Author |
Topic |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 19:57:29
|
hur långt är ett snöre, jajaja...
Men vad snackar man vanligtvis om när det gäller kr/m2 ?
Det gäller 2st uteplatser, alltså duger rätt enkel sten, inget som ska klara att köras på eller så.
Summa 60m2, 20 fram och 40 bak på tomten, inget extravagant.
Jag har set siffror på allt ifrån 400kr/m2 till 800kr/m2.
(24.000sek - 48.000 sek för 60m2)
Så nu undrar jag om det finns någon bland er som har koll, vad gäller vanligtvis (genrellt) ?
Och nej jag tänker inte göra det själv = tar längre tid och blir sämmre och möjligen även dyrare...
mvh // Anders |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 20:25:56
|
Har fått gjort en hel del stenläggningar runt huset. Kommer dock inte ihåg just nu vad jag gav per kvm, men kan återkomma om det.
En sak vet jag dock säkert; underarbetet är extremt viktigt för ett bra resultat. Täckduk under stenläggningen är ett måste, den skall läggas en bit ner så att sten/grus kan komma upp och stabilisera mellan stenarna. Görs inte detta på ett riktigt sätt, dröjer det inte länge innan ogräs kommer upp mellan stenarna och stenarna börjar röra på sig.
Meningen är ju ofta att man vill ha en snygg och underhållsfri lösning. Görs det inte rätt blir resultatet det motsatta.
|
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2009/06/02 20:26:46 |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 21:02:12
|
Jag har köpt bauhouse marksten grå 89kr/m2 140x210x40mm |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 22:39:01
|
quote: ogräs kommer upp mellan stenarna
Ogräs kan regna ner eller rinna med när det kommer en syndaflod. Duk motsvarar 10cm bärlager ungefär. Duk är aldrig fel. 500 pengar är väl det pris jag hört mest på lättåtkomliga garageuppfarter |
I was talking to myself! |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/06/03 : 07:31:59
|
quote: Görs det inte rätt blir resultatet det motsatta.
Anlitar jag en firma som sysslar med sånt här så ska det givetvis bli rätt, det är ju det som är lite poängen, hade jag gjort det själv hade jag inte kunnat vara lika kaxig och ställa lika höga krav då jag är en amatör :)
quote: Jag har köpt bauhouse marksten grå 89kr/m2 140x210x40mm
Jag kommer nog låta de jag i så fall anlitar ta hand om hela rasket, material inräknat, jag tror att de kan köpa billigare än vad jag som privatperson kan, även om detta var mkt billigt.
quote: 500 pengar är väl det pris jag hört mest på lättåtkomliga garageuppfarter
Då snackar vi om en stenläggning som ska klara att köras bil på, vad jag är ute efter är mer en enkel uteplats-lösning som kommer belastas med grill, solstolar och (givetvis) högtalare :)
Räknar jag på 500kr/m2 så blir notan för jobbet ca 30.000kr (60m2), detta är ju inga småpengar för mig precis, men vill man ha det rätt gjort och låta någon kunnig göra det så får man vara berredd att betala för det också.
Mer förslag ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2009/06/03 : 13:26:14
|
Du kan ju låta någon göra underarbetet (gräva, jämna ut, lägga duk, väggrus osv..) Och så lägger du stenen själv.
Är ytan plan och det inte är en massa vinklar, rundningar osv så är det riktigt enkelt att lägga stenen.
En gummiklubba, lite snöre, vattenpass och en hyffsat lång rak planka eller liknande är det som behövs.
Väljer du att lägga stenen på flis så är det enkelt att justera nivåerna om man inte har tummen helt på fel sida om handen.
Borde finnas en uppsjö med "HowTo,s" på nätet som ka nvisa hur enkelt det är.
En varm sommardag med lite bira och bra solskyddsfaktor på ryggen så är du i hamn på 2 dagar..
Bara ett förslag...
/JZ |
Signatur.. |
|
|
|
Topic |
|