HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver hjälp. :( brum efter beg. slutstegs inköp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/28 :  00:08:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja, då har jag också råkat ut för oväsen i form av jordbrum som är så pass högt att det hörs mycket tydligt ifrån lyssningsplatsen och även på glesare musik så hörs det på normal lyssningsvolym, så filmtittande vill man inte ens fundera på.... Känner mig rejält Har alltså köpt ett beg slutsteg och efter inkoplning av det så är det jordbrum i anlägningen som inte fanns alls där innan. Har råkat ut för sådant här i mindre skala förr och då har det varit trasig kablar eller antenn sladden som spökat. Har nu en sådan där liten dosa på antennsladen som hindra jordproblem och har även testat att dra ur den utan att det hjälpte.
Så jag gick vidare och testade att stänga av källa efter källa och även att dra ut strömsladd för strömsladd i hela anlägningen för att hitta källan till problemet och det var inte muntert...
För allt förutom Av-receivern bidrar till brummetdvs Dacen,Dvd-spelaren,(används även som transport)Videon och även Tvn bidrar.
Det är också lite olika ljud karrktär på brumet ifrån olika källor. När man stänger av Tvn och Dvd-spelaren så slutar de att bidra till brummet, men Dacen och Videon måste man dra ur strömsladden på för att de inte ska skapa bidra till brummet.(Och då är inte antennsladen inkopplad)

Har frågat säljaren om detta och han har inte haft några sådan här problem alls. Sedan så använder jag RCA ingångarna på slutsteget (det finns även XLR)så jag funderade på om det var dem som spökade men säljaren har även använt dem utan några problem så det verkar inte vara problemet.

Det skulle "minst sagt" kännas för hemskt om detta oväsen till brum inte går att få bort när man har lagt ut en massa sparade pengar på ett slutsteg som sedan inte går att använda i anlägningen.
Så frågan är vad ska jag göra
Behöver all hjälp jag kan få kring detta problem, finns det någon lösning

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/06/28 :  00:26:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har du jordade eluttag?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/28 :  00:38:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har du jordade eluttag?

Svar ja! Och jag har även testat att koppla slutsteget och dacen på andra eluttag utan framgång.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/06/28 :  09:05:37  Show Profile Send sopwith a Private Message
Har du testat att ha alla kablar i, maskinerna igång och bara dra ur kabeln mellan CD-Dac och lyssna.
Jag har haft en jädrans massa olika CD genom åren och alltid kopplat koax till AV-reciverns Dac, av någon anledning så blev det jordbrum med en Thule CD jag hade, dock har jag inte haft brum varken före eller efter den försvann, prova.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/06/28 :  09:22:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sådant här kräver att man är metodisk om man skall komma tillrätta med det.
Du skriver:
quote:
För allt förutom Av-receivern bidrar till brummetdvs Dacen,Dvd-spelaren,(används även som transport)Videon och även Tvn bidrar.


Jag får inte ihop det med din titel "brum efter beg. slutstegs inköp". Är den enda skillnaden du gjort att du kopplat in ett slutsteg på pre out? Försvinner brummet om du kopplar tillbaks allt och kör på samma sätt som du hade det innan du kopplade in slutsteget?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/28 :  16:25:09  Show Profile Send FBK a Private Message
sopwith!
Jag har testat det också och det blir ingen skillnad.

Pac!
quote:
Jag får inte ihop det med din titel "brum efter beg. slutstegs inköp". Är den enda skillnaden du gjort att du kopplat in ett slutsteg på pre out?

Ja, enda skillnaden är att jag har kopplat in slutsteget på pre out.
quote:
Försvinner brummet om du kopplar tillbaks allt och kör på samma sätt som du hade det innan du kopplade in slutsteget?

Har nu även testat detta och anlägningen är då knäpp tyst igen utan brum.

Så jag får det till att det är något med slutsteget som spökar

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/28 :  16:56:36  Show Profile Send FBK a Private Message

Så känner jag mig nu, för jag har löst problemet!!
Kommer med förklaring lite senare

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/06/28 :  21:49:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag fick ett samtal i morses från en kille som ville tipsa om att dra en separat chassie jord.

Det skall bli spännande att höra hur du gjorde.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/28 :  23:48:52  Show Profile Send FBK a Private Message

Pac!
2st sådana här adapters som jag hade liggande blev blev lösningen
Som jag skrev tidigare så hade säljaren även använt RCA ingångarna utan problem, men jag funderade ändå kring vad som skulle kunna ske om man använde XLR ingångarna så jag plockade fram adapterna som jag hade och testade och blev ganska paff då det plötsligt var fritt ifrån brum i anlägningen igen...
Så slutsatsen är att bara köra med Av-receivern = fritt ifrån brum
Koppla in slutsteget på RCA ingångarna = BRUM
Koppla in slutsteget på XLR ingångarna = fritt ifrån brum igen

Någon som kan förklara detta?
Nu måste jag sova då det ska jobbas 11 timmar i morgonså god natt så länge.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/29 :  00:12:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En sådan adapter jordar minusstiftet på den balanserade ingången.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/06/29 :  10:06:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Finns det inte sådana adaptrar som lägger signalen mellan hot and cold också?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/29 :  11:41:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, dom med trafo gör ju det, men den vanligaste varianten är att bara jorda cold.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/06/29 :  15:10:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OK, undrar vad det var som hände rent tekniskt som gjorde skillnaden då.

FBK, har du en switch på slutsteget där du väljer balanserat/RCA?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/30 :  09:54:50  Show Profile Send FBK a Private Message
Hmmm, nu undrar jag över flera saker som jag missat att tänka påSå Bernt och Pac, nu får ni gärna hålla en lite lektion? då jag har en del frågor och funderingar.
quote:
En sådan adapter jordar minusstiftet på den balanserade ingången.


1. Har tänkt att skaffa en kabel med XLR i ena ändan och RCA i andra istället för adaptern och det ska väl fungera lika bra då en sådan är lödd på samma sätt, dvs jordat minusstift på den balanserade ingången.

2.Sedan angående detta som ni pratar om, kan ni utveckla detta, hur och varför
"Finns det inte sådana adaptrar som lägger signalen mellan hot and cold också?" , Jo, dom med trafo gör ju det, men den vanligaste varianten är att bara jorda cold.,OK, undrar vad det var som hände rent tekniskt som gjorde skillnaden
då.

3. FBK, har du en switch på slutsteget där du väljer balanserat/RCA?
Svar nej, utan jag har en annan eller rättare sagt två pryttlar som jag aldrig tidigare varit med om.
De är två små mindre plast bitar med 3 strift i varje där de övre stiften har ett moststånd fastlött mellan sig och dessa ska man trycka in i XLR ingångarna när man använder RCA ingångarna.
Har ni någon förklaring, vad görs med dessavarför inte bara en switch? Trycker man inte in dessa små kontakter innan man har kopplat in RCA ingångarna och sätter på slutsteget så får man ett kraftigt brummande ljud ur högtalarna, jag har testat...

4. Om vi nu tänker på framtiden så har jag funderingar på att skaffa ett vanligt 2-kanalsförsteg med balanserade utgångar då slutsteget ska låta bäst kopplad med balanserad drift. Finns det då risk att jag får tillbaka samma jord/brum problem som nu är borta pga. jordat minusstift på den balanserade ingången
5.Sedan efter allt detta med brummet och letandet efter källan till det så får jag det till att slutsteget är boven i dramat. Och det är första gången som jag har sådan här pass stora problem med brum som det var på RCA ingångarna och då undrar man om något kan vara fel på slutsteget eller om det är så att det finns slutsteg/konstruktioner som kan vara så här eller annat som påverkar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/01 :  09:27:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
1. Ja det funkar.
2. En trafo kan kopplas så att man får XLR hot och cold på varsin sida av primärlindningen, sen går sekundären RCA jord och signal. Jordslingor bryts effektivt med en sådan sak, men ska den vara bra så blir det dyyyrt.
3. Kortsluter jord och cold via motståndet.
4. Nej. Det ska gå bra.
5. Vet inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/07/05 :  11:31:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack för svaren Bernt!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000