Author |
Topic |
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 12:36:53
|
Lech -> Håller med dig i det du skriver. Corvetten jag har är en fröjd att köra på större landsvägar och motorväg. Blir det mindre landsvägar med mycket krokigt och lite sämre beläggning, ja då blir det svettigt värre om pannan. Det går att köra fortare med min mors Skoda Fabia på de små vägarna än med Corvetten. Dessutom med större behållning i Skodan...
Nej, ingen bil för att smiska kurviga småvägar med och det är egentligen en sådan bil jag är ute efter. Vill jag åka långt, packa mycket osv så tar jag Saaben.
Bilen jag vill ha ska vara körmaskin, lite MC på fyra hjul kan man väl säga... Buller, inget bagage, opraktisk osv är argument som inte är intressanta att reflektera över. Det ska vara ett glädjepiller - en go-cart för gatan.
Dagsturer på kurviga småvägar när solen skiner, det är vad jag vill kunna göra med bilen. Att den inte gör bort sig på en "track day" är också en skojig bonus.
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 12:39:39
|
Nämnda S2000 borde ju inte vara så dum ur det perspektivet om man nu står ut med att den är japansk. Varvar till 9000 eller vad det är också... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 12:53:46
|
Jepp, S2000 är en riktig pärla! Problemet är bara att hitta ett bra exemplar för de pengarna jag har att leka med.
Hondan har ju viss vardagspotential också jämfört med exempelvis Speedster, Elise och Miata...
Bästa vore ju om man kunde prova alla dessa alternativ för att utvärdera. Helst samtidigt under en hel dag, men det lär väl aldrig gå att ordna tyvärr. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 13:17:27
|
quote: Hållbar. Kvalitet är viktigt, vill inte ligga på garagegolvet hela vintern bara för att kunna köra 200 mil på sommaren.
quote: Oki - då finns ju alltid den äldre Alfa Spidern
Hmm... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 13:19:26
|
Nu ska vi inte vara såna - allt hänger på ägaren...
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 13:21:31
|
Kan man stå ut med att ratten sitter på fel sida verkar priserna i England på lite sportigare bilar vara mycket vettiga! Är väl lite pill med att eventuellt byta ut hastighetsmätare osv...
www.autotrader.co.uk verkar vara en bra sida, ungefär som vår Bytbil fast med privatannonser också.
Ska väl inte vara knepigare att importera från UK än från nåt annat EU-land? |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 13:34:12
|
Du har inte dåliga krav och min erfanhet säger mig att den enda bil jag har Stoooor erfarnhet av med dina krava är C70 Coupe med T5+ och stora "fötter". Den är en Co Cart.Tom Walkingshow ( TWR ) tunade den så bra det gick. Det gick bra. Ingen Cab men ändå.
//lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 13:45:27
|
Nja, stora krav?
Extremt rolig bil att köra som inte är svindyr att köpa och äga och helst inte är japansk? Är väl inte så höga krav?
Volvo? Sportbil? Det var som fasen... |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 13:55:48
|
he he Jag bytte efter allt Corvette trams till en C70 Coupe ( 13000 mil körde jag med den. ) Nästa leksaksbil fick bli en MB 500SL som nu gått 4000 mil. ) Skillnaden är enorm i handling, Mercan är en Cruiser med omkörningsmöjligheter ( V8, 327 Hk ) så dom är som Natt å Dag. Vi prioterar olika i olika livsituationer.
//Lech
|
Edited by - Lech on 2009/07/16 14:07:25 |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 22:20:18
|
Boxster. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Wolverine
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2009/07/17 : 01:22:01
|
quote: Bilen jag vill ha ska vara körmaskin, lite MC på fyra hjul kan man väl säga... Buller, inget bagage, opraktisk osv är argument som inte är intressanta att reflektera över. Det ska vara ett glädjepiller - en go-cart för gatan.
Hmm. Dina ord fick mina tankar åt ett tämligen oortodoxt håll: http://spyder.brp.com/en-US/See/Can-Am/Showroom/Index Visserligen bara tre hjul då, men... Sjukt snabb. Du hänger inte med några sporthojar, men åker ifrån allt på fyra hjul utom de mest extrema supersportbilarna. Det räcker med B-körkort. Ingen V8, men väl en V-twin. Det låter gött, det med. =) Väghållningen begränsas egentligen mest av hur pass du lyckas hålla dig kvar på den, har man nån gång fuskat lite med mc så känns det otroligt skumt att inte få lägga ner i kurvorna. Man får vara sin egen burkslav... Men välter gör den inte (antispinn/antisladd).
Nypris ligger en bit över ditt spann, men det borde snart exemplar på begagnatmarknaden.
|
Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/07/17 : 07:21:44
|
Spyder är inte lite coola
Snöskoter med hjul |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2009/07/17 : 08:03:39
|
Personligen skulle jag valt en Opel Speedster, kanske kan hittas för bra pris i Tyskland.
|
Edited by - Guru on 2009/07/17 08:12:42 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/07/17 : 15:56:37
|
Boxter. nänä Skrammelåda från Valmet Finland. //Lech |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/07/17 : 16:30:32
|
Skrammel? Alla byggdes inte i Finland, men det spelar ingen roll om bilen är Tysk- eller Finlandsbyggd då det inte är någon kvalitetsskillnad mellan dem. Det är en av de mest välbyggda bilar som finns, upplevd byggkvalitet är en ocean bättre än vilken Volvo som helst. Men naturligtvis låter det mer i en Boxster än en SL (eller C70) då den ena är till för att köras och den andra för att åkas ...
För övrigt är det just Porsche som utvecklade den berömda femman som satt i din T5 |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/07/18 : 09:29:19
|
Olle Englund hette projektledaren för M/N projektet när det begavs sig i slutet 80-talet. Nått djävla trollhättebolag värvade honom sen quote: För övrigt är det just Porsche som utvecklade den berömda femman som satt i din T5
Surt sa räven men så blev det.
//Lech |
Edited by - Lech on 2009/07/18 09:30:57 |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/07/19 : 11:07:58
|
quote: C7 är då en bättre bil som inte är ihopskruvad av Chevreolets överkotts material. Men då stiger priset.
Tidigare Corvetter är som att vilja men inte kunna tycker jag.
Rakt framåt går de bra att köra men sen....
OBS min egna erfarnhet så det finns säkert andra erfarenheter.Har diskat av några stycken.
//Lech
C7? Pratar du Citroën nu eller? C6 är den senaste och den är ett rejält kliv framåt precis som du säger (om du nu menar C6). C5an är ju iof som natt och dag jämfört med C4an men C6an är ju en fantastisk körmaskin. Blev väldigt överraskad faktiskt, var inga problem att köra den riktigt fort även när det svängde. :) Manuell är ju ett måste och det skall vara fast tak eller targa. Den ser fördjävla eländig ut med cab eller C5ans "fixed roof" som är en fastplastad hardtop. :o |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2009/07/23 : 00:02:45
|
köp en honda crx v-tec tillräkligt roliga..
det smäller till vid 5500 varv..
eller köp en crx turbo |
|
|
Topic |
|