Author |
Topic |
PatrickJ
Member
62 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:33:56
|
Ligger här i sängen, samlar mina tankar och röker en cigarett; två dagar sedan rök äntligen SACD oskulden! Fick hem min SACD spelare förra veckan men har sedan vart så upptagen att det hela fick vänta, tills två dagar sdan alltså.
Här kommer en liten kort rapport om mina initiala åsikter om detta nya högupplösta format.
Låt mig först och främst påpeka att min ljudutrustning inte är 100% anpassad för stereolyssning utan är en kompromiss för att även kunna köras i en hembio. Dock är alla komponenter omsorgsfullt valda för att först prestera bra för musik, film kommer i andrahand.
Försteg: Parasound AVC2500 Slutsteg: Parasound HCA1205 Högtalare: ALR/Jordan Note 5 Signalkablar: Silk Interconnect med bulletplugs Högtalarkablar: 2.5m Audioquest CV4 SACD-spelare: Philips 963SA
När SACDspelaren väl var inkopplad fick Miles Davis 'Kind of Blue' äran att bli första skivan ut, en skiva jag även har på CD och känner till mycket väl. Satte mig i lyssningsfåtöljen och tryckte förväntansfullt på play, 'So What' började att spela. Jag måste erkänna att det lät bra, men jag kunde inte direkt peka på att något specifikt lät bättre nu jämfört med CD-versionen. Tyvärr har K.O.B. endast ett SACD spår och jag kunde därför inte göra någon direkt jämförelse varav jag bytte till Opus3 SACDn 'Tiny Island' som är en hybrid (SACD-/CD-lager). Jag började med att lyssna igenom skivans CD-lager ett par gånger för att ha detta färskt i minnet, bytte sedan till SACD-lagret och valde den låt jag kände till bäst. Hör och häpna, hur jag än koncentrerade mig tyckte jag mig inte höra någon större förbättring/skillnad; gång på gång tyckte jag mig finna skillnader men detta visade sig vara felaktigt då jag bytte till CD-lagret.
"Ok, det är bara att beta vidare" tänkte jag, och nu 48 timmar har jag lyssnat igenom dessa SACDskivor ett flertalet gånger:
* Tiny Island, hybrid * Eric Bibb, hybrid * Aftermath, Rolling Stones hybrid * Kind of Blue, Miles Davis SACD * A Love Supreme, John Coltrane SACD * Ask a Whoman who knows, Natalie Cole hybrid * Folk Singer, Muddy Waters SACD
Av samtliga dessa skivor kunde jag inte peka ut en enda detalj som jag tyckte mig höra var bättre då SACDlagret kördes. Missförstå mig inte, de lät alla OERHÖRT bra men inte alls bättre än en bra CD. Det enda jag egentligen *kan* ha hört som (och detta kan lika gärna vara min fantasi eller längtan efter att verkligen höra någon skillnad) är att SACD lagren ibland kan ha kännts aningen "rundare" samt "mjukare" (varmare kanske rent av). Detta var dock mer än känsla än något annat.
Vad jag vill få sagt är att jag nu efter 48 timmars testande inte riktigt tycker mig höra den skillnad/förbättring som SACD skall medföra, om det sen beror på mig och min min hörsel, min utrustning eller att jag inte är tillräckligt inkörd än vet jag inte. Tilläggas bör också att då jag inom kort flyttar endast kunde sätta upp min ljudutrustning väldigt temporärt i ett väldigt "odämpat" rum med allt annat än optimala akustiska förhållanden. Min SACD-spelare kan vara ett annat problem, det är en DVD/SACD komb av det enklare slaget. Kan det vara värt att lyssna på någon annan maskin som Sonys SCD-555ES?
Jag skulle slutligen inte säga att jag är besviken, dock så hade jag nog hoppats på att det iaf skulle vara någon större hörbar skillnad. Jag kommer troligtvis fortsätta köpa SACD mycket pga av att de verkar mer genomarbetade och de jag nu testade lät verkligen bra, men det känns samtidigt som om CD-formatet inte behöver gå i pension riktigt än. :)
|
------------- MVH Patrick |
|
Canon
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 15:11:46
|
Intressanta reflektioner.. Jag har gått i SACD-tankar, men överger det nu ett tag, eftersom min kringutrustning inte alls är i din kaliber. Risken är ju då ännu större att även jag skulle ha svårt att höra skillnad.. |
/Magnus Persson |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 15:25:36
|
Vinyl! Oh vilken skillnad! Skrota allt digitalt idag! |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 15:26:55
|
Hej
Enkelt!!., dina Not5:or har ju inga superduperdiskanter som återger frekvenser mellan 20 o 100 KHz
mvh |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 15:43:51
|
Nationalencyklopedin:
quote: Hörområdet vid normal hörsel sträcker sig från ca 20 Hz till 15 000 ā 20 000 Hz.
Känns som att det är stor idé att ha superduperdiskanter om man inte hör dem ändå? Lägre frekvenser kan man ju känna, när grannen drar igång sin bilstereo skakar porslinet och man får svårt att andas (jaja, liten överdrift, men porslinet skakar iaf...), men har man någon nytta av de högre frekvenserna? Jag känner mig tveksam.
Jag har bara lyssnat på ganska dåliga grejer, men skillnaden som slår mig när jag jämför CD/vinyl är att vinylljudet är så oerhört mycket tätare! Det gäller framförallt gitarrdist. Jag trivs också mycket bättre med akustiska gitarrer på vinyl, luftigare, tydligare, klart mer "live-känsla", precis som när man själv sitter med en bra akustisk gitarr.
Så om jag kunde komma med något nytt format skulle jag vilja ha ett med betydligt högre "bit-rate", inte ett som är anpassat för fladdermöss!
Fast det är bara min personliga åsikt... |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 16:45:42
|
Hej JoelH, såg du smileysen??..
Mvh |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 17:20:20
|
Kan säga så här..Jag var en av pionjärerna med Sacd då jag köpte en Sony SCD-XB 940 för 9.000´:- för 2-3 år sen..Säger bara så här..Med rätt grejer så spöade jag ut Meridans dåvarande värsting cd för 37.000:-. Du helt enkelt fel greeje för problemet med SACD är att du MÅSTE ha anpassade grejer för det. Jag körde med Musical Fidelity A3Cr för och slutsteg, dom har en speciell ingång enbart för SACD. Jag och min bekanta (Jobbar på Lefflers Hifi i Linköping)Sa att det kan inte vara någon skillnad på ingångarna utan körde på standard cd-ingången, då lät det som du upplevde, bra men inget speciellt. Men då jag tjatade om att vi skulle byta ingång, så gjorde han det. Han bytte till SACD ingången och skillnaden var bedövande vi var 5 pers som satt och stirrade som idioter!!SACD spöade alla cd-spelare som dom hade i affaären, jag fick till och med komma tillbaka så vi kunde dema allt! |
Trött på folk utan vett |
|
|
PatrickJ
Member
62 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:00:23
|
KennethS: Intressant, har aldrig tidigare hört om att det finns speciella ingångar för SACD! Jag använde precis som du säger en "vanlig" CD-ingång i försteget. Blir ju nästan sugen på att låna hem ett MF A3.2CR försteg för att testa detta, vore onekligen kul om det skulle ge ett lyft (inte kul för plånboken dock! )! Någon annan som kan bekräfta detta? Vilka försteg har speciella SACDingångar egentligen eller finns det kanske på alla nya rent av?
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:04:28
|
du säger att du hör skillnader när du kör först cd och sen sacd men när du byter tillbaka till cd så hör du skillnaderna där också???
så brukar det vara om man hör skillnad och sen byter tillbaka då anstränger man sig för att höra samma sak även där och då gör man det även om det inte är lika tydligt |
|
|
PatrickJ
Member
62 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:13:59
|
ekman: Det är möjligt att det är så, men de skillnader jag hörde från början är små om de ens finns och sådanna att jag iaf inte kan avgöra vad som låter bäst. Vet inte om det är min spelare men det tar cirka 7-10 sek för ett byta mellan lagren så man kan inte lyssna "on the fly" vilket försvårar jämförelsen.
|
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:17:13
|
Tyckte ungefär som dig när jag provade då med en Sony 940. Krell för och slutsteg högtalare med dubbla Scan-Speak kolfiber 7:or samt Revelator diskant, borde ha hört skillnad med dessa grejor tycker jag.Frågade runt lite bland s.k experter och fick oftast till svar att Sony spelaren var alltför billig i det systemet.Personligen imponerade SACD inte på mig,möjligen hade en dyrare spelare varit bättre. |
Skeptiker |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:27:41
|
Krell kan ju vara lite att ta i,men grejen är att ingången för SACD är annorlunda (Oftast)än CD-ingången..Vi använde förövrigt ett par B&W för 180.000:-kr, så så illa var inte heller den kringutrustningen. Annars gör ju Sony fina ES förstärkare som givetvis är SACD anpassade, men jag vågar inte svara för hur Philips eller Sonys nuvarande SACD-spelare låter, då dom nu också är multikanal och DVD spelare, men var ju som bekant dedikerad 2-kanals spelare utan dvd-video möjlighet, men jag tycker du definitivt ska ta hem försteget och testa, men tänk på att slutsteget för Musical Fidelity också var anpassat för SACD. |
|
|
pricer
Member
176 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:27:54
|
Hör man inga skillnader på ljudet efter en paus på 10 sekunder känns den så kallade uppgraderingen aningens onödig. Man skall bli glad och ryckas med av musiken och inte sitta och leta eventuella nya detaljer dagarna i ända. Kör på CD och släng ut SACD-spelaren. |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:36:31
|
quote: Originally posted by KennethS
Krell kan ju vara lite att ta i,men grejen är att ingången för SACD är annorlunda (Oftast)än CD-ingången..Vi använde förövrigt ett par B&W för 180.000:-kr, så så illa var inte heller den kringutrustningen. Annars gör ju Sony fina ES förstärkare som givetvis är SACD anpassade, men jag vågar inte svara för hur Philips eller Sonys nuvarande SACD-spelare låter, då dom nu också är multikanal och DVD spelare, men var ju som bekant dedikerad 2-kanals spelare utan dvd-video möjlighet, men jag tycker du definitivt ska ta hem försteget och testa, men tänk på att slutsteget för Musical Fidelity också var anpassat för SACD.
Mailade hifi musik en gång och frågade huruvida mina grejor skulle funka med det nya högupplösande formaten,eftersom bandbredden i mina grejor är 20-20khz, fick till svar att det inte spelade nå'n roll.Själv tror jag ändå att det måste spela roll varför annars den stora bandbredden på de nya formaten.Nå'n som har teorier eller vetskap i ämnet? |
Skeptiker |
|
|
HPW
Member
370 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:38:22
|
Jag har en Philips SACD 1000 den hadde väldigt lång inspelningstid och var känslig för vilka kablar man körde på.
Låt spelaren spela på repeat under en vecka eller två och lyssna sedan. Du behöver inte ha ngt annat i sterion. Det tog nästan två månader innan det lät bättre på SACD än på CD.
På SACD 1000 fanns det en sterio utgång L & R och 6 utgångar för multikanal, där rekomenderade man att L front och R front på multikanal skulle användas i stället för L&R för bästa ljud. Jag vet inte om du har samma på din spelare. |
Rundgång & Omgång |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:41:26
|
Det gör faktiskt en stor skillnad. Problemet är att debatten är stor och åsikterna är många. Men jag kan intyga att skillnaden är enrom och att man MÅSTE ha anpassat åtminstone förstärkaren för att höra skillnaden.Jag hade då en H/K 690 med en bandbredd på 2-100.000 Hz och ändå hördes det knappt nån skillnad just på grund av att ingångar osv. inte hade den renhet/nivå som krävdes av SACD. Det är just det som är så tråkigt. Spelar faktiskt enligt mej ingen roll hur dyr förstärkare man har, är den inte designad för SACD, så hörs den inget skillnad. punkt slut. Högtalarna räckte faktiskt annars mer än väl, dock hade jag en annan prisklass, jag pendlade nämligen mellan ett par Dali Grand Coupe´och ett par Audiovector M3 som jag också hade stående. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:53:51
|
Kan det vara det gamla kära problemet med upplösning?
För att höra skillnad av den typ och delikatess som ett kabelbyte eller byte CD - SACD ger så måste anläggningen vara av tillräckligt hög klass samt ha nödvändig bandbredd (inte farao vet jag vad det är men det låter tjusigt....)
SACD (och DVD A) är framförallt till för att sälja mer lådor, inte ge audiofiler MER välljud. De Audiofiler som är ute efter mer välljud och har en högupplösande kompetent anläggning - ja de hör skillnaden. De andra "budgetaudiofilerna" kan köpa hur mycket SACD som helst för 3 lapp och försöka höra någon skillnad.
Inte menat som känga åt de med enklare anläggning men min tro är att SACD måste ha en ganska bra kvalitet och spelas i en anläggning av väldigt hög kvalitet för att komma till sin rätt.
Fast reklamen pumpar på och spelarna blir billigare. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:56:05
|
Intressant det där med SACD-ingång på försteg. Inget jag har på mitt, men skillnad hörs ändå mellan SACD och CD på min billiga DVD-spelare (Sony DVP-NS700). Det är inga enorma skillnader men de hörs, tyvärr så är det inte ens med SACD lika musikaliskt flyt som med min (mkt dyrare) Linn Karik körandes CD. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:58:04
|
Kenneth, om det nu var så stor skillnad när ni bytte ingång testade ni väl också att ansluta cd-spelaren till SACD-ingången? Jag tar för givet att ni gjorde det, annars blir ju inte testen särskilt rättvisande. |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:03:36
|
Ja, och skillnaden uppstod faktiskt inte, vi vart chockade båda två, då ingen av oss trodde att den skulle vara så bra, skivan/orna vi använde var Kind of blue med Miles Davis. På Meridian fick vi dock använda en special version (remastrad osv.) för SACD skivan var inte hybrid. Innan satt till och med min bekanta och tvivlade på om den ens skulle hänga med 15.000.- lirarna, vi hade till och med kunder som kom in och vart imponerade. |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:13:42
|
PatrickJ, Om några dagar när din spelare är bättre inspelad kanske du upptäcker lite skillnader trots allt. I övrigt är ju dina prylar inte alls så dåliga. Första gången jag själv provade SACD hade jag en mycket enkel anläggning med KEF Q35.2 högtalare, Marantz PM17 förstärkare och spelaren var en Sony kombinerad DVD/SACD DVP-NS900. Jag hade inga förväntningar alls egentligen, jag hade ju sen tidigare en NAD CD-spelare med HDCD och såna skivor lät alltid lite bättre men inte så jättemycket. Jag förväntade mig därför endast en liknande subtil förbättring med SACD. Skillnaden var dock helt enorm tyckte jag, det var som om hela anläggningen förvandlades. Större, bättre, renare ljudbild överlag och ett mer realistiskt "flyt" i musiken. På alla punkter var det bara bättre. Så olika det kan vara...
Ett litet tips till din anläggning bara... jag använde själv CV-4 som högtalarkabel tidigare. Inte direkt dålig men dina övriga prylar kommer inte till sin rätt med den. Prova med Audioquest Bedrock istället om du kan, skillnaden är mycket stor... |
Man borde inte sova. |
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:15:33
|
KennethS: Du råkar inte känna till skillnaden mellan dessa två ingångar? Jag förstår inte vad som skulle skilja signalen från en SACD spelare jämfört med en CD spelare förutom bandbredden. Det enda som skiljer är ju att SACD formatet ger mindre förluster i A/D - D/A omvandlingen än CD, och större frekvensomfång (bandbredd). Har du testat att koppla in en CD spelare på SACD ingången? En CD spelare borde ju inte ta skada av kringutrustning som klarar hög bandbredd.
EDIT: Har visst kommit lite fler svar nu... |
MVH | Life's too short for bad sound |
Edited by - luminous on 2003/01/08 19:16:36 |
|
|
PatrickJ
Member
62 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:21:05
|
Ja det vore ju onekligen trevligt om det åtminstonde vore en liiiiten kvalitetsförhöjning! :) Även jag hade rätt låga förväntningar, fick mer eller mindre SACD funktionen på köpet i.o.m. köpet av DVDspelaren. Det ska ju även tilläggas (klantigt att jag glömde nämna detta tidigare) att utöver SACD-spelaren är även SAMTLIGA kablar nästintill nya och knappt inspelade. Det kan ju vara så att detta också bidrar till en utjämning. Tyvärr har allt åkt ner i flyttkartonger nu så det blir till och "bränna" allt nytt om cirka 3-5 veckor.
|
Edited by - PatrickJ on 2003/01/08 19:21:35 |
|
|
erik
Member
311 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:38:36
|
Det behövs ingen superstereo för att höra skillnad på källorna. En anläggning för 10 000kr bör särskilja en spelare för 5000 och 25000 mycket enkelt. Detta förutsätter att allt annat är rätt uppställt och i ordning.
Skit in, skit ut.
/Erik |
Blås på! |
|
|
Svante F
Member
180 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:46:09
|
"Jag använde precis som du säger en "vanlig" CD- ingång i försteget."
Patrick, är du säker på att ditt Parasound försteg inte digitaliserar ljudet från SACD'n. Man brukar i många fall vara tvungen att ansluta till 6-kanals ingången (som brukar heta Ext In eller liknande) för att signalen ska förbli analog hela vägen. Annars är det ju inte SACD man lyssnar på! mvh Svante
|
oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703 |
|
|
HPW
Member
370 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:56:27
|
quote: Patrick, är du säker på att ditt Parasound försteg inte digitaliserar ljudet från SACD'n
Jag tror inte att det finns ngn SACD kan lämmna ut signalen digitalt utan bara analogt. Den digitala utgången brukar vara kopplad till DVD video signal men jag kan ha fel. På min philps finns bara SACD analogt. Jag har läst om ngn snubbe som moddar ngr SACD för att få signalen digitalt men bara då man köper hans separata DA omvandlare. |
Rundgång & Omgång |
|
|
Topic |
|