Author |
Topic |
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 14:00:00
|
Jag letar efter en bra cd-transport som jag tänker använda till en TacT RCS2.2. Jag vill synkronisera klockorna mellan transporten och tact:en. Tact:ens klocka går i 11,2896 MHz, så en cd-spelare eller ren transport som går med samma frekvens gör modifieringen lite lättare. De nedanstående CD-spelarna går med rätt frekvens. Kan någon av dessa vara ett bra alternativ? Andra förslag? Transporten skall helst ge ut 16bit/44,1kHz, men 16bit/48kHz går också bra.
Jag har en CD-fix nu som jag helst skulle använda, men dess klocka går i 24-någonting MHz. Jag antar att man måste göra om mjukvarustyrningen av CD:n om den skall gå att använda. Vet någon om det går att göra/hur man gör det, skulle jag vara mycket tacksam för tips!
Arcam 70.2/ 70.3 Arcam 170.3 Arcam Alpha Arcam Alpha 5/ 5 plus Arcam Alpha Plus
Arcam Delta 250 Arcam Delta 270 Audiomeca Mephisto Aura AUC-50 Cambridge CD3 Cambridge CD6 Harman Kardon (all) Marantz CD10 Marantz CD11 Marantz CD12 Marantz CD50 Marantz CD52 (SE) Marantz CD72 (SE) Marantz CD80 Marantz CD94 Marantz CD95 Marantz CD99SE/DR Marantz CD880 Meridian 200/ 206 Meridian 500 Meridian 506/ 508 Meridian 602 Micro Mega Leader Micromega T-rive Mission CDM 2 Mission DAD 5 Mission PCM 7000 Philips CD 850 Philips CD 880 Philips LHH200RX Philips LHH300 Philips LHH700 Philips LHH1000 Proceed PCD-2 PS Audio Lambda Quad 66 Quad 67 Radford Rotel RCD 965 BX/LE Rotel RCD 970 BX Rotel RCD 975 Rotel RCD 980 Rotel RCD 990 Studer A-730 Sugden Optima Thule CD-100 Woodside |
Edited by - Tobias on 2003/01/11 22:09:14 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 15:16:42
|
Jag har Arcam Delta 250. Jag lovar att jag inte kommer att sälja den begagnad för jag vill inte bli ovän med någon. Den låter bra och är flexibel, men har man den stående på hela tiden vägrar den efter ett tag att läsa in CD-skivorna. Då måste man stänga av och på den för att få den att fungera. Irriterande! Men det värsta är att den ibland inte ger ifrån sig cd-skivan utan skickar ut en tom släde. Då får man plocka bort locket och operera bort CD-skivan ur innanmätet. Ännu mer irriterande och det har berikat min vokabulär med många nya ord som inte lämpar sig att återge här. Och vad den gör med mina cd-skivor när jag inte har insett att det redan finns en cd-skiva inne i apparaten utan skickar in en till, tänker jag inte ens försöka beskriva. Jag har löst problemet genom att jag brukar lägga en tom CDR-skiva ovanpå cd-skivan i släden. Tyngden verkar få spelaren att släppa skivorna lättare och blir det någon kvar så är det den värdelösa CDR-skivan. Det verkar också förbättra ljudet lite, det blir stabilare kanske?
|
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 22:07:47
|
Oj, den cd-spelaren verkar inte så rolig. Jag antar att du haft en väldig otur med just det exemplaret, men det kanske är säkrast att välja någon annan än den modellen ändå.
Att transporten klarar att läsa alla skivor och fungerar i övrigt utan krångel är ju väldigt viktigt.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 22:17:57
|
Har du kollat upp Sony avseende klockfrekvensen? Deras drivenheter och mekanik inger respekt.
|
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 22:21:19
|
quote: Originally posted by Tobias
Oj, den cd-spelaren verkar inte så rolig. Jag antar att du haft en väldig otur med just det exemplaret, men det kanske är säkrast att välja någon annan än den modellen ändå.
Att transporten klarar att läsa alla skivor och fungerar i övrigt utan krångel är ju väldigt viktigt.
Hade en gång i tiden Rotels transport undrar om inte den hette 980 en suverän transport för pengarna fullproppad med Black Gate kondensatorer dubbla nätdelar för digitalt och analogt Phillips svingarms laser.Borde gå att hitta till väldigt lågt pris den läste alla skivor jag provade i alla fall. |
Skeptiker |
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 22:44:46
|
Timbre: Sony verkar ha en klockfrekvens på 45,1584 MHz på de allra flesta modeller. De spelare jag har sett verkar som du säger väldigt välbyggda, undrar om det inte går att ända klockfrekvensen på något sätt... (en lista på diverse cd-spelare med klockfrekvenser angivna: http://www.audionautes.com/Altriprodotti/LCAudio/LClock/montaggio/lista.htm)
|
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 22:47:51
|
oliver: Den verkar intressant, jag ska leta efter mer information om det spelaren. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 22:59:13
|
De gånger jag har träffat på Sony CD-spelare som transporter till lite exklusivare dacar av andra fabrikat har det känts (låtit) väldigt rätt... |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 22:59:36
|
oliver: Den verkar intressant, jag ska leta efter mer information om det spelaren.
RDD 980 tror jag den hette ,Rubicon black gate hette kondensatorerna i den ,mycket högkvalitativa och ovanliga i den prisklassen.Den kostade 6500 men XL-Fidelity sålde ut dem för nåt år sedan minns inte exakt priset men det var väldigt lågt.Hela konstruktionen andades kvalitet den hade säkert varit mycket dyrare om det inte stått Rotel på fronten. |
Skeptiker |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 23:02:12
|
Kolla klockfrekvensen på den i såna fall jag bytte klocka i min är lite osäker vilken frekvens den hade men jag har för mig att det var den du behöver. |
Skeptiker |
|
|
snare2
Member
547 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 23:43:05
|
quote: Originally posted by oliver
Hade en gång i tiden Rotels transport undrar om inte den hette 980 en suverän transport för pengarna fullproppad med Black Gate kondensatorer dubbla nätdelar för digitalt och analogt Phillips svingarms laser.Borde gå att hitta till väldigt lågt pris den läste alla skivor jag provade i alla fall.
Jag kan hålla med om att det var en prisvärd drive. En bekant till mig andväder den & köpte den när den såldes bort av Xl-F för 2995:-, med jag vet att den inte vill ta hans SACD hybrid-skivor med tex Eric Bibb bla. |
|
|
snare2
Member
547 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 23:46:00
|
Grrr. jag kastar in ett "N" som jag glömde. |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 01:19:47
|
quote: Originally posted by snare2
quote: Originally posted by oliver
Hade en gång i tiden Rotels transport undrar om inte den hette 980 en suverän transport för pengarna fullproppad med Black Gate kondensatorer dubbla nätdelar för digitalt och analogt Phillips svingarms laser.Borde gå att hitta till väldigt lågt pris den läste alla skivor jag provade i alla fall.
Jag kan hålla med om att det var en prisvärd drive. En bekant till mig andväder den & köpte den när den såldes bort av Xl-F för 2995:-, med jag vet att den inte vill ta hans SACD hybrid-skivor med tex Eric Bibb bla.
Konstigt för det tror jag min gjorde |
Skeptiker |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 08:58:47
|
quote: Originally posted by Timbre
De gånger jag har träffat på Sony CD-spelare som transporter till lite exklusivare dacar av andra fabrikat har det känts (låtit) väldigt rätt...
Hej,
speciellt om det är Sony's ES-drive. Synnerligen stabila och robusta grejor! Tyvärr verkar det som om de flesta märkena(inkl några Hi- & Mid- end märken) inte använder dess suveräna drivar utan de använder de enklare drivarna som Sony själva sätter i sina mid- & Low- end maskiner.
Jag tror att det är Philips som har/hade den grundfrekvens som du söker. Försök hitta en maskin som använder CDpro driven (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4587).
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
|
Topic |
|