Author |
Topic |
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 00:54:06
|
Med risk för att verka totalt korkad,Är det någon som använder den här kontrollen,dvs balansen mellan höger o vänsterkanal,o i så fall varför o när??? med funderingar Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 10:29:03
|
quote: Originally posted by Orpheus
Med risk för att verka totalt korkad,Är det någon som använder den här kontrollen,dvs balansen mellan höger o vänsterkanal,o i så fall varför o när??? med funderingar Patrik
Nej ,jag använder den inte, eftersom jag har möjlighet till att placera så att jag får lika långt mellan högtalarna till lyssningspositionen.
Men om misstänker att mixningen av skivan gör att den ena kanalen blir för stark alternativt att man får problem med den ena kanalen så kan den vara bra för att utröna problemet.MvhKristofer |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 10:55:29
|
Ganska rolig grej som kanske inte hör hit, men ändå lite!
En av högtalarna till datorn har varit väck sedan länge, men jag har inte brytt mig, lyssnar inte på musik där ändå. Men så en dag fick jag ett ryck och kopplade in datorn till stereon, bara för att testa!
Då visade det sig att det inte var högtalarna som hade lagt av, utan att datorn helt enkelt tryckte ihop båda kanalerna och lade den nya i den "högra" högtalaren!
Så när jag satt och vred på balansen på datorn så varierade jag förhållandet mellan kanalerna, men det var fortfarande bara en högtalare som lät!
Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, överlever ju ändå... |
|
|
Terratec
Member
146 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 11:31:12
|
quote: Så när jag satt och vred på balansen på datorn så varierade jag förhållandet mellan kanalerna, men det var fortfarande bara en högtalare som lät!
Hade samma problem för lääänge sedan. Anledningen till just mitt problem var att ena RCA-ingången på min förra stereo glappade. Löste detta genom att pressa in ett lagom ansat suddigum mellan de två RCA-ingångarna och vips att så hade jag ljud i båda kanalerna. |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 11:35:52
|
Fast då måste jag nog härja med datorn... För stereon låter som den ska i vanliga fall! |
|
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 13:29:43
|
Enda gången som jag använder den är om det kommer några konstiga ljud ur högtalarna och man vill lyssna pådem var för sig. Nu inträffar ju det, turligt nog, inte så ofta och det går att dra ut kabeln i såna fall. Det är nog de enda gången den kommit till nytta i mitt hem. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 14:06:06
|
Det försämrar stereobilden om man inte har det helt rätt. Man kan ju göra en koll med en monosignal, då ska ljudet vara knivskarpt i mitten. Jag upplever att det ofta inte är så, och att man kan behöva sänka ena kanalen någon decibel. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 14:21:43
|
Ja på många förstärkare "måste" man ställa in balanskontrollen för att det ska bli bra balans. |
|
|
|
Topic |
|