Author |
Topic |
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2009/07/02 : 12:08:39
|
Det måste nog påpekas att uppsamplingen är en förutsättning för denna DAC och inte något som kan stängas av. Tekniken bygger på asynkron uppsampling med Adapted Time Filtering (ATF). Detta koncept återfinns i lite olika former på många senare DAC och CD-spelare. Till exempel Harman Kardon HD990 eller Wavelength Audio Cosecant. Se test av den senare i Stereophile. Även Musical Fidelity X-DAC och Benchmark använder asynkron uppsampling. Lyssningströtthet är inget vanligt klagomål. Min DacMagic har hittills inte gett upphov till någon strörre lyssningströtthet än de spelare jag testat den på gjorde från början,snarare om något ett behagligare ljud. Min Marantz SA7001 lät faktiskt så bra genom DacMagicen att jag föredrog 16-bitsåtergivningen genom den från SACD-skivorna. (SACD går inte att få ut via SPDIF) Bäst ljud hittills har den gett med en mkt gammal Denon 2560 via SPDIF (koaxial). Det är intressant att det går lätt att höra skillnader mellan oliga drivverk. Mina försök från Macar via USB eller optisk kabel har inte varit lika lyckade. Tydligen ligger datorns strömförsörjning bakom en del problem med jitter som kan uppstå i samband med USB-bussen. Jittret från bussen kan hamna utanför det fönster inom vilket tekniken klarar av att undertrycka jittret. Cambridge har skickat mätningar till Stereophile som visar att.störningsspektrum förbättras dramatiskt om en laptop används med batteri itället för nätdrift En liten detalj om man använder USB är att kabeln kan göra stor skillnad. Försök med en så kort kabel som möjligt Jag tycker fortfarande att min gamla Pioneer PD-S707 som jag använder som drivverk med en AK4395 med DEXA-klocka och DEXA strömförsörjningar med Lundahl-transformatorer direkt efter Dacen är mest vilsam att lyssna på. Cambridgen skulle gå att förse med en vettig klocka och riktiga strömförsörjningar i stället för de lågpriskomponenter som sitter där nu. Då skulle den kunna visa sin riktiga kapacitet. Örjan |
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2009/07/08 : 21:28:12
|
Det var synd att den inte klarar att switcha av/på sin upsampling rutin. Jag skulle inte alls bli förvånad om den presterar mer korrekt och utan artefakter och mer vilsam för öronen med den avstängd.. Ofta är basen det som oftast får stryka på foten först med medioker upsampling medan mellanregister och diskant kan bli mer betonat eller "clean".
Bladelius Embla är en annan enhet som IMHO presterar bättre med upsampling avstängd.. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/07/08 : 21:40:09
|
crion: Vet du hur basen för stryka på foten? Uppsampling borde ju bara ha med diskanten att göra. |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2009/07/08 : 21:52:25
|
Upsampling påverkar hela registret vare sig man vill eller inte. Varför just basen blir uppenbart negativt påverkad av medioker upsampling vet jag inte. Jag har bara observerat det på ett antal enheter genom åren.. Balansen mellan bas, mellanregister och diskant blir påverkad.
För de som lyssnar genom datorn och använder Foobar2000 uppspelaren kan de testa en medioker upsampling, den kallas för SRC (Secret Rabbit Code) plugin och där kan basfenomenet observeras. Den har även en "exciting" diskant som kan göra en lyssningstrött i längden.
|
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2009/07/09 : 10:21:33
|
Det borde väl vara en enkel match att mäta om lägre frekvenser får ökad distorsion med uppsampling? Jag vet inte, men jag inbillar mig att det inte går att hitta några sådana artefakter av uppsamplingen. |
|
|
negascout
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2009/07/09 : 15:45:42
|
Örjan: Lundahltranformatorer är inte dumt alls i samband med DAC:ar, dom ger en naturlig LPF som sägs ha en värmande effekt på ljudbilden. Jag har såna som ingångssteg till slutstegen.
Är det omsamplingen eller uppsamplingen som ni diskuterar? omsampling eller asynkron omsampling är en anti-jitter åtgärd man tilllämpar för att minimera frekvensmodulerat brus inducerat av data/klocköverförningen eller kass klocka vid källan.
Uppsampling gör man för att slippa komplicerade filter som ger stygga fasvridningar.
Båda teknikerna används för att förbättra ljudet alt. förenkla kontruktionsarbete, jag vet faktiskt inte om dom medför någon dokumenterad förvrängning eller förändring av ljudet till det sämre. Det kanske det finns nån annan som har kunskaper om?
|
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2009/07/09 : 20:49:31
|
Ja framförallt kan du ju pröva att stänga av den och se om du märker någon skillnad. Bara för att det finns Dynamic Contrast, Super Boost, etc så behöver det ju inte betyda att de alltid är av godo för slutresultatet... |
|
|
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2009/07/10 : 00:33:22
|
I Cambridge egen beskrivning av DacMagic talar man om tekniken som uppsampling. Men egentligen är det väl fråga om omsampling också. Varje inkommande samplingsfrekvens och bitupplösning som den kan ta emot om/upp-samplas till 24 bitar 192 kHz. En fördel med den valda tekniken är att en klocka (24,576 mHz) kan hantera alla frekvenserna. (Särskilt bra om man vill byta ut den mot en bättre.) USB-bussen har en egen 12 mHz kristall. Jag kan gärna ge uppsamplingsskeptikerna rätt i att uppsampling kan låta illa. Min Pioneer PD-S707 hade en Hi-bitkrets för uppsampling till 20 bitar. Den tog jag bort eftersom ljudet blev mera helt 16-bitsläget. Min Pioneer PD-D6-J låter helt klart bäst i 16-bitsläget, alltså utan uppsampling. Min Marantz SA7001 har vad jag vet uppsampling till 24 bitar som inte går att stänga av. Det har den gemensamt med flera Marantzmodeller. Den gav definitivt inte lyssningströtthet ens innan jag bytte klocka i den. Jag tror inte uppsampling i sig är problemet. Det beror nog mera på vilka avvägningar tillverkaren har gjort kring konstruktionslösning och komponentkvalitet. Nu har alltså inte DacMagic uppsampling enbart utan också ATF-filtrering som skapar 24-bitsupplösning från 16 bitar. Den återskapar information som så att säga inte finns från början. Vanlig uppsampling ändrar vad jag vet inte infornmationsmängden utan flyttar bara upp de 16 bitarna till 24-bitsnivå. Detta ger ett större avstånd till grundbruset men ingen informationsökning. Det finns en hel del material att läsa från Anagram Technologies på nätet för den intresserade. En sak som jag märkte med min DacMagic var att filtervalet kan ha stor betydelse. Jag hade bytt från linear till minimum phase utan att vänta mej nån märkbar skillnad. Skillnaden var så stor att jag först inte fattade hur jag kunde tyckt att något var bra med DacMagic alls. När jag kom ihåg att jag bytt filterläge och valt linear igen föll ljudet på plats. Jag såg sen att Stereophile också föredrog linear i sin test av DacMagic.
Örjan
|
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
|
|
negascout
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2009/07/10 : 08:23:00
|
Just Pioneers uppsamplingsmetod är ju omdiskuterad då dom faktiskt försöker lägga till nåt till ljudet, Jag har också en PD-S707 ombyggd till en transport med elektrisk SPDIF.
Både PD-S707 o faktiskt PD-D6-J använder tidigare generationers Texas Instrument-daccar. Jag har inte hört PD-D6-J men PD-S707 klockren som transport iallafall!
Det man också måste tänka på är att dagens daccar inte är 16-bitars-daccar längre, Iom. DVD-ljud osv. är 24-bitar normen. Utan o vara helt insatt i just dom "bitarna" så kan man ju tro att daccarna numer är konstruerade för högupplöst ljud i första hand?
|
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2009/07/10 : 08:27:14
|
Ja ända sedan Dr. Peter Cravens AES paper (Meridian) om Apodizing filter försöker varenda tillverkare göra sin version av detta. Med varierande resultat. FIR filter är förmodligen det som ger mest konsistent resultat om man inte köper Meridian eller Ayre som verkar ha lyckats mycket bra med sina icke pre-echo filter (apodizing/minimum phase + upsampling).
Det jag inte förstår är varför man lägger med upsampling i sin produkt om det uppenbart blir sämre? Varför är det så få tillverkare som gör riktiga BT tester och endast lägger med förändringar som gör slutresultatet bättre istället för sämre. Visst man tappar en checkbox, men produkten låter ju alltid bra istället.
Sedan tyckte jag det också är lite lustigt att när min kompis ägde en Gondul Level 3 så detekterade vi en undermålig upsamplingsrutin direkt. Och med den nyaste enheten Embla så är det exakt samma sak Men Micke B. har iaf. avstängning av upsampling möjlig samt val av vilket filter man vill köra där även FIR är ett ljudligt bättre val. Dock låter hans produkter extremt bra med upsampling av, det är kvalite både på insidan och utsidan av källorna. Kul med ett kompetent svenskt audio företag. |
Edited by - crion on 2009/07/10 08:35:32 |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 16:02:44
|
Bluetrain: Såsom nybliven ägare till en DacMagic... I min anläggning blev det ganska stor skillnad på ljudet när jag bytte fötter på DAC:en från sorbothan-puckar (stavning?) till kork. Köpte som ett test en påse "flask-korkar" på ICA, sågade av tre till lämlig höjd med en kökskniv och satte under. Det mjukade i mitt fall upp diskanten en hel del! Så, innan du avfärdar DAC:en, testa olika underlag!
/Per
|
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 18:01:16
|
I min Shanling CD-3000 går det att stänga av uppsamplingen (24 bit/ 192 KHz), men jag har inte ägt spelaren så länge att jag kan säga om jag föredrar ljudet med eller utan uppsampling. Däremot blir det helt klart en lätt nyansskillnad på ljudet. Uppsamplingen ger lite mer skärpa i de högre frekvenserna tror jag mig i alla fall kunna höra, däremot är ljudet inte speciellt vasst. Hittills brukar jag köra med uppsampling på välproducerade plattor åt det poppigare hållet, men kör ofta utan uppsampling när det blir hård metall. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 18:44:03
|
Jag trodde anledningen med upsampling var att anpassa den digitala signalen till DA-omvandlaren. Det finns ju ingen vits annars, det går ju lika bra med oversampling som cd-spelare har använts sig av från tidernas begynnelse. Men DA-omvandlare idag är ju gjorda för andra frekvenser är 44kHz och då tyvärr frekvenser som inte är multiplar av 44kHz. Hur bra upsamplingen lyckas måste väl bero på hur nogrannt värdet för de nya samplingarna räknas fram? Finns det någon här som vet hur det hänger ihop?
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 20:10:41
|
Ja undrar verkligen varför man uppsamplar en signal när man inte kan komma åt något utöver det som redan finns och som begränsas av 44,1KHz/16bitar. För min del tror jag att det handlar mera om att få folk att byta sina apparater och köpa nytt, nytt. Har någon av er testat och hört någon skillnad mellan två från samma inspelning på en vanlig CD och en HDCD. Jag har en sådan CD från Reference Recording och jag kan min själ inte höra någon skillnad. Har någon annan här hört skivan som jag har? |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 20:51:26
|
Man upsamplar och oversamplar för att lättare kunna filtrera bort allt skräp som skapas ovan samplingsfrekvensen. Men frågan är varför man inte inte samplar upp till en frekvens som är en multipel av cd:ns 44kHz, alltså det som brukar kallas oversampling, utan istället väljer en frekvens som inte är en multipel, vilket måste vara väldigt mycket mer avancerat, helt i onödan, tycks det. Det innebär att man måste räkna fram helt nya samples istället för de gamla. Det borde bli en större felkälla. Men vad vet jag, min gamle hanne? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 22:00:57
|
quote: Man upsamplar och oversamplar för att lättare kunna filtrera bort allt skräp som skapas ovan samplingsfrekvensen. Men frågan är varför man inte inte samplar upp till en frekvens som är en multipel av cd:ns 44kHz,
Ja men det där skräpet som finns kvar ligger långt ovanför vad både du och jag kan höra. Varför inte då köra med 1Bit och 2,048MHz? Jag håller helt med om att det verkar knäppt att välja en samplingsfrekvens som stämmer bättre med 48KHz än med 44,1KHz. I studion är det vanligt idag att man väljer att spela in digitalt med 44,1 eller 88,1KHz och med 24bitar. För TV och film spelar man in med 48KHz. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/07/27 : 12:16:13
|
För en cd-spelare verkar det knäppt att välja en DAC med sample-frekvens som inte är en multipel av 44kHz. För en fristående DA-omvandlare är det en annan sak kanske, men det mesta materialet man spelar idag är ju på 44kz.
Det finns ju filterlösa DACar men enligt traditionen vill man ju inte belasta förstärkare och elektronik med det högfrekventa skräp som uppstår vid DA-omvandling. Jag har för mig att Audionote hade filterlösa dacar utan oversampling och att man ifrågasatte varför filtrering behövs. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 10:08:26
|
I senaste (Aug. 09) numret av Sterophile testar man en rätt extrem "CD-spelare" från dCS (Scarlatti). Den kan upsampla till 192 kHz, men man konstaterar att det låter bäst vid 24/176 (176,4 kHz). Jag förstår mig inte på tekniken bakom det här, men kan konstatera att det stöder tankarna här kring att jämna multiplar av 44,1 kHz är att föredra.
När jag skrev nu funderade jag på om det borde heta "upsampla" eller "uppsampla" på svenska? I ordet har man ju försvenskat slutet på på ordet (jmfr. "upsample"), frågan är om man då också borde ha två "p". |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
bluetrain
Member
102 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 21:42:53
|
Provade att byta till högtalare lät det inte vasst så jag antar att kombinationen var det som orsakade det hela. Dacmagicen är alltså kvar :)
En annan fråga. Ska byta förstärkare till en hegel h1 mk4 som är balanserad (källa: hegels hemsida, om man vågar lita på den? :) .. Dacmagicen ska ju också xlr-utgångar. Frågan är, är den "äkta" balanserad, någon med koll eller som har testat?
|
|
|
Topic |
|