HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DACfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2009/06/17 :  20:15:03  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Läste mkt positivt om cambridge dacmagic. För några veckor sedan lånade jag hem en från hifiklubben. Hade sedan tidigare ingen erfarenhet av externa dacar (kör från sb3 inbyggda).

Körde igång några skivor och visst var det skillnad. Klarare och mer djup i bilden. Mer distinkt.

Dock började jag efter runt en kvart uppleva huvudvärk/trötthet av ljudet. Trots att ljudet blev bättre så blev det alltså mindre njutbart att lyssna på. Tänkte att kanske var sviterna av en hård dag på jobbet eller nåt sånt... Provade igen dagen efter, samma sak. Blev trött av ljudet...

Så till frågan för er som provat flera dacar (gärna dacmagic) som jag funderat över. Är det själva grejen med dacar överlag att ljudet blir mer "kliniskt", dvs är det stor risk att jag upplever ungefär liknande med annan dac?



shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/06/17 :  21:39:29  Show Profile Send shifts a Private Message
Lyssnar du på musik via dator/cd/dvd så finns där alltid en DAC med i
bilden. Det skulle inte fungera annars.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/06/17 :  22:07:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Precis, ex. en CD-spelare är ju inget annat än en transport och en DAC i samma låda.

Så det problem du upplever är i alla fall inget "generellt" problem med externa DACar; snarare i så fall den modell du lyssnar på.

Go to Top of Page

negascout
Starting Member

17 Posts

Posted - 2009/06/17 :  22:23:10  Show Profile Send negascout a Private Message
Nya Dacmagic är en bra dac (har en själv). I takt med att din anläggning blir bättre blir också problemen med dagens digitala media tydligare! Försök få tag på lite högkvalitativa äldre inspelningar o skivor alternativt skivor som INTE är LW:ade (loudness wars). T.ex. Mastodons nya, Crack the skye funkar bra även med en bra dac, trots att det är en ny skiva!!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/18 :  09:02:20  Show Profile Send Vox a Private Message
Som alltid är det en fråga om matchning av alla ingående delar. Det kan vara så att den dac du testat inte passar ihop med din övriga utrustning, men att den i ett annat system spelar alldeles fantastiskt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/06/18 :  12:27:08  Show Profile Send 24U a Private Message
Själv hållit på med att få bättre ljud genom DAC/dator, DAC/DVD som drive, etc "hifi-lösningar" och konstaterat precis som Du, bluetrain, att jag fick börja spela skivor som anläggningen "tålde" och inte den musik jag gillade hur kass den än var gjord. Har därför "backat" till en äldre CD med klassisk uppsättning 20-bitars DAC, specialgjord för CD utan upsampling och diverse knep. Idag ligger åter min skivsamling öppen, utom de allra värsta med brutal kompression och digitaldist (som är mycket värre än gamla mastertape-kompressionen och fortfarande används av vissa hårdrockare för "rätt" ljud). Det sades häruppe att ju bättre DAC och övrig anläggning desto mer avslöjas. Rätt i de fall nya grejor drar åt analyshållet. Väljer man uppgradera men stanna i varm ljudbild behöver man inte slakta sin musik. Men, det är svårt idag för det finns en generell trend åt det ljusa, analytiska. Jag personligen står inte ut med denna ljudbild, huvudvärken, oro och till slut avstängning istället för njutning blir följden. Mitt råd, skit i vad andra säger är bra. Läs inte tidningarnas lyssningsintryck utan läs bara vad som finns. Åk runt, lyssna och låna hem till Din egen anläggning. Du själv är den enda viktiga dommaren och hur icke-hifi det än blir, börjar Din fot stampa som en skogskanin från Disney med samma namn, oberoende vilken skiva, kan det bara inte bli fel... ;-).

Har ett tips på DAC som inte nämns alls i de finare salongerna, men som jag och flera av mina kontakter funnit är riktigt rolig; lite mörkare, varm och mustig med rätt pondus i intrument och röst, som inte får Leonard Cohen att låta som kastratsångare; Zalhou D3. (stavning?).

Återigen; för säkerhets skull. Detta är ingen sanning annat än min för vad det är värt...

Lycka till...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/18 :  13:40:42  Show Profile Send Sundström a Private Message
Bluetrain och 24U: Vad har ni för högtalare? Drar de åt det ljusa hållet? Låg eller hög dynamik?

Jag har just installerat horndiskant med hög dynamik (1200hz till 12-15khz gissar jag på). Den tar fram konturerna bättre. Jag tycker det här är jätteintressant. Ni andra som vill ha perfekt ljud ska nog inte fortsätta läsa. Jag blev tvungen att lägga in motstånd för att anpassa känsligheten mot mellan registret. Och cymbalerna ringde ut lite för fort så jag la till en diskant med ganska låg känslighet (5-6khz till 20khz). Helt okey! Jag har bara haft tre lyssningsstunder än så länge, men alla skivor verkar låta bra (de flesta mycket bättre än innan, vissa skivor som lät superbra (antagligen inte hifi-bra) förut kan ha glidit ner ett snäpp från superbra). Mycket mer musikaliskt samtidigt som jag hör fler detaljer. Nackdelen är att det är lite mindre glittrig ljudbild, lite mindre "öppet" ljud.

Möjligen känns mitt ljud också öronvänligare p.g.a. det sistnämnda, mindre glittrig ljudbild, lite mindre "öppet" ljud.

Edited by - Sundström on 2009/06/18 13:42:20
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2009/06/18 :  18:58:36  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Lyssnade på flertalet skivor (alla flacade från sb), med bra inspelningar skall kanske tilläggas. Som sagt ljudet bättre men med ett sämre resultat. Är det så dacar fungerar överlag, att ljudbilden blir "ljusare"? Är det definition för hifi, att ljusare bild är mer "hifi"? tack för tipset 24u! Värt att kolla upp :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/06/19 :  13:15:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Renare ljud brukar upplevas som "ljusare".
Det handlar nog om att dina komponenter inte passar ihop till 100%. Det kan vara ett problem när man börjar uppgradera.
Sedan kanske just Cambridge-dacen låter lite vasst, men jag vet inte. Jag har ingen erfarenhet av den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/06/19 :  13:40:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Renare ljud brukar upplevas som "ljusare".
Nja, det finns faktiskt ingen sådan koppling, det är snarare tvärtom då tex lägre distorsionsnivåer och högre upplösning i regel medför en homogenare mera sammanhållen återgivning, undantaget skulle väl i så fall vara att du i samband med apparatbyte påverkat frekvensgången, det har ju dock ingen koppling till som du uttrycker det "renare" ljud. Glad midsommar på er!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/06/20 :  01:35:25  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Zhaolu D3 alltså.. (den stavningen gav lite fler träffar på google) Den verkar intressant. Länge sen man köpte en ny dac ju.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/06/20 :  10:02:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du har säkert rätt Goldfinger, jag ångrade mig redan när jag skrev det.
Men det är min subjektiva erfarenhet när jag tweakat med vibrationsdämpning och nu senast, skärmning av kontakter med skyddshylsor.
Glöm mitt inlägg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/06/20 :  18:43:30  Show Profile Send 24U a Private Message
Sundström
Jag kör med JBL Ti 250. Kanon i alla stycken utom lite kinkig i titan-domen. Den kan bli lite ringig och hård och med dagens, som jag tycker, överljusa hifi, blir det lätt för mycket.
Och, detta kommer säkert att motsägas av bl a Goldfinger, då det inte alls finns någon vetenskap bakom... *ler*... jag tycker ju finare hifi, desto ljusare blir det och desto glesare musik passar det att spela. Vi är många som debatterar detta bland mina kontakter och det kan gå höga vågor ibland och tar man det bara på rätt sätt blir det riktit skoj. Synd att en del blir lite på för vi får plats allihop i hobbyn... *skrattar*
Jag har en bekant som får betraktas som ett frekvensmässigt rättesnöre. När han säger att ett register ligger x dB för lågt/högt har han iregel helt rätt vid mätningar. Jag och han hade en intressant dialog en dag där jag frågade honom hur han skaffat sig sin "likare", för de referensramar jag har, stämmer inte med hur han tunar en anläggning. Han sade då; "du får skilja på hifi och live..." "Live är alltid basen hissad 10-15 db", Och det var där allt blev klart för mig åyminstone; jag är inte längre hifi-intresserad per definition. Jag eftersträvar live. Och eftersom jag är i huvudsak hårdrockare, spelar jag idag på en ganska varm anläggning med stora JBL och rejäl knuff i slutsteget, ty musik skall inte bara höras utan också förnimmas med flertalet sinnen. Knuffen från galningen Ulrich baskagge i Metallica måste starta en puls i mellangärdet och ett lätt darr i kulorna som leds från golvet upp o soffans sits. Jag har säkert massvis med hål och fel i mitt resonemng, men det skiter jag i. Jag har slutat med hifi och börjat spela musiken som jag gillar i min anläggning, på mitt sätt. Och därunder korkeken är jag mycket lycklig. Slå Er gärna ner en stund, det rockar fett!!! *gött mos*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/20 :  19:25:38  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det här med uppsampling? Hur funkar det egentligen? (säkert en lång svårbegriplig algoritm)

Men om man antar att det funkar så här. För enkelhetens skull 3bitars-exempel. Värdena 0,1,2,3,4,5,6,7 samplas upp till 4bitar med denna enkelhet: 0,3,6,9,11,13,14,15. Det ger en komprimering och ett ljusare ljud (om jag tänker rätt). Bastonerna som har amplituder ända upp i det komprimerade området får en förvrängning (en sinusform blir plattare upptill (=deltoner läggs till). Kan det ge huvudvärk? Jag har ingen grund i mina funderingar, men komprimering är ju så inne nuförtiden.

24u: Håller med! Fast jag spelar inte så högt.

Edited by - Sundström on 2009/06/20 19:26:34
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2009/06/24 :  09:10:11  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Sundström: Att man uppsamplar har inget med någon tillplattning eller annat att göra, hade det förstört signalen skulle uppsampling aldrig använts. Det ger heller inte någon bättre signal i sig, man kan inte återskapa det som redan förlorats. Fördelen kommer på analogsidan med enklare filter som har högre brytfrekvens och andra fördelar på ex. vis filtrering på matning m.m.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/24 :  10:09:12  Show Profile Send Sundström a Private Message
Dr.Nope: Det är nog bara en nyansskillnad i frekvensgången mellan olika dacar (kanske mest beroende på analogdelen). Kanske lite olika transientegenskaper också. Intressant att det i det här fallet ger huvudvärk.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/06/24 :  11:14:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Högst troligt skiljer det en del distorsionsmässigt också. Frekvensgången är det nog sällan några större problem med på dacar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2009/06/24 :  11:26:11  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Med filter menade jag inte sådana som trixar med ljudet utan skär bort högfrekvent skräp över 20kHz. 44.1kHz samplingsfrekvens innebär att du har ditt ljud upp till 20kHz, men även en kopia som börjar vid 24kHz (44.1kHz-20KHz), den behöver du filtrerar bort vilket innebär ett väldigt snävt filter av hög ordning, dyrt och knepigt plus att fasgången kan bli lite knäpp om det nu spelar roll, inte så hemma på audio-elektonik och problematiken man har där. Kör du med översampling skickar du upp din spegelbild till kanske 441-20kHz, mycket enklare att filtrerar ut dina 20kHz då, och inga problem att hålla konstant fas, snälla enkla billiga filter. personligen tror jag det är svårt att höra skillnad på ett filter som börjar filtrera lite mjukt redan runt 10kHz, inte mycket medvetet ljud över 10kHz ändå, och ett som inte börjar förrän 20kHz. Men det kan nog påverka hur jobbig diskanten upplevs.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/06/24 :  15:22:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Dock började jag efter runt en kvart uppleva huvudvärk/trötthet av ljudet.
'
Hadde en dacmagic en vecka i våras,och jag uppmärksammade oxå detta med huvudvärken.Det var något med diskanten,precis som om det spelades en oktav högre än det skulle va.Kanske blir bättre med lite tillspelning,jag kom ej så långt,sålde den.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2009/06/24 :  19:26:43  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Ryssen: har du upplevt detta med andra dacar eller var det specifikt för dacmagicen?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/06/24 :  19:29:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nja,har en Benchmark DAC 1 nu och den är inte så.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/06/24 :  19:53:11  Show Profile Send Njord a Private Message
Kanske en NOS Dac tillsammans med en USB Link är en skonsammare lösning?

Jag hittade en recension av en för mig okänd DAC. Havana, parad med Bel Canto USB Link.

http://www.positive-feedback.com/Issue41/mhdt.htm
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/06/24 :  20:19:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bluetrain:
Det här problemet är det som gav digitaltekniken ett vanrykte på 80-talet.
Jag tror problemet ligger i Dacmagic. Det är absolut inte ett generellt problem idag. Digitaltekniken har blivit så mycket bättre.
De dacar jag har ägt de senaste 10 åren har absolut inte haft detta problem.
Squeezeboxen har en ganska bra digitalutgång så jag tror inte det är där problemet är. Dacmagic håller kanske helt enkelt inte tillräcklig hög kvalitet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/06/25 :  12:51:59  Show Profile Send shifts a Private Message
Intressant detta med lite negativa ord om DacMagic. Hittills har den
mest hyllats reservationslöst. Riktigt så bra är ju sällan saker.

Det låter som den förändrar signalen på det som skrivits här. Skulle
vara intressant att koppla in en hemma ändå faktiskt.
Go to Top of Page

negascout
Starting Member

17 Posts

Posted - 2009/06/25 :  16:22:30  Show Profile Send negascout a Private Message
Man får nog räkna med 40-50h's inspelning av DM innan man kan göra en bedömning. Det krävde min.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2009/07/01 :  12:05:02  Show Profile Send crion a Private Message
Har du prövat att stänga av allt vad upsampling heter på DACMagic:en? Ofta är det dålig upsampling som lägger krokben för DAC:en. Pröva utan så bör du inte få lyssningströttheten då det är naturelle :)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000