Author |
Topic |
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 17:32:42
|
Jag har funderar på att skaffa ett par bättre högtalare och har nu möjlighet att köpa någon av dessa (beg.) för ungefär samma pris.
Är det någon som har jämfört dessa och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag har ett kraftigt slutsteg, Dynamic Precision PA4000H (2x400W), som enligt folk som provat klarar att göra M3si rättvisa. Det gör att det känns onödigt med OM-6:ornas aktiva basdel. Läste även nån gång nån stans att någon tyckte att M3si var bättre på mellanregister och mellanbas. Men OM-6 är ju en nyare konstruktion så....?
Övrig elektronik är CD-spelare Sony CDP-X303ES och försteg Advantage P1.
Tacksam för alla åsikter.
Edit: Jag använder idag Mirage M5.
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
Edited by - Mirage on 2003/01/11 17:34:05 |
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 17:49:40
|
Jag har hört båda, dock inte vid samma tillfälle! M3si bör ha en ljudbild liknande den som dina M5:or, OM6 däremot har en annorlunda ljudspridning (omnipolär isf bipolär), så den är ju frågan om vilket du trivsbäst med? Men visst svårt val . Det bästa är ju om du kan prova hemma men det är ju inte alltid så enkelt om man ska köpa begagnat. Har du möjlighet att åka och lyssna på bägge paren? Svårt att jämföra i olika miljöer och med olika utrustning förstås, men det kan ju ge en "hint".
Jag är själv tveksam till inbyggda bassteg, hur jämför man kvaliteten på dom? Byter man upp sig förstärkarmässigt händer ju inget i basen ! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 00:40:55
|
Tack Stefan! Jag har nog samma uppfattning som dig, men det är intressant att höra andras åsikt.
Jag aldrig hört M3si, men har hunnit höra ganska mycket av mina M5 under snart åtta år , med flera olika slutsteg. Jag gillar verkligen dem, i synnerhet ihop med det för- och slutsteg jag har nu. Har dock hört att M3si ska var ett stort steg uppåt. Skillnaden till M1si lär vara mindre, det handlar visst om att ha ett STORT rum då...
Det jag har hört av OM-6, och OM-5, är i butik och på mässa. Jag vet inte om jag tycker det är så stor skillnad på bi- resp. omnipolärt, jag kanske inte lyssnat tillräckligt?
Visst vore det teoretiskt möjligt att prova hemma, men högtalarnas strolek ställer till vissa logistiska problem. Med tanke på att jag har ett bra slusteg och vet hur bra M5 låter lutar det nog åt M3si.
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
|
Topic |
|
|
|