HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jitter?, jag vet vad det är, men påverkar det mig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:53:11  Show Profile Send d_kay a Private Message
Ja, alltså detta underliga jitter. I tekniska termer så betyder det väl slumpvis fördröjning av data/signal. Så, ok. Om en digital signal blir slumpvis fördröjd i en,säg optisk, kabel så ska då det påverka ljudkvaliteten. Såsom jag förstått det så är problemet intimt förknippat med D/A-omvandlaren. Om data blir mycket försenat så uppstår naturligtvis ljudavbrott(vilket alla kan höra), men även vid smärre tidsförseningar av bitarna så skall ljudet alltså försämras på ett mer subtilt sätt. Det är här som min hjärna inte hänger med.

De D/A omvandlare som jag använder mig av(De sitter i mitt fina Delta 44 ljudkort) har nämligen en inbuffer som motsvarar flera millisekunder av 16/44 wav. Enstaka förseningar som underskrider buffertens längd skall väl ändå inte kunna förändra karaktären på ljudet?. Det finns ju en klocka i D/A-omvandlaren, varför skulle den ta hänsyn till förseningar tidigare i kedjan. Den "vet" ju att formatet är 44.1khz och därmed exakt 1/44.1*1000 s mellan varje sample. Så kvaliteten i Ljudkortets klocka måste väl ändå ensamt avgöra jittret i analoga signalen. Eller?.

Någon som är mera tekniskt insatt än jag, please explain.

Tangbandare rulez!

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/01/09 :  19:49:40  Show Profile Send TNT a Private Message
I ditt fall så är det det gitter som den inyggda klockan på kortet som antagligen blir gällande. Själva datat när det väl är digitaliserat kan inte bli bemängd med jitter. Det är ju klockan som används vid D/A omvandling som har jitter. OK, var kommer klockan ifrån då. På kortet finns en klocka och man skulle kunna tro at denna styr allt. I vissa system ja, men inte alltid. För att hålla sändare och mottagare synkrona dvs. att mottagaren inte får för mycket eller för lite data så måste mottagaren utvinna en takt (klocka!) från sändaren. På sp/dif så är klockan innbakad i den seriella dataströmmen genom en speciell kodning av data. Denna klocka extraheras och styr d/a processen. Om det vore så att denna styrde d/a omvandling utan någon somhelst filtrering så skulle allt jitter som kommer från sändare och kabel (störningar) påverka ljudet. Nu är det så att det sitter en PLL (fas låst loop) som klockan processas i innan den används. En PLL kan gämföras med ett mekanskit svänghjul. Dvs att den har en tröghet som minskar varv/s variationerna även om kraften som driver hjulet ändras!

Så: data kommer med samma fart som klockan, men klockans kan variera och dessa variatoner tas bort av PLL. Nån stans inne på ditt kort går data och klocka olika fort och då är det bra med en buffer som man kan fylla på lite vid starten så att d/a omvandlaren aldrig blir utan data och att man kan ta emot lite för mycket data under en tid utan att kvävas.

I den ideala värden så skall ju klockan i sändare och mottagare gå lika fort men specen säger att 500 ppm (har jag för mig) är en tillåten avvikelse (kolla sp/dif för detaljer!)

2MB buffer behövs nog bara som skak skydd för bärbara eller i ett system där man inte använder klockan på sp/dif utan en helt fristående klocka. Då kan avikelsen mellan sändare och mottagare bli stor.

Hoppas att det klarnade?

Påverkan är ett hårt ljud som man snabbt blir lyssningstrött av och är föga engagerande.

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/09 :  21:29:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det där med jitter är verkligen intressant. Förespråkare för vinyl och liknande hävdar ofta att cd-ljudet ger lyssningströtthet o.s.v. p.g.a. jitter, men hur är det egentligen? Vet man med säkerhet att det är just jittret som ger denna effekt, eller kan det vara något annat? Hur låter jitter, låter det alltid likadant? Det vore intressant att på konstgjord väg tillföra jitter till en signal och sedan lyssna efter förändringar.
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/01/10 :  02:06:08  Show Profile Send TNT a Private Message
http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html

Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:20:53  Show Profile Send d_kay a Private Message
Ok, intressant läsning. Måste läsa hur PLL exakt fungerar, men, ifall klockan tas ifrån den digitala signalen hur får man klockan när man spelar WAV ifrån datorn?. PCI-bussen?. Jag tycker annars att förklaringen till hur jitter uppkommer(transporter/kabellängd/motor etc) är relativt trovärdig. Jag kan tänka mig att strömändringar ,om än små, kan påverka klockan negativt. Men vad händer med cd-spelare med skakminne?. Existerar jitter där?. De tar kort upp buffertar på siten, fast jag misstänker att de inte berättar hela sanningen.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:31:35  Show Profile Send AA a Private Message
Glöm inte det jitter som finns på skivan i form av förkorta och förlånga pittar och land.

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/01/10 :  17:59:43  Show Profile Send TNT a Private Message

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:59:32  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Frågan skulle kunna vara: låter det bra eller inte?
Glöm jitter eller allt annat magiskt. Låter det bra eller inte?
Man har de bästa mätinstrumenten som någonsin funnits på huvudet, och funkar det
quote:
Originally posted by d_kayså funkar det.

Ja, alltså detta underliga jitter. I tekniska termer så betyder det väl slumpvis fördröjning av data/signal. Så, ok. Om en digital signal blir slumpvis fördröjd i en,säg optisk, kabel så ska då det påverka ljudkvaliteten. Såsom jag förstått det så är problemet intimt förknippat med D/A-omvandlaren. Om data blir mycket försenat så uppstår naturligtvis ljudavbrott(vilket alla kan höra), men även vid smärre tidsförseningar av bitarna så skall ljudet alltså försämras på ett mer subtilt sätt. Det är här som min hjärna inte hänger med.

De D/A omvandlare som jag använder mig av(De sitter i mitt fina Delta 44 ljudkort) har nämligen en inbuffer som motsvarar flera millisekunder av 16/44 wav. Enstaka förseningar som underskrider buffertens längd skall väl ändå inte kunna förändra karaktären på ljudet?. Det finns ju en klocka i D/A-omvandlaren, varför skulle den ta hänsyn till förseningar tidigare i kedjan. Den "vet" ju att formatet är 44.1khz och därmed exakt 1/44.1*1000 s mellan varje sample. Så kvaliteten i Ljudkortets klocka måste väl ändå ensamt avgöra jittret i analoga signalen. Eller?.

Någon som är mera tekniskt insatt än jag, please explain.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000