HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ert bästa respektive sämsta köp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/08 :  22:10:20  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Det är möjligt att det här ämnet varit uppe tidigare men det vore ändå intressant att höra er historia om uppgraderingar och ev nedgraderingar.

Min bästa och sämsta deal hör ihop. Året var 1996. Jag hade en Hk multibitsspelare 7525 som jag var nöjd med. Förstärkaren var en Adcom GCA 510.
En minimalistisk sak med en väldigt trevlig pot från Alps. Jag hade skruvat bort fötterna och ersatt dom med sorbotantassar. Då lät den ännu bättre. Särskilt rockmusik fick mer stuns.

Högtalaren var en Mirage 190. En 10-14 l monitorhögtalare med mjukt ljud och ganska fet inbäddad bas. Lät också bra till hårdrock där midbasen behöver lite stöd. Samtidigt var alla detaljer där för diskanten var en titandome.

Så kände jag att det fattades någonting. Jag hade hört en Arcam-spelare som utan vidare spöade min Hk som lät däst och trött i jämförelse med Arcamens driv.
Linns spelare hade ännu mer av den varan men var lite för dyra.

Så jag köpte ett försteg från Adcom (vars beteckning jag glömt) som jag trodde skulle råda bot på tröttheten och den lite bumliga basen. Men jag hade inget slutsteg så försteget fick aldrig chansen.
Hk byttes mot Arcam Alpha 7 och Adcom int. mot Arcam Alpha 8 int. med fjärr. Adcom försteg lämnades tillbaka med förlust. Snyft. Min sämsta deal.

Allting blev sjutusen gånger bättre till en början och skivhögen växte fort.

Ett problem var dock hotande. Apha 8:ans pot funkade inte riktigt jämt och balansen stämde inte mellan höger och vänster kanal. Poten byttes men problemen var olösliga. Det var centralantennens jordpotential som hade criplat min stackars fjärrade förstärkare då den var ansluten till husets jord.

Jorden var bra för det vara bara jag i hela studentkorridoren som hade jord förutom köket och det var nog en annan tråd.

Men sagan har ett lyckligt slut för jag fick tillbaka pengar då jag bytte alpha 8 r mot alpha 7 utan fjärr. Mitt bästa köp.

Sensmoral:
Sen dess har jag aldrig kopplat centralantennen till anläggningen.

mvh Johan

Hifiarkeologen

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/08 :  22:22:32  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
mitt bästa köp hittils är nog mitt Krell KSA-50S som jag köpte för en överkomlig peng, och inte haft nästan några problem alls med (förutom dem som jag redan vissta om vid köpet)
mitt sämsta köp måste nog vara Linn signalkabel, de var bättre än de dåvarande "lakritssnörena", men sen jag köpte nästa kabel för ungefär samma pengar (och plötsligt så började anläggningen att spela musik) så har dom legat undanstoppade i en låda långt in i min mörka källare, och dom kommer nog inte ut därifrån heller...

Edited by - paradis_oscar on 2003/01/08 22:23:16
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/08 :  22:29:43  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Sen dess har jag aldrig kopplat centralantennen till anläggningen.
Går mycket enkelt att lösa genom en trafo finns på ljudmakaren. Men det finns på flera ställen. Trafon fixar att antenn signalen går igenom men skiljer anläggningens signaljord från central antennens.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:38:58  Show Profile Send daggen a Private Message
paradisoscar: vill du så får du gärna sälja din linnkabel åt mej för en billig peng. jag köper den gärna med tanke på att den spöar skiten ur en silk med bulletplugs som ändå är dubbelt så dyr
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:39:33  Show Profile Send AA a Private Message
Inlägget skall läsas sakta och med hjärnan ställd på "Poesi"-läget. Känslan kommer fram bättre då.

Brukar inte det senaste köpet vara det bästa? Det brukar det vara för mej.
Mitt bästa är mitt senaste som sagt. Ett par otroligt vackra och välbyggda italienska skönheter.
Och dom låter som en dröm!

När jag packat upp dom och skruvat fast dom på sina stativ och grovjusterat höjden och placeringen så startade jag cdspelaren. Det satt en samlingsplatta med Tracy Chapman i.
Min bror som hjälpt mej att packa upp hade redan satt sig i soffan och jag satte mej brevid. Jag fattade fjärren och tryckte på "Play". Vilken chock. Både jag och brossan satt stumma av förvåning! Mina gamla hade ju ändå inte varit några dåliga precis. Ett par VR-4:or.
Är det så här Tracy låter? Hmmm. Mmmmm.
Brossan och jag sa bara 1 enda mening dom följande 45 minuterna. Han sa till mej "Vilket ljud! Vilket mellanregister!" och jag svara bara "Tyst!". Sen satt vi tysta.
Man hann ju tänka en del under tiden. Om det låter så här bra nu hur kommer det att låta om 200-300 timmar då? Eller när jag köpt bättre cdspelare? Eller finjusterat placeringen?
Det var en härlig känsla att precis brännt "en-familjebil-i-hyggligt-skick" på ett par sprillans nya högtalare!
Min bästa hifiupplevelse, definitivt.
Till och med min kvinna tyckte det och det gjorde ju allt ännu bättre.

Idag är dom inspelade och låter ännu bättre. Speciellt röster låter otroligt naturligt.
Deras främsta egenskap är att försvinna i musiken så du glömmer dina prylar för ett tag och bara slappnar av och njuter.
Jag längtar efter att min nya spelare som jag beställt skall komma så det blir ännu bättre.
Kanske den, S1:an, rent av blir mitt bästa köp? Vi får väl hoppas men jag tror det blir svår att nå upp till dessa.

/AA

Ps. Dom jag snackar om är givetvis ett par Sonus Faber Electra Amator II. Dom är helt underbara.

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!

Edited by - AA on 2003/01/08 23:45:43
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:47:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
Mina bästa köpa är Thorens TD166 MK5 i nästan nyskick för 1000:- och Harman Kardon HD740 cd-spelare för 2000:-(modellen gick ut)..Min Thorens funderar jag ändå på att sälja eftersom jag knappt spelar nån vinyl...
Mitt sämsta köp är nog Infinity Alpha 10 för 3200:-...ingen superhögtalare direkt och den finns att köpa för ca 2200:- på nätet nu....
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:51:12  Show Profile Send dole a Private Message
Bästa: Martin Logan Ascent.
Sämsta :Hmmm, svårt men värst av alla var nog Classe´ ssp25 som brusade som ett vattenfall bara genom att vara påslaget. typ en 40-50 db minst.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/01/09 :  00:04:38  Show Profile Send svejk a Private Message
Sämst hittills är ett par diy högtalare, lät bra men delningsfiltrens konstruktion ? En kväll började lukta bränt sedan kom skottet! Ett VTL och ett elektrokompaniet slutsteg hamnade i soprummet, visevärden fick rycka ut och fixa fasen i källaren.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/09 :  00:29:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Sämsta köp: Ett Pioneer Dolby S kassettdäck. Har stått i princip oanvänt. Har mer nytta av min gamla Technics bandare med mic ingång.

Bästa köp. Hmm. Svårt. Är nöjd med det mesta i anläggningen. Svårt att peka på vilken det bästa köpet är. Ska väl vara min första CD spelare då. Marantx CD65DX eller nåt.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/09 :  01:43:07  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Sämsta: Ett par impulsköpta B&W 602 s3. Såldes en månad efter köp, gick back en tusing på affären. Men det finansierade:
Bästa: ProAc-klonen!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/09 :  08:19:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Tank

Sämsta: Ett par impulsköpta B&W 602 s3. Såldes en månad efter köp, gick back en tusing på affären. Men det finansierade:

Mitt sämsta köp är egentligen inte något direkt dåligt köp. Det är mina förra surroundhögtalare. Det var ett par Qln 612 som jag hade i ungefär ett år.

Då använde jag ett par QRS Tellus som front. Efter köp av ett par QRS Saturnus som fronthögtalare så sålde jag mina Qln 612 och istället använder Tellus som surround.

Varför jag anser det här vara mitt sämsta köp är pga att Qln 612 låter mycket bra men jag har inte plats för 7 högtalare. MvhKristofer
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/09 :  08:42:50  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Tank

Vad var det som fick dig att sälja dina 602 s3 efter bara en månad? Vad var det du inte gillade med dom?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/09 :  08:44:21  Show Profile Send ekman a Private Message
bästa? audio physic yara

sämsta köpte en yamaha ax-520 som jag aldrig har använt =)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/09 :  09:21:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men mitt bästa köp är mina QRS Saturnus. MvhKristofer
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2003/01/09 :  09:58:00  Show Profile Send bjorre a Private Message
Visst är det så att senaste köpet alltid är bäst?
Man uppgraderar ju

Om jag tänker tillbaka på de hifi prylar jag köpt så är det väl de Totem Mite högtalare jag köpte för mina hårt inarbetade pengar som står mig varmast om hjärtat. Minns hur jag jobbade,slet och sparade för att kunna köpa dem. Är nog det köp jag ser tillbaka på och tänker,; det var väl investerade pengar. Drevs att ett Copland CTA-501 slutsteg och en Cambridge Disc/DAC magic combo.
Visst låter mitt nuvarande system mycket bättre.
Men jag blir nästan tårögd när jag tänker tillbaka

/Mvh Björn
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:06:36  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Bästa: Mitt slutsteg Electrocompaniet AW250R. Låter som en dröm, driver allt och är i helt nyskick - till en human peng.

Sämsta: JVC microanläggning till kontoret. Den kunde absolut ingenting....numer bytt till en Tivoli One.

Artphotography
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:30:26  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

Men mitt bästa köp är mina QRS Saturnus. MvhKristofer

Samma här, QRS Saturnus är helt klart mitt bästa köp. Att de sedan gick att få tag på begagnade exemplar i nyskick, dessutom till halva nypriset, gjorde inte saken sämre...
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:36:43  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Bästa köpet: mina nuvarande högtalare; QRS Callisto. Blir bara bättre och bättre...

Sämsta köpet: en Micromega Stage 1. Jag hade "turen" att få ett av ex:en där oljan torkade bort... Snacka om strulspelare. Hamnade till slut i en sopcontainer i rena ilskan.

/P
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:24:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Sämsta köp är ett par MTX 15" basar av modellen "RoadThunder Two!"
maken till kassa element får man nog leta efter!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:28:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Sämsta: En JVC walkman för 1600:- som fungerade precis hur dåligt som helst. Efter många om o men (flera månaders gnäll o tjat och hot om KO), fick jag pengar tillbaka. Butiken finns inte längre.

Bästa: Carlsson OA50.2, världens mest prisvärda högtalare, alla kategorier . Tillverkas inte längre (dumt).

Bästa tweakköp: PSA minilab strömkabel.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:36:10  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tja, mitt sämsta köp kan nog tänkas vara när jag byggde ett Welleman slutsteg för 6 kanaler. Det skulle ha en THD på 0.003% och dämpfaktor på >2000. Dessutom hade de riktigt stora kylflänsar som tydde på mycket klass A. Jag bytte sedan ut det till ett Electrocompaniet AW-100 som har mycket bättre ljud och nu står hembygget bara och tar plats.

Mitt bästa köp är Arcam CD 92 med dCS RingDAC. Jag är verkligen nöjd med ljudet som i mitt
tycke är bättre än SACD:n jag har.

Martin
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:04:47  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Sämsta köp: lc audio-slutsteg som var trasigt och tog med sig mina högtalare i fallet.

bästa köp: dött lopp mellan Audion Silver Night PP, Pass Aleph 5 och Quad esl57. I förhållande till priset är Quadarna utan konkurrens.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:07:55  Show Profile Send n/a a Private Message
*vill oxo ha ESL högtalare*

ESL låter absolut helt fantastiskt, och i mitt tycke helt utan konkurrens.

När jag har råd skall det handlas ett par, men jag måste prioritera annat först.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:18:59  Show Profile Send Merkurius a Private Message
När jag inhandlade mina JMLab Electra 920.1 så kom jag in i himmelriket, även om rummet fortfarande är den svagaste länken.
Det utan tvekan sämsta köpet var en harman/kardon 690 den lät ljust, skrikig och ljudet var bara en smörja alltihop
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/01/09 :  13:00:19  Show Profile Send Rebo a Private Message
Bästa köp brukar vara det man köpt sist så i mitt fall blir det Audiovector M3 Avantgarde. Finns inga högalare, inom rimlig prisklass, som jag heller vill ha just nu. På delad andra plats kommer Plinius SA100 och Perreaux sm6p.

Sämsta köp: Perceptual Audios försteg. Det brusade och visslade störigt högt samt att det knäppte till rejält i högtalarna då man passerade ett visst volymläge.
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/01/09 :  13:30:23  Show Profile Send mus a Private Message
Bästa köp: begagnade ProAc Response 3 till en fjärdedel av nypriset kommer som klar etta, Forsell Air Reference DAC tvåa.

Sämsta köp: QLN Signatur med sönderspelat baselement... Min Edison 60 har krånglat till och från hela tiden jag haft den, just nu står den med ett brunnet motstånd och jag är trött på den. Synd att den låter så bra när den funkar, annars skulle den vara såld.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000