HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra CD-transporter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/11 :  14:00:00  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag letar efter en bra cd-transport som jag tänker använda till en TacT RCS2.2. Jag vill synkronisera klockorna mellan transporten och tact:en. Tact:ens klocka går i 11,2896 MHz, så en cd-spelare eller ren transport som går med samma frekvens gör modifieringen lite lättare. De nedanstående CD-spelarna går med rätt frekvens. Kan någon av dessa vara ett bra alternativ? Andra förslag? Transporten skall helst ge ut 16bit/44,1kHz, men 16bit/48kHz går också bra.

Jag har en CD-fix nu som jag helst skulle använda, men dess klocka går i 24-någonting MHz. Jag antar att man måste göra om mjukvarustyrningen av CD:n om den skall gå att använda. Vet någon om det går att göra/hur man gör det, skulle jag vara mycket tacksam för tips!

Arcam 70.2/ 70.3
Arcam 170.3
Arcam Alpha
Arcam Alpha 5/ 5 plus
Arcam Alpha Plus
Arcam Delta 250
Arcam Delta 270
Audiomeca Mephisto
Aura AUC-50
Cambridge CD3
Cambridge CD6
Harman Kardon (all)
Marantz CD10
Marantz CD11
Marantz CD12
Marantz CD50
Marantz CD52 (SE)
Marantz CD72 (SE)
Marantz CD80
Marantz CD94
Marantz CD95
Marantz CD99SE/DR
Marantz CD880
Meridian 200/ 206
Meridian 500
Meridian 506/ 508
Meridian 602
Micro Mega Leader
Micromega T-rive
Mission CDM 2
Mission DAD 5
Mission PCM 7000
Philips CD 850
Philips CD 880
Philips LHH200RX
Philips LHH300
Philips LHH700
Philips LHH1000
Proceed PCD-2
PS Audio Lambda
Quad 66
Quad 67
Radford
Rotel RCD 965 BX/LE
Rotel RCD 970 BX
Rotel RCD 975
Rotel RCD 980
Rotel RCD 990
Studer A-730 Sugden Optima
Thule CD-100
Woodside

Edited by - Tobias on 2003/01/11 22:09:14

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/11 :  15:16:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har Arcam Delta 250.
Jag lovar att jag inte kommer att sälja den begagnad för jag vill inte bli ovän med någon.
Den låter bra och är flexibel, men har man den stående på hela tiden vägrar den efter ett tag att läsa in CD-skivorna. Då måste man stänga av och på den för att få den att fungera.
Irriterande!
Men det värsta är att den ibland inte ger ifrån sig cd-skivan utan skickar ut en tom släde.
Då får man plocka bort locket och operera bort CD-skivan ur innanmätet.
Ännu mer irriterande och det har berikat min vokabulär med många nya ord som inte lämpar sig att återge här.
Och vad den gör med mina cd-skivor när jag inte har insett att det redan finns en cd-skiva inne i apparaten utan skickar in en till, tänker jag inte ens försöka beskriva.
Jag har löst problemet genom att jag brukar lägga en tom CDR-skiva ovanpå cd-skivan i släden.
Tyngden verkar få spelaren att släppa skivorna lättare och blir det någon kvar så är det den värdelösa CDR-skivan. Det verkar också förbättra ljudet lite, det blir stabilare kanske?

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:07:47  Show Profile Send Tobias a Private Message
Oj, den cd-spelaren verkar inte så rolig.
Jag antar att du haft en väldig otur med just det exemplaret, men det kanske är säkrast att välja någon annan än den modellen ändå.

Att transporten klarar att läsa alla skivor och fungerar i övrigt utan krångel är ju väldigt viktigt.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:17:57  Show Profile Send Timbre a Private Message

Har du kollat upp Sony avseende klockfrekvensen?
Deras drivenheter och mekanik inger respekt.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:21:19  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Tobias

Jag antar att du haft en väldig otur med just det exemplaret, men det kanske är säkrast att välja någon annan än den modellen ändå.

Att transporten klarar att läsa alla skivor och fungerar i övrigt utan krångel är ju väldigt viktigt.

Hade en gång i tiden Rotels transport undrar om inte den hette 980 en suverän transport för pengarna fullproppad med Black Gate kondensatorer dubbla nätdelar för digitalt och analogt Phillips svingarms laser.Borde gå att hitta till väldigt lågt pris den läste alla skivor jag provade i alla fall.

Skeptiker
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:44:46  Show Profile Send Tobias a Private Message
Timbre: Sony verkar ha en klockfrekvens på 45,1584 MHz på de allra flesta modeller. De spelare jag har sett verkar som du säger väldigt välbyggda, undrar om det inte går att ända klockfrekvensen på något sätt...
(en lista på diverse cd-spelare med klockfrekvenser angivna: http://www.audionautes.com/Altriprodotti/LCAudio/LClock/montaggio/lista.htm)
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:47:51  Show Profile Send Tobias a Private Message
oliver: Den verkar intressant, jag ska leta efter mer information om det spelaren.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:59:13  Show Profile Send Timbre a Private Message

De gånger jag har träffat på Sony CD-spelare som transporter till lite exklusivare dacar av andra fabrikat har det känts (låtit) väldigt rätt...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:59:36  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:

oliver: Den verkar intressant, jag ska leta efter mer information om det spelaren.

RDD 980 tror jag den hette ,Rubicon black gate hette kondensatorerna i den ,mycket högkvalitativa och ovanliga i den prisklassen.Den kostade 6500 men XL-Fidelity sålde ut dem för nåt år sedan minns inte exakt priset men det var väldigt lågt.Hela konstruktionen andades kvalitet den hade säkert varit mycket dyrare om det inte stått Rotel på fronten.

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:02:12  Show Profile Send oliver a Private Message
Kolla klockfrekvensen på den i såna fall jag bytte klocka i min är lite osäker vilken frekvens den hade men jag har för mig att det var den du behöver.

Skeptiker
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:43:05  Show Profile Send snare2 a Private Message
quote:
Originally posted by oliver

quote:

Hade en gång i tiden Rotels transport undrar om inte den hette 980 en suverän transport för pengarna fullproppad med Black Gate kondensatorer dubbla nätdelar för digitalt och analogt Phillips svingarms laser.Borde gå att hitta till väldigt lågt pris den läste alla skivor jag provade i alla fall.

Jag kan hålla med om att det var en prisvärd drive. En bekant till mig andväder den & köpte den när den såldes bort av Xl-F för 2995:-, med jag vet att den inte vill ta hans SACD hybrid-skivor med tex Eric Bibb bla.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:46:00  Show Profile Send snare2 a Private Message
Grrr. jag kastar in ett "N" som jag glömde.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/12 :  01:19:47  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by snare2

quote:
Originally posted by oliver

quote:

Jag kan hålla med om att det var en prisvärd drive. En bekant till mig andväder den & köpte den när den såldes bort av Xl-F för 2995:-, med jag vet att den inte vill ta hans SACD hybrid-skivor med tex Eric Bibb bla.

Konstigt för det tror jag min gjorde

Skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/01/12 :  08:58:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

De gånger jag har träffat på Sony CD-spelare som transporter till lite exklusivare dacar av andra fabrikat har det känts (låtit) väldigt rätt...

Hej,

speciellt om det är Sony's ES-drive. Synnerligen stabila och robusta grejor! Tyvärr verkar det som om de flesta märkena(inkl några Hi- & Mid- end märken) inte använder dess suveräna drivar utan de använder de enklare drivarna som Sony själva sätter i sina mid- & Low- end maskiner.

Jag tror att det är Philips som har/hade den grundfrekvens som du söker. Försök hitta en maskin som använder CDpro driven (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4587).

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000