HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ett typiskt liv med BMW - Favvo i repris!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/05/06 :  13:01:55  Show Profile Send Mahler a Private Message
Saxat från min gamla tråd 2008-03-18

quote:
Min bil: E46:a 318i-00 10700 snälla mil)
Inköpt November 2005, en ägare och 5200 mil på mätaren!

Nya spindelleder/länkarmar - 5600 kr
Bromsskivor runt om + Bromsbelägg runt om ca 6000 kr
Skeva bromskivor (de nya) bytta på garanti
Brustna bakfjädrar ca 3000 kr
Läckande bakaxelklump - Packningsbyte ca 2500 kr
Nya sommardäck - 2200 kr
Oljeservice - ca 2000 kr
Inspektion 2 för tre veckor sen - ca 4000 kr
Byte av LMM förra veckan - 3500 kr
Fönsterhissarna kaputt både höger och vänster framruta!! Ca 4000 k
Fläktmotor/fläktlager började skramla och "kvittra" idag Okänd summa
Vattenpump läcker kylarvätska - ca 2000 kr

Summa summarum: Ca 30-35 loppor på ett år!!


Dags att komplettera!!

Kylarsystemet har fortsatt bråka med mig.
- Expansionskärl är bytt eftersom den sprack. - ca 2000 kr.
- Termostathuset läckte och fick bytas - Ca 2500 kr
- Höger fönsterhiss är utbytt - 2400 kr
- Sensormatta till Airbag skall bytas - Ca 3000 kr
- Blinkersspak måste bytas då knappen till färddatorn är död. Ca 1600 kr
Och till detta skall läggas att hjulinställningen troligtvis är knas eftersom bakdäcken slitits väldigt snett. Innebär alltså två nya bakdäck som måste inhandlas med ev. hjulinställning. Totalkostnad ca 2500 kr om jag väljer billiga däck.

Dags att summera på ett ungefär vad bilen kostat sen jag köpte den!

Ca 40 000 kr i rena reparationer!! Och då har jag inte räknat in kostnad för nya däck, servicar, oljebyte.

Snälla någon!! Tyck synd om mig!!

Nu SKALL skiten bort trots att allt är som nytt på bilen. Bode förståss sålt den redan tidigare. Men men! Jag hoppas den skänker nästa ägare mycken glädje. Iallafall kan den luta sig tillbaka och veta att bilen är som ny invändigt!!

Men nästa bil då??

Va tror ni?? Toyota Avensis-05, Passat-06 eller V70-05??? Vill ha en bra och bekväm kombi. Behöver ej vara värstingmotor men bra bruksbil som HÅLLER mer än 14000 mil utan att man behöver slänga 40 000 kr i rena reparationer!




-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2009/05/06 13:07:53

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2009/05/06 :  13:12:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En som håller jag går nog några alternativ bort av de du listat...

Minsta möjlig problem blir nog några av japanerna, Mazda, Subaru och Toyota. De två första är sköna att köra och inte så tråkiga.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/06 :  13:38:32  Show Profile Send B-200 a Private Message
Toyota.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/05/06 :  14:00:01  Show Profile Send Mahler a Private Message
Joo, lite sugen på en Toyota faktiskt.. Lite dyrare kanske men å andra sidan erbjuder Toyta idag grymma garantier även på beggat. Så det kan kanske vara värt stålarna!

Bryr mig inte om bilen är tråkig! Söker inte en bil som skall få folk att vrida på huvudet. Utan en bil som håller så länge som möjligt med minimalt antal reparationer. En bra bruksbil, kombi med dragkrok.

Gärna billiga reservdelar och bra verkstadspriser och service förståss. Hur ligger mina konkurrenter där??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/05/06 :  14:07:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Gärna billiga reservdelar och bra verkstadspriser och service förståss. Hur ligger mina konkurrenter där??

Volvo är bland de dyraste så den kan du stryka direkt. Det är lite bättre med en något äldre kärra då de har sk Nice Price på de vanligaste delarna, men det gäller inte direkt -05:or.
quote:
Bryr mig inte om bilen är tråkig!

Köp en Avensis...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

hultan47
Starting Member

14 Posts

Posted - 2009/05/06 :  14:08:43  Show Profile Send hultan47 a Private Message
Subaru har väl flera gånger fått utmärkelsen som "Mest nöjda bilägare", jag gillar Legacyn!
/Stefan
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/05/06 :  14:10:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo, men Subarun är inte lika tråkig som Avensis.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/05/06 :  15:00:47  Show Profile Send Mey a Private Message
Vill du råda bot på denna huvudvärk ser jag bara ett recept: Avensis.
En bekant hade två citroner på rad (bla. en XC70 -01), sen köpte han en lätt beg. Avensis 04:a och har varit supernöjd sedan dess.
Känner ingen som har ägt en nyare Toyota, och gnällt.
Måste tyda på bra kvalitet.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/06 :  18:26:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Röstar Toyota

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2009/05/06 :  18:28:02  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Mazda 6 eller peugeot 407 eller 307!!

patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/05/06 :  19:49:09  Show Profile Send ahultin a Private Message
Tveklöst Toyota Avensis! Kanske lite tråkig att köra (enligt min Saabtokige bror är det som att köra en tråkig symaskin...) men vem bryr sig...? Har kört den en del senaste åren, bl.a. som hyrbil när min snudd på nya Opel behagade läcka olja från tråget på semestern norrut (blev en nätt resa på 80+ mil tor med Avensisen......).
Skön att köra, tyst och framför allt är det en svårslagen trygghet att veta att du kör en bil som är känd för sin kvalitet, och i dessa dagar - också den säkraste bilen enligt Folksam.
På resan ner till att hämta den egna skitbilen drog Toyotan 0,68 l/mil.......och då var det inlandsvägar i Norrland.....dvs hastighetsbegränsningen plus moms....och lite till....

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2009/05/06 :  19:51:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Stackare !

Ja det där med bilar är ett sorgligt kapitel jag brukar kolla väldigt noga på nätet och höra mig för innan jag köper bil därefter går jag på ren magkänsla och hittills har jag prickat rätt. Det enda utöver vanligt slitage samt service har en termostatgivare gett upp på min senaste bil. Mitt tips är att du köper en bil som du är sugen på men kolla fler innan du slår till gör det när det känns mest rätt och inte för att du vill byta just nu.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/05/06 :  20:12:36  Show Profile Send Mahler a Private Message
Det tråkiga i min kråksång är att jag gjorde allt enligt textboken när jag köpte den!! Den hade bara gått 5200 mil och var enägd. Och jag testade bilen grundligt på Motormännens i Jönköping. O betalade dyrt för den besiktningen. Seglade igenom utan större anmärkningar. Däremot tyckte testaren att den var i ovanligt fint skick överallt!

Ja, jag är nog allt sugen på en ToyJOYta faktiskt!! Förhoppningsvis blir det en joy ochså! Får se lite!

Men är det alltså ingen som gillar Passat här!! Skulle ju vara en av de bästa man kunde köpa i klassen enligt teknikens världs stortest av beg.bilar där dom testa allt från Avensis till Passat V70 BMW Merca Audi etc.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/06 :  20:36:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Man blir allt lite ledsen i ögat när man läser din historia... Trodde Bayrarna hade bättre koll på bilbyggandet, men den kanske byggdes under oktoberfest, vad vet jag...

Inget större fel på Passaten om man kan släppa de gamla fördomarna mot VAG-verkstäderna...
Går ju alltid att serva på Mekonomen för betydligt mindre pengar och med samma garantier (enligt de själva iaf).

Farsgubben har haft en på firman som haft en Passat FSI som tjänstebil i tre år och den har funkat utan problem. Bara service, tanka och köra.

Legacy är heller inget dåligt val, men rätt usla lyktor på bilen, ingen strålkastarspolning förrän modell -07 och heller inte ESP på tidigare modeller ställer till det lite grann i huvudet på mig...

Nej, bekymmersfritt, körglädjefritt och ingen som vänder sig om på gatan när du kommer - Toyota Avensis.

Att den skulle vara tyst ställer jag mig dock lite tveksam till, beror på vad man jämför med kanske? Avensis är bra mycket bullrigare än Passat och V70 tex... Främst däcken som bullrar i den, så jag skulle nog köra på max 16" hjul som inte är idiotbreda.

Lycka till! Det kan ju knappast bli värre?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/05/07 :  07:32:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag kör Avensis-99.
Tyst som fasen men lite tråkig som andra redan har sagt. Jag köpte den med nybytt kamrem efter 8500 körda mil och hade den servad efter 1 år och ytterligare 3000mil. Jag lämnade in det hos den lokala skruvaren och de servade den, körde den till besiktningen och fixade ev fel. 2000:- gick kalaset på och det som behövdes bytas var två framlampor. Ok att kamremmen kommer snare men det är ju en vanlig slitdetalj.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/05/07 :  07:35:25  Show Profile Send Kmj a Private Message
Just det, det är ingen märkesverkstad jag använder mig av heller.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/05/07 :  09:14:39  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tack för alla råd och tips!

Hur står sig förresten Opel Vectra i konkurrensen bland bilar i denna klass??? Kvalitetsmässigt?
Dom är onekligen billiga på beg.marknaden idag!

Annars är jag som nämnt rätt insnöad på Toyota i första hand. Passat i andra hand. Från början V70 men nu vete tusan när jag får höra att reservdelarna är dyra. Annars är ju V70 en jäkligt trevlig bil. Om än med uselt och trångt baksäte!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2009/05/07 :  09:37:02  Show Profile Send lindome a Private Message
Jag kör Passat FSI med stora motorn(200hk).
Jäkligt bra bil, lite törstig ibland men det har ju o göra med att det är roligt att släppa ner högerfoten Sa nån diesel
Bra utrymme både i baksätet och bagaget.
VAG servicen tycker iaf jag har blivit mycket bättre de senaste åren.

Toyota är nog det mest kloka valet - men ack så tråkigt imho

Lycka till

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/05/07 :  10:44:11  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Apropå BMW rent generellt...

Efter 1500 mil i Mercedes E-klass börjar man så smått komma ihåg igen varför man köpte just en BMW. Jag har valt rätt bil och den går bekvämare och tystare.

Men regnsensorn har en 100%-ig funktion i BMW:n och funkar för det mesta bra i Mercedesen.
Värme och ventilation är bättre och mer påkostat i BMW. T ex kan man välja ganska exakt hur mycket kall luft man vill ha i munstyckena framåt under långa körpass på kvällar eller nätter då det inte är sommar. Likaså kan man moderera hur mycket av allt man vill ha på fötter mm. I Mercedes är det Toyota-funktion med förutbestämda lägen. Upp eller ned, upp och ned, luft till alla tre osv.
Enda fördelen är att luft till fötterna i Mercedes hamnar på just fötterna. I BMW siktas det på smalbenen, ganska irriterande...

Din bil verkar ha varit ett riktigt måndags-ex och jag lider med dig

Mitt råd är enkelt. Om jag skall ha en mer "sansad" kombi igen och eftersom jag uppskattar både kvalitet och bilar i allmänhet så blir det Subaru. Ingen skillnad mot Toyota rent kvalitets- och strulfrihetsmässigt men i den ena är det kul att sätta sig, i den andra måste du hela tiden påminna dig själv om varför du köpt denna hållbara, säkra stentråkiga skolåda till bilelände

En Subaru tar dig dessutom fram i alla väder. Det låter kanske självklart men det är först när du känt skillnaden i praktiken på deras fyrhjulsdrift och en vanlig bil som man förstår. Snömodd, regn, ishalka men även i sommarföre så går en Legacy rakt fram, som ett tåg. Outstanding och den enda bil jag går ut i med ett leende när det snöar. Lägg till lågväxel för körning med båtsläp, halva nedväxlingar med tunga hästsläp i uppförslutor osv i all oändlighet.

En kamrat till mig är schef på ett bilföretag som säljer två andra bilmärken. De söker ett tredje och tittade på Subaru.

Mycket av ett bilföretags avkastning idag kommer från service och reparationer.

Subaru-alternativet gick bort eftersom bilarna går sönder för lite

Har du råd köp en boxerdiesel. En av de få modeller som ökar försäljningen även i år!

mvh

Professorn i kort och stringent rådgivning

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/07 :  10:45:24  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
fyfan du.

Får jag komma med några råd utifrån egna erf:
Volvo, blir sämre och sämre, har haft en kvalitetssvacka mellan -04 och nu, dock är nuvarande modellprogram pösmunkigt och snordyrt. V70 med 2.5T eller D5 från -04 är väl valet av familjebil om man nu måste köra volvo. Mycket trassel med bromsar och hjulupphängning, annars bra kvalitet på denna vagn. -05 presenterades faceliften med det nya elsystemet som är ett sorgebarn.

Subaru, skottsäkra bilar som tål mycket smisk, dock har interiören en sexappeal som en snigel, eoner av billig plast som dock gör sitt jobb mycket bra. Mekaniken är tamigfan helt skottsäker. TYVÄRRR är de fyrcylindriga bensinmotorerna helt okörbara och slöa, sexan som bara finns med maunell låda i prestandavarianten Legacy 3.0R spec B är helt fucking magisk, 245 hk i en sugmotor med bra grunt på låga varv och helt hysterisk på höga varv, fullkommligt rusar in i varstopp på 1-3 växel som en tjur på tjack. Chassiet och bromsarna (bilsteinben och hårdare bussningar och lite roligare hjulvinklar, 320mm fram med fyrkolvsok och 305 ventilerat bak) är mycket välavvägt och kommunicerar exakt vad som händer under hjulen. "Nackdelen" med bromsbestyckningen är att 17" är minsta fälgdimention. Orginal 18" fälgarna är riktigt fina smidda saker som tål oerhörda mängder våld. Subarun (med spec B) är det bästa jag kört som man får in familjen och barnvagnen i. Ingen bingo-AWD, inget antisladd-tjafs. Bara djävlgt välbalancerat och städat. Dock kräver Fulltime-AWD:n sin karl när det går på gränsen och jag kan utan omsvep säga att jag varit pssagerare ett par ggr när jag fegat och klivit av gasen.

Just det, den kostar fläsk att äga, co2-monster ger hög skatt, massa kusar ger dyr försäkring och tung högerdojja gör att den gärna slickar i sig 1.5l dyr 99oktan från shell. HELT oförstörbar.

Legacyn med Dieseln är väl eg ett mycket intressant val, 163Hk och massa vrid, Fulltime AWD:n och hög utväxling på lådorna kräver mycket vrid.

Just nu kör jag Alfa 159 1.9 JTDm SW, underbar bil, bra kompromiss mellan sportighet och komfort. Fyller 10 000 mil här om nån månad och det gör den utan större knot, överraskande bra kvalitet och känsla.
bytt hitintills:
Växelspaksknopp
Inre styrled
EGR-ventil
Hade jag behandlat en volvo på detta sättet som jag behandlar denna så hade den varit färdig för pressen by now...
Förutom det så är det service var 3000 mil och kedja till kamaxlarna så ägandet är mycket billigt (om man bortser från värdeminskning)
förbrukning ligger på 0.55-0.65 beroende på körstil.

Mina två cent.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/05/07 :  13:16:50  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm!

En sssussubabbarurru alltså?? Legacy! Ja verkar ochså vara en trevlig bil men attans dyra begagnade!! Men visst skall jag hålla även detta märke i åtanke.

Kan väl säga att jag avskrivit VW och Volvo i dagsläget då jag hört och har erfarenhet av att reservdelarna är tämmeligen dyra. Iallafall till VW.

Så idag är det Avensis, Vectra, Legacy jag väger lite mellan!!

Japanerna har ju bra rykte hållbarhetsmässigt. Sen väger garanti-erbjudandet in en hel del ochså och Toyta är svårslagna där!!

Vad gäller körglädje ja!! Jo, klart att det är roligt med en bil där det händer nått när man tycker på plattan!! Men jag vet inte om det är det viktigaste i mitt val ändå.

Som sagt en bra bruksbil med tillräckliga resurser utan att bilen känns som en sköldpadda. Min motor i BMW:n är fantastiskt bra tycker jag trots att det bara är den lilla 1,8 liters motorn. Känns bra att kunna köra i högsta växel i 50 utan att behöva växla ner och utan att bilen skakar. Det är den enda trösten jag haft i min Bimmer. Motorn är fantastisk, körkänslan likaså och svårslagen.

Kan jag hitta motsvarande prestanda som i min nuvarande 1,8 med samma stabilitet och komfort i körningen är jag nöjd. Behöver alltså inte vara en väsentligt starkare motor!

Hur är legacy 2,0 bensinare då?? Dom kan man ju hitta till ett pris jag överlever! Typ 05:a med ca 5-6000 mil på mätaren! Hur är automaten??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/05/07 :  14:29:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag vill slå ett slag för Passat!
Har själv en Kombi/Variant 1.8 utan turbo årsmod. 2000 har gått 19500 mil nu, har själv haft den sedan 13000 mil.
Det är en kanonbra bil, billig i drift (få saker som går sönder, och av det som gått sönder har jag lyckats fixa det mesta själv) och trevlig att köra.
Jag kommer nog att köpa Passat nästa gång också, eller Toyota, eller...?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/05/07 :  15:22:24  Show Profile Send sopwith a Private Message
Första gången jag blev riktigt lurad vid en enkel reparation var på en Toyota, på Toyota center, man tog loss dörrsidan för att byta två saker innanför och tog mycket riktigt betalt två ggr för att man hade behövt lossa dörssidan en gång, nackdelen med "standardpriser" för att byta en del, det är en kundvård som gör att jag skyr märket som pesten.
Man läser massor om diverse bilfel på nätet och har en kompis väns mosters kompis brors kusin som minsann hade kamaxelbrott på sin Audi, strunta i att läsa om alla fel som kan hända på bilen, just dessa är inte säkert att du kommer att få på din, själv kör jag SAAB 9-3 en idag av andra bespottad vagn som inte har skapat mig något som helst problem på 4 år och 10000 mil, fin att köra, samt en Volvo S60 som både enligt andra går sönder hela tiden och drar massor av sopp, drar 0.74 l/mil samt inte en enda reparation trots att den bilen är 8 år!!, det är bra kvalite, åker som en kung gör man oxå.
Mitt råd är att du köper den bil du tycker om med ögat och tar de "eventuella" problem som kan komma, många av dom skapar man själv med sitt körsätt.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/05/07 :  15:28:38  Show Profile Send Kmj a Private Message
Gå aldrig till märkesverkstäder...

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/07 :  16:00:43  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har under senaste månaderna haft fantastiskt bra erfarenheter av Toyotas Verkstad i Eskilstuna, mkt bra bemötande, oväntat billiga reparationer och alltid strax under det pris som angivits från början. Dessutom har de varit flexibla och ansträngt sig för att slippa byta onödiga delar, all heder åt deras servicenivå!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/05/07 :  16:33:10  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Första gången jag blev riktigt lurad vid en enkel reparation var på en Toyota, på Toyota center, man tog loss dörrsidan för att byta två saker innanför och tog mycket riktigt betalt två ggr för att man hade behövt lossa dörssidan en gång,


Ja den blundern gjorde dom på BMW i Grästorp ochså när jag skulle byta spindelleder, bromsskivor/belägg, fjädrar, packning bakaxelklump etc på bilen. Dom ville ta betalt två gånger för samma arbetsmoment runt bakhjulen. En gång för fjädrarna och en gång för skivorna när det ändå var samma prylar man petade på.

Men det räckte med ett vänligt påpekande från min sida så hyvlade dom av ca 2000 kr på räkningen nästan totalt. Räkningen gick ändå på 11500!!

TYCK SYYYND OM MIG DÅÅÅ!!!

Men jag kan starkt rekommendera Bilsalongen i Grästorp. Jag är värsta stammissen där och lyckas nästan alltid hyvla lite på räkningen på ett eller annat sätt. Men det är klart!

Även dom lider med mig!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2009/05/07 16:34:03
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000