Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 06:46:15
|
Jag har haft ett antal bilar och min son ännu fler med större variation.
Min förra bil var en Volvo S80 170hk. Den har min svärdotter sedan 2år. den har nu gått över 28.000 mil. Höger hjullager är bytt vid 22.000 mil. Inget mer. Hjullagret kostade 1.800kr men det finns pirat för mindre än halva priset. Den låter i motorn som om den var ny. Jag vill passa på att avföra en myt: Det kostar inte 16.000 att byta kammrem som flera skrämde mig med oberoende av varandra. Däremot skall den bytas vid 16.000mil men det kostade 1.800kr att byta.
Sedan två år kör jag en Volvo S80 2,5T fullutrustad. Bästa bil jag haft, den har nu gått 11.000 mil och inget har krånglat.
Min son hade en Vovo 855 en gång i tiden. När han sålde den hade den gått 38.000 mil. Under denna tid bytte han kopplingen, drivknutarna fram och några andra småsaker. Drivknutarna kostade ca 1000kr/st.
Jag vill nog påstå att Volvoär en av de billigaste bilarna man kan äga (men lämna inte bilen till märkesverkstäder om den är gammal det är de som är fixat ryktet att det är dyrt). Volvo har "niceprice" till delar för bilar som är lite äldre. Kostar inte mycket mer än skiten på Biltema.
Min son hade en BMW 3-serien med tilltal "i" en gång. Efter att kört den en vecka (min bil var utlånad till min svärdotter) förstår jag inte snacket om BMW. "Exakt styrning" betyder för mig efter denna vecka en styrning som dunkar och slår, man känner varenda sten som ligger på grusvägar. Grusvägar ja, bilen var allt annat än tyst på grusvägar. Hörselskydd måste användas om man skall köra länge på grus. Under tiden min son ägde denna BMW kostade det honom lika mycket som alla andra bilar tillsammans inklusive mina bilar. Den var bedrövligt dyr i reservdelar och det gick åt mycket sådant. Ett lite lager runt 2.000kr, en gummibälg 900kr, spolarbehållaren en liten plastdunk på ca 3 liter 1200kr, bromskivorna runt om gick lös på tusentals kronor, två drivaxlar när 10.000kr, ett bakhjulslager flera tusen osv. det var en bedrövlig bil. den hade gått 18.000mil när den såldes (eller gavs bort gratis).
Han ägde också en Toyota Avensis unde ett år. Ok den gick inte sönder men min son tyckte att det var roligare att kliva in i en gråsten och köra iväg.
Audi'n som han ägde under ett halvår (tills den stals och försvann för gott) tyckte han och min svärdotter om. De köpte den för 1.800kr och hade gått 25.000mil. de körde kanske runt 2.000mil med den utan problem. Lite tråkigt präktig, lite för hårda stolar i övrigt helt ok.
Min son ägde en Opel Calibra (stavning?) ett år sedan hamnade den på skroten efter en avåkning. Gick som tåget under det året med alla obekvämligheter som en sprtbil skall ha. Jäkligt snygg formgiven kaross!
Han ägde också en Peugeot ett tag. den hade en massa finesser som fungerade ungefär en gång innan de lade av. Gick hyffsat bra, inga reparationer men alldeles för mjuka stolar, konstig placering av reglage och runtomsikt ungefär som i en långtradare utan backspeglar.
Min son's nuvarande bil är en Volvo V70 2,5T chippad till 286hk. han säger att han nu har "hittat hem".
Volvo är lagom, den är inte bäst eller sämst i något men den startar varje gång. Går tyst är krocksäker allt sitter där man förväntar sig att det skall sitta, man kan fortfarande göra mycket själv osv. Helt enkelt "lagom".
|
Edited by - linnar on 2009/06/02 06:56:20 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 06:50:06
|
quote: Måste säga att jag tycker synd om ALLA som måste lämna in bilen för minsta småfel, bilverkstäder är som gamar, ett tips är ju att lära sig lite grundläggande mek så man åtminstone kan byta olja, bromsklotsar, tändstift och liknande enklare åtgärder, det kan de flesta fixa med en gnutta engagemang. Är man osäker så kan man dessutom köpa en Haynez verkstads handbok som utförligt beskriver varje arbetsmoment.
Ett mycket bra tips. Jag har alltid gjort allt själv utom när bilarna haft garanti då måste manlämna till märkesverkstad för service. Det brukar alltid kosta mellan 2500 och 6000kr för de vanligaste bilarna. BMW och Mercedes kostar väl dubbelt upp.
Volvo börjar nu introducera fri service under de första 10.000 milen tror jag det var (först för XC60). BMW har fri service de 3 eller 4 förat gångerna dvs ungefär samma som Volvo kommer att få.
|
Edited by - linnar on 2009/06/02 06:57:41 |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 16:28:59
|
quote: Jag har alltid gjort allt själv utom när bilarna haft garanti då måste manlämna till märkesverkstad för service. Det brukar alltid kosta mellan 2500 och 6000kr för de vanligaste bilarna. BMW och Mercedes kostar väl dubbelt upp.
Mjaaeee, 3 olika servicenivåer på BMW! Oljeservicen går på ca 2500 kr och största servicen med nya stift etc går på ca 4000. Så där är det verkligen inte så illa.
Inte heller reservdelarna är dyrare idag på BMW än dito bilar. Har jämfört mycket nu när jag letat bil och BMW är billigare än VW, Opel, Volvo, SAAB, Audi etc etc på en stor mängd delar. På andra delar är man dyrare men så är det ju. Knappast fog för sådana definitiva slutsatser. Och då har jag ägt både 5-serie och 3-serie BMW.
Problemet med kostnaden är ju när det ackumuleras nya kostnader hela tiden som drar upp!! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 22:40:46
|
Mahler:
Du har säkert rätt vad det gäller service. Preserna på reservdelar tangerar att bli lika för alla bilar numer.
Jag har pulat med bilar i minst 30år. Mest trimat motorer men även byggt om bilar. Jag hade även en tid fälgbreddning på listan. hade en annon i Bilsport ett antal gånger för fälgbreddningen.
Det jag minns under denna tid (slutade med bilar för 15 år sedan) är den enorma prisskillnad det var på reservdelar till olika bilar. Volvo var överlag billiga pga att det fanns så många äldre Volvo dvs det fanns en marknad. BMW, Mercedes och liknade användes i stort sett bara av finåkare. De kördes så gott som aldrig av ungdomar och därför var åtgången av delar till dessa bilar betydligt lägre med högre priser som följd. Ibland var priserna rent löjligt hög. Som ex.vis lyftarbrickorna i ventillyftarna. Till en Volvo B21 kostade en sådan runt en tia medan jag fick betala nära nära 1000kr för 8st till en annan bil.
Idag måste man erkänna att flera märken närmar sig varandra i både kvalité och annat. I de kvalitétsundersökningar som en motororganistaion gör årligen är inte det intressanta att se vilken bil som är bäst utan det intressanta är att nästan alla bilar ligger runt 9 poäng av 10 möjliga. Skillnaden är nästan bara akademisk däremellan. Om ettan får 9,44 poäng och den som hamnar på tionde plast får 9,28 poäng då måste man säga att bilindustrin lyckats. de flesta minuspoängen kommer för övrigt från den personliga behandling man får i kontakten med säljare till verkstadspersonal. Där har VW-koncernen ofta fått bottennapp.
|
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 23:49:33
|
quote: Mjaaeee, 3 olika servicenivåer på BMW! Oljeservicen går på ca 2500 kr och största servicen med nya stift etc går på ca 4000. Så där är det verkligen inte så illa.
Det beror nog på vilken stad man lämnar in bilen i. I större städer kostar stora servicen på 5-serien nästan 7000kr, det vet jag av egen erfarenhet. |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/06/03 : 08:33:45
|
Absolut!!!
Kan tänka mig att det skiljer mycket!! Själv körde jag min Bimmer till Grästorp och "Bilsalongen" där jag tycker dom erbjuder en toppenservice till OK priser.
Som "stamkund" där (ja läs min historik) brukade jag kunna förhandla mig till bättre priser på både reservdelar och arbetet. Och så fick man ofta vara med i verkstan ochså och diskutera med mekanikern.
Jäkligt bra verkstad det där som jag rekommenderar alla som bor i närheten med varm hand!
Dom har för övrigt blivit mekonomenverkstad nyligen ochså, så nu kan man serva alla märken där!! Inte bara Bimmer!
Linnar!!! Jo, det är nog så, kvalitetsskillnaderna är mindre idag. Men jag chockades svårt av att ett avgasrör till min gamla lilla Golf 3:a kunde gå loss på närmare 7000 kr exkl. grenröret till motorn som kostade 3500 kr!! Vansinne!! Och kopplingen till den gick på närmare 7 loppor ochså med arbete! Även bromsskivor och belägg var "dyrt" rent subjektivt!
Ur den aspekten tyckte jag att BMW erbjöd bättre priser på det mesta. För 11 loppor fick jag nya bromsskivor runt om, nya bromsbelägg runt om, nya fjädrar bak, ny packning till bakaxelklumpen, hjulinställning.
Men ok, ibland var det löjligt. Som en ny LMM som tog 5 minuter att byta för mekkaren! Gick på 3500 kr men då stod reservdelen för 90 procent av kostnaden!
På golfen fick jag ge närmare 7000 kr som sagt bara för ett nytt avgasrör inkl. grenrör! Räknar jag in bromskivor fram, bromsbelägg var jag klart över 11 loppor!
Ofta är ju inte själva reservdelen det dyra. Snarare arbetet! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/03 : 10:26:45
|
Skrämmande det där med Golfen! 7000 för en BMW-service, då var jag inte helt borta. Jag bor i Göteborg, en stad som kanske kan kallas för "större" (och dyrare).
Med Volvo har det varit så att Bilia (som inte är billia) har varit ensam aktör i decenier som Volvoverkstad. De har kunnat sätta priserna hur de vill, man hade ju inget val så att säga. Men sedan några år har EU beslutat att alla skall kunna serva alla bilar. Efter detta kan man se minskning av priset på arbetskostnaden så att delarna börjar så sakta ta åt sig mer av priskakan.
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/06/03 : 11:08:32
|
Åk till Grästorp!
Dom bjuder dig på en kopp kaffe medan du väntar på din bil, och under tiden kan du gå ut och tjööta lite med mekkaren under tiden han arbetar!!
Kanske tom lära dig lite handgrepp så att du själv kan reparera skiten en dag!
Jag menar, skiljer det 3000 kr är det värt en tur med bilen! Bor ju själv 3,5 mil från Grästorp och jobbar ca 5 mil därifrån! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Topic |
|
|
|