HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 QED Original högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/08/03 :  14:27:30  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hej! Jag måste bara dela med mig av mina erfarenheter lite...

Jag har haft riktigt dyra högtalarkablar (Audioquest Gibraltar single-biwire, nypris 8300 kr) till min Naim XS/Audiovector Mi3 Signature SE-rigg. Och ljudet har varit grymt bra.

Häromveckan var jag inne på HIFI-klubben som reade ut färdigklippta kabelbitar för halva priset. Jag behövde 6 meter till sekundärsystemet och frågade om de hade något lämpligt. Det enda de hade i rätt längd var en QED Original som nu kostade 30 kr/m. En oansenlig, vit kabel. OK, den kan funka, det är ju bara ett simpelt sekundärsystem tänkte jag och slog till.

En kväll när jag fick en ingivelse så bytte jag ut Gibraltar-kablarna mot QED. Jag hade förväntat mig en total slakt eftersom Gibraltarn är så bra, men jag blev ordentligt knäckt när jag insåg att jag plötsligt fått ett ljud med mer "jävlaranamma" och spelglädje! Det känns ännu er "Naim-igt" nu om ni förstår vad jag menar! Detta utan att detaljer och finess gått förlorade... :)

Så Gibraltarkablarna är sålda, och jag ska inom kort till Klubben och köpa ytterligare sex meter QED för att ha i sekundärsystemet... Samt eventuellt ytterligare sex att bi-wira med. För pengarna som blev över har jag beställt en DAC till min TVIX...

Edited by - Audiovector on 2009/08/03 14:54:10

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/08/03 :  14:35:39  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hittade så här i efterhand lite positiva recensioner av QED Original på nätet:

http://www.audioreview.com/cat/cables/speaker-cables/qed/qudos/PRD_116576_1584crx.aspx

http://www.avforums.com/forums/interconnects-speaker-cables-switches/341675-qed-original-better-than-chord-carnival-bi-wire-silver-plus.html



Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/03 :  17:03:50  Show Profile Send erixon a Private Message
Har du testat med Naims egen ht kabel (NACA5)?

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/08/03 :  17:12:22  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Nej, den ska visst vara bra.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/08/03 :  17:15:16  Show Profile Send Leffler a Private Message
Faktiskt nära min egen erfarenhet när man testat mellan dyr kabel och billig, att vissa kablar, i mitt fall dyrare, kabeln släpper igenom mer detaljer, mer 3d osv men å andra sidan tar bort lite av "öset". För min del valda jag att slå in på mer detaljer och gräv snarare än ös - men det är i alla händelser nyttigt att byta ibland! Min reflektion kan vara att det beror på någon form av distortion, disten ökar öset. EN intressant diskussion att utveckla, men inte just nu... :)

(Jag talar om 5kr/m Hornbach, Audioquest Type 8 (hemterminerad, båda dessa har "ös" signaturen) och Xindak fs1 - som drog fram detaljer och minskade öset lite.)

Edited by - Leffler on 2009/08/03 17:28:45
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/08/03 :  19:12:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hur fan kan man köpa en kabel för åtta lakan? Och som dessutom är sämre än en billig kabel. Fattar inte...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2009/08/03 19:13:12
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/08/03 :  21:06:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hehe, inte jag heller! Jag hade en begagnad Bedrock som jag köpte för 1000 och sålde för 1300, och bytte sedan till en begagnad Gibraltar som jag köpte för 2000 och sålde för 2900. :D Men åtta laken, NOOO WAY!!!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/08/03 :  21:59:04  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Och jag som just slängde mina QED Original Bi-wire in i garderoben! Jag bytte till Supra Ply 3.4 för att jag tyckte QED gjorde att de höga och låga registren inte riktigt lät helt synkade. Sånt här handlar antagligen helt enkelt om sytemmatchning!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/08/03 :  22:30:53  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Du har PM, Millenniumking! :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000