HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifitemperaturen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/06/09 :  21:41:35  Show Profile Send Bland a Private Message
Om frågan är till mig (sladd)? För ofta! Men tolkar du det det bokstavligt, så har det hänt! Men poängen är att hifi folk har dålig koll på musik! Ska hifi ha någon framtid måste musikintresset öka och det radikalt - glöm linn musikalitet. Jag menar musikintresse!

Edited by - Bland on 2009/06/09 22:11:59
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/09 :  22:44:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jag har inte hört något liknande på säkert 10 år vare sig i min egen butik eller i någon annans.

Det är lätt att schablonisera och lättast är att skjuta på butiker, på mässor, på fanéret på en högtalare, musiksmak eller avsaknad av smak. (eller kunskap)

Internet i allmänhet och forum kanske i synnerhet är en diss-industri så stor och självklar att vi inte längre ser det. Hur länge är det kul?

Forumet bli en plats för de riktigt tappra och de riktigt envetna dissarna. Osäkra, nybörjare, sökare, glädjenjutare och folk i allmänhet tröttnar ju.

Lite kamera-bling kan inhösta applåder. Foton av tysta saker. Eller tysta foton av spelande saker. Hela världens mässor och blanka apparater i min dator i överflöd. 10 vackra nakenbilder kan vara oerhört givande på flera plan. Men efter tusen stycken blir det lite gäsp... Vad var det nu det hela HANDLADE om?

Nu menar jag inte att du Bland är roten till allt ont eller har med det övriga i texten ovan att göra men din anmärkning kände jag inte igen i verkliga livet.

Vad säger ni?

Back to the roots?

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/06/09 :  22:56:05  Show Profile Send Bland a Private Message
Sladd. Som så ofta hamnar du i en defensiv position! Det finns ingen anledning till det. Musik försäljningen sjunker så även musikintresset. Varför blunda för det! Om hifi ska ha en framtid måste hifi världen sluta med 200gr utgåvor av rca ifrån 50-talet eller skumma bolag som ger ut guldpressade cd plattor med musik inspelade i alp kyrkor. Hifi måste bli mindre esoteriskt, mindre av chesterfields-soffor med whiskey glas ( eller bentley bilar )och verkligen komma tillbaka till vad det handlar om; SPELA SKIVOR. Back to the roots absolut. Men för mig är det musik. Musik är roligt,mycket mänskligt, men INTE esoteriskt!

Släng ut kaffekvarnen och in med cd-stället med vanliga plattor!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/06/09 :  23:32:39  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hmmm, tråden handlade väl från början om återväxten inom hifi. Alltså om huruvida ungdomar idag bryr sig om hifi och är intresserade av att delta i forum som detta, besöka hifi-butiker, läsa hifi-tidningar osv. särskilt nu i kristider.

Jag vill gärna se ett samband musikintresse-skivor-konserter-artstier-hifi osv.
Jag är även helt övertygad om att det totala musikintresset är större än någonsin, flera generationer är engagerade fast i olika musik och på lite olika sätt.
De flesta som är i 20-års åldern lyssnar mycket mobilt (mp3-spelare & telefoner), de går gärna på konserter och festivaler och spelar inte sällan i band själva.
Men att ta steget till hifi (eller ens en vanlig billig "hemmastereo" från Elgiganten eller liknande) är ganska främmande för många unga - tänk er då hur de reagerar när de besöker en "fin-hifibutik" och blir ignorerade eller halvt idiotförklarade! inte blir de sugna på hifi...

Som sagt: Mindre esoteriskt nörderi och mer musikalitet så kanske den här branschen överlever.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/10 :  00:02:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Bland: Defensiv? Hitta någon mer som vågar skriva det jag just skrev...
Fast ännu mer mysko om alp-kyrkor (?). Varför sprida den typen av felaktig beskrivning? Hjälper det branschen tror du?

ophetic: Jag är inte så säker på att musikintresset är större. Tillgängligheten är större. Ibland kan man raljera och beskriva 20-åringarna som konsumenter av spellistor i randomplay 18 timmar om dygnet i öronpluggar.
Det är väl snarare istället för musikintresse...

Men slutklämmen är ju helt rätt.
Får jag uppmana till besök i en butik där musiken alltid är i centrum och där vi ganska ofta tar oss tiden att - som jag skrivit förut i tråden - undervisa och berätta om hifi kontra öronpluggar och skramliga skivor.

Och den diskussionen handlar ju INTE om alp-kyrkor eller tunnelbanor, den slutar ju alltid med bra musik inom klassisk, rock eller singer songwriter. Själva tanken, idén, framtida inkomst och vad ni vill ligger ju i att entusiasmera. Det är ju vårt jobb, det är vad vi GÖR.

Jag bryr mig inte det minsta om att riskera hamna i en defensiv position (vad farao nu det är). jag tycker inte ni har rätt. det är fabler. Vi gör inte så.

Basta.

Och något utslängande av kaffekvarnen blir det ALDRIG

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2009/06/10 :  00:45:09  Show Profile Send om.s a Private Message

quote:
quote:
Framtiden för bra hifi ligger i folks musikintresse, inte i välljud till varje pris!

Jag skulle nog säga mindre fokusering på diskantåtergivningen till varje pris utan mer homogen återgivning.



YES!! ....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/06/10 :  00:51:54  Show Profile Send Bland a Private Message
Sladd. På många sätt´missar du poängen och börjar dissa det du själv inte gillar. Det är ju inte så att hifi världen cirkulerar omkring dig, hifi konsult eller att "ni gör minst sagt allt rätt"!. Om man tror det hamnar man i en defensiv postion. Att du inte känner igen det jag beskriver, betyder inte att vi andra/jag har fel.

Jo, det hjälper hifi världen väldigt mycket att ta bort det esoetriska flummet ifrån hifi världen. Hifi och musik hänger ihop. kaffe maskiner och hifi hänger INTE ihop! Så ska hifi ha en framtid, och inte bli ett café för pensionföreningen, måste musik komma tillbaka. Den musik som spelas i butiker, mässor osv är ofta helt värdo ( alp hydda nivå ). Passionen ska vara musikintresset inte hifi och konjak!

Jag tror som opethic att musikintresset är mycket stort om slår ihop all musik konsumtion! Men, man måste fråga sig varför unga inte köper hifi? Jag vet inte. Men alla (tillverkare, butiker, tidningar, mfl ) bör fråga sig varför! Ja, varför?

Personligen tror jag inte ögonblick på att hifi handlare ska undervisa folk - linn trams! Det är folks musik ska spelas, hur skramliga det än låter. INTE RD4 som passar anläggningen!




Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/10 :  08:31:39  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
En del svar kan man utforma på olika sätt. Om jag väljer att vara seriös kan jag konstatera att bland som vanligt attackerar andra och sedan kritiserar dem för att "hamna i en defensiv position".

Eller säger att jag missar poängen, dissar det jag inte gillar - efter att själv ha levererat följande:

Mitt intryck är att dem flesta säljare har mycket låg kunskap om musik - gäller även sk. high - end butiker. Ibland är jag inte ens säker på att dem bryr sig! Det enda som gäller är; "hör du tunnelbanan på spår 6".

Om hifi ska ha en framtid måste hifi världen sluta med 200gr utgåvor av rca ifrån 50-talet eller skumma bolag som ger ut guldpressade cd plattor med musik inspelade i alp kyrkor.

Personligen tror jag inte ögonblick på att hifi handlare ska undervisa folk - linn trams! Det är folks musik ska spelas, hur skramliga det än låter. INTE RD4 som passar anläggningen!

Som en anledning till att ett forum som detta inte växer tror jag man kan spåra en ovilja emellan att alls mötas och diskutera. Om jag hävdar att det t ex Bland säger inte stämmer överens med min bild så kommer inget motargument. det kommer något om att jag minsann inte skall tro att jag gör allt rätt eller för hela hififolkets talan (!)

Det blir en omöjlighet att diskutera själva ämnet.

Bland får gärna tycka och ha åsikter men de är knappast allmängiltiga. Men att hifihandlare inte har något att lära ut utan skall hålla käft och spela skivor är en åsikt man får lov att ha.

När det gäller det esoteriska så är det väl som inom alla andra områden. Visst kittlar det att se och höra de allra finaste systemen eller fundera över hur det låter inne i en Panamera. Jag är ganska säker på att ägarna till en sådan inte kör plinke plonk eller alp-eko. Det tror jag är en fördom.

Likaså är det som allra roligast att köra på ordentligt med ny eller gammal rockrökare i de största systemen. På Sheraton för 2 år sedan släpade vi upp en rigg för över 2 miljoner och tutade Deep Purple från Made in japanplattan. Jag hoppas vi bröt några fördomar där.

Fast, återigen, i den andra änden... en bärbar, en strand vid en sjö i kvällningen, några burkar bira och en blandskiva i maskinen ger mer allsång och lika mycket musikglädje

Man behöver inte förringa någon del av spektrat. I kommande vecka har vi flera premiärpaket, det enklaste för 10 500:- och det lirar kalasbra. Välkommen in öronpluggfolket så skall vi skaka om er värld!

(man kan köpa till en I-poddocka - världspremiär för oss )

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/10 :  08:38:13  Show Profile Send Sundström a Private Message
Hifi-butikerna har läge att bli musikförmedlare. Ja. (tankepaus) De skulle kunna stå till tjänst att ladda ner (köper de mycket finns säkert bonus) och bränna på cd eller sälja usb-minnen. Jag själv tycker att det är för bökigt att hitta ny musik. När jag hittar till en ännu kvarvarande musikaffär köper jag ofta ett par cd som affären rekomenderar.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/06/10 :  10:45:51  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag tror inte att intresset för hög ljudkvalitet är mindre hos ungdomar idag än när jag började för snart 40 år sedan, det var för övrigt ingen massrörelse då heller. Det ser inte likadant ut som då, men det är väl en välsignelse att världen är föränderlig?

Även fast vi jobbar ur ett hifiperspektiv så har vi fortfarande flest kunder i restaurang, pub, club och diskotek samt musikervärlden och jag träffar massor av yngre tjejer och killar som är oerhört intresserade av musik och ljudkvalitet. Jag får ofta telefon på måndagar när någon entusiastisk dj lyckats vrida till eq på lördagskvällen så att det låter helt fel i restaurang eller pub systemen, så jag får åka och rätta till det.

Alltså lyssnar man kritiskt och vill ha hög kvalitet, servitriserna bryr sig om att det låter bra även när man spelar svagt, klagar över brus i dåliga mp3 rippningar etc, vid varje besök märker man också att spellistorna blir mer och mer varierade och ofta spänner över 40 års musikhistoria.

De unga musiker som använder våra studiomonitorer är ytterst noggranna med kvalitet och jobbar med stormembranmickar, spelar in i princip helt okomprimerat och använder verkligen monitorerna för att lyssna fram bästa resultat.

John som är 23 år är en av mina svåraste kritiker att passera när jag gjort något nytt och han lyssnar noga, har i princip absolut gehör. Spelar mycket väldigt tung/hård musik som verkligen kräver att man lyssnar, som bakgrundsljud blir det bara ett fasligt liv.

Sedan måste man nog ha något med sig i bagaget från uppväxten, det är nog svårare att föda intresset om musiken i hemmet varit ett oprioriterat bakgrundsskval.

Jag är inte så ofta på besök i Hifibutiker numera, inte pga intrsessebrist utan tidsbrist men varje gång jag tittar in hos Stefan på Akkelis blir jag lika glad över entusiasmen och mångfalden, både i musikval och signalkällor. Har inte hälsat på hos Dig ännu Sladd, men tänkte försöka vika en lördag för det så
småningom.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/06/10 :  10:59:47  Show Profile Send Bland a Private Message
Sladd! Det klart att det inte finns något motargument, mer än tyckande! Hur skulle det vara möjligt? Jag har ingen statestik över vilka skivor som spelas utan det är intryck! Just intryck. Man går på mässor, bläddrar i tidningar, snokar lite i butiker osv. Om mina intryck inte överensstämmer med dina, så visst! Men jag talar ju inte enbart om DIN butik, utan om hifi har någon framtid. Mitt svar är nej, om det fortsätter som det gör! Det blir i slutändan en gubbhylla för den invigde! Visst kan du dissa detta, och säga att jag har fel. Men jag skriver inte detta för att göra ner hifi-världen! Tvärtom! Vakna upp gör något innan det är slut!

Den största anledningen till den låga kunskapsnivån i musik beror mycket på hifi-handeln historia. Radioaffären som växer fram och blir hifi handel men säljer inte några skivor i någon större omfattning. Utan skivor säljs i andra specialbutiker. Nu finns inga skivbutiker kvar och den kunskap som fanns där försvinner i rasande tempo! När den kunskapen försvinner blir det problem för hifi världen! Det är lätt att sälja plattor till oss som är ca 40+ - många av oss har "skivaffärs-hängande" i själen sedan yngre tonåren! Var ska dagens unga hänga? Spelbutiken? Nej, bjud in dem i butiken och spela det dem vill lyssna på!

Nej, man ska inte undervisa folk om ur de ska lyssna. Till butiken kommer folk som gillar musik ( vi tänker oss det är så ). De har sin musik smak t.ex gammal pre-war blues, Christer Sjögren, Mahler, hårdrock osv. Det är inte hifi världens uppgift att att tala om att dessa inspelningar inte duger! Det är hifi världens uppgift att plocka fram ett system som passar musiken! Kundens musik intresse ska stå i centrum, inte anläggningens prestanda! Missar man detta så går kunden! Och de som blir kvar, ja....om nu någon blir kvar.......

Mera Mojo och mindre ST i hifi butiken!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tell people something they know already and they will thank you for it.
Tell them something new and they will hate you for it.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/10 :  11:15:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Ingen har någonsin velat undervisat om hur man skall lyssna?

Lika främmande som att undervisa någon i samhällskunskap t ex och berätta hur de skall tänka, eller rösta, eller vilka böcker de skall läsa och på vilket sätt...

Att presentera ett musiksystem som passar musiken är lätt. Ett musiksystem som räddar katastrofinspelningar är en idé som verkligen inte leder framåt, i någon ände av kedjan.

Undrar vad Ingvar Ahlbergs adepter i välljudsstudior runt om skulle tycka om det?
Du är för övrigt välkommen in Ingvar när du har tiden

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/06/10 :  11:33:59  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Den största anledningen till den låga kunskapsnivån i musik beror mycket på hifi-handeln historia. Radioaffären som växer fram och blir hifi handel men säljer inte några skivor i någon större omfattning. Utan skivor säljs i andra specialbutiker. Nu finns inga skivbutiker kvar och den kunskap som fanns där försvinner i rasande tempo! När den kunskapen försvinner blir det problem för hifi världen!

Det här förstår inte jag.
Jag saknar skivbutikerna som man kunde gå och leta skivor i och även begagnatbutikerna verkar ha det svårt numera men det är väl snarare frukten av Internet och dess övertagande av musikdistribution i olika former. Jag har aldrig upplevt det som väsentligt att HiFi-butikerna skall sälja musik. Det är väl bra om de har lite trevlig musik att provspela grejorna med och har de inte det så får man väl ta med musik själv. Normalt får man nog lyssna på vad man vill så länge det inte skrämmer bort andra kunder?

Vidare tycker jag också att det är högst rimligt att HiFi-säljaren väljer ut lite bra inspelningar för att demonstrera vad som är HiFi och inte. Om man sedan väljer något som är mindre HiFi men passar bättre för ens musiksmak så tycker jag det är rimligt och HiFi-handlaren är väl lite dum om han inte kan leverera lite sådant också i dessa tiderna då HiFi inte är riktigt så hett som förr i tiden.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/06/10 :  11:34:36  Show Profile Send Bland a Private Message


"Ett musiksystem som räddar katastrofinspelningar är en idé som verkligen inte leder framåt, i någon ände av kedjan."

Det handlar inte om att "rädda" något, utan man gillar den musik man gillar! Och det är musiken som ska i centrum inte vad du tycker är en katastrof inspelning. För mig blir det mer och mer tydligt att det är inte folks musikintresse som står i centrum, utan vad anläggningen kan prestera! Det är inte något för framtiden........

Jo, jag anser att hifi världen undervisar hur folk ska lyssna ( ett arv efter linn ), och jag är inte ensam att tycka det...



Mera Mojo mindre ST
------------------------------------------------------------------------------
Tell people something they know already and they will thank you for it.
Tell them something new and they will hate you for it.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/10 :  11:36:24  Show Profile Send Sundström a Private Message
Ingvar, skönt att höra lite positiva tongångar!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/06/10 :  11:42:38  Show Profile Send Bland a Private Message
Mats T vad förstår du inte?

Om du går tillbaka i tråden så hävdar jag att hifi världen har en mycket låg kunskapsnivå i musik! Varför dem har det, har sin historiska förklaring! Om det inte finns musik att finna, varför ska vi då äga en anläggning? Där är problemets kärna! Hifi handeln måste sluta vara radio affär och bli affär för hela kedjan!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/10 :  11:50:00  Show Profile Send Sundström a Private Message
Håller med dej Bland. Det är ju inte hifi om Beatles, men man kan älska disten och bruset och annat som egentligen är ohifi.

Och det är nog många som kör med billig PA för att få lite driv i musiken istället för vissa hifi-butikers stativare (det blir ju så jäkla dyrt i många hifi-butiker med sub, golvare och annat som måste till för att få tryck). Jag säger inte att det är enkelt att få bra ljud med PA-prylar.

Hi Fi consult: Ni kanske har något PA-alternativ? T ex borde det finnas dipoler i fler butiker. De ger ju renhet till en billig penning. (Men själv blir det horn. hornbiten som jag är )

Edited by - Sundström on 2009/06/10 11:50:58
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/06/10 :  12:01:34  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Om du går tillbaka i tråden så hävdar jag att hifi världen har en mycket låg kunskapsnivå i musik!

Det här förstår jag inte heller. Vad grundar du detta på?
De jag känner som satsat mycket på musikanläggningar har gjort det för att de spelar mycket musik och i regel rätt så krävande sådan. Att de skulle vara okunniga om musik är ett påstående som jag inte finner trovärdigt men kanske kan de inte din musik? Är din musik i så fall mer rätt?
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/10 :  12:13:06  Show Profile Send Sundström a Private Message
MatsT: Visst kan du hålla med om att många tycker om Beatles fast det inte är hifi. Och många vill höra Beatles men gärna inte kristallutmejlat (=hifisystem) eftersom det förstör upplevelsen att höra skavankerna. Men de vill ha "bra" ljud och bli hjälpta i hifibutiken utan att bli tillsagd att det är så här den usla skivan låter. (Vet inte om Beatles är rätta exemplet)

Edited by - Sundström on 2009/06/10 12:13:46
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/06/10 :  12:33:10  Show Profile Send Bland a Private Message
Helt rätt Sundström! Beatles är ett bra exempel!

MatsT. Jag menar inte att köparen har usla musik kunskaper utan säljarna! Säljare har tidigare inte behövt ha kunskaper om musik då det fanns skivhandlare. Men idag finns det inga skivhandlare kvar. Och många av oss musikälskare är "utbildade" i skivbutiker. Man hängde i sådana butiker, pratade, lyssnade och fick bra kontakt med innehavaren som kunde plocka fram skivor som passade min smak! Eftersom inga butiker finns kvar, så kan inte unga "utbilda sig" ( jag tror inte hänga på nätet räcker ). Ska hifi ha en framtid, vilket tråden handlar om, måste folks musikintresse stå i centrum inte RD4. Hifi världen; Sälj vanliga plattor!

Mera Mojo mindre ST
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/06/10 :  12:47:33  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tycker man skall välja den anläggning man trivs med och för de flesta innebär det ett avsteg från renodlad HiFi enligt definition.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/10 :  13:02:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Beatles???

Nu är ni väl ändå ute och cyklar boys, det är ju raffinerade superinspelningar i jämförelse med den skit som presenteras och som nu anläggningarna skall rädda...

Kristallutmejslat? Jag tror Sundström tänker på mid-fi med enerverande diskantåtergivning och ett "spännande" ljud...

Det handlar inte om att "rädda" något, utan man gillar den musik man gillar!

Pudelns kärna? Man gillar den musik man gillar ändå mer om den var inspelad åtminstone som Beatles på 60-talet Ingen har sagt något om att peta i själva musiksmaken, tror du rör ihop de begreppen.

Men jag skulle gärna sälja musiken också. Var köper jag den och på vilket sätt skall jag ta betalt? (om vi undantar RR, Stockfish eller Kirkelig Kulturverksted m fl mer traditionella handlaralernativ som knappast lockar in den nya generationen i butiken)

Förslag mottages tacksamt. USB-sticka fulltankad med okomprimerad musik för 200 spänn någon?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2009/06/10 :  14:04:13  Show Profile Send wallraff a Private Message
Sundström skrev
quote:
Alla fotbolls- och hockey-spelare är proffs och har inga svagheter. Och sen när de intervjuas är de dessutom medietränade och säger aldrig roliga saker längre.


Här är ett proffs (?) som inte är mediatränad. Eller är det kanske det hon är?

http://www.sr.se/webbradio/?type=db&Id=1791046&BroadcastDate=&IsBlock=0

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/06/10 :  14:27:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig nu, det känns som hela den här tråden har utvecklats till någon slags boxningsmatch med Consulten i ena ringhörnan och Bland mfl. i den andra - hifiproffs vs. Musikälskare?

Det känns tyvärr som att det alldeles för ofta blir en intressekonflikt när det istället borde handla om ett gemensamt intresse - musik!

Så här tycker jag att ett bemötande i en hifi-butik borde vara oavsett "hi-end", "mid-end" whathever:

Handlare - Hej vad kan jag hjälpa till med?
Kund - Jo jag funderar på att köpa nya högtalare och senare kanske ny förstärkare...
H - Jaha, vad har du för grejor idag, vad får det kosta och vilken sorts musik lyssnar du mest på?
K - Butgeten är på max. 20000kr. Jag har en "#164;#&% förstärkare och ett par gamla #164;##164;"#"& högtalare, jag lyssnar mest på Thrash Metal och en del Mainstream-pop/rock.
H- Aha, då föreslår jag att vi lyssnar på de här högtalarna genom den här förstärkaren som kanske motsvarar den du har hemma.
K - Jag har med mig en egen skiva.
H - Kanonbra!
K - Det låter bra, fast lite väl vasst i diskanten när man spelar högt.
H - Hmm, ja det har du rätt i men då kanske vi ska prova med de här högtalarna istället...

Jag har aldrig blivit bemött på detta sätt, men om de flesta handlara var så tillmötesgående så skulle det kanske bli kul att besöka en hifibutik. Idag är det med hjärtat i halsgropen som man kliver in...

Och - det handlar inte om att "rädda en dålig inspelning" eller att göra guld av skit, det handlar om att kunna få ut en maximal upplevelse av den musik man älskar oavsett vad det är.
Och - jag kan inte förstå varför folk tycker att det är så svårt att få tag i skivor. Jag köper massor av skivor, på nätet. Jag hittar massor av intressanta artister, på nätet - enkelt och bra. Personligen avskyr jag nerladdningar, men så länge det finns fysiska skivor att köpa så är det väl okej om andra människor föredrar datafiler framför CD och vinyl.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2009/06/10 14:38:30
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/10 :  14:39:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Boxningsmatch?

I så fall känner jag mig inte ensam i min ringhörna direkt. läser du inläggen ophetic?

Det du beskriver tror jag händer i 90% av sveriges Hifibutiker varje dag, året runt.

Berätta annars hur du eller någon annan rent konkret blivit behandlad.

Kör de kunderna på porten?
Får han inte lov att spela sin skiva??
Blir han tagen i örat för att han har fel musiksmak??
Kokar dom soppa på honom?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000