Author |
Topic |
AndersB
Member
234 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 20:03:00
|
JG
PSX-R är en separat strömförsörjning. Det rent tekniska vad den gör och så vidare begriper jag inte, men jag har hört att den tydligen ska förbättra prestandan hos både CDspelare och förstärkare. Jag lyssnade på 7 Q:n och ljudbilden djupnade något samtidigt som anslagsklang på ex piano blev ännu mer levande. Jag visste inte i förväg när PSX var inkopplad eller inte. Pris 5500:-. Själv funderar jag på en sådan uppgradering så småningom.
Vad gäller 3 D-perspektivet kan jag inte påminna mig att 7:an lät sämre än Q-modellen - det mest framträdande var att Q hade lite mer detaljer, men också en något ljusare ljudbild.
Anders |
|
|
JG
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 20:22:34
|
Anders
PSX-R verkar ju vara precis vad spelaren behöver. Tror du att den separata strömförsörjningen gör samma nytta även på 7:an utan Q ? Jag är inte heller så insatt i det tekniska.
/J |
|
|
joakim99
Member
468 Posts |
|
mike
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 22:50:38
|
Hej JG! Inför mitt CD-spelar inköp så testade jag en del av dessa spelare du nämner bl.a. CDfix(ägde jag vid tillfället), Rega Planet och CD7. Men även Primare D30.2. Mitt val föll på CD7:an och dina kommentarer stämmer mycket väl på mina egna iaktagelser. Lockande var även det kompakta formatet samt möjligheten till uppgradering och där är jag nu:
Under hösten lånade jag hem en CD7Q samt en PSX-R för att utröna vilken uppgradering som skulle passa mig bäst. Prismässigt är ligger de ju nära varandra 6000kr resp. 5500kr i nämnd ordning. Störst skillnad blev det med CD7Q, mer detaljer, mer djup, snärtigare och djupare bas m.m. men fortfarande mjukt och behagligt. När det gäller strömförsörjningsenheten(puh!) PSX-R så fungerar den för både för att uppgradera Cyrus förstärkare och CD-spelare. Jag testade den både på CD7 och CD7Q, men även på min förstärkare(Cyrus7). Skillnaderna med den kopplad på CD-spelarna var marginell i mitt system, lite mer 3D kanske..hmm ja det var nog det hela. Som en parentes kan nämnas att skillnaden blev desto större på min förstärkare, mer effekt, bättre kontroll m.m. Så det blev en PSX-R till förstärkaren och en Q-modul till CD-spelaren.
Vad PSX-R gör exakt vet inte jag men på CD-spelarna tar den över över strömförsörjningen av digitaldelen(drive etc) och låter den interna enbart försörja analogdelen. Det skall väl ge en stabilare drift på något sätt. På förstärkarna tar den över strömförsörjningen av slutsteget tror jag.
Med tanke på ditt CD-spelar testande så är det ju ingen match för dig att testa hemma mellan CD7Q och PSX-R för att utröna vilket som passar dig bäst. Det kanske slutar med båda!
Mvh
Mike
|
|
|
AndersB
Member
234 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 09:38:58
|
JG Se svar från Mike. Vad bor du, med tanke på cyrusåterförsäljare?
Mike och JG: Vad sköj med Cyrusvänner på forumet!
Anders |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 11:10:14
|
I denna prisklass kanske den nya NAD S500i för ca 15k kan vara nått? Jag har inte hört den själv, men What Hifi, som man iof INTE ska lita på, var lyriska. |
|
|
JG
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 12:31:13
|
Hej Mike och AndersK!
Intressant att läsa om era erfarenheter ! Jovisst, det blir bara till att låna hem de där prylarna. De konkurrerar dock med nya högtalare, eftersom ekonomin inte klarar allt roligt på en gång. Jag bor i Göteborg och har varit på Radiolagret och handlat, men även besökt Ågrens och Hifi-stället.
Hälsningar/ J |
|
|
mike
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 12:35:23
|
quote: Originally posted by AndersK
JG Se svar från Mike. Vad bor du, med tanke på cyrusåterförsäljare?
Mike och JG: Vad sköj med Cyrusvänner på forumet!
Anders
AndersK! Visst är det skoj!
mvh
Mike |
|
|
AndersB
Member
234 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:23:10
|
JG
Bor du, som jag, i Götet är det ju bara att låna hem från bröderna Radiolagret. De är kanon att ha och göra med tycker jag.
Anders |
|
|
Terratec
Member
146 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 13:37:56
|
Går också i uppgraderingstankar för CD-spelare. Har idag en NADC541i som är helt ok men uppgraderingsklådan börjar göra sig påmind.
Mike: Vad tyckte du om Primare D30.2. Vad var det som gjorde att den föll bort? |
|
|
AndersB
Member
234 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 14:01:44
|
Terratec
Jag hade hemma Primares D30.2 i ett par dagar och visst är den välljudande och enormt välbyggd. Varm, men ändå detjaljerad i ljudkaraktären, utan egentliga svagheter. Jag tyckte bara att Cyrusspelaren är så mycket bättre för samma pengar. Timing (mjukt när det ska låta mjukt och djävlar anamma när det krävs) och stuns i sättet att spela musik avgjorde till Cyrusens fördel.
OBS! Jag körde Primaren obalanserat och det finns säkert många som anser att den låter betydligt bättre om den körs balanserat, jag hade inte den möjligheten.
AndersK |
|
|
Terratec
Member
146 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 14:34:21
|
Ja, jag då skall jag lägga till Cyrus CD7 och CD7Q till lyssningslistan. Det där med balancerat; välljudseffekten varierar särkert från produkt till produkt men vad jag har förstått - rent generellt sett - så är balanserat bra vid långa signalvägar - typ mer än 5-6m eller så. I annat fall så bör en riktigt bra RCA-kabel duga gott. Men om man tycker det låter bättre så...så ska inte jag komma här och komma:) |
|
|
mike
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 14:36:55
|
quote: Originally posted by Terratec
Går också i uppgraderingstankar för CD-spelare. Har idag en NADC541i som är helt ok men uppgraderingsklådan börjar göra sig påmind.
Mike: Vad tyckte du om Primare D30.2. Vad var det som gjorde att den föll bort?
Terratec
Jag kan ju skriva under på AndersK:s beskrivning av D30.2. Jag valde ju vid tillfället CD7(Q-modulen kom i senare) istället för D30.2 för att jag tyckte den var lite livligare och mer naturlig(avrundad?) dock utan den detaljering som D30.2 är kapabel till. D30.2 är väldigt bra men låter lite "anspänd" över hela registret eller hur jag nu skall uttrycka det. Jag testade med både balanserad och obalanserad överföring med den A30.1 jag använde vid tillfället och jag kan inte påminna mig om att jag hörde något som förändrade ljudet så att jag med mina preferenser skulle valt den före CD7:an. Med Q-modulen inmonterad så kom då också detaljerna på plats.
Själva utförandet på D30.2 är av mkt hög kvalitet och finish. Mitt låneex. hade dock en mer än lovligt surrade trafo. Cd7:s formgjutna låda/chassie ger den där härliga känslan av att "det känns som om den är gjuten ur ett stycke", och det är ju just vad den är.
mvh
Mike |
Edited by - mike on 2003/01/10 14:46:31 |
|
|
Topic |
|