HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 8 CD-spelare kring 10 000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/01/06 :  12:41:39  Show Profile Send JG a Private Message
Eftersom många frågor här rör sig om val av CD-spelare, tänkte jag berätta om mina erfarenheter av en hel del spelare som jag testat under hösten. Efter att ha testat 8 spelare har jag nu bestämt mig, men det skulle vara intressant att höra om andras kommentarer kring mitt val.

Kringutrustning: Högtalare; JPW ML 910, Slutsteg: Quicksilver Audio (rör 8417), Försteg: Musical Fidelity X-pre. Högtalarkabel: lampsladd, Signalkablar: vanliga enkla.

När jag lyssnar på musik prioriterar jag dynamik och djup, höjd och bredd, viss attack samt, vilket tycks vara omöjligt att kombinera, lyssnarvänlighet. Lyssnar mest på pop och rock med dragning åt det akustiska hållet. Nedan följer några kommentarer av varje spelare:

SAT Cd-fix: Mjuk, bra kontroll, snabb, välupplöst i hela registret, detaljerad, fokus på diskant, viss musik upplevs mycket ljus
Vincent CD S-6: Transparant, luftig, bra driv, Otrolig 3-d information, Ger levande musik, bra bas, hård över hela registret.
Rega Planet: Ingen hårdhet, fokus på fina äkta röster, svampig bas, brist på attack, viss musik upplevs långsam, nedtryckt ljudbild.
Arcam CD 72: Detaljerad, fint artikulerad bas, metalliskt CD-ljud, känns tunn.
Cyrus CD 7: Mjuk, bra kontroll, härliga röster med kropp, beslöjat mellanregister, bra bas.
Rotel RCD 1070: Öppen och luftig, ansträngande diskant, något tunn.
Quad 99 CDP: Bra kontroll och attack, luftig, fin separation, bra bas, ansträngande diskant.
Thule CD 150B: Stor ljudbild, fin separation i höjd- och djupled, för ljusa röster, brist på attack, tam bas.

Man kan tydligen inte få allt, ingen spelare är optimal! Om Cd-inspelningarna höll bättre standard, skulle valet inte bli svårt: Vincent CD 6. Men nu blir vissa skivor svåra att lyssna till, därför har det blivit köp av den näst bästa spelaren: Cyrus CD 7, som lyckas kombinera engagemang och driv med lyssnarvänlighet. Men den där knappnålen som faller och operasångarens steg mot mig från fjärran får jag vara utan!

Ser fram emot kommentarer!

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/06 :  13:29:21  Show Profile Send linq a Private Message
Intressant att läsa om lyssningsintryck. Skulle vara än mer intressant om du även kommenterade funktionen lite. Om de t.ex. klarar alla skivor utan problem och om det finns småbuggar. Det är den absolut viktigaste parametern för mig och utelämnas ofast i tester. Var på väg att köpa Vincent CD-S3(utan rör) men hejdade mig då jag upptäckte fel på den under lyssning i affär. Det har hindrat mig från att köpa spelare utan rigorös testning(ingen postorder). Eftersom vi bara har två hifi-handlare på orten så begränsar det utbudet milt uttryckt.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:39:04  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by JG

Eftersom många frågor här rör sig om val av CD-spelare, tänkte jag berätta om mina erfarenheter av en hel del spelare som jag testat under hösten. Efter att ha testat 8 spelare har jag nu bestämt mig, men det skulle vara intressant att höra om andras kommentarer kring mitt val.

Kringutrustning: Högtalare; JPW ML 910, Slutsteg: Quicksilver Audio (rör 8417), Försteg: Musical Fidelity X-pre. Högtalarkabel: lampsladd, Signalkablar: vanliga enkla.

När jag lyssnar på musik prioriterar jag dynamik och djup, höjd och bredd, viss attack samt, vilket tycks vara omöjligt att kombinera, lyssnarvänlighet. Lyssnar mest på pop och rock med dragning åt det akustiska hållet. Nedan följer några kommentarer av varje spelare:

SAT Cd-fix: Mjuk, bra kontroll, snabb, välupplöst i hela registret, detaljerad, fokus på diskant, viss musik upplevs mycket ljus
Vincent CD S-6: Transparant, luftig, bra driv, Otrolig 3-d information, Ger levande musik, bra bas, hård över hela registret.
Rega Planet: Ingen hårdhet, fokus på fina äkta röster, svampig bas, brist på attack, viss musik upplevs långsam, nedtryckt ljudbild.
Arcam CD 72: Detaljerad, fint artikulerad bas, metalliskt CD-ljud, känns tunn.
Cyrus CD 7: Mjuk, bra kontroll, härliga röster med kropp, beslöjat mellanregister, bra bas.
Rotel RCD 1070: Öppen och luftig, ansträngande diskant, något tunn.
Quad 99 CDP: Bra kontroll och attack, luftig, fin separation, bra bas, ansträngande diskant.
Thule CD 150B: Stor ljudbild, fin separation i höjd- och djupled, för ljusa röster, brist på attack, tam bas.

Man kan tydligen inte få allt, ingen spelare är optimal! Om Cd-inspelningarna höll bättre standard, skulle valet inte bli svårt: Vincent CD 6. Men nu blir vissa skivor svåra att lyssna till, därför har det blivit köp av den näst bästa spelaren: Cyrus CD 7, som lyckas kombinera engagemang och driv med lyssnarvänlighet. Men den där knappnålen som faller och operasångarens steg mot mig från fjärran får jag vara utan!

Ser fram emot kommentarer!

Hej JG!

Lyssnade du på alla spelare med samma kringutrustning?
Använde du balancerade signalkablar till Thulen?
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

JG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:42:56  Show Profile Send JG a Private Message

Du menar den rent mekaniska funktionen alltså !? Hur tycker du att det uppstår problem då ? Det enda jag kan relatera till är att på en av mina skivor, på två spår, uppstår ofta problem vid läsningen. Spelarna hackar, som en gammal skivspelare som hakat upp sig. Olika spelare klarade dessa spår olika bra. Jag körde bara hackskivan på tre spelare (Inte världens bästa referens, The Arks senaste) På Cyrus och Vincent klarade spelaren av att själv ta sig ur hacket, men på Planeten var man tvungen att trycka fram till nästa spår. Nåt sånt du menade?
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:42:57  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Knappnålens fall och operasångarens steg kanske blir mindre fjärran om du investerar i ett par nya högtalare och kablar steget över lampsladd och lakridssnöre.

Gamla JPW ML kan knappast beskyllas för att vara högupplösande och tajta i basen. De är brister i både transparens och dynamik. Lite partyburkar över dem. I mitt tycke alltså.

Kanske hade dina omdömmen om CD-spelarna varit annorlunda?
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:50:53  Show Profile Send linq a Private Message
JG: Ja precis sånt. Just repiga skivor har jag märkt att det är stor skillnad mellan olika spelare. Den jag har nu Nad 541i har nog aldrig hakat upp sig på en skiva medan min gamla Denon helt enkelt stannar upp likt en gammal vinylsvarv. Det jag märkte på Vincent spelaren var t.ex. att DAC;en krånglade när jag körde en kopieringskyddad HDCD skiva, som aldrig krånglat på NAD;en. Ska man leva med en CD-spelare under lång tid så kan såna småsaker göra det näst intill omöjligt att behålla spelaren trots väldigt bra ljud.
Go to Top of Page

JG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/01/06 :  15:02:39  Show Profile Send JG a Private Message
Svar till både Majjen och Jonas:

Jag nämnde inte detta i första inlägget, men de spelare som klarat första utgallringen har också varit på besök hos en bekant med något bättre kringutrustning. De spelare som man fick ont i huvudet av redan med min anläggning gick inte vidare hit. Högtalare: Tangent (Hörde jag skratt..?), Slutsteg: Michelson&Austin (rör), Försteg: Svalanders. I detta sammanhang med mer avslöjande utrustning har karaktärerna blivit än tydligare. Vissa spelare som tex. Planeten kom förstås bättre till sin rätt här. Ljudet blev mer öppet, men var fortfarande lite tamt. Men det är ljudet hos mig som varit avgörande. Jag är medveten om bristerna på JPW-högtalarna, där försvinner ju en del information, men det är nästa projekt.

Jag använde inte balanserade signalkablar till Thulen.

Hälsningar/ J
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/06 :  15:19:51  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tror att the Arcs senaste skiva är kopieringsskyddad. Det kan vara anledningen till att vissa spelare har probelm med den. Sedan så tycker jag själv att det är en hemsk inspelning av skivan. Eller så är det min CD-fix som spelar mej ett spratt.

quote:
Originally posted by JG

Du menar den rent mekaniska funktionen alltså !? Hur tycker du att det uppstår problem då ? Det enda jag kan relatera till är att på en av mina skivor, på två spår, uppstår ofta problem vid läsningen. Spelarna hackar, som en gammal skivspelare som hakat upp sig. Olika spelare klarade dessa spår olika bra. Jag körde bara hackskivan på tre spelare (Inte världens bästa referens, The Arks senaste) På Cyrus och Vincent klarade spelaren av att själv ta sig ur hacket, men på Planeten var man tvungen att trycka fram till nästa spår. Nåt sånt du menade?

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/06 :  16:39:40  Show Profile Send marens a Private Message
JPW högtalarna tycker jag har ganska jobbigt ljud med skråligt mellanregister och inbäddad diskant. Skulle byta ut dom först, innan jag ger mig på lyx-CD-spelarna.

Håller med dig Linq, det är sällsynt att en CD-spelare fungerar felfritt överhuvudtaget faktiskt. Det går inte att leva med vissa CD-spelare, så dålig funktion har de och då får ljudet lägre prioritet i mitt tycke, vilket som sagt begränsar utbudet rejält. DVD-spelare är också ofta hemska saker när man försöker spela CD skivor på dem. Man måste testa precis allt, knappar, fjärr, olika skivor. Alla möjliga knapptryckningsföljder som man kan tänkas göra. Det finns vissa som håller för testet...
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:21:25  Show Profile Send linq a Private Message
Marens: Skulle vara intressant att höra vilka cd-spelare du tycker håller funktionsmässigt :)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:19:26  Show Profile Send marens a Private Message
Denon DCD635, och de flesta denon för 5 år sedan och framåt.
Yamaha CDX596
Linn brukar göra bra CD-spelare har jag för mig.

Det är typ de jag har testat funktionen på utan problem. Yamahan spelar alla skivor och är dessutom ruskigt snabb. De två första kanske klassas som budgetspelare för en del, men jag kan faktiskt inte hitta något större fel på ljudet i varken Yamaha- eller Denonspelaren. Kunde inte heller ljudmässigt berättiga köpet av en Arcam eller Cambridge för nästan dubbla priset. Men jag är väl döv och har lyssnat i fel anläggningar mm, men detta är mina upplevelser.

Edited by - marens on 2003/01/06 18:39:05
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:27:33  Show Profile Send dekengren a Private Message
På en enda punkt är jag avundsjuk på kompisens Thule 150B - den har aldrig (hitills) misslykats med att spela en skiva! Min Cdfix klarar det mesta galant - men inte cdr brända i min cdbrännare som trillade i golvet - men tom dom fungerar i Thulen. Detta förutsatt att man hittar playknappen på thulens fjärr förstås. :-)
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:43:17  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Spectral släpper ju snart en cd spelare under 10 000 dollar. =)
"Spectral SDR-4000SL CD Player w/ Spectralink. $TBA (under $10,000 estimated.)
Forthcoming one-box reference CD player. Expected availability starting in early 2003. We are currently accepting orders for future delivery as we expect a length back-order period."
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:49:37  Show Profile Send linq a Private Message
Har också en gammal Denon DCD 735 och på den har det faktiskt aldrig varit något fel på funktionen, fast jag tycker den är lite känsligare för repiga skivor än Nad;en. Vad gäller ljudet så tycker jag nog det blev ett ordentligt lyft med Nad;en. Desvärre så har den nu pajat efter bara 6 månader. Play-knappen slutade fungera plus en trasslande rca-utgång :(. Kände mig därför tvungen att börja titta efter en ny cd-spelare igen. Hade såklart helst köpt en Denon igen då det är riktigt bra kvalité på deras grejer. Desvärre så verkar det som om de numera anser CD-spelare som ett passerat kapitel.
Go to Top of Page

JG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:29:19  Show Profile Send JG a Private Message
Angående JPW-högtalarna...

Måste jag få säga några ord till deras försvar...Jag vet om att de är burkiga, tunna i basen, dålig upplösning och allt det där. Men de kan faktiskt en sak, som många betydligt dyrare högtalare inte klarar av lika bra: De försvinner totalt i ljudbilden. Samt: där finns djup och höjd samt rumsinformation. Tro det eller ej men både Audiovector M3 Signatur och någon svindyr Sonus Faber modell "försvann" inte lika bra. Men det skall väl gå att hitta en högtalare som kan både och !?
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:56:12  Show Profile Send Rebo a Private Message
Om du jobbar lite med uppstälningen så borde även SF och M3 Signatur "försvinna" helt i ljudbilden.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:57:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Tjena JG!
Jag tycker att ditt val av kringutrustning är ok fast jag måste säga att rör inte är min femma. Jag tror inte att skillnaden mellan spelarna hade förändrats med val av annan kringutrustning.
Angående Arcamen så tycker jag att alpha serien var minst lika bra och då alpha 8 eller 9 som mycket väl hade gått in i prisklassen fast beg då. Cyrus har jag inte hört men den verkar intressant.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/01/07 :  12:18:41  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tjenare JG

Jag hade en liknande jämförelse mellan CD-spelare i höstas och valet föll även hos mig på Cyrus CD 7 men med Q-modulen, som gav mer detaljer i ljudbilden. Q-modulen kan du köpa till 7:an när plånboken vill. Den fallande knappnålen kommer kanske fram...

I butik har jag också lyssnat på 7 Q:an med PSX-R och det lyfte CDspelaren från kanon till supernivå! Men pengar kostar det...

Anders
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/01/07 :  13:07:21  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by JG

Tro det eller ej men både Audiovector M3 Signatur och någon svindyr Sonus Faber modell "försvann" inte lika bra. Men det skall väl gå att hitta en högtalare som kan både och !?

M3 Signatur har försvunnit ur ljudbilden för mig, men inget klår Linn
Katan på den punkten, den är fullkomligt makalös på att sluta låta
högtalare! :-)

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/01/07 :  15:15:24  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tittade lite på dina lyssnings intryck, har själv en Thule CD 150B, intressant att se att du tyckte basen var för tam, hade innan en Pioneer PD-S707 (Lite lågbudget)och när jag fick min Thule tyckte jag basen gick flera hz djupare, undrar hur det då blir med en vincent :)Men jag vill inte ha djupare bas i mina Canton RCL, så den duger för mej!

Men intressant läsning!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:35:13  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Originally posted by jajon

quote:
Originally posted by JG

Tro det eller ej men både Audiovector M3 Signatur och någon svindyr Sonus Faber modell "försvann" inte lika bra. Men det skall väl gå att hitta en högtalare som kan både och !?

M3 Signatur har försvunnit ur ljudbilden för mig, men inget klår Linn
Katan på den punkten, den är fullkomligt makalös på att sluta låta
högtalare! :-)

Tidigare så ansågs väl Linn Kan vara en av de snabbaste högtalarna, är inte Katan "släkt" med Kan? Fanns / finns det inte en Tukan också? Eftersom det här har blivit lite av "högtalare där ljudet släpper" diskussion så kan jag nämna att Mosen hör till dem där ljudet verkligen släpper.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:36:48  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag har jämfört Cdfix med Marantz cd17mkII under ordnade förhållanden, och tyckte inte att Cdfixen stack ut åt det ljusa hållet jämfört med Marantzen.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:43:24  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kan hålla med på att den tar allt i skivväg!!

Men när vi ändå är inne på CD-Spelare har jag en liten fråga! Det är så att min Thule, när den har stått på paus i typ 15-20min så hänger sig hela CD-Spelaren, kvittar vilken knapp jag trycker. Problemet är att det finns ju ingen ctrl +alt +del på en CD-Spelare, så det är bara att bryta strömmen på baksidan, är detta ett känt problem, eller detta är en säkerhets åtgärd, att efter 20min i paus så stängs släden av eller?? Vad tror ni? Annars funkar den klockrent!
Go to Top of Page

JG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:47:34  Show Profile Send JG a Private Message
Tack alla för jätteintressanta inlägg!

Några kommentare/frågor:

AndersK: Vad är PSX-R ? Högtalare/förstärkare? Pris? När du jämför 7:an med Q-modellen hände det något med 3d-perspektivet också ? Det är den enda egenskap jag saknar i denna spelare. Det var ju outstanding på Vincents modell

Marcus ec: Du kan nog ha rätt i att Thules bas är djup, jag menade nog att jag inte upplevde den så punschig. Jag tror att med mina rörförstärkare behövs mer bas från CD:n/Högtalarna. Rörförstärkare har väl en tendens att softa ned basen, som måste kompenseras.

Hälsningar/ JG
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/01/07 :  17:31:39  Show Profile Send joakim99 a Private Message
marcus_ec: Min Thule går ner i standbyläge efter cirka 15 min. Dock är det bara att trycka på play (eller i stort sett vilken knapp som helst) så kommer den igång igen. Strömbrytaren på baksidan har jag nog bara använt första gången när jag kopplade in spelaren för cirka ett år sedan.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/01/07 :  19:44:28  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
quote:
Originally posted by joakim99

marcus_ec: Min Thule går ner i standbyläge efter cirka 15 min. Dock är det bara att trycka på play (eller i stort sett vilken knapp som helst) så kommer den igång igen. Strömbrytaren på baksidan har jag nog bara använt första gången när jag kopplade in spelaren för cirka ett år sedan.

Jo men testa ha den på paus länge? Typ 15-20min då hänger sig min totalt. Min går ner i stanbyläge efter 5min!!

Är det min som är lite skumt programmerad eller?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000