet är viktigt, vill inte ligga på garagegolvet hela vintern bara för att kunna köra 200 mil på sommaren.

Bra vägegenskaper. Bilen ska vara rolig att köra och dessutom gå att köra på andra vägar än nyasfalterat och bana.

Vardagsduglighet är helt ointressant, men det kan vara bra om man får med sig en liten resväska iaf...

Ska helst vara lite "klassiker" över bilen, inget som är för nytt och som många redan har.

Prisklass? Tja, mellan 60 - 130.000kr ungefär.

Kom med tips! Är ni intresserade av en Corvette targa så kan ni ju också höra av er...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2009/07/15 10:39:21

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/07/15 :  11:03:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Miata hade du haft,, fast finns inte de med större motor nu ?

En BMW 323 Cab?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/07/15 :  12:43:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Miata finns ju med större motor, men eftersom jag redan haft en så vore det kul med något annat... Men MkII Miatan med 140 hästars motor är ju iaf ett tänkbart alternativ. Bakhjulsdrift ska det ju vara glömde jag bort att skriva.

BMW känns inte särskillt spännande alls, tyvärr.

Hittade ett riktigt wildcard i Lotus Elise MkI, men då snackar vi nästan racingbil, kanske är oduglig på vanliga vägar?

Vill gärna ha något som sticker ut lite och är mer "riktig" sportbil än vad Corvetten är. Att köra till ICA och få plats med åtta kassar mat är inte prio ett om man säger så... Det har jag en Koenigsaab till.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/07/15 :  13:05:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
I prisintervallet som du anger tror jag ärligt talat inte det finns något roligare och tryggare ägande än en Miata med 140 hästars motorn från -98 och framåt.

Jag köpte en ny sådan -99 och tyckte det var en fantastiskt rolig bil att ratta på landsvägar. Givetvis finns mängder med alternativ med större budget, men för (i sammanhanget) små pengar så kan jag inte se ett bättre alternativ.

Artphotography
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/07/15 :  13:14:08  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Miatan har visserligen blivit starkare, men också tyngre och mer komfortinriktad. Runt en bana var den inte nämnvärt snabbare än urmodellen enligt test av engelska "fifth gear"...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/07/15 :  13:37:29  Show Profile Send Porta a Private Message
En Super Seven hade kanske inte varit så dumt, verkar himla kul i varje fall.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/07/15 :  13:39:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, Miata är ju ett väldigt klokt val och jag vet ju dessutom att bilen är kul att köra, går billigt och har bra kvalitet.

Dock kan jag tycka att det är lite tråkigt att köpa en sådan igen, man vill ju gärna prova något nytt.

Hur är det med Toyota MR-2? Mittmotor, låg vikt, bra kvalitet och mekanik osv... Kanske ett anings tryggare köp än en Lotus samtidigt som Toyotan får antas ge lite mer vardagsduglighet? Någon som testat den?

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/15 :  15:00:26  Show Profile Send sopwith a Private Message
Riskokare??, för dom pengarna får du en (nästan) bättre bedagad Porsche 911 eller 928, Tysk kvalité.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/15 :  15:37:58  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
En SLK kanske kan vara något..
En 230 kompressor runt -00 borde rymmas inom budgeten.

Kanske inte världens roligaste som banbil...
Men bra komfort o hyggligt pigg motor..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/07/15 :  20:21:49  Show Profile Send Lech a Private Message
Varför inte en MB 500 SL ( R129 ) ??

// Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/07/15 :  20:29:48  Show Profile Send Guru a Private Message
Lotus Elise ?

Edit: Den har nog inte tillräckligt med hk men betydligt roligare än Miata

Edited by - Guru on 2009/07/15 20:34:50
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/07/15 :  20:37:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Audi TT roadster?

Den har många av de kvaliteerna du söker.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/07/15 :  20:49:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En Honda S2000, kan gå att hitta för de pengarna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2009/07/15 :  22:55:55  Show Profile Send Amatören a Private Message
Lotus Super Seven i "modernt" utförande:
http://www.caterham.co.uk/
http://www.caterham.se/index.htm
En av de absolut roligaste, snabbaste och med bästa tänkbara väghållning.
Posche, Ferrari osv., släng er i väggen! Här snackar vi sportbil!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2009/07/16 :  08:35:27  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Zalve slog huvudet på spiken!!!!
Roligare finns nog inte för de pengarna.
Att de sedan är brutalsnygga gör ju inte saken sämmre:)

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2009/07/16 :  09:00:06  Show Profile Send Larsho a Private Message
Kan detta vara ngt det är i alla fall en bil med drag

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/07/16 :  09:06:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipsen! Riskokare? Tja, de gör bra bilar, men någon själ har de knappast enligt min mening. Det har iofs inte tyska bilar heller...

Caterham har jag kollat. De blir dock lite för dyra om man inte bygger själv. De billigaste jag sett har legat runt 170k spänn, men det är i Sverige. Prisbilden utomlands kanske är lägre?
Elise MkI har en 120hk motor och väger 700kg. 0-100 på ca 5,6 sekunder... Det räcker gott och väl! En sekund snabbare än Corvetten. Tyvärr är väl motorn i Elise MkI den svaga länken. Gammal Rover-spis där topplockspackningarna har en tendens att ge upp...

Porsche 911 targa får man ett riktigt ruttet exemplar för 100k spänn. Dessutom mitten på 70-talet, men det har ju också sin charm... 928 är för stor och tung, dessutom ingen riktig targa eller cab. 944 cab skulle kanske kunna funka?

Honda S2000 har jag läst mycket gott om och den verkar onekligen som en bra bil. Får sättas upp på provkörningslistan. Päronens granne har en och är man snäll kanske man kan få prova den...

Jakten fortsätter!

Tror dock det kan bli rätt svårt att få Corvetten såld i dagsläget... Får väl helt enkelt köra lockpris och hoppas att det blir budgivning...

Edit: Lotus 7 replicor i Tyskland går att hitta från 4000 euro, men då är det riktiga hemmabyggen och risken att den inte går genom Bilprovningens nålsöga känns för stort för att chansa... Å andra sidan, har de blivit TÜV-godkända så borde de gå genom Bilprovningen, eftersom TÜV är ännu hårdare... Man ska nog passa sig för Bilar med Engelska papper eftersom engelsmännen verkar kunna släppa ut vad som helst på vägarna.

Nej, ska man importera en bil så bör det vara en som är EU-typad och har alla papper i ordning, annars tror jag man kan stå med väldigt lång näsa när man väl kommer hemt ill Sverige.

Listan so far:

Porsche 911 Targa (om man kan hitta nåt annat än mögelskadade lik för de pengar jag har)

Porsche 944 Cab (urtråkig bil enligt mig, men har aldrig kört en)

Lotus Elise MkI (verkar galet rolig och mycket billig att äga. Gäller bara att hitta ett ex som inte har strul med topplockspackningar har dräller vatten)

Honda S2000 (finns exemplar i Tyskland för mina pengar, men frågan är hur bra skick de är i? Man får ingen ny bil för mina pengar, men man vill ju inte handla ett lik. Priserna i Sverige verkar vara löjligt höga jämfört med Tyskland?)

Dessa går bort direkt:

Audi TT - en Golf i pajaskostym, dessutom urtråkig att köra
Mazda Miata - been there, done that
Toyota MR-2 - vid närmare eftertanke en rätt löjlig bil
Porsche 928 - för stor och klumpig, dessutom ingen cab/targa. Galet dyr i drift dessutom
Importerad Lotus 7 - risk för mycken besvär med svensk byråkrati...
BMW av alla sorter - inget för mig, finner inget som helst habegär för deras bilar
Merca - samma som ovan

Edited by - OcA on 2009/07/16 09:33:24
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/07/16 :  09:47:39  Show Profile Send drkim a Private Message
Du behöver en Alfa Romeo Spider, eller en Fiat Barchetta Cab

http://www.blocket.se/jamtland/Alfa_Romeo_Spider_Cab_22591232.htm?ca=3&w=1
http://www.blocket.se/ostergotland/Alfa_Romeo_Spider_2_0_21800485.htm?ca=18&w=3
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/206935/alfa_romeo_spider.html
http://www.teknikensvarld.se/test_prov/alfa_romeo_1/spider/index.xml

Eller:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Barchetta_Cab___Italiensk_sommarbil_22330896.htm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=136731&action=new

Blir helt enkelt inte bättre än så för dessa slantar

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/07/16 :  09:55:38  Show Profile Send OcA a Private Message
drkim -> Säkert bra bilar, men de driver på fel hjul... Har kört kompisens Alfa GTV 3,0 och den understyr som ett as när man pressar den - inte alls kul...

Bakhjulsdfrift är ett grundkrav jag har om/när jag ska byta.

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/07/16 :  10:05:17  Show Profile Send brewitz a Private Message
quote:
Lotus Elise MkI (verkar galet rolig och mycket billig att äga.

??

Min granne körde en Lotus Elise Mk1 till sommaren 2007. Det var alltid något fel på den. Dörrar som inte gick att stänga, elsystemet krångade mest hela tiden, vatten som kom in både uppifrån och nerifrån mm mm. Hon vart sä jäkla less på den att hon skänkte bort den till slut. Måndagsexemplar eller inte, man ska vara riktigt händig om man äger den bilen (alternativt kunna slänga mycket pengar efter den). Kul att köra var den dock.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/07/16 :  10:30:43  Show Profile Send Lech a Private Message
Oki då, Merca var inte inom ha begäret.

En riktigt rolig bil (om än svår att få tag i, men det går ) JÖSSE Car

Bengt Lidmalms "roadster" är jävligt kul.

// Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/07/16 :  11:14:30  Show Profile Send OcA a Private Message
brewitz -> Låter inte så kul... Det lilla jag läst verkar inte vara så farligt?

Billig i drift syftade väl mer på de fasta kostnaderna såsom bensin, service, försäkring, skatt osv osv... Men visst, engelska bilar är ju inte kända för sin jämna kvalitet direkt. Gäller nog att man kollar flera exemplar och väljer en som man tror är felfri.

Annars kanske Opel Speedster kan vara ett alternativ? Är ju i grunden en Elise, fast med lite Opel-pryttlar i. Kanske samma visa med kvaliteten där?

Jösse-car? Är inte det en Volvo 960 med glasfiberkostym?

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/07/16 :  12:02:00  Show Profile Send Lech a Private Message
Njae ..Vissa delar Ja även 3 liters motorn.

Men djävlar vad rolig på väg.
quote:
Jösse-car? Är inte det en Volvo 960 med glasfiberkostym?

Nästan i klass med egget som ska köpa SAAB

//lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/16 :  12:05:56  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det bästa du kan göra är att behålla Vetten, du kommer att sakna den (V8?), eller så köp en nyare modell, den modellen du har är inte den mest konfortabla, efterföljaren blev bättre.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/07/16 :  12:19:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, en C5'a hade ju inte varit fel... Den är betydligt bättre att köra och åka i (f.d svärfar hade en). Men då vill jag nog ha manuell spak i bilen.

V8 är alltid V8, ljudet är helt makalöst! Hade väghållningen varit lika angenäm som ljudet så hade jag aldrig tvekat att behålla den...

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/07/16 :  12:27:51  Show Profile Send Lech a Private Message
C7 är då en bättre bil som inte är ihopskruvad av Chevreolets överkotts material. Men då stiger priset.

Tidigare Corvetter är som att vilja men inte kunna tycker jag.

Rakt framåt går de bra att köra men sen....

OBS min egna erfarnhet så det finns säkert andra erfarenheter.Har diskat av några stycken.

//Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000