HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ert bästa respektive sämsta köp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/09 :  14:25:27  Show Profile Send Peder B a Private Message
Bästa köp: mitt GamuT D200 slutsteg som inhanlades 5 månader gammalt till ett mycket attraktivt pris. En väldigt bra kombination mellan kraft & mikrodynamik, kan verkligen rekommenderas.
Sämsta köp: den bärbara Panasonic Cd/kasset som flickvännen tyckte att vi skulle ha och som hon givetvis tycker låter jättebra!
// Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:13:14  Show Profile Send wallraff a Private Message
Sämsta köp: En begagnad Arcam Alpha 8 int förstärkare, som inte gör annat än krånglar. Volympotten var sliten på låga nivåer redan när jag köpte den ett halvår senare la den av, och har inte fungerat sedan dess, trots otaliga reparations försök... Samlar mest damm...

Bästa köp(!?): Fick en gratis soffa igår, roligare att lyssna på musik har det nog aldrig varit :)

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:38:21  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Bästa köp var/är tveklöst Linn LP12...det var 1983 på hösten,Per från dåvarande Fru Musica i Umeå var upp och levererade/installerade den..det var den 23/12-83.....27 grader kallt ute.
Det var då jag verkligen började spela musik..den snurrade jämt.

Sämsta,före LP12´an en fjärrkontrollerad skivspelare från Optonica....vilket sk-t..den finns kvar i skrubben,ville inte pracka på ngn annan den...(den var ändå på den tiden hyvsat dyr).

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:44:15  Show Profile Send Timbre a Private Message

Bästa: Ett par begagnade Sonus faber Extrema i nyskick...

Sämsta: Mjukiskuddar från Vibra Absorbent och SD. Infinity RS Subwoofer var ett rejält felköp. Nätkablar från Classé var slöseri med skattade pengar och Monster Interlink 300 signalkablar är väl inget man minns med större glädje...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:48:08  Show Profile Send ekman a Private Message
gör classè inga bra nätkablar????
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:51:29  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nä, då hade dom suttit kvar.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:57:53  Show Profile Send ekman a Private Message
sant min slutledningsförmåga är på topp? =) bra att veta dock får man fråga hur skillnaden var mot transparenterna???
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:14:05  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Det är roligast att tänka på de bra köpen. De dåliga förtränger man snabbt. Sålunda:

Copland CTA301mkII rörförsteg, köpt hos Hi-fi Consult 1997. Jag tycker det står sig ganska bra än och har aldrig haft några problem med det. Skulle nog ångra mig om jag sålde det. Det är ju nästan lygens att hitta ett lika bra, trots att det nu är den äldsta komponenten i anläggningen.

Edison 60. Sålde den efter ett par år, men den funkade helt klanderfritt hela tiden och lät ju kanonbra egentligen. Men jag ville ju helst ha monoblock. Sagt och gjort:

Ett par Audion Silver Night PP, begagnade privat (med Edison 60 i inbyte!) Ett rejält lyft när det gäller renhet och musikalitet! Dom lär jag inte sälja i första taget. Låter som en dröm i alla register och driver på riktigt duktigt tycker jag.
Men jag gruvar mig lite inför framtida rör-byte. 300B kostar ju en del, även om dom brinner ganska länge.

/Benjamin

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:16:26  Show Profile Send Timbre a Private Message
Jämfört med en helt vanlig medföljande nätkabel av ordinär kvalitet var det ingen skillnad.
En ordinär nätkabel klädd i strumpa skulle jag vilja kalla det.
Att det kunde bli skillnad visste jag inte förrän den första Transparenten kopplades in.
Lugnet alltså...
Priset var detsamma som för en Transparent "Super".
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:38:01  Show Profile Send ekman a Private Message
classè körde en fuling alltså =) hutlöst pris för en helt vanlig nätkabel bra med tips på saker att undvika dock
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:47:22  Show Profile Send Monster a Private Message
Bästa köpet borde vara försteget H/K Citation X-II, jubileums modell 86 kostade 30.000kr löpte min för 2,500kr

Dock så är slusteget mycket svårt att få tag på samt att det fortfarande står i prisklassen 30´plus trots sin ålder.

Sämsta måsta vara turner H/K Citation 14 eller 15 vet ej. Fick in alla kanal sammtidigt, inte dumt.

Mvh
Jonas
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/01/09 :  17:19:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om det sämsta köpet är det stor konkurrens, lite pinsamt med alla dåliga saker man köpt. Å andra sidan är det ju så man lär sig...

Köpte ett par PAD elementa signalkablar för en massa år sedan som lät hemskt.
Har även ägt Cerwin Vega högtalare som inte pryder något rum.
Några av mina pick up´r var väl inte så kul de heller. För att inte tala om en mycket vacker stativare som inte hade någon bas alls. Ett slutsteg jag hade för ett tag sedan såg biffigt ut men orkade ingenting. Det var då jag lärde mig att nätdelen är (nästan) allt i ett slutsteg.

Det bästa, jaaa jag vet inte riktigt men mitt Morrisson försteg ligger bra till - jag kan liksom inte hitta något fel även om jag försöker och bara 7500:-

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/09 :  19:48:43  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Bästa: Ett par "nya" VR-8'or till snuskpris.(Tyvärr så kom mina andra grejor i en helt annan dager efter dessa monster.)

Sämsta: Ett par hemmagjorda rca kablar för 1500:-.

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:00:46  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Gröna CD-pennan" var väl ingen hit precis...

Bästa köpet var väl kanske min första anläggning: Philips CD 500, Nad 310, Paradigm Atom; hyfsat ljud för inga pengar.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:04:52  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
quote:
Originally posted by Akhenaton

quote:
Originally posted by Tank

Sämsta: Ett par impulsköpta B&W 602 s3. Såldes en månad efter köp, gick back en tusing på affären. Men det finansierade:
Bästa: ProAc-klonen!

Vad var det som fick dig att sälja dina 602 s3 efter bara en månad? Vad var det du inte gillade med dom?

Det var inte att de var dåliga - jag sålde ett par b&w 601 s2 för två, betalade tre till för att få, vadå? Stor skillnad var det i basen. Punkt för de stora skillnaderna. Dumt köpt, helt enkelt. Jag kunde ha byggt en aktiv sub för de pengarna istället. Men det blev kloner som jag är rätt nöjd med.
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:11:32  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Sämsta köp: Hmmm, svårt men det var nog en signalkabel från ixos för 3500, den byttes mot en Gignos som lät betydligt bättre (och som var billigare). Bästa köpet kom strax efter, också det en signalkabel, ClouCable Active light, en väldigt trevlig sak till ett trevligt pris, stor förbättring. Kommer dock aldrig att glömma min Copland CSA 14, den saknar jag mycket även om jag nu har för och slutsteg från samma firma.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:11:49  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by wallraff

Sämsta köp: En begagnad Arcam Alpha 8 int förstärkare, som inte gör annat än krånglar. Volympotten var sliten på låga nivåer redan när jag köpte den ett halvår senare la den av, och har inte fungerat sedan dess, trots otaliga reparations försök... Samlar mest damm...

Bästa köp(!?): Fick en gratis soffa igår, roligare att lyssna på musik har det nog aldrig varit :)

Ryys. Var köpte du den?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/09 :  22:04:24  Show Profile Send EAR a Private Message
Bästa köp är utan tvekan en THOREN´S Td 125 med SME tonarm 3012
med felfritt lock för 10 kr på loppis.Ca 25 kg gammal kvalitetsspelare som står sig än idag för inga pengar
mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/01/09 :  22:11:12  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Sämsta köpet måste nog varit ett snålt konstruerat Vincent-slutsteg som sköt proppar och totalt saknade skyddselektronik (godkännt rent audiellt, men jobbigt med strömproblem).
Bästa köpet är helt klart mitt lilla trevliga Jeff Rowland försteg, ruskigt bra ljud transparens, dynamik allt utan att det blir tråkigt, fick ganska bra pris också.

Say's who!?
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/09 :  22:18:39  Show Profile Send lars a Private Message
Bästa köp:
- skivtvätt, gör underverk
- bra kablar, öppnar upp ljudet när allt annat är i bra skick

Sämsta köp:
- en japansk direktdriven skivspelare, lät fan.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/09 :  22:25:04  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Bästa köp Linn sondek LP12
Sämsta köp en Sherwood integrerad som gick sönder efter en vecka.
Sämsta affär var när jag sålde ovanstående LP12a för att jag behövde pengar jag saknar den enormt skall köpa in en ny när jag har råd.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:23:08  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Bästa köp: Jm Lab Mini Utopior... de är bara så goa..

Sämsta köp: Har inte gjort så många kassa köp.... kan inte komma på något som jag blev riktigt besviken på. Får nog vänta med denna..

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:42:26  Show Profile Send SW a Private Message
Min absolut sämsta affär när det gäller HIFI var när jag sålde ett Linn Wakonda försteg som jag bara använde som RIAA-steg och istället köpte ett Musical Fidelity XLPs RIAA-steg. Det var att byta ner sig rejält.
Min bästa affär var när jag förra året köpte ett defekt DOXA Signature slutsteg och skickade det till Knut Lauvland på DOXA i Norge för rep. Han föreslog då att han istället för att repa elektroniken skulle uppgraderade slutsteget till 2002 års DOXA Signature MK2B. Eftersom lådan, båda transformatorerna, de 16 schottkydioder och RIFA-kondingarna var samma, blev kostnaden knappt 3000 SEK. Nytt kostar ett sådant slutsteg 12000 Nkr.

S
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/01/10 :  10:50:21  Show Profile Send wallraff a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Ryys. Var köpte du den?

Av en privatperson, många många mil ifrån mig. Är inte den som gnäller och är kinkig osv,så det är bara att leta ny förstärkare. Har i och med det stora planer på att köpa Audio Analogue sprillans nytt, enbart för garantins skull!

Var väl kanske den bästa hifiaffären för den personen

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2003/01/10 :  12:47:23  Show Profile Send miol11 a Private Message
Sämsta köp utan tvekan NAD 912!!
Riktigt dåligt ljud i Prologic, sämre än uselt som stereoförsteg
är det någon som kommer ihåg den................

Bästa är lite svårare,
men jag tror att det får bli Arcam Alpha10 DAVE.

"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000