HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifitemperaturen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Zirro77
Starting Member

13 Posts

Posted - 2009/07/28 :  12:23:45  Show Profile Send Zirro77 a Private Message
Angående tidningar så bör det väl ändå vara så att deras skribenter finns bland dem som hört flest antal "riggar" och apparater och därför bör ha en viss erfarenhetsbank att ösa ur. Sedan tycker jag också emmellanåt att kritiken kan bli lite onyanserad, d.v.s. inte speciellt kritisk alls. Med tiden lär man sig läsa mellan raderna vad de egentligen anser.....
Personligen försöker jag ta till mig så mycket info som möjligt från både kompisar, tidningar och forum.

Vad är en bal på slottet?
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/07/28 :  13:27:42  Show Profile Send -AG- a Private Message
För egen del tycker jag inte att recensenter nödvändigtvis behöver vara kritiska. Det viktiga är att de beskriver ljudkaraktären och hur det borde funka i olika miljöer och med vilken musik en anläggning trivs bäst och vilka kompromisser en produkt har. Dåligt mina ögon kanske är någonting bra i en annans ögon (öron) och sedan värderar man olika egenskaper olika högt. Men detta är lite OT.

Mitt musiklyssnande har iaf tagit bra fart tack vare spotify, så det är inte alltid hifi som skapar bra musikstunder. Nu har de ju höjt bitraten för premiumkunder, men än så länge är jag för snål för det. Men snart kanske...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/07/28 :  18:31:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hifijournalister sitter med ett dilemma.

Låt säga att en högtalare för en miljon kronor låter bäst. Hur ska man då kunna skriva något vettigt om stativare eller golvare mellan 5-10.000 där de flesta ändå i realiteten kanske ligger? Alla jämförelser blir då liksom "denna högtalare för 10 000 låter skräp jämfört med "mega audio de luxe med fantasilliumdiskant" för en miljon kronor. Bra Ljud kan inte vara en absolut skala i en hifitidning. I varje respektive prisklass måste ändå reportern behålla någon slags entusiasm inför sitt arbete att hitta pärlor även bland billigare grejer. Därav att många tester verkar odelat positiva.

Dessutom vill inte tidningarna skriva ideal på näsan för läsarna. Därför blir många omdömen en aning; "för det finns säkert någon som gillar det här ljudet också.."

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/03 :  18:07:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Sedan 08:45, när jag var inloggad senast här på HiFiForum, har en bit över 40 ämnen rört på sig när jag klickade på "active topics". Det är inte låg aktivitet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/08/03 :  18:24:59  Show Profile Send svejk a Private Message
Temperaturen är välan tämligen hög i alla hobbies bland de redan frälsta, även här.

Men hur för vi budskapet vidare? Vi som är runt 50 fick intresserat i tonåren, en stereo var lika viktig som en moped. Dagens tonåringar har andra prioreteringar Mp3 i mobilen eller en I pod i bästa fall med någon docka hemmavid. Hur skall vi sälja denna hobby till dem?

Tja det är frågan. Annars fortsätter den mestadels i +60 lägenheter om några år.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Aejohansson
Starting Member

21 Posts

Posted - 2009/08/03 :  18:44:40  Show Profile Send Aejohansson a Private Message
Jag gör så gott jag kan.

Jag får väldigt ofta kommentaren "jag är tondöv, jag hör ingen skillnad ändå". Det brukar folk säga tills dom får lyssna på mina grejor och då blir folk sugna, men de tycker det är mycke pengar för att bara lyssna på musik..
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/08/03 :  19:23:29  Show Profile Send dB a Private Message
Hej,
Håller med svejk! Jag är 35 och fick intresse för HiFi när jag var 11-12. Hur? Genom en vän till familjen som var HiFi fantast. Han var ödmjuk, tillmötesgående, villig att lära ut det han kunde. Han såg inte ner på mina åsikter, musiksmak eller mindre begåvade frågor jag kunde kläcka ur mig. Han lät mig lyssna på hans Kuzma spelare, testa att flytta på hans högtalare, låna skivor och vipps så var jag smittad av "hifisjukan".
Jag försöker vara likadan i mina möten med yngre människor (och lite äldre). Det är viktigt att respektera deras åsikter, demystifiera hobbyn, visa att grejerna inte behöver vara svindyra för att låta bra, lär dem att lita på sina öron mer än på tester i tidningar och hype kring vissa produkter.
Jag har lyckats "smitta" min svåger, några arbetskamrater samt en hantverkare som var hemma hos mig och renoverade mitt badrum
Är inte orolig. Vi är tillräckligt många för att kunna hålla intresset i gång och överföra det på andra/yngre människor.
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/08/03 :  19:35:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Försöker också att prata om mitt intresse och låta folk lyssna. Viktigaste budskapet är att det går att börja billigt, det behöver inte kosta multum. Får se om det tar sig hos en systerdotter, hon fick ta mina gamla hemmabio pryttlar och jag hjälpte till att välja högtalare tillsammans med henne (22 år)

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000