HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra är den digitala ljudutgången på en mac?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/03 :  16:21:03  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Ja hur bra är den. Någon som jämfört med en Squeezebox? Någon som kör digitalt ut från en macbook till en separat Dac?

Erfarenheter?

Mvh Jon

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/09/03 :  16:36:01  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei, jeg kjører digitalt ut fra iMac til dac over firewire. Brukte Toslink tidligere, som vel er den eneste muligheten (bortsett fra USB til de dacer som har den muligheten. Firewire var klart overlegen.
I siste TAS er det en artikkel om USB -utgang og de lydmessige virkningene. Anbefaler deg å lese den.

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/09/03 :  17:52:44  Show Profile Send lindvall a Private Message
Har många DACar firewireingång?
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/09/03 :  20:29:41  Show Profile Send tkr a Private Message
@Lindvall:
I proffsegmentet er det ganske mange dacer med firewireinngang.

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/03 :  20:38:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast i proffsegmentet så rör det sig väl oftast om externa "ljudkort"; dvs. firewire änvänds inte för att föra över strömmad "ljuddata".
Jag kan inte komma på någon extern DAC som använder Firewire som för "ren" ljuddata; jag är inte ens säker på att det går med Firewire (USB tillåter sådan kommunikation där ljuddata klockas via USB; även om bättre USB DACar brukar klocka om data internt; ex. Benchmarks DAC1).

Inom studiovärlden använda väl "normalt" vare sig USB eller Firewire till DACar eftersom det inte alls är självklart att signalen kommer från en dator; snarare AES-EBU eller ADAT (även om många DACar också har TOSLINK ingång).
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/09/03 :  20:54:59  Show Profile Send tkr a Private Message
Vel, jeg kan bare gjenta:
Jeg bruker firewire for å strømme lyddata fra iMac til en Apogee Rosetta 200.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/03 :  21:29:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vet ett par som kör med USB dac o dom är ytterst nöjda!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/03 :  21:45:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, men det var det jag menade. Apogee Rosetta är ingen ren DAC utan ett externt "ljudkort" (rättare sagt ljudinterface).
Skillnaden är att en ren DAC förlitar sig på en konstant (och -om den inte klockar om- jitterfri) ström av ljuddata från datorn medan ett ljudinterface skickar musiken som "data" med allt vad det innebär vad gäller möjloghet till omsändning av data etc; så för din
Apogee så spelar egentligen inte kvalitén på överföringen från datorn någon som helst roll (den enda som händer är att latency går upp om datorn inte skickar data snabbt nog) eftersom musiken mellanlagras och D/A omvandlaren klockas från interfacets interna klocka (dessutom så går det säkert att klocka externt om man nu vill det).





Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/09/03 :  22:29:10  Show Profile Send tkr a Private Message
@f95toli:
Jeg er ikke sikker på hva du mener her:
Mener du at Apogee Rosetta kan gjøre så mye med signalet at overføringen ikke spiller noen rolle?
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/03 :  23:07:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ja precis , nu har jag visserligen inte 100% koll på specarna; men det vore det normala för ett interface av den typen. I de flesta studiosammanhang är det ju interfacet -inte datorn- som är "hjärnan" och klockar alla annan utrustning.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/09/04 :  00:06:06  Show Profile Send Andrén a Private Message
Den inbyggda optiska är testad samt med usb till en Dacmagic, och jag kunde inte höra skillnad mellan dessa. Det lät bra helt enkelt =) Men USB är rätt smidigt så jag körde mest på det. Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/04 :  08:37:43  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Är det sant att Macbooken är helt tyst om den inte belastas för mycket?

Att spela musik borde inte vara så processorkrävande menar jag. Är den helt tyst eller?....
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/09/04 :  08:58:42  Show Profile Send Kilgore a Private Message
En Macbook är väldigt tyst :)
Så ja du kan använda den som musikspelare.
Den låter inte ens mycket när den rippar CD-skivor :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/04 :  11:17:46  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Nu är jag sugen på min första Mac. De är så dyra bara. macbook pro verkar snäppet bättre, undrar om den är tystare eller har bättre digitalutgång? kanske räcker med en "vanlig" vit macbook...?
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/09/04 :  11:57:09  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Jag har inte provat vit, så den vet jag inte hur tyst den är.
Aluminiumramen hjälper ju till att fördela värmen så att fläktarna inte behöver starta, så p åså sätt så kan de vita i plast bli mer högljudda då fläkten måste kyla mer

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/09/04 :  12:57:59  Show Profile Send bmxx a Private Message
kör själv med macbook pro till benchmark dac via usb och det funkar förträffligt.
nu är det så att ena fläkten är paj men så länge fläktarna inte går över 4000 rpm så låter den ingenting alls.
lysnar på musik just nu, surfar lite samt 6 program igång och fläkten ligger på 1000 rpm.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/09/04 :  12:58:51  Show Profile Send shifts a Private Message
De vita är tysta, åtminstone som nya. Min börjar låta en del nu, men
det är för att chassiet råkat bli snett och att därför har den
nuvarande fläkten bytt läge lite. Ska precis ta och beställa en ny och
montera i. Men korta svaret var iaf: Ja, de är mycket tysta.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/04 :  13:32:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Trevligt. Jag har hört att det går att med tryckluft på burk blåsa rent datorer så att de blir tysta "igen"...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000